Gå til innhold

Blir gal av strømprisene! Går over 150 KWh i døgnet …

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om prisene holder seg på gjennomsnittet eller over resten av måneden blir dette krise 🥴

per nå ligger vi på over 150 kwh, cirka 650,- kroner dagen i brukt strøm. Det blir over 18000,- før strømstøtte…

Og hele støtteordningen er en vits 😔

Anonymkode: 3bcf8...453

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En vits? Ville du heller betalt alle de 18000 selv?

Anonymkode: d2909...bf6

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir nok regning på langt over 10.000,- Tidligere å lå regningene på 2.500,- med samme forbruket.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om prisene holder seg på gjennomsnittet eller over resten av måneden blir dette krise 🥴

per nå ligger vi på over 150 kwh, cirka 650,- kroner dagen i brukt strøm. Det blir over 18000,- før strømstøtte…

Om jeg hadde vært i din situasjon er det først og fremst forbruket jeg hadde blitt gal av, ikke strømprisen. Heldigvis er det også det det er lettest å gjøre noe med ;)

Jeg ville nok begynt med en grundig kartlegging av hva som brukte så mye strøm og hvorfor. I tillegg til det åpenbare, varme og varmtvann, ville jeg sjekket alt av frysere og kjøleskap for å se forbruket der. Kan gjøres med en enkel "dings" som kobles i kontakten. 

Pr. nå ligger strømprisen på ca. 120 øre/kWh inkl. strømstøtte, så 150kWh koster ca. 180 kroner + nettleie, til sammen omtrent 250,- per dag. Uff.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde staten dekket 90% av faktiske kostander over 70 øre hadde saken vært en annen….

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det fine er et at dette er noe du kan gjøre noe med selv. 

Anonymkode: 6bc27...8b0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er det som trekker så mye strøm? Mange i husstanden?

• Liker 2
Skrevet

150 kWh er jo et sinnsykt høyt forbruk da. Prisen er jo høy grunnet høy etterspørsel og lavt tilbud på markedet - da er den enkleste løsningen å redusere eget forbruk. Hadde man fått kompensert for alt man brukte hadde man ikke hatt noe incentiv for å slutte å sløse heller. 

Anonymkode: a522f...ec2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det fine er et at dette er noe du kan gjøre noe med selv. 

Anonymkode: 6bc27...8b0

Dessverre ikke. Har innetemperatur på 17 grader. Hva mener du vi skal kutte?

• Liker 1
Skrevet
Spanky skrev (1 minutt siden):

Hva er det som trekker så mye strøm? Mange i husstanden?

Gammelt vernet hus. Uisolert 😳

• Hjerte 3
Skrevet

Dessverre ikke. Har innetemperatur på 17 grader. Hva mener du vi skal kutte?

Noe må være galt. Bor du i 400m2 stort hus fra 1900 uten isolasjon i veggene? ;)

150kWh er det vi hadde ca. brukt nå om vi varmet opp med panelovner og varmekabler. Men da fordelt på 2 bygninger på 250m2 til sammen samt strøm og varmtvann til 2 husholdninger. Da har vi 25 grader inne, ikke 17. Heldigvis har vi varmepumpe, så forbruket er 60-70KWh og ikke 150kWh. 

Skrevet

Men det vet jo alle at koster. 

Anonymkode: c7ca8...5d2

• Liker 2
Skrevet

Ah. Da er det håpløst uansett. Flytte eller etterisolere er de to eneste reelle valgene, om du vil unngå høye strømregninger i mange år fremover. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer på hvilken strømavtale du har? Jeg bor på sørlandet. Har eldre enebolig, to varmepumper (så heldig som ikke må fyre med panelovn feks). Har varmekabler på ett bad, en ovn på I et soverom. Bruker ikke mye oppvaskmaskin /vaskemaskin, men dette koster heller ikke mye å bruke. Er kun meg og et barn, så dusjen går kun 10 min daglig ca, og to bad i uka. I november betalte jeg 1700 i strøm. Har Los spot pris 

Anonymkode: ec046...61f

Skrevet

Oida! Men dere har ikke mulighet til å stenge av noen rom når det er som kaldest?

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hvilken strømavtale du har? Jeg bor på sørlandet. Har eldre enebolig, to varmepumper (så heldig som ikke må fyre med panelovn feks). Har varmekabler på ett bad, en ovn på I et soverom. Bruker ikke mye oppvaskmaskin /vaskemaskin, men dette koster heller ikke mye å bruke. Er kun meg og et barn, så dusjen går kun 10 min daglig ca, og to bad i uka. I november betalte jeg 1700 i strøm. Har Los spot pris 

Anonymkode: ec046...61f

Hadde 3800,- etter støtte i november. Brukte da 2600kwh, men snittprisen var vesentlig lavere enn til nå i desember.

Får håpe regningen blir under 10.000,- for denne måneden. Uansett helt syke priser vi er vitne til 🫣

Skrevet
Spanky skrev (4 minutter siden):

Oida! Men dere har ikke mulighet til å stenge av noen rom når det er som kaldest?

Har lavere temperatur i ubrukte rom, men kan ikke ha under 16 grader da slår huset seg 🤷🏽‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har lavere temperatur i ubrukte rom, men kan ikke ha under 16 grader da slår huset seg 🤷🏽‍♀️

Jeg bor i et gammelt vernet hus selv, laftet tømmer med panel. Vi har skrudd av varmen fullstendig i alle rom vi ikke bruker, og har ikke varme på inne i soverom. Aldri hørt om at hus kan slå seg i kulda? Hvordan er det bygget? Reisverk? 

Anonymkode: 9aaf2...66a

• Liker 2
Skrevet

Du får mye fyringsved for 10 000 kroner. Ville stengt av deler av huset, isolert så godt det lar seg gjøre og kun fyrt med ved når strømforbruket er så høyt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Blir nok regning på langt over 10.000,- Tidligere å lå regningene på 2.500,- med samme forbruket.

Da må dere styre større deler av forbruket over på tider av døgnet hvor strømmen er billigere enn snittet. Hvis du regner med at regningen totalt blir på 18k, og at du må betale mer enn 10k av det selv, da bruker du mye strøm når den er aller dyrest. 

Anonymkode: ae08b...22f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...