AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Skrevet 9. desember 2022 Med aktiv mener jeg ikke å trene, men at man liker å gjøre ting som f. Eks strikke, se på nett (selvom ikke så mange av de eldste gjør akkurat det da), spille, kino, gå tur, kjøre tur, reise, shoppe. Altså vil en person som er f. Eks 70-80år og som alltid har likt og gjort ofte slike ting som beskrevet over sjeldnere utvikle demens enn en person på 70-80år som liker og som regel bare sitter inne å ser på tv og ellers bare sover bort dagene? Anonymkode: ee07e...98e 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #2 Skrevet 9. desember 2022 Og de som liker å ha besøk, dra i selskap, skravle.. Anonymkode: ee07e...98e 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #3 Skrevet 9. desember 2022 Nei. Det er genetisk betinget. Anonymkode: f5466...073 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Skrevet 9. desember 2022 Flere aktiviteter forebygger demens. Fysisk aktivitet er spesielt viktig, men også andre aktiviteter som kryssord, og å være sosial/ikke isolere seg. Anonymkode: 005fa...b9d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #5 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Det er genetisk betinget. Anonymkode: f5466...073 Men hadde vært fint om de som har pårørende med demsn kan fortelle litt hvilken kategori den syke tilhører. Anonymkode: ee07e...98e
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flere aktiviteter forebygger demens. Fysisk aktivitet er spesielt viktig, men også andre aktiviteter som kryssord, og å være sosial/ikke isolere seg. Anonymkode: 005fa...b9d Kryssord er veldig viktig tror jeg . Mora til kompisen min er 102 år, og fortsatt hjemmeboende. Hun løsr mye kryssord og går ofte turer. Anonymkode: 2ed34...ba9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #7 Skrevet 9. desember 2022 Jeg må le av alle rare ting folk tror på. Har en tante som er sterk og trent, hennes demens har gått nedover svært fort. Hun er 72. Har en annen i familien, også kvinne, slank og ganske sprek, hun har lest og løst kryssord hele sitt voksne liv. Aldri eid bil og brukt beina mye. 71 er hun, fikk konstatert Alzheimer for 6 år siden, det går sakte nedover med henne også. Triste greier. Ingen av disse kvinnene var spesielt stillesittende eller passive. Anonymkode: 2e62b...fcc 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #8 Skrevet 9. desember 2022 Jobbet på sykehjem før, på demensavdeling. De aller fleste var ganske aktive i sin ungdom/voksne liv. Flere av de hadde gått over fjellet for å komme på skolen. Om de løste kryssord eller ikke aner jeg ingenting om, men aktive var de. Anonymkode: 88cf1...1ec 1
Sinte-my Skrevet 9. desember 2022 #9 Skrevet 9. desember 2022 Alle våre(vi har dessverre hatt flere eldre i familien med demens) var fysisk aktive, glad i hjernetrim, og langt unna sofaslitere. Og alle var sosiale og aktive. Så hos oss stemte det overhodet ikke. 1
Paulinetta Skrevet 9. desember 2022 #10 Skrevet 9. desember 2022 Gurimalla, kan ingen av dere Google? Jeg har gjort det for dere, se under. Hva enkeltindivider har opplevd kan være interessant - for all del - men det sier ingenting om de faktiske forhold. Da må man til forskningen. Utvikling av demens er i noen grad knyttet til arv og til miljøfaktorer som røyking, alkoholmisbruk, høyt blodtrykk, inaktivitet, kosthold, fedme, hjerneskade eller sykdom i hjernens blodårer, men den viktigste risikofaktoren er er aldring. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #11 Skrevet 9. desember 2022 OVERHODE ikke. Jobbet på sykehjem i 10 år, og svært ofte var de demente kvikke og raske i kroppen, kun hodet som ikke hang med. Har absolutt ikke en opplevelse av det du skriver, tilnærmet motsatt. Det vil selvfølgelig være alle typer folk som får demens, men svært ofte er de aktive og motorisk urolige - som vandrer og beveger seg mye på avdelingene. Gjerne folk som har vært aktive og kvikke gjennom hele livet. Anonymkode: 0f6bd...193 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #12 Skrevet 9. desember 2022 Den viktigste faktoren for om man får en sykdom eller ikke er uflaks. Og ingen har noen garantier uansett hvor flink en person er til å leve riktig. Men det er faktisk sånn at livet man lever påvirker sannsynligheten for sykdommer, også demens. https://www.hjerneradet.no https://forskning.no/partner-alzheimer-depresjon/ti-grep-for-a-forebygge-demens/266680 Anonymkode: 005fa...b9d 2
AnonymBruker 42 Skrevet 9. desember 2022 #13 Skrevet 9. desember 2022 Dette er det vel forsket masse på ? Og det er jo veeeldig mange faktorer som spiller inn. "Hjernetrim" deriblant er visstnok veldig viktig for å utsette eller sette bremsen på prosessen, men da er det i stor grad ikke snakk om å gjøre de samme tingene som man har gjort hele livet (som feks. kryssord), men å prøve lære seg helt nye ting, som språk, matte, eller lignende. Utfordre seg selv på nye måter, rett og slett. (slik jeg har forstått det, iaf.)
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #14 Skrevet 9. desember 2022 5 minutter siden, Paulinetta said: Gurimalla, kan ingen av dere Google? Jeg har gjort det for dere, se under. Hva enkeltindivider har opplevd kan være interessant - for all del - men det sier ingenting om de faktiske forhold. Da må man til forskningen. Utvikling av demens er i noen grad knyttet til arv og til miljøfaktorer som røyking, alkoholmisbruk, høyt blodtrykk, inaktivitet, kosthold, fedme, hjerneskade eller sykdom i hjernens blodårer, men den viktigste risikofaktoren er er aldring. Du skal ikke stole 100 % på forskning. Du må være klar over at kildene kan være usikre. Anonymkode: 2e62b...fcc
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #15 Skrevet 9. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Den viktigste faktoren for om man får en sykdom eller ikke er uflaks. Og ingen har noen garantier uansett hvor flink en person er til å leve riktig. Men det er faktisk sånn at livet man lever påvirker sannsynligheten for sykdommer, også demens. https://www.hjerneradet.no https://forskning.no/partner-alzheimer-depresjon/ti-grep-for-a-forebygge-demens/266680 Anonymkode: 005fa...b9d Ja, kjør på med kilder. Men man skal også være kildekritisk. Anonymkode: 2e62b...fcc
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #16 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skal ikke stole 100 % på forskning. Du må være klar over at kildene kan være usikre. Anonymkode: 2e62b...fcc Right-o. Bedre å stole på seg selv og de man kjenner personlig. Dessuten er jo alle rådene man får om å leve sunt sååå kjedelige. Hva mener du forresten man skal stole på hvis forskning er upålitelig? Healing og grønn te? Anonymkode: 005fa...b9d 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #17 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, kjør på med kilder. Men man skal også være kildekritisk. Anonymkode: 2e62b...fcc Hva er dine kilder? Jeg er svært kritisk til fremmede på internett, som «har ei tante som….» Anonymkode: 005fa...b9d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #18 Skrevet 9. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Right-o. Bedre å stole på seg selv og de man kjenner personlig. Dessuten er jo alle rådene man får om å leve sunt sååå kjedelige. Hva mener du forresten man skal stole på hvis forskning er upålitelig? Healing og grønn te? Anonymkode: 005fa...b9d Det er 1/4 fysisk aktivitet, 1/4 psykisk aktivitet og 1/2 flaks/uflaks. Har vært med i et forskningsprosjekt og vet at mange juger. Anonymkode: 2e62b...fcc
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #19 Skrevet 9. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva er dine kilder? Jeg er svært kritisk til fremmede på internett, som «har ei tante som….» Anonymkode: 005fa...b9d Men det er fint at du er kritisk. Det skal man være. Anonymkode: 2e62b...fcc
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #20 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Med aktiv mener jeg ikke å trene, men at man liker å gjøre ting som f. Eks strikke, se på nett (selvom ikke så mange av de eldste gjør akkurat det da), spille, kino, gå tur, kjøre tur, reise, shoppe. Altså vil en person som er f. Eks 70-80år og som alltid har likt og gjort ofte slike ting som beskrevet over sjeldnere utvikle demens enn en person på 70-80år som liker og som regel bare sitter inne å ser på tv og ellers bare sover bort dagene? Anonymkode: ee07e...98e Fordi hjernen har godt av å tenke. De som ikke har trimmet hjernen har større sjanse for demens Anonymkode: 35874...4f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå