AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #21 Del Skrevet 9. desember 2022 Dexeryl https://www.apotera.no/dexeryl-fuktighetskrem-250ml?gclid=EAIaIQobChMIgJjW3Nbt-wIVkQuiAx3PBQvBEAQYASABEgIMnvD_BwE Anonymkode: 35919...cf9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #22 Del Skrevet 9. desember 2022 Locobase Repair Anonymkode: e22c2...596 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #23 Del Skrevet 9. desember 2022 Decubal junior kan anbefales eller den med mest fett. Badeolje er også å anbefale enten for dusj eller i badekar Anonymkode: 611dd...69c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #24 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Purelan /ren lanolin funker også bra til veldig tørr hud. Anonymkode: 9e39f...f1e OBS. Det er ikke uvanlig at atopiske barn også er allergiske mot ull og da også lanolin. Så test salve inneholdende lanolin på et lite område første gang. Til barn med atopisk eksem er for øvrig Miniderm førstevalget. Anonymkode: e767a...d7f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #25 Del Skrevet 10. desember 2022 Hadde selv eksem i ansiktet som barn, og kuldekrem var helt avgjørende på vinteren! Anonymkode: f3432...d61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #26 Del Skrevet 10. desember 2022 Nå er det normalt kroppen som produserer og vedlikeholder huden, helt uten kremer og salver. Og den gjør det fra innsida. Kroppen har oppskrifta på perfekt hud lagret i DNA'et i cellene våre, men den trenger råvarene som står i oppskrifta. Hvis den ikke har tilgang til alle råvarene, blir ikke resultatet perfekt hud. Det er med kroppen og huden som med meg og brødbaking: Hvis jeg ikke har alle ingrediensene som står i oppskrifta, blir ikke brødene som jeg ønsker. Når kroppen ikke lenger greier å holde huden glatt og sterk og myk, kan ikke det tyde på at kroppen mangler noen av råvarene den trenger til oppgaven? Kroppen selv tilfører hudcellene råvarer innenfra. Hvorfor er det ikke fokus på hvilke råvarer kroppen trenger for selv å kunne håndtere vedlikeholdet av huden? Anonymkode: fbc2a...224 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #27 Del Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det normalt kroppen som produserer og vedlikeholder huden, helt uten kremer og salver. Og den gjør det fra innsida. Kroppen har oppskrifta på perfekt hud lagret i DNA'et i cellene våre, men den trenger råvarene som står i oppskrifta. Hvis den ikke har tilgang til alle råvarene, blir ikke resultatet perfekt hud. Det er med kroppen og huden som med meg og brødbaking: Hvis jeg ikke har alle ingrediensene som står i oppskrifta, blir ikke brødene som jeg ønsker. Når kroppen ikke lenger greier å holde huden glatt og sterk og myk, kan ikke det tyde på at kroppen mangler noen av råvarene den trenger til oppgaven? Kroppen selv tilfører hudcellene råvarer innenfra. Hvorfor er det ikke fokus på hvilke råvarer kroppen trenger for selv å kunne håndtere vedlikeholdet av huden? Anonymkode: fbc2a...224 Jeg skjønner tankegangen din, og selv bruker jeg nesten aldri noe fuktighetsgivende på huden, men evolusjonsmessig er det ganske kort tid der vi har begynt å ødelegge for at huden skal reparere seg selv. Det er en del ytre faktorer i den moderne norske vinteren med vasking og inneklima som fører til at kroppen kan trenge litt hjelp. Anonymkode: 788a6...6cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #28 Del Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er det normalt kroppen som produserer og vedlikeholder huden, helt uten kremer og salver. Og den gjør det fra innsida. Kroppen har oppskrifta på perfekt hud lagret i DNA'et i cellene våre, men den trenger råvarene som står i oppskrifta. Hvis den ikke har tilgang til alle råvarene, blir ikke resultatet perfekt hud. Det er med kroppen og huden som med meg og brødbaking: Hvis jeg ikke har alle ingrediensene som står i oppskrifta, blir ikke brødene som jeg ønsker. Når kroppen ikke lenger greier å holde huden glatt og sterk og myk, kan ikke det tyde på at kroppen mangler noen av råvarene den trenger til oppgaven? Kroppen selv tilfører hudcellene råvarer innenfra. Hvorfor er det ikke fokus på hvilke råvarer kroppen trenger for selv å kunne håndtere vedlikeholdet av huden? Anonymkode: fbc2a...224 Hvilke råvarer må man tilføre kroppen for å bli kvitt atopisk hud? Anonymkode: 091fa...ade 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 10. desember 2022 #29 Del Skrevet 10. desember 2022 Det meste som trengs får vi i oss nok av gjennom maten ved å spise sunt og variert, bortsett fra en ting. Produksjon av nye hudceller styrer cellene selv ved hjelp av kjemiske forbindelser som produseres av mineraler og vitaminer. Dette kalles enzymer, reseptorer og hormoner (signalstoff). Vitaminer og mineraler er viktige råstoff til denne produksjonen og det leveres gjennom maten. Det siste trinnet i prosessen for å få en hudcelle til å dele seg og lage en ny versjon av seg selv, er kritisk og her holder ikke alltid med mat. Da henter cellen inn et stoff som kalles kalsidiol og bruker et enzym som heter 1-alpha-hydroxylase til å endre kalsidiol til steroidhormonet kalsitriol. Så bruker cellen hormonet kalsitriol til å aktivere genet som utløser celledeling. Prosessen er komplisert og omfatter mange råvarer, men mekanikken er enkel: Kalsitriol utløser celledeling I hudceller. Det som er viktig her, er tilgangen til stoffet kalsidiol. Hvis hudcellen ikke finner nok kalsidiol, får den ikke formert seg. Og kalsidiol er navnet på stoffet som legen din måler i blodet når hun måler D-vitaminnivå. Levra produserer kalsidiol av D-vitamin og setter stoffet i omløp i blodet. Det eneste kalsidiol brukes til er som råvare for produksjon av steroidhormonet kalsitriol. For oss som bor her i nord, er dette et problem. Kroppen produserer normalt 90% det kroppen trenger av D-vitamin fra sola. Det funka bra så lenge vi holdt oss ved ekvator, der det er overskudd på sol og kroppen kan produsere så mye D-vitamin den vil i huden. Her i Norge er sola så svak at den produserer null vitamin D i huden mellom september og april. Da mister vi 90% av produksjonen. Det gjør at nivået av kalsidiol i blodrt hos nordmenn er voldsomt mye lavere enn nivået hos folk som lever utendørs ved ekvator. Det gjør også at hudceller får problemer med å produsere hormonet som utløser celledeling. Hudcellene bruker også hormonet kalsitriol til å drive produksjonen av desmosomer, som er et borrelåsaktig stoff som hudceller bruker for å henge sammen. Når hudceller får problemer med å danne hormonet kalsitriol, blir det også dannet mindre desmosom. Da begynner huden å lekke: Fuktighet slipper lettere ut og virus, bakterier, sopp og midd slipper lettere inn. Her i Norge har vi på denne tida av året to muligheter til å løse problemet og sikre at hudcellene får til å produsere nok av hormonet kalsitriol. Enten hiver vi oss på et fly til Granca, eller så går vi på apoteket og kjøper D-vitamintilskudd. Hvis jeg skal anbefale noe, vil jeg anbefale Granca på det varmeste. Der produserer kroppen selv D-vitamin tilsvarende en til to flasker tran pr. dag du tilbringer på stranda. To uker på Granca, så kommer du hjem med samme D-vitaminnivå som en maasai-nomade som lever på savannen i Kenya. Hvor mye tilskudd du må spise på 14 dager for å oppnå det samme kan jeg ikke si her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #30 Del Skrevet 11. desember 2022 Anbefaler bepanthen sensicalm og sensicontrol behandler og kontrollerer (mild) atopisk eksem hos mine gutter, og mer lettvint enn hydrokortison. Og jeg har ikke inntrykk av at de svir:) Anonymkode: c276b...d04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #31 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nå er det normalt kroppen som produserer og vedlikeholder huden, helt uten kremer og salver. Og den gjør det fra innsida. Kroppen har oppskrifta på perfekt hud lagret i DNA'et i cellene våre, men den trenger råvarene som står i oppskrifta. Hvis den ikke har tilgang til alle råvarene, blir ikke resultatet perfekt hud. Det er med kroppen og huden som med meg og brødbaking: Hvis jeg ikke har alle ingrediensene som står i oppskrifta, blir ikke brødene som jeg ønsker. Når kroppen ikke lenger greier å holde huden glatt og sterk og myk, kan ikke det tyde på at kroppen mangler noen av råvarene den trenger til oppgaven? Kroppen selv tilfører hudcellene råvarer innenfra. Hvorfor er det ikke fokus på hvilke råvarer kroppen trenger for selv å kunne håndtere vedlikeholdet av huden? Anonymkode: fbc2a...224 Har du noe seriøst dokumentasjon på at man kan fjerne atopisk eksem kun ved å endre kosthold? Jeg har vært innom flere leger og hudleger, og ikke en eneste har snakket om at endring i kostholdet vil fjerne eksem. Om kostholdet kan fjerne en eksem jeg har vært plaget med i snart 40 år, så hadde det vært helt fantastisk om jeg kunne overlevere en seriøs dokumentasjon til hudlege og fastlege, og si at de feilbehandler! Det vil også kunne hjelpe ekstremt mange andre som sliter!! Anonymkode: f3432...d61 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #32 Del Skrevet 11. desember 2022 Lonehill skrev (12 timer siden): Det meste som trengs får vi i oss nok av gjennom maten ved å spise sunt og variert, bortsett fra en ting. Produksjon av nye hudceller styrer cellene selv ved hjelp av kjemiske forbindelser som produseres av mineraler og vitaminer. Dette kalles enzymer, reseptorer og hormoner (signalstoff). Vitaminer og mineraler er viktige råstoff til denne produksjonen og det leveres gjennom maten. Det siste trinnet i prosessen for å få en hudcelle til å dele seg og lage en ny versjon av seg selv, er kritisk og her holder ikke alltid med mat. Da henter cellen inn et stoff som kalles kalsidiol og bruker et enzym som heter 1-alpha-hydroxylase til å endre kalsidiol til steroidhormonet kalsitriol. Så bruker cellen hormonet kalsitriol til å aktivere genet som utløser celledeling. Prosessen er komplisert og omfatter mange råvarer, men mekanikken er enkel: Kalsitriol utløser celledeling I hudceller. Det som er viktig her, er tilgangen til stoffet kalsidiol. Hvis hudcellen ikke finner nok kalsidiol, får den ikke formert seg. Og kalsidiol er navnet på stoffet som legen din måler i blodet når hun måler D-vitaminnivå. Levra produserer kalsidiol av D-vitamin og setter stoffet i omløp i blodet. Det eneste kalsidiol brukes til er som råvare for produksjon av steroidhormonet kalsitriol. For oss som bor her i nord, er dette et problem. Kroppen produserer normalt 90% det kroppen trenger av D-vitamin fra sola. Det funka bra så lenge vi holdt oss ved ekvator, der det er overskudd på sol og kroppen kan produsere så mye D-vitamin den vil i huden. Her i Norge er sola så svak at den produserer null vitamin D i huden mellom september og april. Da mister vi 90% av produksjonen. Det gjør at nivået av kalsidiol i blodrt hos nordmenn er voldsomt mye lavere enn nivået hos folk som lever utendørs ved ekvator. Det gjør også at hudceller får problemer med å produsere hormonet som utløser celledeling. Hudcellene bruker også hormonet kalsitriol til å drive produksjonen av desmosomer, som er et borrelåsaktig stoff som hudceller bruker for å henge sammen. Når hudceller får problemer med å danne hormonet kalsitriol, blir det også dannet mindre desmosom. Da begynner huden å lekke: Fuktighet slipper lettere ut og virus, bakterier, sopp og midd slipper lettere inn. Her i Norge har vi på denne tida av året to muligheter til å løse problemet og sikre at hudcellene får til å produsere nok av hormonet kalsitriol. Enten hiver vi oss på et fly til Granca, eller så går vi på apoteket og kjøper D-vitamintilskudd. Hvis jeg skal anbefale noe, vil jeg anbefale Granca på det varmeste. Der produserer kroppen selv D-vitamin tilsvarende en til to flasker tran pr. dag du tilbringer på stranda. To uker på Granca, så kommer du hjem med samme D-vitaminnivå som en maasai-nomade som lever på savannen i Kenya. Hvor mye tilskudd du må spise på 14 dager for å oppnå det samme kan jeg ikke si her. Hvor høyt d-vitamin nivå bør man ha for å fjerne eksem? Jeg ligger i øverste sjiktet, og har fortsatt eksem. Har også eksem på sydenferie og sommer. Anonymkode: f3432...d61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 11. desember 2022 #33 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor høyt d-vitamin nivå bør man ha for å fjerne eksem? Jeg ligger i øverste sjiktet, og har fortsatt eksem. Har også eksem på sydenferie og sommer. Anonymkode: f3432...d61 Hvor høyt D-vitaminnivå som trengs for å få biologisk effekt er individuelt. Det kommer an på blant annet mineralnivåene i kroppen og ikke minst om D-vitaminreseptoren i cellene fungerer som den skal. Kyssesykevirus kan f.eks. blokkere D-vitaminreseptoren i cellene, slik at D-vitamin ikke slipper til for å gjøre jobben sin. Noen kan ha god effekt av blodnivå på 70, mens andre må ha nivå langt over det som regnes som forgiftning før de merker noen effekt. Leger som behandler MS med D-vitamin etter den såkalte Coimbra-protokollen rapporterer om pasienter som får virkning først ved blodnivå over 2.000. For oss vanlig dødelige har Helsedirektoratet bestemt at fare for D-vitaminforgiftning oppstår ved blodnivå over 375. Normalt nivå er i Norge offisielt definert som mellom 50 og 150, mens laboratoriet som fastlegen min bruker har normalreferanse mellom 50 og 165, så grensene flyter. Hva regner du som det øverste sjiktet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 11. desember 2022 #34 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du noe seriøst dokumentasjon på at man kan fjerne atopisk eksem kun ved å endre kosthold? Jeg har vært innom flere leger og hudleger, og ikke en eneste har snakket om at endring i kostholdet vil fjerne eksem. Om kostholdet kan fjerne en eksem jeg har vært plaget med i snart 40 år, så hadde det vært helt fantastisk om jeg kunne overlevere en seriøs dokumentasjon til hudlege og fastlege, og si at de feilbehandler! Det vil også kunne hjelpe ekstremt mange andre som sliter!! Anonymkode: f3432...d61 Hvis du har ambisjoner om å drive voksenopplæring i legestanden når det gjelder D-vitamin, vil du slite. Leger krever medisinsk forskning. Det vil si forskning gjennomført av leger, som viser at D-vitamin i anbefalte doser fungerer som medisin. Det finnes ikke. D-vitaminstudien som leger trekker fram som gullstandard når de skal dokumentere virkningen av D-vitamin, er den gigantiske Vital-studien som gikk over 5 år med 25.000 deltakere. Den ene halvparten fikk 2.000 enheter vitamin D daglig, mens den andre halvparten fikk 800 enheter vitamin D som placebo. Resultatene fra Vital-studien viser minimal forskjell i sykdomsforkomst og død mellom de to gruppene. Konklusjon: Vitamin D virker ikke som medisin. Vital-studien er ifølge leger stor og seriøs. Men hvor seriøst er der egentlig når placebogruppen får 40% av dosen til testgruppen? Hvis dette er legevitenskap, er jeg glad jeg ikke er lege. Det er mest biokjemikere som forsker på D-vitamin. Biokjemikerne har kartlagt hvordan D-vitamin virker, men siden de ikke er leger, kan de ikke koble forskningen sin opp mot virkning på sykdommer. Biokjemikerne publiserer bare resultatene fra forskningen sin og så er det opp til leger om de vil bruke den nye kunnskapen fra biokjemikerne til å gjøre folk friske. Jeg har ikke registrert at det har skjedd. Det som finnes av klinisk forskning på virkningen av D-vitamin som medisin mot sykdom er små pilotstudier med 10-100 deltakere. De fleste av dem er gjennomført av idealistiske leger på dugnad og er i rubrikken for finansiering merket "not funded". Nedenfor er et lite utvalg blant mer enn 1.000 slike små pilotstudier som viser positiv effekt fra D-vitamin på atopisk eksem. Det vil aldri bli gjennomført "store, seriøse studier", som leger etterspør, på dette feltet. 1) Barn i Mongolia opplevde bedring på eksem fra daglige doser på 1.000 enheter vitamin 😧https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0091674914011142 2) Selv små tilskudd med vitamin D og E sammen ga 65% bedring i atopisk eksem etter 60 dager hos 45 deltakere: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/09546630903578566?journalCode=ijdt20 3) 1.600 enheter vitamin D daglig sammen med kortisonbehandling ga bedre resultat enn kortison alene hos 86 deltakere. https://bpspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/prp2.679 4) En økning av D-vitaminnivå i tillegg til vanlig behandling ga større bedring fra atopisk eksem i en gruppe med 65 deltakere, enn vanlig behandling alene. https://www.cochranelibrary.com/central/doi/10.1002/central/CN-01645538/full 5) En samlestudie vurderer 1.000 små studier av D-vitamin og atopisk eksem og konkluderer med at 1.600 enheter vitamin D pr. dag har en positiv effekt på reduksjon av atopisk eksem. https://www.mdpi.com/2072-6643/11/8/1854 6) En samlestudie som analyserer flere småstudier på D-vitamin og atopisk eksem hos spedbarn konkluderer slik: Sitat Vitamin D supplementation in paediatric atopic dermatitis patients could offer improvement of disease severity but the recommended dose and duration of administration cannot be concluded yet. https://f1000research.com/articles/11-274 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #35 Del Skrevet 10. januar 2024 On 12/10/2022 at 5:06 PM, AnonymBruker said: Nå er det normalt kroppen som produserer og vedlikeholder huden, helt uten kremer og salver. Og den gjør det fra innsida. Kroppen har oppskrifta på perfekt hud lagret i DNA'et i cellene våre, men den trenger råvarene som står i oppskrifta. Hvis den ikke har tilgang til alle råvarene, blir ikke resultatet perfekt hud. Det er med kroppen og huden som med meg og brødbaking: Hvis jeg ikke har alle ingrediensene som står i oppskrifta, blir ikke brødene som jeg ønsker. Når kroppen ikke lenger greier å holde huden glatt og sterk og myk, kan ikke det tyde på at kroppen mangler noen av råvarene den trenger til oppgaven? Kroppen selv tilfører hudcellene råvarer innenfra. Hvorfor er det ikke fokus på hvilke råvarer kroppen trenger for selv å kunne håndtere vedlikeholdet av huden? Anonymkode: Atopisk eksem er en autoimmun sykdom. Du kan jo lese litt om det. Anonymkode: d8542...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #36 Del Skrevet 10. januar 2024 On 12/11/2022 at 11:14 AM, AnonymBruker said: Hvor høyt d-vitamin nivå bør man ha for å fjerne eksem? Jeg ligger i øverste sjiktet, og har fortsatt eksem. Har også eksem på sydenferie og sommer. Anonymkode: f3432...d61 Jamen har du reist TIL GRANCA når du har vært i syden? Tror det er spesifikt Gran Canaria som tar hudlidelser Anonymkode: d8542...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 10. januar 2024 #37 Del Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jamen har du reist TIL GRANCA når du har vært i syden? Tror det er spesifikt Gran Canaria som tar hudlidelser Anonymkode: d8542...97b Du må reise sør for 30. breddegrad før sola står høyt nok hele året til at UVB-strålene når gjennom atmosfæren uten å bli filtrert bort. 30. breddegrad går midt i Middelhavet, så vintersola i Spania funker ikke. Leger fra Universitetet i Oslo, som testa hva som skjer når psoriasispasienter oppholder seg i sola på Granca, kunne stort sett måle to endringer: 1) De doblet D-vitaminnivåene sine. 2) Symptomene avtok. Kilde: https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/direktorens-stab/stab-medisin-helsefag-og-beredskap/avdeling-for-utenlandskontor-og-behandlingsreiser/behandlingsreiser/forskning-pa-klimabehandling-for-pasienter-med-psoriasis Forskerne slo også fast at tre uker i sola på Granca, gir like mye stråling fra sola som vi får på ett til to år i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flua Skrevet 10. januar 2024 #38 Del Skrevet 10. januar 2024 Canoderm og Aderma er det beste for min atopiske hud. I vinter har jeg prøvd kuldekrem fra Vossabia, og jeg er imponert. Jeg skal prøve den ut sesongen før jeg konkluderer. Vossabia har mange produkter som er fin til eksemhud forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #39 Del Skrevet 10. januar 2024 Miniderm morgen og kveld. Anonymkode: 1c714...82b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sikkerpådet Skrevet 10. januar 2024 #40 Del Skrevet 10. januar 2024 Jeg synes CeraVe funker bedre enn Canoderm 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå