Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å lese meg opp på NAV hvordan det er med ferieavvikling og foreldrepermisjon. 

Er det sånn at partner ikke kan ha ferie samtidig som jeg er i permisjon? MÅ man eventuelt ha ferie samtidig for at man skal kunne være hjemme uten å gå i ulønnet permisjon/ferie? På NAV sin kalkulator ble nemlig min permisjon pauset i hans ferieuker da vi hadde satt opp ferie på forskjellige tidspunkt i sommer. 

Anonymkode: 853e5...ca4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan da ha permisjon mens far har ferie?

Det er ingen plikt om at far er i jobb for at du skal ha permisjon, men det er vel et aktivitetskrav til deg hvis far skal ta ut mer enn fedrekvoten.

Uansett, hvis han ikke er i permisjon, så skal ikke hans ferie påvirke din permisjon. Det er jo ikke noe han melder inn til NAV. Dere kan jo også ta ut permisjon samtidig, det er jo opp til dere. Du kan også ha ferie og permisjon samtidig, men det er vel kanskje naturlig for de fleste å pause permisjonen når man tar ut egen ferie slik at man får flere uker hjemme.

Anonymkode: d9032...06d

• Liker 1
Skrevet

Leser nå at du sitter med kalkulatoren. Hvis ferien ikke er midt i fars permisjon, så er det ingen grunn til å legge det inn i kalkulatoren at han skal ha ferie.

Anonymkode: d9032...06d

Skrevet

Jeg har ikke tenkt at min permisjon og hans ferie hadde noe å si frem til kalkulatoren pauset min permisjon under hans ferie. Men da regner jeg med det fortsatt ikke spiller noen rolle. Synes bare det var rart at permisjonen min automatisk ble pauset når ferien hans ble plottet inn 🤷🏼‍♀️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt at min permisjon og hans ferie hadde noe å si frem til kalkulatoren pauset min permisjon under hans ferie. Men da regner jeg med det fortsatt ikke spiller noen rolle. Synes bare det var rart at permisjonen min automatisk ble pauset når ferien hans ble plottet inn 🤷🏼‍♀️ 

Du søker ikke for far, så kalkulatoren skal bare være et estimat på hva du legger inn. Jeg skal ha permisjon og mannen min ferie - men det har vi ikke lagt inn, for det er irrelevant for NAV. Far kan ha ferie fra sin jobb selv om mor er i permisjon. 

Anonymkode: 8cf89...352

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Når du legger inn fars ferie sier du at far skal være hjemme med barnet i den perioden. Derfor settes din på pause. Det som legges inn i kalkulatoren er «hvem skal være hjemme med barnet». 

Anonymkode: 9a721...574

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er jo fordi kalkulatoren driter i om partneren din skal ha ferie samtidig eller ikke, kalkulatoren er kun laget for å lage oversikt over hvem som skal være hjemme med barnet og når og hvordan. Legger du inn fars ferie så tror kalkulatoren at det er fordi han skal bruke ferie for å være hjemme med barnet og derfor utsettes din permisjon. Det er ikke en kalender liksom, det er et verktøy for å legge opp en kabal.

Anonymkode: b5899...bf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...