AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Del Skrevet 9. desember 2022 Kan noen forklare disse begrepene i forbindelse med huslån og overgang fra fastrente til flytende rente? Anonymkode: a1290...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. desember 2022 #2 Del Skrevet 9. desember 2022 Om du bryter en fastrenteavtale vil en part tape på det. Om det generelle rentenivået i markedet ligger lavere enn ditt fastrentelån vil banken tape på det, og du må erstatte tapet. Om markedsrenta har gått opp vil banken tjene på å bryte avtalen, og de pengene får da du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #3 Del Skrevet 9. desember 2022 Det er vanskelig å si helt hva dette innebærer, da bankene bruker uttrykk som "ekstraordinært beløp" ved innbetalinger som grunnlag for om det kvalifiserer til feks en underkurs som går i din favør. Slik kan bankene dikte opp hva de vil og unnskylde seg ved feil slik som dem selv ønsker uten konsekvenser. Anonymkode: af38a...148 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Del Skrevet 9. desember 2022 newman01 skrev (6 timer siden): Om du bryter en fastrenteavtale vil en part tape på det. Om det generelle rentenivået i markedet ligger lavere enn ditt fastrentelån vil banken tape på det, og du må erstatte tapet. Om markedsrenta har gått opp vil banken tjene på å bryte avtalen, og de pengene får da du. Oi! Så hvis jeg har en fastrenteavtale som er satt for ti år og vil bytte til flytende rente, må jeg uansett betale banken alt de hadde tjent i ti år på fastrenteavtalen?! Eller kun for den måneden jeg skifter fra fast til flytende rente? Anonymkode: a1290...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #5 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi! Så hvis jeg har en fastrenteavtale som er satt for ti år og vil bytte til flytende rente, må jeg uansett betale banken alt de hadde tjent i ti år på fastrenteavtalen?! Eller kun for den måneden jeg skifter fra fast til flytende rente? Anonymkode: a1290...45e Erstatningen blir utmålt for å dekke det tapet banken påføres i den avtaletiden som den og du var forpliktet til. Snu på det: hvis du inngikk fastrenteavtale til 1,5% i 10 år, ville du tapt stort om banken bare kunne gått fra den avtalen og tilbudt deg flytende rente til 5% i stedet. Selvsagt ikke bare erstatning for den måneden du byttet. Anonymkode: 3dde4...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Del Skrevet 9. desember 2022 I motsatt fall betaler banken det de har tjent, jeg fikk i hvert fall 100.000 utbetalt som jeg hadde betalt for mye det siste året da jeg løste inn deler av lånet mitt. Vet ikke om alle banker gjør det, men. Anonymkode: 80cb1...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. desember 2022 #7 Del Skrevet 10. desember 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Eller kun for den måneden jeg skifter fra fast til flytende rente? Selvfølgelig er det for hele bindingstiden. Det er jo derfor man binder renta (fast beløp å betale hver måned). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå