Gå til innhold

småbarn & søvn på dagtid

Anbefalte innlegg

Gjest mzluze i.i
Skrevet

Hei

Poden her er blitt snart 14 mnd'er, og har alltid hatt lite søvnbehov, ihvertfall i forhold til baby'er i min nærhet. Normalt tar han en 45 minutters dupp på dagtid og er fornøyd med det, uten å bli spes grinete på ettermiddag/kveld.

Igår gikk hele skjemaet vårt fløyten, vi bomma skikkelig på spise / sovetid, og det endte med at han sov først 5 minutter i bilen på vei hjem, (sovnet rett før vi kom hjem) og så siden 10 minutter i sengen sin (når vi vel fikk fyren inn og avkledd). Og han ville bare ikke sove mer. Ikke ble han grinete eller tidlig trøtt på kvelden heller, han la seg som vanlig kl 20:00.

Nå lurer jeg....det er da aaaaltfor tidlig å slutte med sove-dupp på dagtid enda?

Men han virker nesten som at han ikke trenger det mer.....

Som et ps kan jeg si at min lille nevø på 2,5 år sover 3 timer på dagtid nå. Men han sover kanskje vel mye...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånne ting varierer veldig fra barn til barn. Her må man nesten bare gå etter magefølelsen. Det er jo bare å prøve noen dager uten dupp og se om han blir sur og grinete. Gjør han ikke det, trenger han det vel ikke. Men det kommer sikkert til¨å komme en og annen dag der han trenger dupp. Man bør ha en glidende overgang. Eldstejenta mi sov på dagen( hver dag) til hun var fire år. :overrasket: Og hun trengte det. Mens minstejenta blånektet å sove mer da hun var åtte måneder :overrasket:

Gjest mzluze i.i
Skrevet

Dette er mitt første barn, så "alt" er nytt for meg, hehe. Jeg føler meg skikkelig grønn til tider, og syns avogtil synd på gutten som har en sånnen "amatør-mamma", hehe.

Og jeg har lært at søvn er viktig for utviklingen og at de bearbeider inntrykk når de sover osv, så jeg er litt....bekymra...for at han sover såvidt lite. Men det trenger jeg altså ikke være. Gudskjelov.

Da tror jeg vi tar det litt....sånn....etter hva han ønsker. Rett og slett slutte å gnu bekymringsnervene mine hvis han ikke vil sove på dagen mer.

Takktakk :)

Skrevet

:ler: Har tre barn, er fortsatt amatørmamma jeg..

For sønnen din er du nok verdens beste mamma! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...