AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Skrevet 9. desember 2022 Nå er jeg så sliten at jeg holder på å gå på veggen. Hva er det meningen at man skal gjøre med en 5 mnd gammel baby?! For hun her vil INGENTING for tiden. Alt er galt. Stort sett hele tiden. Alt fører til gråting. Ligge i babygymmen, sitte i vippestolen, bli bært. Jeg klarer ikke å gjøre henne fornøyd og det er så forbanna frustrerende. Gå tur i vogn i våken tilstand kan vi blåse i. Bare hylgråt. Hun er veldig sensitiv så det å gå tur i bæresele, gå på senteret eller andre ting med mye stimuli får henne veldig lett overstimulert, som igjen fører til skriking. Ikke gråting men skikkelig skriking. Jeg er så forbanna lei av å gå frem og tilbake i den lille leiligheten vår på 50 kvm med en gråtende baby på armen som aldri blir fornøyd.😭 og nei det er ikke noe galt med henne sånn rent fysisk. Har sikkert bare en vanskelig periode, men fyf… så deppa jeg blir av det. Samboeren min er offshore så jeg er alene. Lite/ingen avlastning fra familien da hun er så sensitiv for andre personer. Helsestasjonen vet om dette og rådet oss til å ta det rolig i en periode, og ikke la andre holde eller passe henne før hun er klar selv. Anonymkode: 8f1fc...42c 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #2 Skrevet 9. desember 2022 Kan du prøve å få noen du er trygg på til å tilbringe litt tid med dere så baby fpr bli kjent. Det er viktig at du tar vare på deg selv, og du er virkelig nødt til å få avlastning sånn at du kan stå sterkere i det og finne løsninger. Musikk? Sånne vippestoler som vipper av seg selv? Cocomelon?("baby tvprogram", har reddet meg litt🫣) Anonymkode: d1f7f...1b8 3
Gullsjakal Skrevet 9. desember 2022 #3 Skrevet 9. desember 2022 Får baby tenner? https://nhi.no/sykdommer/orenesehals/tannhelse/tannfrembrudd/ Et urolig barn som gråter mer enn normalt, er tegn som ofte ses i sammenheng med tannfrembrudd.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Skrevet 9. desember 2022 Vet ikke om du skriver deppa som et uttrykk for frustrasjon, eller om du oppriktig er deprimert. Barn senser dette, og kan føle seg utrygg og redd. Da er det lite som hjelper, hvis barnet er skremt av omsorgspersonen sin. Kan det være at hun merker at du er fortvilet? Kan du gjøre noe for deg selv, for å føle deg litt bedre og ha litt mer overskudd når du møter barnet. Noen mulighet for avlastning 1 time mens du tar en lang dusj, hva som helst, så du får litt velvære? Anonymkode: 6bfe2...e9a 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #5 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan du prøve å få noen du er trygg på til å tilbringe litt tid med dere så baby fpr bli kjent. Det er viktig at du tar vare på deg selv, og du er virkelig nødt til å få avlastning sånn at du kan stå sterkere i det og finne løsninger. Musikk? Sånne vippestoler som vipper av seg selv? Cocomelon?("baby tvprogram", har reddet meg litt🫣) Anonymkode: d1f7f...1b8 Har prøvd litt forsiktig med min mor, men foreløpig går det ikke så bra. Eller det går jo fremover, men ikke nok til at det avlaster meg. Hun kan holde henne/leke med henne i kanskje 10 min før hun får nok… vi har både babybjørn vippestol og elektrisk vippestol. Har lagt sitt hat på begge i denne perioden🫣 musikk er gøy i kanskje 5 min. Har sånne bøker også med musikk. Samme med de. Og tv det har vi prøvd. Tørde ikke skrive det i frykt for å bli flådd av mammapolitiet her inne😂🙈 hun har elsket å se på hey bear baby sensory på youtube. Men det er heller ikke godtatt lenger. Kan prøve noe nytt som cocomelon da🤣 Gullsjakal skrev (2 minutter siden): Får baby tenner? https://nhi.no/sykdommer/orenesehals/tannhelse/tannfrembrudd/ Et urolig barn som gråter mer enn normalt, er tegn som ofte ses i sammenheng med tannfrembrudd. Kan ikke se eller kjenne noe tenner på vei foreløpig… Anonymkode: 8f1fc...42c 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke om du skriver deppa som et uttrykk for frustrasjon, eller om du oppriktig er deprimert. Barn senser dette, og kan føle seg utrygg og redd. Da er det lite som hjelper, hvis barnet er skremt av omsorgspersonen sin. Kan det være at hun merker at du er fortvilet? Kan du gjøre noe for deg selv, for å føle deg litt bedre og ha litt mer overskudd når du møter barnet. Noen mulighet for avlastning 1 time mens du tar en lang dusj, hva som helst, så du får litt velvære? Anonymkode: 6bfe2...e9a Jeg er ikke deprimert😊 skrev det nok for å utrykke frustrasjon. Men jeg er jo redd for at det kan gå så langt hvis ikke noe endrer seg snart.. avlastning er dessverre vanskelig, hvis du leser svaret mitt ovenfor. Får ikke mye velvære på 10 min😩 Anonymkode: 8f1fc...42c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #7 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke deprimert😊 skrev det nok for å utrykke frustrasjon. Men jeg er jo redd for at det kan gå så langt hvis ikke noe endrer seg snart.. avlastning er dessverre vanskelig, hvis du leser svaret mitt ovenfor. Får ikke mye velvære på 10 min😩 Anonymkode: 8f1fc...42c Ja, man blir helt psykisk og emosjonelt overveldet! Får hun sovet noe på dagen? For hva med å få avlasting da. For min erfaring er at bare det at jeg må liksom være helt på å følge med på monitoren gjorde at jeg ikke faktisk fikk hvilt meg en gang da. Så hvis noen passer på når hun sover, og du faktisk kan få tatt den dusjen, eller sovet eller hva enn du trenger av annet input i perioden hun dupper. Anonymkode: 6bfe2...e9a 2
Gullsjakal Skrevet 9. desember 2022 #8 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan ikke se eller kjenne noe tenner på vei foreløpig… Anonymkode: 8f1fc...42c Dersom tiden for nye tenner er inne, og gommene er hovne, vil tannfrembrudd være en god forklaring på barnets oppførsel. Er gommene litt hovne da? Symptomene på tannfrembrudd kommer ofte før du ser/kjenner tann. Det står noen råd ang lindring av gommer i den linken jeg la ved ovenfor. Baby er i alderen det skal skje. Jeg vet jo ikke, tenkte bare at det kanskje kan være årsak/verdt å prøve. Lykke til❤ 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #9 Skrevet 9. desember 2022 Baby sensory på youtube når du trenger pause! Og bæresele Føler med deg!❤️ Mvh likesinnet x 2😫😫 Anonymkode: b7244...d89 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #10 Skrevet 9. desember 2022 Kan ikke far avlaste heller? Anonymkode: 2a475...0bc
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #11 Skrevet 9. desember 2022 Det er nok tenner som er på vei 😀. Da blir de utrolig sutrete, mer sliten, klengete og ingenting hjelper. Noen får også feber, og i perioder med dette blir de lett overstimulerer og relativt misfornøyde. Man trenger ikke kjenne eller se tenner, for at de er på vei opp. Noen ganger tar det veldig mange uker før man kan skimte den første tanna 😉. På apoteket kan man kjøpe et middel for babyer, som man smører på gommen slik at det lindrer. Kjøp det i morgen og test ut, mest sannsynelig fungerer det nok bra. Man kan også gi babyen agurk for å sutte og spise på, for lindring for tannfrembrudd Anonymkode: c32f0...f31 3 1
Gullsjakal Skrevet 9. desember 2022 #12 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så hvis noen passer på når hun sover, og du faktisk kan få tatt den dusjen, Anonymkode: 6bfe2...e9a Ta baby med i dusjen da vel. Baby kan sitte ved siden av dusjen mens man dusjer. Noen ler godt hvis man spruter litt vann på tottelottene også. Bare pass på temperaturen på vannet🙂 Veninnen min satt i dusjkabinettet selv, og det gikk helt fint👍
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #13 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan ikke far avlaste heller? Anonymkode: 2a475...0bc Han jobber offshore ser du vel i hi. Ikke barebare å ta en tur hjem da Anonymkode: 2a1b8...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #14 Skrevet 9. desember 2022 Det der høres veldig kjent ut! Vår var akkurat samme med å bli veldig lett overstimulert, men på den alderen var vi likevel avhengig av å komme oss ut blant folk. Hvis vi ikke skulle møte noen tok vi oss en tur på kjøpesenteret. Hvis vi ikke gjorde noe sånt hele dagen kjeda han seg og ble bare grinete, gjorde vi for mye ble han overstimulert. Det var en hårfin balanse. (Og noe var sikkert meg også, som ble sprø av å bare gå hjemme hele dagen, og påvirka babyen) Anonymkode: 05ef8...9c9
Gullsjakal Skrevet 9. desember 2022 #15 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nok tenner som er på vei 😀. Da blir de utrolig sutrete, mer sliten, klengete og ingenting hjelper. Noen får også feber, og i perioder med dette blir de lett overstimulerer og relativt misfornøyde. Man trenger ikke kjenne eller se tenner, for at de er på vei opp. Noen ganger tar det veldig mange uker før man kan skimte den første tanna 😉. På apoteket kan man kjøpe et middel for babyer, som man smører på gommen slik at det lindrer. Kjøp det i morgen og test ut, mest sannsynelig fungerer det nok bra. Man kan også gi babyen agurk for å sutte og spise på, for lindring for tannfrembrudd Anonymkode: c32f0...f31 Det frarådes å bruke slike medikamenter på baby. Det står hvorfor i linken min. Det bedøver i svelget bla.a. Anbefaler å prøve andre metoder først. Men klart, er det håpløst, så må man kanskje.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #16 Skrevet 9. desember 2022 7 minutter siden, Gullsjakal said: Ta baby med i dusjen da vel. Baby kan sitte ved siden av dusjen mens man dusjer. Noen ler godt hvis man spruter litt vann på tottelottene også. Bare pass på temperaturen på vannet🙂 Veninnen min satt i dusjkabinettet selv, og det gikk helt fint👍 Nå var det vel mer snakk om at mor skal få seg bittelitt alenetid og få koblet ordentlig av mens hun dusjer. Anonymkode: 78c72...9ff
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #17 Skrevet 9. desember 2022 Gullsjakal skrev (7 minutter siden): Ta baby med i dusjen da vel. Baby kan sitte ved siden av dusjen mens man dusjer. Noen ler godt hvis man spruter litt vann på tottelottene også. Bare pass på temperaturen på vannet🙂 Veninnen min satt i dusjkabinettet selv, og det gikk helt fint👍 Her tror jeg litt av poenget var at når babyen sover kunne være et tidspunkt å få avlastning og få lov å koble helt av, f.eks ta en dusj uten å måtte passe på babyen 😊 Ellers tror jeg det å ta med baby i dusjen kan være en god måte å underholde babyen om den er i dårlig humør dersom den ikke blir overstimulert av det 😊 (har opplevd selv at bad/dusj har fått baby til å bikke over når han bar trøtt i utgangspunktet) Anonymkode: 05ef8...9c9
Gullsjakal Skrevet 9. desember 2022 #18 Skrevet 9. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her tror jeg litt av poenget var at når babyen sover kunne være et tidspunkt å få avlastning og få lov å koble helt av, f.eks ta en dusj uten å måtte passe på babyen 😊 Ellers tror jeg det å ta med baby i dusjen kan være en god måte å underholde babyen om den er i dårlig humør dersom den ikke blir overstimulert av det 😊 (har opplevd selv at bad/dusj har fått baby til å bikke over når han bar trøtt i utgangspunktet) Anonymkode: 05ef8...9c9 Ja, det var ment som et positivt innspill. Man føler seg jo bedre når man selv er ren. Og hvis baby er trøtt, så sovner ofte babyer til lyden av rennende vann( forstår at det ikke gjelder alle). Mange mødre forstår ikke at det går an å dusje med baby i rommet (Jeg sier IKKE at det gjelder deg,Ts), men det kan være godt for begge og en fin opplevelse. Endret 9. desember 2022 av Gullsjakal
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #19 Skrevet 9. desember 2022 Gullsjakal skrev (2 minutter siden): Ja, det var ment som et positivt innspill. Man føler seg jo bedre når man selv er ren. Og hvis baby er trøtt, så sovner ofte babyer til lyden av rennende vann. Mange mødre forstår ikke at det går an å dusje med baby i rommet (Jeg sier IKKE at det gjelder deg,Ts), men det kan være godt for begge og en fin opplevelse. Helt enig 😊 men samtidig har jeg hatt en sånn som ts beskriver også, og der gikk det ikke 🙈 alt med vann måtte gjøres tidlig på dagen mens han var opplagt. Var han litt sliten eller trøtt i utgangspunktet endte det bare med skriking når vi måtte gi oss, og soving ble en kamp etterpå fordi han ble overtrøtt. Men verdt å prøve! Anonymkode: 05ef8...9c9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #20 Skrevet 9. desember 2022 Har det pågått lenge? Vi hadde 1,5 uke ca da hun var 5 måneder hvor alt var fælt. Hun har alltid vært blid og «enkel», men plutselig var det bare hyl, gråt og dårlig søvn. Selvfølgelig en periode samboeren min var bortreist. Det var veldig, veldig tøft mens det sto på, og jeg prøvde alt. Fant ingen grunn til gråten, og ikke mye som lindret den heller. Min liker å bade, så vi badet en del😅 En hel uke etter at gråten stoppet så kom det to tenner over natten. Har i ettertid bare konkludert med at det var tenner som var problemet. Har heldigvis ikke opplevd det samme når de andre tennene har kommet frem😊 Anonymkode: 81e81...05b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå