Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, baby fikk vaksinen i dag, men vi fikk veldig lite informasjon og helsesykepleier er ikke tilgjengelig akkurat nå, så da spør jeg dere kloke hoder her. 

Har dere voksne opplevd å bli smittet av barnet etter vaksinen? Og fikk barnet noen bivirkninger? Isåfall, hvilke? På forhånd takk! 

Anonymkode: e4abb...cf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn : vondt i magen, avføring som om syk

Voksen: diare

Vær veldig flink med hygiene og sørg for at bleiene ryddes bort

Anonymkode: 3bab5...0a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, baby fikk vaksinen i dag, men vi fikk veldig lite informasjon og helsesykepleier er ikke tilgjengelig akkurat nå, så da spør jeg dere kloke hoder her. 

Har dere voksne opplevd å bli smittet av barnet etter vaksinen? Og fikk barnet noen bivirkninger? Isåfall, hvilke? På forhånd takk! 

Vi fikk beskjed vi bør være påpasselige med bleieskift og ekstra hygiene i noen dager etter :) Vi ble ikke smittet, og har ikke hørt om andre som har blitt det, men deler bare det i tilfelle dere ikke fikk samme beskjed. 

Anonymkode: c53d0...248

Skrevet

Avføringen er veldig smittsom de første dagene

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn : vondt i magen, avføring som om syk

Voksen: diare

Vær veldig flink med hygiene og sørg for at bleiene ryddes bort

Så liten sjans for oppkast hos oss voksne? 

Skrevet

Avføringen er veldig smittsom de første dagene

Hvor syk kan man bli? :S

Skrevet

Vi fikk beskjed vi bør være påpasselige med bleieskift og ekstra hygiene i noen dager etter :) Vi ble ikke smittet, og har ikke hørt om andre som har blitt det, men deler bare det i tilfelle dere ikke fikk samme beskjed. 

Takk for svar! Nei, vi fikk egentlig null informasjon. Var ei på barselsgruppen som nevnte det, og ble skikkelig satt ut her. Vi er jo hygieniske, men har ikke behandlet henne som smittsom, for å si det slik... 

Skrevet

Du finner all informasjonen om bivirkninger osv om du bare googler. 

Eldstemann fikk kjempeekle bæsjebleier, minstemann fikk ingen bivirkninger. 

Vi var kjempenøye med hygienen, så vi voksne ble ikke plaget. 

Anonymkode: e9f42...2e9

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har gjort det, men det står alt fra at friske voksne ikke kan bli syke, til at flere sier de har blitt smitret av barnet og blitt kjempesyke i lang tid etterpå. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi er jo nøye med hygienen når vi skifter bleie, men vi blir jo stadig nyst og gulpet på, pluss at hendene hennes går jo overalt, noen ganger full av spytt og gulp... 

Skrevet

Har ikke hørt noe om at voksne blir syke av at barnet vaksineres. Mitt barn fikk sine doser i vinter, og de sa ikke noe annet enn potensielle bivirkninger for baby. Min slet med mye før første dose ble satt, og hadde akkurat begynt å bli bedre, så merket ikke noe da. Mener vi merket litt ekstra luft og irritabilitet ved dose to.

Nå er jo god hygiene, spesielt ved bleieskift, en selvfølge for de fleste da.

Finner uansett ikke noe her heller om at voksne kan bli smittet av vaksinen baby får, det står jo også at friske barn ikke blir syke av vaksineviruset:

https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/vaksinene-i-barnevaksinasjonsprogrammet/vaksine-mot-rotavirussykdom/

Anonymkode: 0e36e...ec2

Skrevet

Babyen kan skille ut levende virus fra avføringen, så den kan i teorien være smittsom, men ikke resten av babyen 

Anonymkode: f2f68...212

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Babyen kan skille ut levende virus fra avføringen, så den kan i teorien være smittsom, men ikke resten av babyen 

Men hvor syk kan man bli av det, tror du? Går utifra at voksne blir mindre syke enn en baby? 

Skrevet

Tror det skal vanvittig mye til for å smittes. Min lille hostet/fnøs halve dosen rett på munnen min da han fikk første dose. Jeg spurte da barnelegen smånervøst om jeg kom til å merke noe, han forsikret meg om at det kom til å gå fint.

Ikke fikk jeg beskjed om å ta noen andre hensyn mhht bleier heller. Skiftet som vanlig, ble gulpet og spyttet på som vanlig og sov tett på lille som vanlig. Hadde ikke så mye som et lite mageknip en gang 😊

• Liker 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvor syk kan man bli av det, tror du? Går utifra at voksne blir mindre syke enn en baby? 

Rotavirusinfeksjon hos voksne er sjelden farlig, det er vel diaré som er hovedproblemet. Spedbarn blir fort dehydrert, derfor er det viktig at de ikke blir syke

Skrevet
Anononyma skrev (18 timer siden):

Tror det skal vanvittig mye til for å smittes. Min lille hostet/fnøs halve dosen rett på munnen min da han fikk første dose. Jeg spurte da barnelegen smånervøst om jeg kom til å merke noe, han forsikret meg om at det kom til å gå fint.

Ikke fikk jeg beskjed om å ta noen andre hensyn mhht bleier heller. Skiftet som vanlig, ble gulpet og spyttet på som vanlig og sov tett på lille som vanlig. Hadde ikke så mye som et lite mageknip en gang 😊

Samme her. Fikk bare beskjed om å være forsiktig med selve vaksinen da den sølte litt på meg, og jeg måtte vaske hendene. 😅

Ikke noe beskjed om å være forsiktig i ettertid. Verken baby eller oss andre fikk noen bivirkninger/smitte. 

Anonymkode: 8a1f0...149

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Fikk bare beskjed om å være forsiktig med selve vaksinen da den sølte litt på meg, og jeg måtte vaske hendene. 😅

Ikke noe beskjed om å være forsiktig i ettertid. Verken baby eller oss andre fikk noen bivirkninger/smitte. 

Men er vaksinen aktiv når den drikkes? Eller blir den aktiv først når den går i magen, og derfor er det babyens avføring blir smittsom? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men er vaksinen aktiv når den drikkes? Eller blir den aktiv først når den går i magen, og derfor er det babyens avføring blir smittsom? 

Vaksinen består av virus som er levende, men svekket. De infiserer barnet slik at det dannes en immunrespons, og barnet blir delvis immun i 3-4 år. Siden virusene er levende så kan det skje at noen av dem kan formere seg i barnets celler og da bli skilt ut i avføringen, som videre kan smitte andre. Men det er visst svært sjelden et problem

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vaksinen består av virus som er levende, men svekket. De infiserer barnet slik at det dannes en immunrespons, og barnet blir delvis immun i 3-4 år. Siden virusene er levende så kan det skje at noen av dem kan formere seg i barnets celler og da bli skilt ut i avføringen, som videre kan smitte andre. Men det er visst svært sjelden et problem

Ja, så at man har fått vaksinen på seg før den har gått inn via baby - er ikke det samme som å bli smittet via avføringen? Bare tenker på alle de som skriver det gikk bra siden man fikk på seg litt væske. Har aldri hørt om noen som er blitt smittet av baby altså! Men vi fikk beskjed at det KAN skje. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, så at man har fått vaksinen på seg før den har gått inn via baby - er ikke det samme som å bli smittet via avføringen? Bare tenker på alle de som skriver det gikk bra siden man fikk på seg litt væske. Har aldri hørt om noen som er blitt smittet av baby altså! Men vi fikk beskjed at det KAN skje. 

Det helsesykepleier sa til meg var at man kan bli kvalm av å få selve vaksinen på seg. Hun nevnte ingenting om å være forsiktig i ettertid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...