AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Skrevet 9. desember 2022 Inspirert av tråden om å bidra økonomisk til julemiddagen. I fjor holdt jeg julemiddagen og sto for alt. Jeg pleier å ha med en blomst eller vin eller noe når jeg er bedt i middag, spør også om det er noe jeg kan bidra med. Hverken mor eller søsken bidro med noe hjemme hos meg i fjor. Ikke ellers i året heller forsåvidt, og jeg som holder de fleste selskaper i vår familie. I utgangspunktet ingenting jeg reagerte på før nå. I år er vi bedt til min søster og mannen alle sammen og jeg har fått beskjed om hva jeg skal handle inn, siden de mener vi må spleise. Det er greit egentlig, men merkelig opplegg spør du meg siden ingen av de andre inviterte skal bidra med noe som helst. Jeg synes kanskje det er litt urimelig. Tar jeg feil her? Skal også nevnes at min søster og mannen har begge godt betalte jobber, de andre inviterte er også i full jobb med ok til ok+ inntekter. Jeg er alene og går på aap. Er ikke dette utrolig skeivt fordelt? Jeg bidrar gjerne, men syns det er urettferdig å måtte stå for halvparten Anonymkode: d6346...8bb 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #2 Skrevet 9. desember 2022 Ja, det er veldig skeivfordelt, og egentlig ganske frekt synes jeg! Spesielt med tanke på livssituasjon, og at du betalte alt sist. Neste gang synes jeg du skal kreve spleising tilbake. Anonymkode: 69ec6...dbb 13
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #3 Skrevet 9. desember 2022 Hvis de spiste gratis hos deg i fjor så er det rimelig at den gjerrige søsteren din spanderer i år. Anonymkode: a290f...4da 11
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Skrevet 9. desember 2022 Takk for svar. Redd jeg var smålig med tankene mine rundt det. Kommer nok ikke til å gjøre så mye ut av det denne gangen, men det endrer hvordan jeg skal forholde meg til slike middager i fremtiden. Anonymkode: d6346...8bb 4
altflyter Skrevet 9. desember 2022 #5 Skrevet 9. desember 2022 Jeg ville faktisk sagt: «men da tenker jeg vi er skuls siden jeg betalte alt for dere i fjor» 😊 Enkelt og greit. Bekjemp frekkhet med selvfølgelighet 25 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Skrevet 9. desember 2022 Dette hørtes rart ut ja. Hadde det vært yngre vennepar hadde jeg kanskje ikke tenkt så mye over det, men dette er familie som kjenner deg og din situasjon godt. Tenker at fra nå av får du også fåreslå spleiselag hver gang du skal arrangere noe. Eneste jeg kan komme på er dersom du er av typen som alltid skal arrangere noe, og de andre egentlig synes det er for ofte, for mye osv. Da kan det tenkes at de litt demostrativt ikke gidde å tilby seg å ta med noe fordi de synes du selv styrer på litt mye med organisering som de synes er unødvendig. Anonymkode: d7783...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #7 Skrevet 9. desember 2022 Det er noen som bare er sære. Min søster ville arrangere jul for første gang i nytt hus, da var hun oppi trettiåra med god inntekt og mann med enda bedre inntekt. Vi spurte jo alle om vi skulle bidra med noe, slik man jo gjør. Og da julemiddagen skulle spises ble det brått oppdaga at det eneste vertskapet hadde bidratt med til gildet var servietter og drikke. 😂 (I min familie har det vært tradisjon med brus til maten jul. Kanskje en munkholm. Men thats it. Så drikkevarer til julaften koster ikke så mye. (Etter den eldre garde falt fra har vi fått mer spennende drikkevarer, men det skjedde på et senere tidspunkt.).) Vi ble bedt om å ta med kålrotstappe og poteter og tyttebær. Mine foreldre ble bedt om å ta med pinnekjøtt og sjy(!). En annen bror tok med rosenkål og rødkål. 😂 Når man tjener til sammen langt over 2 millioner, og inviterer til julaften, da har man råd til å betale for pinnekjøttet og grønnsakene altså... Anonymkode: 24203...1d6 7 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #8 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette hørtes rart ut ja. Hadde det vært yngre vennepar hadde jeg kanskje ikke tenkt så mye over det, men dette er familie som kjenner deg og din situasjon godt. Tenker at fra nå av får du også fåreslå spleiselag hver gang du skal arrangere noe. Eneste jeg kan komme på er dersom du er av typen som alltid skal arrangere noe, og de andre egentlig synes det er for ofte, for mye osv. Da kan det tenkes at de litt demostrativt ikke gidde å tilby seg å ta med noe fordi de synes du selv styrer på litt mye med organisering som de synes er unødvendig. Anonymkode: d7783...2fe Jeg har oftere selskap hjemme enn de andre ja, men ikke mer enn andre familier likevel. Kun fordi jeg blir spurt; "du, nå har det barnet bursdag snart og jeg jobber til 16 den dagen. Kan ikke du hjelpe til så vi får feiret?" Litt sånn på en måte. Så det er ikke snakk om overdrevent mange ganger iløpet av et år nei. Det har jeg ikke overskudd til, spesielt ikke etter jeg ble syk. Anonymkode: d6346...8bb 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #9 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er noen som bare er sære. Min søster ville arrangere jul for første gang i nytt hus, da var hun oppi trettiåra med god inntekt og mann med enda bedre inntekt. Vi spurte jo alle om vi skulle bidra med noe, slik man jo gjør. Og da julemiddagen skulle spises ble det brått oppdaga at det eneste vertskapet hadde bidratt med til gildet var servietter og drikke. 😂 (I min familie har det vært tradisjon med brus til maten jul. Kanskje en munkholm. Men thats it. Så drikkevarer til julaften koster ikke så mye. (Etter den eldre garde falt fra har vi fått mer spennende drikkevarer, men det skjedde på et senere tidspunkt.).) Vi ble bedt om å ta med kålrotstappe og poteter og tyttebær. Mine foreldre ble bedt om å ta med pinnekjøtt og sjy(!). En annen bror tok med rosenkål og rødkål. 😂 Når man tjener til sammen langt over 2 millioner, og inviterer til julaften, da har man råd til å betale for pinnekjøttet og grønnsakene altså... Anonymkode: 24203...1d6 Ja, jeg må si jeg syns det er litt sært altså 😂 Anonymkode: d6346...8bb
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #10 Skrevet 9. desember 2022 Vi er en stor familie. Vi bytter på annenhvert år med jul og nyttårsfeiring. Og siden vi er så mange blir det endel bursdagsfeiringer. Aldri har det vært ett spleiselag. Hver sin tur tenker jeg. Dette var merkelig opplegg. Anonymkode: 162a1...484 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #11 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har oftere selskap hjemme enn de andre ja, men ikke mer enn andre familier likevel. Kun fordi jeg blir spurt; "du, nå har det barnet bursdag snart og jeg jobber til 16 den dagen. Kan ikke du hjelpe til så vi får feiret?" Litt sånn på en måte. Så det er ikke snakk om overdrevent mange ganger iløpet av et år nei. Det har jeg ikke overskudd til, spesielt ikke etter jeg ble syk. Anonymkode: d6346...8bb Da tenker jeg det er helt innafor å sette litt grenser på en ok måte. Be om spleiselag tilbake, og dersom du blir bedt om å arrangere bursdag kan de jo selv betale for alt av ingredienser pynt osv, så stiller du med hjelp til å bake noe hvis du har lyst. Anonymkode: d7783...2fe 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #12 Skrevet 9. desember 2022 Skjønner jeg rett at du og din søster skal spleise 50/50, mens det også kommer andre gjester som ikke bidrar? I såfall utrolig spesielt ja! Da hadde jeg faktisk, mest av nysgjerrighet spurt hvordan i alle dager hun hadde kommet frem til denne logikken! Men hvis det heller er snakk om at din søster har bedt alle om å bidra, så synes jeg det er helt innafor, selv om du spanerte i fjor. Da kan du jo «ta på egen kappe» at du ikke ba andre bidra i fjor, og lære av det til neste år 🙂 Anonymkode: 0b283...929 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #13 Skrevet 9. desember 2022 Gjerrigknark-historier fra jobb og privatliv!1 Anonymkode: 4050c...d1c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #14 Skrevet 9. desember 2022 Hvem er forresten de andre gjestene? Tilsvarende nærme familiemedlemmer, eller litt fjernere slekt/inngiftede etc? Det kan være av betydning fordi det kan være vanskeligere å be «grand-onkel-Arvid» og «svigersøster som kommer fra andre siden av landet» om å bidra, enn nærmeste familie. Anonymkode: 0b283...929 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #15 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønner jeg rett at du og din søster skal spleise 50/50, mens det også kommer andre gjester som ikke bidrar? I såfall utrolig spesielt ja! Da hadde jeg faktisk, mest av nysgjerrighet spurt hvordan i alle dager hun hadde kommet frem til denne logikken! Men hvis det heller er snakk om at din søster har bedt alle om å bidra, så synes jeg det er helt innafor, selv om du spanerte i fjor. Da kan du jo «ta på egen kappe» at du ikke ba andre bidra i fjor, og lære av det til neste år 🙂 Anonymkode: 0b283...929 Jeg trodde først alle hadde blitt bedt om å bidra ja, så selvsagt helt innafor. Først når jeg så min liste at jeg måtte spørre hva andre skulle ha med for det virket så mye. Men det var delt på 2 ja Anonymkode: d6346...8bb 1
Laraa Skrevet 9. desember 2022 #16 Skrevet 9. desember 2022 Jeg tror jeg hadde sagt: Bare for oversikten sin del og for å være sikker på at det stemmer, men har jeg forstått deg riktig hvis du sier at jeg skal stå for halvparten av selskapets utgifter til mat, inkludert alle andre gjester? Da må søsteren din høre seg selv si høyt: ja. Og det vil jeg håpe høres litt ubehagelige ut for henne selv også 3 1
Gjest supernova_87 Skrevet 9. desember 2022 #17 Skrevet 9. desember 2022 Jeg tenker at det tar KAKA at du går på AAP og mest sannsynlig har dårligere inntekt enn søsteren din. Hva faen liksom? Og i tillegg så har du vært den som inviterer mest. Vær så snill å ikke la dette gå. Det handler ikke om at du er gjerrig og ikke vil spleise, det handler om at hun behandler deg deg dårlig. Ikke sikkert hun tenker på det, men at du er den eneste hun kunne finne på å ta så for gitt. Herregud, inviterer ikke til spleiselag med deg, og så skal du spleise på at hun inviterer andre folk ... hva ... Du kan ta det så enkelt som å spørre "hmm, hvordan får du til dette regnestykket at jeg skal ta 50% av regningen?"
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #18 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvem er forresten de andre gjestene? Tilsvarende nærme familiemedlemmer, eller litt fjernere slekt/inngiftede etc? Det kan være av betydning fordi det kan være vanskeligere å be «grand-onkel-Arvid» og «svigersøster som kommer fra andre siden av landet» om å bidra, enn nærmeste familie. Anonymkode: 0b283...929 Våre foreldre og hennes mann sine søsken og foreldre. Pluss våre tilsammen 5 barn, et av de mitt. Altså nær familie og alle bor i nærheten. Personen med lengst reisevei er typ 20min Anonymkode: d6346...8bb 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #19 Skrevet 9. desember 2022 supernova_87 skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at det tar KAKA at du går på AAP og mest sannsynlig har dårligere inntekt enn søsteren din. Hva faen liksom? Og i tillegg så har du vært den som inviterer mest. Vær så snill å ikke la dette gå. Det handler ikke om at du er gjerrig og ikke vil spleise, det handler om at hun behandler deg deg dårlig. Ikke sikkert hun tenker på det, men at du er den eneste hun kunne finne på å ta så for gitt. Herregud, inviterer ikke til spleiselag med deg, og så skal du spleise på at hun inviterer andre folk ... hva ... Du kan ta det så enkelt som å spørre "hmm, hvordan får du til dette regnestykket at jeg skal ta 50% av regningen?" Dessverre kommer jeg nok ikke til å lage en stor greie ut av det denne gangen. Jeg måtte bare lufte tankene litt og få bekreftet at det ikke var jeg som var helt ute å kjøre. Men jeg kommer definitivt til å ta dette med videre i fremtidige sammenkomster! Anonymkode: d6346...8bb 1
Gjest supernova_87 Skrevet 9. desember 2022 #20 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Våre foreldre og hennes mann sine søsken og foreldre. Pluss våre tilsammen 5 barn, et av de mitt. Altså nær familie og alle bor i nærheten. Personen med lengst reisevei er typ 20min Anonymkode: d6346...8bb Pleier hun å behandle deg sånn ellers? Og forresten, hvis noen inviterer til jul så er det vel greit at de ordner til og ikke får alle andre til å handle for seg? eller er poenget at du er syk og dermed "bare går hjemme" og godt kan handle inn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå