Gå til innhold

Hvor bør man ta eu-kontroll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det best å ta hos en nøytral part som NAF, eller hos merkeverksted?

Anonymkode: a85a4...995

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det best å ta hos en nøytral part som NAF, eller hos merkeverksted?

Anonymkode: a85a4...995

NAF :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i NAF, sist jeg tok kontroll der så fant de en haug med feil som ikke er feil. Jeg forholder meg til samme verksted som skrur på og kjenner min bil. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg bestilte hos NAF. Så jeg burde ta det hos Møller i stedet altså?

Hører så mye forskjellig 😯

Anonymkode: a85a4...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos et godkjent kontrollorgan. Hva det heter er virkelig ikke nøye, de forholder seg til det samme regelverket. Og nei, de som jobber på NAF er ikke annet enn mennesker de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (1 time siden):

Hos et godkjent kontrollorgan. Hva det heter er virkelig ikke nøye, de forholder seg til det samme regelverket. Og nei, de som jobber på NAF er ikke annet enn mennesker de heller.

De skal ihvertfall i teorien gjøre det :) 

Beholder timen hos NAF, tenker jeg

Anonymkode: a85a4...995

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (På 10.12.2022 den 0.46):

Drit i NAF, sist jeg tok kontroll der så fant de en haug med feil som ikke er feil. Jeg forholder meg til samme verksted som skrur på og kjenner min bil. 

tulll, naf gjør en bra jobb.

Anonymkode: 8caa5...e59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

tulll, naf gjør en bra jobb.

Anonymkode: 8caa5...e59

De gjør akkurat den samme jobben som andre kontrollorgan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

tulll, naf gjør en bra jobb.

Anonymkode: 8caa5...e59

Tull kan du være selv. Flere ganger opplever vi at de konstruerer problemer som ikke er noe problem å godkjenne. Årsaken er ganske enkel, det er greit at de ikke tjener på å utbedre, men de tjener på at det gjøres kritiske kontroller med etterkontroll! 

På en av mine biler ga de feil på at de ikke kunne finne rammenummer innpreget i selve rammen, noe som ikke er et krav lengre. De bemerket at bilen hadde feil lysbilde fordi den hadde amerikansk standardisering på lysene, det er heller ikke et krav om ombygging lengre. De greide ikke finne varseltrekant selv om den er der fabrikken har plassert den, i et rom rett ved hjulhuset i bagasjerommet med store bokstaver i plasten med beskjed om hva som er der. 

Ved en annen anledning klarte NAF i Bergen å godkjenne feil bil. De gikk inn i autosys og godkjente den ene av 3 mazda 929 jeg hadde; det er bare det at de tok den som stod uten motor og rust i bærende konstruksjon ca 160 mil unna. 

De lot en venninnes Nissan Micra passere med alvorlig rust i bakaksel, såpass mye at når bilen rygget så skjente bakhjulet på skrå.

En av tidligere eiere på min Cosmo fikk 3'er feil på frontlysene fordi de har lysbilde fra høyrestyrt bil. De måtte faktisk få påpakning fra SVV om at bilen er registrert på motorhistorisk grunnlag og som bevaringsverdig, og skal ikke under noen omstendigheter bygges om. Det brevet fulgte med bilen, et artig studie i hvor forbløffende lite kompetente NAF kan være, fullstendig uavhengig med hvor de er i landet.

Det samme gjelder den såkalte juridiske bistanden, det kommer en sak opp om kun kort tid hvor advokat Meek fra NAF mente at man ikke kunne forvente at en bil til 70.000 solgt fra forhandler skulle være i henhold til kjøpekontrakt som hevdet bilen feilfri. AMCARs advokat tok saken på et helt annet vis og skal nå innen nær fremtid opp i tingretten. 

Du må gjerne fanboy'e NAF, det bryr ikke meg, men omtrent hele bilentusiast-Norge er veldig klare på at NAF var ok i gamle dager. Den tiden er desverre over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (3 minutter siden):

Tull kan du være selv. Flere ganger opplever vi at de konstruerer problemer som ikke er noe problem å godkjenne. Årsaken er ganske enkel, det er greit at de ikke tjener på å utbedre, men de tjener på at det gjøres kritiske kontroller med etterkontroll! 

På en av mine biler ga de feil på at de ikke kunne finne rammenummer innpreget i selve rammen, noe som ikke er et krav lengre. De bemerket at bilen hadde feil lysbilde fordi den hadde amerikansk standardisering på lysene, det er heller ikke et krav om ombygging lengre. De greide ikke finne varseltrekant selv om den er der fabrikken har plassert den, i et rom rett ved hjulhuset i bagasjerommet med store bokstaver i plasten med beskjed om hva som er der. 

Ved en annen anledning klarte NAF i Bergen å godkjenne feil bil. De gikk inn i autosys og godkjente den ene av 3 mazda 929 jeg hadde; det er bare det at de tok den som stod uten motor og rust i bærende konstruksjon ca 160 mil unna. 

De lot en venninnes Nissan Micra passere med alvorlig rust i bakaksel, såpass mye at når bilen rygget så skjente bakhjulet på skrå.

En av tidligere eiere på min Cosmo fikk 3'er feil på frontlysene fordi de har lysbilde fra høyrestyrt bil. De måtte faktisk få påpakning fra SVV om at bilen er registrert på motorhistorisk grunnlag og som bevaringsverdig, og skal ikke under noen omstendigheter bygges om. Det brevet fulgte med bilen, et artig studie i hvor forbløffende lite kompetente NAF kan være, fullstendig uavhengig med hvor de er i landet.

Det samme gjelder den såkalte juridiske bistanden, det kommer en sak opp om kun kort tid hvor advokat Meek fra NAF mente at man ikke kunne forvente at en bil til 70.000 solgt fra forhandler skulle være i henhold til kjøpekontrakt som hevdet bilen feilfri. AMCARs advokat tok saken på et helt annet vis og skal nå innen nær fremtid opp i tingretten. 

Du må gjerne fanboy'e NAF, det bryr ikke meg, men omtrent hele bilentusiast-Norge er veldig klare på at NAF var ok i gamle dager. Den tiden er desverre over.

Men her er det nok kontrolløren(e) og teknisk leder på ditt NAF-senter som har sviktet, ikke NAF som organisasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
TheHairyToothfairy skrev (På 10.12.2022 den 0.46):

Drit i NAF, sist jeg tok kontroll der så fant de en haug med feil som ikke er feil. Jeg forholder meg til samme verksted som skrur på og kjenner min bil. 

Jeg tok kontrollen hos NAF, helt uten anmerkninger. 

TS

Anonymkode: a85a4...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/10/2022 at 8:43 PM, PetterKanin said:

Hos et godkjent kontrollorgan. Hva det heter er virkelig ikke nøye, de forholder seg til det samme regelverket. Og nei, de som jobber på NAF er ikke annet enn mennesker de heller.

Husker du han nordmannen som ville ta EU-kontroll i Sverige? Sikkert 5-7 år siden. Kanskje mer.
Det var umulig. Det ble påstått at svenskene ikke hadde høye nok krav på sin EU-kontroll.  Haha.
Er det norske myndigheter som har implementert litt kreativt mange regler for å gi verkstedene mer å gjøre = mer business og avgifter/omsetning?    :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slask skrev (6 timer siden):

Husker du han nordmannen som ville ta EU-kontroll i Sverige? Sikkert 5-7 år siden. Kanskje mer.
Det var umulig. Det ble påstått at svenskene ikke hadde høye nok krav på sin EU-kontroll.  Haha.
Er det norske myndigheter som har implementert litt kreativt mange regler for å gi verkstedene mer å gjøre = mer business og avgifter/omsetning?    :)

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slask skrev (13 timer siden):

Husker du han nordmannen som ville ta EU-kontroll i Sverige? Sikkert 5-7 år siden. Kanskje mer.
Det var umulig. Det ble påstått at svenskene ikke hadde høye nok krav på sin EU-kontroll.  Haha.
Er det norske myndigheter som har implementert litt kreativt mange regler for å gi verkstedene mer å gjøre = mer business og avgifter/omsetning?    :)

Er heller det at de ikke har tilgang på SVV sitt datasystem, så de får lagt inn at kontroll er utført.

Anonymkode: 08e9c...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er heller det at de ikke har tilgang på SVV sitt datasystem, så de får lagt inn at kontroll er utført.

Anonymkode: 08e9c...acc

Ja, man lager naturligvis problemer type fjæra som ble til fem høns for å holde kontrollen.
Skulle man brukt samme argument ved import av utenlandske biler? At bilen ikke står i registeret fra før, så det går nok ikke å importere...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er heller det at de ikke har tilgang på SVV sitt datasystem, så de får lagt inn at kontroll er utført.

Anonymkode: 08e9c...acc

Dette er selvsagt en av hovedårsakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det på verkstedet vi ellers bruker. Har som regel service samtidig uansett. 😛

Anonymkode: 844b6...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tidligere drev NAF kun teststasjoner, ikke verksteder. Ble da ansett som en nøytral part.
Men nå driver de også verksteder så da er nøytraliteten borte.

For de som ønsker å være forberedt før kontrollen.

Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy (PDF)
Veileder kontrollinstruks – alle kjøretøy unntatt traktor (PDF)
Bedømming av rustskade (PDF)

Med gammel, rusten bil, så les den siste, verkstedene er ofte langt mer restriktive her enn hva forskriften sier.

Anonymkode: 40034...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...