Gå til innhold

Fom. nyttår må butikkene kildesortere avfallet sitt...hvorfor i alle dager kom ikke denne regelen for 20 år siden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper de har kontroll på hva som skjer med det etter at avfallet har blitt hentet, for tidligere har det jo vært slik i mange kommuner at folk har kildesortert søpla si, og så har alt endt opp samme sted likevel🙄

Skrevet

Har drevet med kildesortering i flere år ulike plasser, og det som slår meg hver bidigste gang er hvor vanskelig det er å kildesortere riktig. Det er omtrent ikke en gang at jeg har tømt feks plast eller papir hvor det kun er det som skal være nedi som ligger der. Det hadde vært bedre å bare kastet alt i samme bosspann når man ser hvor mye ekstraarbeid man får med folk som kaster matrester og metall oppi plast.

• Liker 3
Skrevet
catman skrev (2 timer siden):

Norge er litt bakvendtland av og til. Butikkene offer seg over at de snart må begynne å kildesortere avfallet sitt.

SELVFØLGELIG FOLKENS!

*kremt*

Går det an å være så treg og sløv at det fortsatt fins butikker som ikke gjør det?

https://www.nrk.no/innlandet/ny-avfallsforskrift-palegg-daglegvarebutikkane-a-kjeldesortere-mat-og-hushaldsliknande-avfall-1.16207917

Er du klar over hvor mye jobb og hvor mye klin og lukt det kommer til å bli? Åpne alt av utgåtte matvarer og så skylle all emballasjen før den kastes? Blir nok fint en varm sommerdag med en svær søppelkasse full av kylling, yoghurt, reker og fisk som ligger og godgjør seg i varmen.

Blir også slutt på dumpsterdiving da. Går ikke an å plukke uemballert mat fra søplekassene. 

• Liker 8
Skrevet
Rosa blomst skrev (9 minutter siden):

Er du klar over hvor mye jobb og hvor mye klin og lukt det kommer til å bli? Åpne alt av utgåtte matvarer og så skylle all emballasjen før den kastes? Blir nok fint en varm sommerdag med en svær søppelkasse full av kylling, yoghurt, reker og fisk som ligger og godgjør seg i varmen.

Blir også slutt på dumpsterdiving da. Går ikke an å plukke uemballert mat fra søplekassene. 

Jepp, alle er vel klare over det, siden alle bør kildesortere hjemme? Det er bare et godt insentiv til å gi bort/donere eller selge svært rimelig mat som skal kastes. Målet på sikt er ikke optimal kildesortering, men en kraftig reduksjon i alt som må kastes.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det som derimot er bra er at uåpna mat som fortsatt er spiselig i mye større grad vil bli gitt bort enn å havne i søpla. Ingen vits i å bruke tid på å skille yoghurt og emballasje når du heller kan gi den bort hel.

Endret av gjest:)
  • Liker 6
Skrevet
gjest:) skrev (1 minutt siden):

Det som er bra 

Det som derimot er bra er at uåpna mat som fortsatt er spiselig i mye større grad vil bli gitt bort enn å havne i søpla. Ingen vits i å bruke tid på å skille yoghurt og emballasje når du heller kan gi den bort hel.

Gi det bort er selvfølgelig en mulighet, men da er man jo avhengig av at det kommer til sluttbruker relativt kjapt og uten særlig brudd i kjøling. Det er strenge krav til levering av mat til grossist og butikker. De samme kravene burde gjelde for mat som er utgått på dato og skal gis videre. Med mindre det er store partier av feks yoghurt som har gått ut på dato ser jeg ikke helt hvem som skulle være interessert i å bruke masse ressurser på å reise rundt å hente fire pakker med yoghurt for å gi ut i matutdelingskøen. Min butikk har i hvert fall ikke mengder av mat som går ut på dato og i hvert fall ikke nok til at det er verdt for frelsesarmeen å komme og hente det.

Skrevet (endret)
17 minutter siden, Rosa blomst said:

Gi det bort er selvfølgelig en mulighet, men da er man jo avhengig av at det kommer til sluttbruker relativt kjapt og uten særlig brudd i kjøling. Det er strenge krav til levering av mat til grossist og butikker. De samme kravene burde gjelde for mat som er utgått på dato og skal gis videre. Med mindre det er store partier av feks yoghurt som har gått ut på dato ser jeg ikke helt hvem som skulle være interessert i å bruke masse ressurser på å reise rundt å hente fire pakker med yoghurt for å gi ut i matutdelingskøen. Min butikk har i hvert fall ikke mengder av mat som går ut på dato og i hvert fall ikke nok til at det er verdt for frelsesarmeen å komme og hente det.

Kan du virkelig ikke tenke deg hvordan en matbutikk kan klare å gi bort mat? Matbutikker pleier å ha noe som heter kunder, som allerede kommer og tar med seg mat hjem. Og dette skjer hver eneste dag

Endret av gjest:)
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
gjest:) skrev (Akkurat nå):

Kan du virkelig ikke tenke deg hvordan en matbutikk kan klare å gi bort mat? Matbutikker pleier å ha noe som heter kunder, som kommer å tar med seg mat hjem. Og dette skjer hver eneste dag

Joda, men når varene har gått ut på dato så er det ikke lov til å selge de lenger. Heller ikke gi de bort. Dette gjelder bare varer merket siste forbruksdag, best før kan gis bort. 

Det er også mulig å bruke Too good to go. Jeg vet at noen butikker allerede benytter denne ordningen, men fortsatt så sitter de igjen med "siste forbruksdag" varene.

• Liker 1
Skrevet
Rosa blomst skrev (45 minutter siden):

Det er dumt for dumpsterdiving men kanskje butikkene blir flinkere å sette ned priser på mat med dårlig dato (noen steder setter ikke engang 50% av) og å gi til matsentraler

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor så mye avfall da? Leser at de nevner hermetikk, bl.a. Dette varer fint utover utløpsdato. Mat som holder på å gå ut av dato/ har gått ut, kan gis bort i stedet for å kastes. Så får man kaste kun det som virkelig er dårlig. Jeg driver ikke med dumpster diving, men følger en Facebookgruppe om det, og folk legger ut bilder av MASSE spiselig mat hele tiden som de finner i butikkenes søppel. 

Jobbet på bensinstasjon noe år, og vi måtte kaste mat hele tiden. Jeg tok det heller med hjem eller ga det bort.... selv om det ikke var lov.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Rosa blomst said:

Joda, men når varene har gått ut på dato så er det ikke lov til å selge de lenger. Heller ikke gi de bort. Dette gjelder bare varer merket siste forbruksdag, best før kan gis bort. 

Det er også mulig å bruke Too good to go. Jeg vet at noen butikker allerede benytter denne ordningen, men fortsatt så sitter de igjen med "siste forbruksdag" varene.

"Det som derimot er bra er at uåpna mat som fortsatt er spiselig i mye større grad vil bli gitt bort enn å havne i søpla"

Det meste av maten i matbutikken er ikke merket med siste forbruksdag, og kan selvsagt gis bort til kundene.

Skrevet
Rosa blomst skrev (2 timer siden):

Jeg tror du snur tingene for mye på hodet. Målet må selvsagt være at butikken ikke kommer dit hen at de skal bruke dyr arbeidskraft på å stå og skille agurk fra plast. Da er det mest nærliggende at butikkene blir flinkere til å sette ned prisen på varen, slik at kundene tar det med seg.

Kanskje butikkene må begynne å tenke litt nytt. Istedenfor å legge mat i nedpriset disk samme dag som varen går ut på dato, så kan de begynne et par dager før. Og så kan de ha en egen disk for "best før" for å gjøre kundene oppmerksom på at maten ikke er dårlig fordi om den har en dato på seg. Kanskje de til og med må finne sted til en egen fryser hvor kundene kan hente varer som gikk ut på dato for en uke siden, men er fryst ned og kan dermed brukes. Til en litt rimeligere pengene.

Det finnes en app som butikker kan koble seg på, og som forteller brukeren hva som er nedpriset pga dato. Pr nå er det kun Joker og Spar som er med. Hvorfor annonserer ikke butikkene bredere om varer som kan bli god mat?

Og hvor mange butikker har nedpriset frukt og grønt? Veldig få. Jeg spurte en gang  om jeg kunne ta noen paprika som skulle kastes hjem til marsvinene. Men det måtte visst opp på så høyt hold at paprikaene ville være omgjort til jord lenge før jeg fikk svar. 

Så butikkene har mye å gå på når det gjelder å bli flinkere til å få omsatt mat som holder på å gå ut på dato. Helt uten at det trenger å bli griseri ut av det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
45 minutter siden, MorTil2 said:

Jeg tror du snur tingene for mye på hodet. Målet må selvsagt være at butikken ikke kommer dit hen at de skal bruke dyr arbeidskraft på å stå og skille agurk fra plast. Da er det mest nærliggende at butikkene blir flinkere til å sette ned prisen på varen, slik at kundene tar det med seg.

Kanskje butikkene må begynne å tenke litt nytt. Istedenfor å legge mat i nedpriset disk samme dag som varen går ut på dato, så kan de begynne et par dager før. Og så kan de ha en egen disk for "best før" for å gjøre kundene oppmerksom på at maten ikke er dårlig fordi om den har en dato på seg. Kanskje de til og med må finne sted til en egen fryser hvor kundene kan hente varer som gikk ut på dato for en uke siden, men er fryst ned og kan dermed brukes. Til en litt rimeligere pengene.

Det finnes en app som butikker kan koble seg på, og som forteller brukeren hva som er nedpriset pga dato. Pr nå er det kun Joker og Spar som er med. Hvorfor annonserer ikke butikkene bredere om varer som kan bli god mat?

Og hvor mange butikker har nedpriset frukt og grønt? Veldig få. Jeg spurte en gang  om jeg kunne ta noen paprika som skulle kastes hjem til marsvinene. Men det måtte visst opp på så høyt hold at paprikaene ville være omgjort til jord lenge før jeg fikk svar. 

Så butikkene har mye å gå på når det gjelder å bli flinkere til å få omsatt mat som holder på å gå ut på dato. Helt uten at det trenger å bli griseri ut av det.

Nettopp! Når det blir tungvint nok å kaste mat, så må butikkene tenke nytt, så de slipper å kaste like mye. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kjenner folk som har resirkulert og sortert hele livet og aldri kastet f.eks. glass i "vanlig" søppel, mens barna den dag i dag unnskylder seg med "vi er dårlige på sortering" for de kaster alt i en og samme dunk - mat, plast, glass, metall/aluminium and what not.  Dette er i enebolig med god plass og garasje og alle muligheter for å ha midlertidig oppbevaring.
Er det hverdagsklemma som gjør at de ikke en gang gidder å tenke?

Lurer på om de kaster batterier i samme dunk også?   Hårspray, lakkbokser, spray/kjemi generelt..??

Et annet problem som jeg laget egen tråd om nylig er all aluminium som er i emballasje (se bildet i første post i tråden).
Det er jo aluminiumsfolie i nær sagt alt, enten av "antiseptisk" årsak eller for syns skyld. Kjekt med alt som glimrer liksom.
Dere som har vedovn kan prøve å brenne en juicekartong og se at det ligger igjen et helt skrog av aluminium, mikroskopisk tynt så det klapper sammen bare man tar på det.

Og alt dette går i vanlig søppel - restavfall som brennes. Hva gjør de med all asken fra dette "brenneriet"?   Går det til spesialdeponi?   Skulle man egentlig kastet all emballasje med alu i glass/metall?

Endret av slask
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er så enig med deg, @slask! Det er som demokratiet: Du kan aldri ta noe for gitt, en evig kamp. Ser selv at barna våre er rett og slett bare late. Det fungerer en liten stund, men så trenger de pådytt og påminnelse om hvordan den minste, mikroskopiske innsatsen er nødvendig for å få ting til. Og selv om Norge er 20-30 år bak land som Tyskland, er en stor del av verden igjen bak oss. Frustrerende!

• Liker 1
Skrevet
gjest:) skrev (På 9.12.2022 den 17.43):

"Det som derimot er bra er at uåpna mat som fortsatt er spiselig i mye større grad vil bli gitt bort enn å havne i søpla"

Det meste av maten i matbutikken er ikke merket med siste forbruksdag, og kan selvsagt gis bort til kundene.

Leste en sak for en stund siden om klesbutikker som kastet masse nye klær fremfor å gi det bort fordi det er skatteregler som gjør det veldig dyrt for butikkene å gi bort ting.vet ikke om dette gjelder matbutikker også- men dette burde uansett endres på, er jo helt hårreisende at det ikke skal være lov å gi bort ting som ikke blir solgt 

Skrevet

Hva er bra med dette? Matsvinnet kommer bare til å bli høyere av dette fordi dumpsterdivere ikke lenger kan plukke ut utgått, men brukende mat fra konteinere. Daglivarebutikkene kan ikke selge mat som er utgått i tilbudshyller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...