AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #21 Skrevet 20. januar 2025 Graves er den vanligste årsaken til forhøyet stoffskifte. Det finnes der mye seriøst lesestoff på på nett. Personer med lavt stoffskifte vet hvordan det er å få for høye doser med Thyroxin, da det kroppslig oppleves og fungerer på samme måte som ved Graves. Vanlig i folketall så er høyt stoffskifte betegnelsene vi bruker. Anonymkode: 5a984...7e9
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2025 #22 Skrevet 23. januar 2025 AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 12.50): Graves er den vanligste årsaken til forhøyet stoffskifte. Det finnes der mye seriøst lesestoff på på nett. Personer med lavt stoffskifte vet hvordan det er å få for høye doser med Thyroxin, da det kroppslig oppleves og fungerer på samme måte som ved Graves. Vanlig i folketall så er høyt stoffskifte betegnelsene vi bruker. Anonymkode: 5a984...7e9 Graves oppleves ulikt fra person til person, og selv om for mye tyroxin (som gir forhøyet stoffskifte) gir samme symptomer, synes jeg ikke det kan sammenlignes helt med å få graves. For det første får du sjeldent så mye tyroxin at du får skyhøyt stoffskifte, og for det andre er det jo enkelt å justere ned tyroxindosen så stoffskiftet blir lavere. Det er mye vanskeligere å bremse stoffskiftet med neo-mercazole enn å justere ned dosen med levaxin/tyroxin dersom du får for mye. Jeg skjønner at du prøver å vise forståelse og komme med info, men her svarer du jo ikke på det TS spør om, du kommer med info jeg er sikker på at TS allerede vet, og sammenligner høyt stoffskifte ved for mye levaxin med høyt stoffskifte ved Graves. Det ene løses lett ved å justere levaxindosen mens det andre er kjempevanskelig å få bukt med, selv ved block and replace behandling (NeoM + levaxin). De fleste med Graves som opererer bort skjoldbruskkjertelen og må gå på levaxin resten av livet, sier at det er lettere å leve med lavt stoffskifte og å justere stoffskiftet med levaxin, enn å leve med Graves og alle forsøkene på å få ned stoffskiftet. Jeg som har Graves har en gang ligget for lavt i stoffskifte på grunn av for høy dose NeoM, men jeg påstår likevel ikke at jeg vet hvordan de som sliter med lavt stoffskifte har det. Fordi det er to ulike sykdommer og fordi folk er forskjellige og opplever sykdommene ulikt, også de som har samme sykdom. Anonymkode: 51db6...f30 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå