AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Skrevet 9. desember 2022 Jeg har 2 stk 7 mnd gamle innekatter som er noe overvektige. Vi har nå strammet inn en del på fôrmengden, men de er tydelig sultne og sluker all maten når den omsider settes frem 😔 Finnes det et fôr med færre kalorier, slik at de kan spise litt større mengder? Bruker nå Carnilove Kitten og Animonda Carny våtfôr. Har ikke råd til det aller dyreste fôret, så jeg setter stor pris på rimelige forslag. Har tenkt å bytte ut noe av tørrfôret med mer våtfôr, men igjen så tenker jeg jo i fht kostnader også... Er det færre kalorier i alt fôr som er for steriliserte katter? Vil helst ha kornfritt, selv om det er dyrere 😅 Anonymkode: 6b66b...6c5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #2 Skrevet 9. desember 2022 Limt inn fra en annen tråd: Jeg ville brukt thrive tørrfôr (musti og zooplus) hvis du må bruke tørrfôr (ellers hadde jeg droppet det).. Thrive er høyt på kjøttinnhold og inneholder ekstremt lite karbohydrat. Thrive chicken inneholder bare 9,50% karbs og thrive chicken & turkey inneholder bare 12% karbs.. De tørrfôrene på markedet som ligger lavest på karbs er på 20% og de som ligger på mest er på 30-50% så det er veldig lavt for ett tørrfôr å være. Men jeg ville bare hatt tørrfôr i food puzzles eller brukt som å kaste/gjemme for å få katten i aktivitet. Ene katten min sin favoritt lek er å springe etter tørrfôr. Evt så er ziwi peak et lufttørket fôr sombestår av kun lam (det er også et veldig snilt fôr for sensitive mager. Ikke helt tørrfôr men det fungerer hvis man vil fase ut tørrfôr. Så ville jeg gitt måltider utenfor av våtfôr eller råfôr og latt det være hoveddelen av måltidene. Tørrfôr har en del kvaliteter som ikke er helt heldig mtp vektnedgang(https://m.youtube.com/watch?v=6cvxA1CMbMQ) Det letteste er jo å bare gi enten våtfôr av god kvalitet eller råfôr mtp fôringsmengde (litt vanskelig å regne ut når man blander, men ikke umulig).. Råfôr og våtfôr inneholder mindre kalorier per 100 gram enn tørrfôr og de kn spise mer av det, de blir mettere på det og mange selvregulerer lettere på det. I tillegg inneholder det mye vann som ikke bare er positivt for nyrene men også metthetsfølelsen. Råfôr får man kjøpt på dyrebutikk, for eksempel smaak eller «vom og hundemat» som er fullverdig fôr som inneholder alt katten trenger. Våtfôr får man kjøpt feks på musti og buddy men de fleste jeg nevner fåes på zooplus, som animonda carny, wild freedom, thrive, macs, grau, canagan, smaak, monster og feringa. Disse er og fullfôr så man kan gi kun en type og katten får fortsatt i seg alt den trenger, men jeg synes det er fint å variere både merker og smak. Så er jo lek og aktivitet veldig viktig. Har du litt hyller og klorestativ så kan man jo leke katten opp og ned et par runder, springe gjennom huset med fjærstang, kaste tørrfôr/godbiter osv. Godbiter er jo gjerne ikke like heldig men det finnes mange godbiter som bare er frysetørket kjøtt, du kan og gi kylling og biff fra butikken for eksempel - koke det og kutte det opp i små biter. Denne er god og informativ: https://www.potesporihjertet.no/kosthold?lang=en Overvekt & tips osv: https://m.youtube.com/watch?v=ugnp4j3X3Qk Alt i alt så er jo det samme prinsipp som med oss mennesker, kalorier inn vs kalorier ut. Man kan slanke katten på godbiter om man vil, så lenge man gir så lite at det ikke overskrider kaloriene. Men jeg tror at den metoden jeg beskrev er en god metode for at katten skal kunne være mett og fornøyd samtidig. Vei jevnlig når du går over til nytt fôr, går katten opp i vekt så regulerer du ned, mister katten vekt så regulerer du opp. Så må jeg bare legge til at grunnen til at innekatter er mer disponert for overvekt er både pga at de kjedespiser(ja faktisk) og mangel på aktivitet, men det er ikke et problem så lenge man som eier gjør tiltak for å forhindre og forebygge det. Her er mange tips: Anonymkode: 1b0bc...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #3 Skrevet 9. desember 2022 Takk for svar. Men økonomisk så er det ikke aktuelt for meg å kun gi kattene våtfôr da det blir 2-3 ganger dyrere enn nå hvor de får ca 50/50. Når jeg ser på foringsanbefalinger på mat for steriliserte katter så er ikke mengden annerledes enn den er for vanlig kattemat. Gjelder både tørr- og våtfôr. Da kan det vel heller ikke være forskjell på kaloriinnholdet, ellers burde de jo kunne spise mer av spesialfôret (fôr for steriliserte katter)? Anonymkode: 6b66b...6c5
Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2022 #4 Skrevet 11. desember 2022 (endret) De fleste kattungefôr har rundt 20 % fett, som kattungefôret fra Carnilove. Ønsker du et fôr med mindre fettinnhold, fra et merke med høyt kjøttinnhold, ville jeg gått for Thrive chicken with turkey eller Canagan country game, med henholdsvis 12 og 14 % fett. Endret 11. desember 2022 av Tvillingsjel 1
Silva Pluvialis Skrevet 11. desember 2022 #5 Skrevet 11. desember 2022 Tvillingsjel skrev (3 timer siden): Etter nøye granskning av de ulike tørrfôrene til katt, vil jeg komme med en toppliste. Topp 7 fra fysiske butikker, og topp 11 fra nettbutikker. Det er rangert etter fôr med høyest kjøttinnhold, og lavest mulig fettinnhold (for å forhindre overvekt). Topp 18 tørrfôr for katt FRA FYSISKE BUTIKKER 1. N&D Farmina (Dogman & PetXL). 96 til 98 % kjøtt vs. 11 % fett (neutered) 2. Bozita (Musti): NB: Den med 88 % kjøtt og 10 % fett selges kun på noen Mustibutikker. 3. Orijen (Dogman & PetXL). 85 til 90 % kjøtt vs. 15 til 19 % fett. 4. Canagan (Musti). Opptil 85 % kjøtt vs. 15 % fett. 5. Carnilove (Dogman, PetXL, Musti). 80 % kjøtt vs. min. 14 % fett. 6. Applaws (Musti). 80 % kjøtt vs. 16 % fett. 7. Natural Greatness (Kan finnes i fysisk butikk). 74 til 86 % kjøtt vs. 13 til 21 % fett. FRA NETTBUTIKKER 1. Dr. Clauders (Kommer på Dogman). 78 til 95 % kjøtt vs. 10 til 20 % fett. 2. Thrive Premium Plus (Musti.no og zooplus.no). 70 til 90 % kjøtt vs. 12 % fett. 3. Dibaq Natural (dibaqpetcare.com). 90 % kjøtt vs. 16 % fett. 4. Ziwi Peak (zooplus.no). 96 % kjøtt vs. 23 til 38 % fett. 5. Porta 21 FF (zooplus.no & dyreprodukter.no). Opptil 99 % kjøtt vs. 11,5- 20,5 % fett 6. Virbac (virbac.com). 91 % kjøtt vs. 13,5 til 16 % fett. 7. Marp (marppetfood.eu). 83 til 91 % kjøtt vs. 20 % fett. 8. Carnilove true fresh (usikker på distributør). 70 % ferskt kjøtt vs. 13 % fett. 9. AATU (pet-shopper.co.uk). 85 % kjøtt vs. 18 til 20 % fett. 10. Urbanwolf adventures (?). 80 % kjøtt vs. ? 11. Nutrivet Inne (zooplus.no). 80 % kjøtt vs. 16 til 20 % fett. Du kan også sjekke denne listen. Merk deg at det er noe mindre utvalg for kattunger, men sjekk gjerne fettinnholdet for kattefôrene til disse merkene. Noen får du i fysisk butikk, andre må kjøpes på nett. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #6 Skrevet 11. desember 2022 https://www.zooplus.no/shop/katt/torrfor_katter/feringa_toerrfor_katt/feringa_adult/661906?origin=hopps&q=sterilisert&i=1&ro=1&ct=Katt|Kattemat (tørrfôr) 12 % råfett = 12 % fettinnhold? Greit fôr? I det minste kornfritt og for steriliserte katter. Ser at jeg ikke har råd til å velge blant de dyreste fôrene med opp mot 80-90 % kjøtt dessverre. Men dette koster ca 84 kr/kg om jeg velger de største posene. Kattene mine får også kornfritt våtfôr fra MACs. Men mine to innepuser får 60 g våtfôr og ca 45 g tørrfôr hver seg på daglig basis, det er nok fremdeles altfor mye med tanke på vektnedgang 🤔 Ikke lett når de er så sultne 😔 TS Anonymkode: 6b66b...6c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå