AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Skrevet 9. desember 2022 Har bare erfaring med hannhunder. Det å ha bare gutter har vært gøy, strevsomt og givende. Har hørt tisper er roligere og lettere.. stemmer det? Hva er enklest å oppdra? Anonymkode: fc222...140
Mardina Skrevet 9. desember 2022 #2 Skrevet 9. desember 2022 Jeg foretrekker nok hannhunder. De er enklere å ha med å gjøre i hverdagen, synes jeg. Ulempen med hannhunder er jo at de ikke nødvendigvis går overens med andre hunder. Og at noen kan være innpåsliten på tisper. Vi har løst det med at vi ikke hilser på andre hunder når vi er ute på tur. Og på den måten unngår konflikter 😊 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #3 Skrevet 9. desember 2022 Har nå hatt flere hannhunder, men vil ha tispe neste gang. Tisper er gjerne litt mildere å håndtere, men de er forskjellige de også😄 Anonymkode: 98906...653
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Skrevet 9. desember 2022 Jeg foretrekker tispe. Føler jeg knytter tettere emosjonelle bånd til tisper. Hvorfor vet jeg ikke, men det er noe med tisper som gjør meg ekstra omsorgsfull. Tisper blir ikke vanskeligere å håndtere fordi det er en løpsk tispe i nabolaget, som er flott. De er dog lunefulle og kan gå gjennom flere forskjellige perioder i løpet av året pga løpetid. Mine tisper får et mye større aktivitetsbehov enn normalt et par ganger i året, og etter løpetid blir de så late at jeg knapt får de ut. I noen perioder er de litt mer cranky, og I andre perioder søker de ekstra mye oppmerksomhet og kos. Anonymkode: 9d0b5...129
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #5 Skrevet 9. desember 2022 Foretrekker hannhunder. Har alltid hatt flere av de. Null problem. Anonymkode: 5e17e...55d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg foretrekker tispe. Føler jeg knytter tettere emosjonelle bånd til tisper. Hvorfor vet jeg ikke, men det er noe med tisper som gjør meg ekstra omsorgsfull. Anonymkode: 9d0b5...129 Dette var ganske spesielt å høre, egentlig litt skremmende. Anonymkode: 8d45e...27f 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #7 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var ganske spesielt å høre, egentlig litt skremmende. Anonymkode: 8d45e...27f Fordi hannhunder er gøyale klovner som har en tendens til å elske alle og bli elsket av alle, mens tisper er litt mer reserverte. Jeg var barnet som valgte det sjenerte marsvinet som gjemte seg helt bakerst i buret fordi det trengte meg mer enn det utadvendte marsvinet som kom bort til meg for kos. Hvorfor jeg liker tisper best er jeg ikke helt sikker på, men jeg regner med at det har noe med dette å gjøre, da tisper generelt er litt mer reserverte Hva du tok ut av det vet jeg ikke, men hva det reflekterer om deg er jo egentlig litt skremmende Anonymkode: 9d0b5...129 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #8 Skrevet 10. desember 2022 Vokste opp med hannhunder, men har valgt tispe selv da jeg skulle ha egen hund. Jeg synes ikke det er så stor forskjell på temperamentet (men det kan være rasebetinget), men jeg er uendelig glad jeg slipper stressa hannhund når det er tisper i nærheten (og bor i en by, det er ALLTID en tispe med løpetid eller en annen hannhund å stresse over..) eller tullete tenåringshannhund. På valpekurset har jeg også inntrykk av at tispene er litt mildere og mindre stri, spesielt i tenårene. Samme inntrykk har jeg av hunder i familien og omgangskretsen. Mange stri og krevende hannhunder, ut fra min opplevelse. Har også inntrykk av at det er mye flere hannhunder til omplassering enn tisper? Anonymkode: c1066...4d8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #9 Skrevet 10. desember 2022 "I'm fond of dogs, just not...bitches" - LVP Anonymkode: cb631...2d7
Million Skrevet 10. desember 2022 #10 Skrevet 10. desember 2022 Jeg liker tisper best. Orker ikke det testosteronet til hannhunder og at de skal tøffe seg hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #11 Skrevet 10. desember 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Dette var ganske spesielt å høre, egentlig litt skremmende. Anonymkode: 8d45e...27f Hva er det som er skremmende med det? Ser flere er enige med deg, men jeg skjønner ikke problemet. Anonymkode: aae65...4d3 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #12 Skrevet 10. desember 2022 Jeg liker begge deler. Tispene er gjerne mer kosete og søker nærhet. De er også varierende i hva de ønsker, noe som er interessant og gjør dem litt mer menneskelige, synes jeg. Hannhunder er enkle, forutsigbare sjeler som alltid er seg selv. Det er også trygt og fint. Anonymkode: 68bf0...c9c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #13 Skrevet 10. desember 2022 Hanner fordi de er friskere generelt og mer stabile i gemyttet. Anonymkode: 9c91c...1ea
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #14 Skrevet 10. desember 2022 Tisper uten tvil. Bedre lynne, enklere, roligere i gemyttet. Slippet all den testosteronen og mye bedre med tanke på løpetid. Har hatt begge deler men det ble med den ene hannhunden. Anonymkode: 07995...275
Tanuki Skrevet 10. desember 2022 #15 Skrevet 10. desember 2022 liker begge deler, tispen jeg har nå har veldig sterk personlighet og kan være ganske furten, men glimter til med kos og viser tydelig at hun er glad i oss. Hannhunden er veldig happy-go-lucky og ukomplisert, men de er av mindre raser. Hadde kanskje foretrukket tispe om jeg hadde en større hund.
Sola de Skrevet 10. desember 2022 #16 Skrevet 10. desember 2022 Jeg ville valgt tispe hver gang, da egentlig kun av den grunn, at det er hva jeg er vant til. Har kun hatt tisper. Synes kanskje de er roligere enn hannhunder Bakdelen med tisper er når de blir gamle, er jursvulster, pyometra. Ene min hadde sistnevnte
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #17 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hanner fordi de er friskere generelt og mer stabile i gemyttet. Anonymkode: 9c91c...1ea Enig. Har hatt et par tisper og de har hatt skikkelig opp- og nedturer i humøret alt etter som hvor de er i løpetidssyklusen. Jeg har alltid flere hunder, selv om krangling mellom hannhunder ser og høres brutalt ut er det som regel under tispekamper de alvorlige skadene kommer. Det ikke sikkert tisper noen sinne kommer overens med hverandre etter en krangel, mens hannhundene har som regel avklart rangen da. Anonymkode: d1fe7...70b 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #18 Skrevet 10. desember 2022 Har bare hatt hannhunder og kommer til å fortsette med det. Vil ikke ha tisper og styret med løpetid. Anonymkode: 6e46a...6ca
luna1 Skrevet 10. desember 2022 #19 Skrevet 10. desember 2022 Har hatt begge deler, forskjellige raser. Tispene har vært noen ordentlig grinebitere mot andre hunder så fort var over puberteten. Hannhunden mye lettere, som mannfolk flest, lett å holde fornøyd 😅 Er raus med andre hunder av begge kjønn så lenge de oppfører seg, rolig og avbalansert. Tror alle mine hunder har fått noenlunde samme oppdragelse men det er selvsagt forskjell fra rase til rase og fra individ til individ. 1
Portia Catonis Skrevet 12. desember 2022 #20 Skrevet 12. desember 2022 Tispe. Jeg ønsker at hun skal kunne gå så mye som mulig løs, samt sosialiseres med andre hunder (+avsosialiseres når vi går tur). Mange i hundeparken med hannhund som ikke vil slippe dem med andre hannhunder. Har hatt en (dårlig sosialisert) hannhund tidligere, og det var ikke noe jeg ønsker å gjenta😝...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå