Gå til innhold

Vits å melde seg som blodgiver med mindre vanlige blodtyper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blodtype B, så ikke så veldig nyttig kanskje, siden ikke så mange har den typen? Men hørte på radioen at det er mangel i blodbankene.

Anonymkode: 97169...141

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi blod..uansett type. Endag vil noen trenge ditt blod 

• Liker 7
Skrevet

Det er vel ekstra stor etterspørsel etter de sjeldne blodtypene?

Anonymkode: 428fb...949

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg vil tro det er minst like viktig å gi blod av sjelden blodtype. Er det ikke de det ofte er mangel på?

Uansett er det vel aldri bortkastet å gi blod 😊

Skrevet

Alle blodtyper trengs. Flott hvis du vil melde deg som blodgiver.

Anonymkode: cb6b0...fa9

Skrevet

Jo, det er nyttig. Det er mangel på blodgivere, også med blodtype B

Skrevet

Min far har en vanlig blodtype, han var inne på Haukeland til stråling for krefti flere måneder og måtte ofte ha blodoverføring i forkant for å være i form nok. 

Jeg har den største respekt for alle som gir blod, dere var med på å redde faren min. 

Anonymkode: 8380d...1be

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 15.21):

Åja, tenkte at de hadde mer behov for type 0, siden alle kan få den. Men da kan jeg jo melde meg og se hva som skjer  :)

• Hjerte 2
Skrevet

Greit å bruke riktig blodtype hvis man kan - da sparer man 0 til når det brenner på dass! Så bare å melde seg:)

Anonymkode: aeed8...9e3

• Liker 2
Skrevet

Har du lov og kan gi blod, så bør du gi blod. 
Har B selv og har gitt blod i mange år, men de bruker som regel plasma før blod av meg. 

• Liker 1
Skrevet

B pluss eller minus? Du kan gi til både de med B og AB.  Er vel rundt ti prosent av befolkningen. Tenker det er helt greit å gi da:) 

Skrevet

De har kriterier du må følge. Hvis du feks har vært i enkelte land, så kan du ikke gi blod før ×-antall uker. 

Men vil du gi, så kontakt dem. De snakker med deg først. Flott med alle som vil gi. Det er alltid mangel på blod. Det varmer å lese👍

Anonymkode: 99d22...a93

Skrevet
Ishwanvile skrev (7 minutter siden):

Har du lov og kan gi blod, så bør du gi blod. 
Har B selv og har gitt blod i mange år, men de bruker som regel plasma før blod av meg. 

Må sjekke opp i sporadisk medisinbruk, men det pleier vel å være en karensperiode og så ok. Får se hva de sier. 

Jeg kan veldig lite om dette, merker jeg. Kan man gi plasma til andre blodtyper?

Majer skrev (5 minutter siden):

B pluss eller minus? Du kan gi til både de med B og AB.  Er vel rundt ti prosent av befolkningen. Tenker det er helt greit å gi da:) 

B pluss, mener jeg det var. 10% er jo en del, det er sant :)

Skrevet

Det er ikke du som bestemmer uansett om det er greit å gi eller ikke. Men basert ut fra blodtype så trenger de alle blodtyper. 

«Gullgivere» er jo de med 0- men alt er viktig.

jeg gir som sagt plasma, men ga blod før jul nå fordi dem ville fylle lagrene. 

Nei, der er antistoffer i plasma også, men plasma kan brukes til mer enn bare overføringer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Åja, tenkte at de hadde mer behov for type 0, siden alle kan få den. Men da kan jeg jo melde meg og se hva som skjer  :)

Eg har O og er ettertrakta, men alle trengs! Meld deg😃

Skrevet
Ishwanvile skrev (4 minutter siden):

Det er ikke du som bestemmer uansett om det er greit å gi eller ikke. Men basert ut fra blodtype så trenger de alle blodtyper. 

«Gullgivere» er jo de med 0- men alt er viktig.

jeg gir som sagt plasma, men ga blod før jul nå fordi dem ville fylle lagrene. 

Nei, der er antistoffer i plasma også, men plasma kan brukes til mer enn bare overføringer. 

Nei, selvfølgelig,  jeg har jo ikke kompetanse til det :) Men har lest litt mer og det kan vel hende at det ikke går da. Tar anfallsmedisin mot migrene en sjelden gang iblant. Men det er ikke verre enn å spørre. 

Så bra at folk som deg stiller opp da :)

Skrevet

Hvordan foregår egentlig blodgiving?
Er det kun på dagtid eller også ettermiddag/helg?

Hvor lang tid tar prosessen?

Jeg tror jeg er ganske aktuell blodgiver.
Ingen tatovering. Ingen utenlandsreise siden 2019. Ingen sex på 4 år.
Kun astmamedisin.
Har O-

Anonymkode: e0ba2...d89

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 15.21):

Det er lik etterspørsel etter alt. A er viktig fordi det er ufattelig mange som trenger A. Ganske logisk.

• Liker 1
Skrevet

De vil ha mitt blod, AB+. Det er kun oss med denne blodtypen som kan få det (men vi kan få fra alle). Samtidig er det jo en viss holdbarhetsdato på blod, så det må stadig fylles på.

Anonymkode: 69e24...8d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, selvfølgelig,  jeg har jo ikke kompetanse til det :) Men har lest litt mer og det kan vel hende at det ikke går da. Tar anfallsmedisin mot migrene en sjelden gang iblant. Men det er ikke verre enn å spørre. 

Så bra at folk som deg stiller opp da :)

Går fint å gi selv om man tar anfallsmedisiner mot migrene. Er bare at man ikke kan gi blod x-antall dager etter man har tatt det. 
Anbefaler alle å ta kontakt med blodbanken selv om man tar medisiner. Så får blodbanken vurdere om man kan gi 😊

Anonymkode: 846a3...0b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...