Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Min sønn fylte 2 år nå nettopp og kan si omkring 20 ord. Barnehagen har tatt dette opp med oss og sier at de øver litt ekstra med han i barnehagen. Hjemme gjør vi alt som vi skal; vi snakker med han, forklarer hva vi gjør, leker, synger og leser bøker. Han forstår nærmest alt vi sier til han og vi kan si veldig detaljerte ting som "kan du gå inn i stua å se i kurven ved siden av stolen om du finner nattdrakten din". Barnehagen sier han har over gjennomsnittet god forståelse.

På tross av manglende verbalt språk er han veldig god på å kommunisere og vi har sjelden noe problem med å forstå han. Det samme sier barnehagen og alle de andre ungene forstår han på magisk vis. Barnehagen har lagt frem en teori om at det kan være litt av grunnen til at han ikke er så interessant i å lære verbalt språk, fordi han allerede blir så godt forstått. Han peker, lager lyder, gestikulerer og leier oss i hånda for å vise oss noe. Han kan for eksempel late som han drikker av en kopp og lager slurpelyder for å indikere at han er tørst 🤭

Men han viser absolutt null interesse for å lære seg nye ord. Han prøver ikke en gang. De ordene han kan fra før sier han klokkerent. Det er ingen tvil om at han henger etter i språket og jeg vet ikke hvor langt vi skal la det gå før vi ber om hjelp? Jeg vil ikke være hysterisk heller. 

Noen med lignende erfaring? Tips og triks?

Endret av snurk
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I og med at forståelsen er så godt, og det ikke høres ut som mangle de verbalt språk er så hemmende sosialt for denne gutte , syns jeg ikke det høres ut som du trenger å være bekymret pr nå.

Jeg jobber i barnehage, og opplever relativt ofte at toåringer har lite verbalt språk. Det er store forskjeller i språkutviklingen i den alderen, og man kan jo bli stresset når en hører andre toåringer prate i vei i lange setninger. Men det er vanlig at det løsner mellom to og tre år. 

Mange helsestasjoner utsetter toårtoskontrollen, som har en del fokus på språk, nettopp på grunn av dette. 

Anonymkode: 0b4cb...c94

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som du beskriver min 2 åring (ble 2 for en mnd siden). Han har ca 50 ord! Vi tok det opp på helsestasjonen, og der fikk vi beskjed om at siden han forstår så godt og gjør seg forstått, så skulle vi ikke være bekymret. Det er vel rundt 2,5 år man kan begynne å bli bekymret hvis det forsatt er likt. Så vi fikk beskjed om å bare forsette å prate med han, lese bøker, få han til å gjenta ord, når vi kler  på han f.eks så fortelle hva vi tar på osv. Og de i barnehagen jobber mye med språk med han. 

Så høres ut som du gjør alt riktig ifølge det vi fikk beskjed om av helsestasjonen 😊

Skrevet

Han er to år, ingen grunn til å lage masse styr rundt språk nå. 

Ingen av mine snakket noe særlig før de var tre år og da gikk alt veldig fort. 

Anonymkode: e360f...35d

• Liker 1
Skrevet

Mine kunne heller ikke mer enn 20 ord ca ved 2 år. Ved 2,5 rant ordene ut. Flere nye ord hver dag og plutselig lange setninger.

Anonymkode: 815cb...1f2

Skrevet

Jeg kunne skrevet dette selv om mitt yngste barn, bortsett fra at han kunne vesentlig flere ord enn barnet ditt. Nå er han seks år og henger fremdeles langt etter. Får hjelp i bhg og har fått utsatt skolestart. Dette kan løsne av seg selv snart, det er stor normalvariasjon i den alderen. Men det kan også ikke gjøre det. Ikke vent og se altfor lenge. Han skal vel på toårskontroll snart, hør hva helsesøster sier. 

Anonymkode: ac557...431

Skrevet

Dette høres akkurat ut som min 2 åring. Han er nå 2,5 år og nylig fått inn spesialpedagog i barnehagen som skal ha fokus på språk med han :)

Skrevet

Et av mine barn har en språkforstyrrelse og ble utredet som toåring og igjen som femåring. Fra både PPT, BUP og habiliteringstjeneste var de gjennomgående tydelige på at så lenge den impressive fungeringen er god - altså at barnet forstår det som sies til det, er det ingen som helst bekymring før fylte fire år.

(Mitt barn hadde på ingen måte god impressiv språkfungering, men det høres det jo ut som ditt har). 

Anonymkode: 206c2...473

Skrevet

Språkvansker hos 2-åring når forståelsen er god faktisk. Høres en smule overdrevet ut.

Anonymkode: 0e050...9ce

Skrevet

Skjekk hørsel, først og fremst. 

Anonymkode: 71e5f...595

Skrevet

Vår snakket ikke stort før han var 3 år faktisk, helt forskjellige fra søstra som var tidlig ute og hadde en mer gradvis utvikling. Men nå er han 4 og snakker kjempebra for alderen og helt klokkeren. Det var ingen som kommenterte det med vår.

Anonymkode: 24f5c...06f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjekk hørsel, først og fremst. 

Da hadde vel ikke språkforståelsen vært så god om han hørte dårlig?

Anonymkode: b4558...b65

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer an på hvor stort og hvordan hørselstapet er. Min var døv på ene øret fremt til han fikk dren. Hadde god språkforståelse men snakket veldig lavt og var vanskelig å forstå pga det.

Anonymkode: 95518...837

• Liker 1
Skrevet

Oi dette var nesten som å lese om vår sønn. Han er 2 år og 2 mnd og sier 15 - 20 ord, men var god språk forståelse. Han er også flink til å vise hva han vil/ikke vil. Han hører godt. Helsestasjonen var ikke bekymret siden han er god på forståelsen, men bhg var litt bekymret så vi har blitt henvist til ppt. 

Vi også setter ord på alt han/vi gjør når vi snakker med han/om ting, synger, ser på ting sammen, prøver å lese bok etc. Han er derimot helt uinteressant i bøker hjemme, men i bhg liker han bøker godt.

Vi skal på ny kontroll på helsestasjonen ved 2,5 år så håper han har kommet lengre innen det.  

Skrevet

Det går i rykk og napp. Noen kvier seg for å snakke,  og trenger lengre tid på å bli trygg. Og pluttselig så snakker de som fosser og ordene renner ut.. 

Jeg opplever en som er sånn. Tilbakeholden og ordknapp, tilnærmet taus ovenfor nye mennesker, eller når det blir mange, men etter noen mnd som observatør så overasker hen med store ordflommer. Hen ble tryggere ved 6 års alderen, og er superinteligent. Regner matematikk på ungdomskolenivå, og bruker ord som ingen aner hvor hen har snappet opp. En får sjokk av hen. 

Anonymkode: 84ddc...b84

Skrevet

Bonusbarn her, var også sånn at ville vise med kropp og tegnspråk. Kviet seg for å snakke. Men det er ikke språket det er noe galt med her. Det er utrygghet. Og ordflommene kom hviskende når det var få tilstede. Det må jobbes med trygghet. Nå er det bra blitt. Definert normalt. 

Anonymkode: 84ddc...b84

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hørsel kan komme og gå med veske i mellomøret. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...