AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Skrevet 9. desember 2022 Hei! Skriver dette fordi jeg har behov for å veksle litt erfaringer, samt få litt emosjonell støtte. Jeg begynte i ny jobb i sommer, og har nå merket at en kollega ikke liker meg så spesielt godt. Virket ikke som hun hadde noe mot meg i begynnelsen, men de siste ukene har jeg merket at hun har vært mye mer avvisende sammenlignet med hvordan hun var tidligere og hvordan hun er med andre. Jeg kan ikke forstå helt hvorfor da jeg ikke har gjort noe galt. Jeg er ganske stille og gjør ikke så mye ute av meg selv, men jeg er hyggelig og er veldig bevisst på om det jeg sier kan såre noen. Det kan helt sikkert være at hun ikke liker personligheten min, dette kan jeg akseptere da man ikke kan bli likt av alle. Problemet er at det går utover utviklingen min på jobb, fordi hun plutselig har sluttet å delegere arbeidsoppgaver til meg. Jeg hadde sett frem til å få det ansvaret, da jeg så på det som en mulighet til å lære mye. Jeg er opptatt av å utvikle kompetansen min på jobb, og liker å føle at jeg bidrar med noe så blir litt lei meg når hun har gitt ansvaret til en annen kollega. Selv så bruker jeg ikke energi på å "aktivt" mislike folk. Det kan være noen personer jeg ikke klikker så godt med, eller som jeg synes er plagsomme men jeg er fortsatt hyggelig og ønsker de ikke noe vondt. For at jeg skal mislike noen må de ha gjort meg noe med hensikt om å såre meg, så derfor sliter jeg litt med å forstå hvorfor det har blitt som det har blitt. Noen som har lignende erfaringer med sine kollega? Anonymkode: cdab2...650 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #2 Skrevet 9. desember 2022 Du er sikkert pen og har god kjemi med mannfolka på jobb. Den komboen liker ikke de andre damene. Anonymkode: bc5da...d93 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #3 Skrevet 9. desember 2022 Jeg har det akkurat likt som deg. Jeg veier ord nøye og er mer av den sorten som slipper andre til. Hun som ikke liker meg tar mer plass. Har kanskje tenkt at jeg blir for kjedelig for henne🤷🏼♀️ Anonymkode: cda31...211 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #4 Skrevet 10. desember 2022 Opplevde det samme frem til jeg og kollega hadde et skikkelig oppgjør. Hun mente atjeg ikke gjorde jobben min godt nok, jeg gjorde etter hvert jobben mer slik som henne og problemene avtok. Jeg ble mer ydmyk, spurte mer om hjelp, hun var mer tilgjengelig for å hjelpe. Etter hvert sa hun at dette var skikkelig bra og nå er vi gode venner. Helt ærlig gjør jeg det ikke annerledes enn før, likevel ble hun mer fornøyd ved å få gi meg grundig opplæring. Anonymkode: 9782e...be8 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #5 Skrevet 10. desember 2022 Eller hun har kanskje oppdaget at du er falsk? Av og til må en se på seg selv👍🏼 Anonymkode: d7b5e...fb2 2
I Grosny Skrevet 10. desember 2022 #6 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Opplevde det samme frem til jeg og kollega hadde et skikkelig oppgjør. Hun mente atjeg ikke gjorde jobben min godt nok, jeg gjorde etter hvert jobben mer slik som henne og problemene avtok. Jeg ble mer ydmyk, spurte mer om hjelp, hun var mer tilgjengelig for å hjelpe. Etter hvert sa hun at dette var skikkelig bra og nå er vi gode venner. Helt ærlig gjør jeg det ikke annerledes enn før, likevel ble hun mer fornøyd ved å få gi meg grundig opplæring. Anonymkode: 9782e...be8 Svært klokt innlegg 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #7 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 9.11): Opplevde det samme frem til jeg og kollega hadde et skikkelig oppgjør. Hun mente atjeg ikke gjorde jobben min godt nok, jeg gjorde etter hvert jobben mer slik som henne og problemene avtok. Jeg ble mer ydmyk, spurte mer om hjelp, hun var mer tilgjengelig for å hjelpe. Etter hvert sa hun at dette var skikkelig bra og nå er vi gode venner. Helt ærlig gjør jeg det ikke annerledes enn før, likevel ble hun mer fornøyd ved å få gi meg grundig opplæring. Anonymkode: 9782e...be8 Sikker på at du ikke gjorde godt nok? Her ser det ut som det er hennes behov for å vite mer enn deg som styrer. Anonymkode: ad641...377 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #8 Skrevet 11. desember 2022 Ja ts jeg har også en slik. Har jobbet lenger enn i sommer da, men hun var hyggelig i starten og nå er hun annerledes mot meg enn mot alle andre. Hun sluttet å hilse og snakker bare med meg når det er noe å kritisere. Men så er det bare hun også. Og så har keg funnet ut at ting bare er feil når det er jeg som gjør det. Anonymkode: ad641...377
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #9 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sikker på at du ikke gjorde godt nok? Her ser det ut som det er hennes behov for å vite mer enn deg som styrer. Anonymkode: ad641...377 Mulig det, men det jeg gjorde skapte en bedre arbeidsplass for meg Anonymkode: 9782e...be8
Gjest vilkåret Skrevet 11. desember 2022 #10 Skrevet 11. desember 2022 Hvordan er personligheten hennes, da?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #11 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mulig det, men det jeg gjorde skapte en bedre arbeidsplass for meg Anonymkode: 9782e...be8 Man kan ikke gå og late som man er dårligere enn man er fordi noen ikke tåler at andre kanskje er flinkere eller lærer fortere, eller har større arbeidsomt, hva enn det er som plager henne. Anonymkode: ad641...377 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #12 Skrevet 12. desember 2022 At det er noen man ikke kommer like godt overens med, sånn er det for alle. Men, det jeg reagerer på, er at det får konsekvenser for jobben du skal utføre. Har hun et lederansvar, siden hun fordeler oppgaver, og heller inkluderer andre? Når dette går utover arbeidsmiljøet, og du blir forbigått, så er det mobbing. Vil anbefale at du enten ber om en samtale med henne for å høre hva som er greia her, eller at du tar dette videre til din leder. Det å ikke gi arbeidsoppgaver til en kollega som ellers naturlig ville fått dem, eller la være å gi opplæring osv. til en nyansatt fordi man ikke liker denne, det er helt klare tegn på mobbing på arbeidsplassen. Hvis det er noen der som du føler du har blitt godt kjent med, kan du kanskje lufte litt problemet og høre hva hun/han tenker om situasjonen. Anonymkode: 7b9e5...1da
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #13 Skrevet 12. desember 2022 Hvorfor er det så mye drama blant kvinnelige kolleger på arbeidsplasser rundtomkring? Spesielt helsevesenet. Anonymkode: 99cd7...29b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #14 Skrevet 12. desember 2022 Vi har en noe lignende situasjon på vår arbeidsplass, men der er ikke arbeidsoppgaver et problem. Vi har en person som gjør relativt lite av seg. Det i seg selv er ikke nødvendigvis et stort problem, men hun viser null interesse for oss andre kollegaer og fellesskapet. Sitter på mobilen i lunsjen og svarer relativt mutt/følelsesløs om man spør om noe. Føler at man like godt kunne jobbet med en gråstein. Så der har jeg egentlig gitt opp å ha noe kommunikasjon rett og slett. Anonymkode: 5a625...b66
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #15 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 17.59): Hei! Skriver dette fordi jeg har behov for å veksle litt erfaringer, samt få litt emosjonell støtte. Jeg begynte i ny jobb i sommer, og har nå merket at en kollega ikke liker meg så spesielt godt. Virket ikke som hun hadde noe mot meg i begynnelsen, men de siste ukene har jeg merket at hun har vært mye mer avvisende sammenlignet med hvordan hun var tidligere og hvordan hun er med andre. Jeg kan ikke forstå helt hvorfor da jeg ikke har gjort noe galt. Jeg er ganske stille og gjør ikke så mye ute av meg selv, men jeg er hyggelig og er veldig bevisst på om det jeg sier kan såre noen. Det kan helt sikkert være at hun ikke liker personligheten min, dette kan jeg akseptere da man ikke kan bli likt av alle. Problemet er at det går utover utviklingen min på jobb, fordi hun plutselig har sluttet å delegere arbeidsoppgaver til meg. Jeg hadde sett frem til å få det ansvaret, da jeg så på det som en mulighet til å lære mye. Jeg er opptatt av å utvikle kompetansen min på jobb, og liker å føle at jeg bidrar med noe så blir litt lei meg når hun har gitt ansvaret til en annen kollega. Selv så bruker jeg ikke energi på å "aktivt" mislike folk. Det kan være noen personer jeg ikke klikker så godt med, eller som jeg synes er plagsomme men jeg er fortsatt hyggelig og ønsker de ikke noe vondt. For at jeg skal mislike noen må de ha gjort meg noe med hensikt om å såre meg, så derfor sliter jeg litt med å forstå hvorfor det har blitt som det har blitt. Noen som har lignende erfaringer med sine kollega? Anonymkode: cdab2...650 Ja, dette var meg for noen år siden. Det som hjalp var: 1. Få barn og vær i fødselspermisjon lenge 2. Legge på meg noen kilo 3. Være i jobben i mange år og vise at jeg er her for å bli Neida, men jo. Det gikk over med tiden. Jeg var nok veldig ny i jobben og litt for entusiastisk i starten, i forhold til andre som har vært der i mange år. Mitt råd er å tone litt ned. Vær dyktig, men ikke for pågående. Ikke få andre til å føle at du er ute etter deres jobb eller deres oppgaver. Man kan også velge å heve seg over det. Vær profesjonell, men ikke ute etter å bli bestevenn med folk på jobben. Det er helt greit å bare være kollegaer. Anonymkode: 4b138...260
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå