Gå til innhold

Får ikke feriepengene siste lønn og må vente på sluttoppgjør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har lest ferieloven og der står det at feriepengene skal komme siste lønn.

Arbeidsgiver (staten) mener dette ikke lar seg beregne og sier de skal kun utbetale feriengene på sluttoppgjøret som kommer måneden etter sluttoppgjøret. Begrunnelsen er at den ikke lar seg beregne?

Hva er det som er rett her? Jeg mener jeg skal ha feriepengene siste lønn og de bryter med god skikk. Det er en post på lønnen det det står opptjent feriepenger, som de fint kunne ha utbetalt meg? Jeg får en følelse av at man bryter god skikk her for å spare seg tid i et komplisert lønnsystem... Hvem har rett?

Anonymkode: 7ca77...1b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, jeg har lest ferieloven og der står det at feriepengene skal komme siste lønn.

Arbeidsgiver (staten) mener dette ikke lar seg beregne og sier de skal kun utbetale feriengene på sluttoppgjøret som kommer måneden etter sluttoppgjøret. Begrunnelsen er at den ikke lar seg beregne?

Hva er det som er rett her? Jeg mener jeg skal ha feriepengene siste lønn og de bryter med god skikk. Det er en post på lønnen det det står opptjent feriepenger, som de fint kunne ha utbetalt meg? Jeg får en følelse av at man bryter god skikk her for å spare seg tid i et komplisert lønnsystem... Hvem har rett?

Skrev litt for kjapt! Jeg mente å skrive sluttoppgjøret som kommer måneden etter siste lønnsutbetaling*

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjører lønn, vi har lønnskjøring for timer tom den 25 i mnd. Dersom de slutter den 30, som jo er vanlig, har jeg jo ikke fått med meg den siste uken på den mnd lønn. Da kommer den siste uken pluss feriepengene på neste lønnskjøring. Kan det være noe sånt? 

Anonymkode: 16710...80c

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Har du lest ferieloven godt nok?

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 time siden):

Har du lest ferieloven godt nok?

§ 11.Utbetaling av feriepenger

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjører lønn, vi har lønnskjøring for timer tom den 25 i mnd. Dersom de slutter den 30, som jo er vanlig, har jeg jo ikke fått med meg den siste uken på den mnd lønn. Da kommer den siste uken pluss feriepengene på neste lønnskjøring. Kan det være noe sånt? 

Anonymkode: 16710...80c

Hvis du da får lønn på forskudd for hele måneden slik som jeg, så forstår jeg det slik at siste vanlige lønningsdag er utbetalingstidspunktet og ikke sluttoppgjøret? Det er jo ikke noen ekstra lønnskjøring, det er jo kun sluttoppgjøret eventuelt som blir den siste kjøringen.

Skrevet

De lønnssystemet jeg har vert borti klarer ikke å få med feriepenger av siste månedslønn hvis ikke dette gjøres etter at denne er kjørt. Feks (runde tilfeldige tall) du har på den forrige lønnsslippen du fikk 30 000 i opptjente feriepenger. Siste lønnen din gir deg 3000 i opptjente feriepenger. Får du feriepengene sammen med siste lønn vil du da få bare 30 000 og ikke 33 000. 

Off topic, hvorfor har det så mye å si om du få dem nå eller om en mnd? Dette er penger som skal dekke inn for inntektstapet ditt neste når då du tar ferie (som du har pålagt til å ta så lenge du har opptjente feriepenger fra tidligere arbeidsgiver). Er der ikke bedre å få de i forbindelse med ferietrekk enn lenge før du får trekk i lønn for ferie? 🤷‍♀️

Anonymkode: 8d5ac...75a

• Liker 1
Skrevet

Jobber i det private og har alltid fått feriepenger på sluttoppgjør måneden etter siste lønn. Mannen min går nå fra statlig til privat og får feriepengene på sluttoppgjør måneden etter siste lønn.

Tviler veldig på at både store private bedrifter og staten bryter loven, så definisjonen på hva som juridisk regnes som siste lønningsdag er nok bredere enn hva du googler 🤪🤪

Anonymkode: 9ff17...974

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her må du lese loven bedre altså

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988.

Det er innafor det de sier.

Anonymkode: 3785f...033

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...