AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Del Skrevet 9. desember 2022 Lang historie kort, er utdannet sosionom men har kun arbeidet i barnehager etter utdannelsen var ferdig. har jobbet som ped leder på disp og som fagarbeider. Når jeg har søkt andre stillinger får jeg spørsmålet: du har kun jobbet i barnehager? og det er visst negativt, har karaktersnitt på 55,5 men ennå ikke fast jobb, cv en er og full. Hvordan komme seg ut av dette? tenker ev å reise i landet ( hvor som helst ) for å bygge cv videre, hva gjør dere andre sosionomer? Anonymkode: b67a5...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #2 Del Skrevet 9. desember 2022 Når jeg var ferdig utdannet søkte jeg jobber innenfor det feltet jeg hadde hatt praksis under studiet. Hadde attest og referanse fra praksisstedet og da gikk det raskt å få jobb på tilsvarende sted. Det kan også være smart å få en fot innafor et sted som tilkallingsvikar. Da blir det gjerne miljøterapeut stillinger da. Når det så blir ledige stillinger på stedet så stiller man sterkere fordi man allerede har jobbet en stund der på tilkalling. Send åpne søknader til institusjoner, krisesentre osv. Tilkallingsvikar stillinger lyses ofte ikke ut. Jeg vet ikke hva det er du ønsker å jobbe med fremover. Men det å ha erfaring fra krisesenter kan f.eks være en fordel om du ønsker jobb i barnevernet eller nav i fremtiden. Så start "lavt" og forsøk å bygg opp cv'n med relevant erfaring. Anonymkode: 550b4...cd9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #3 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg var ferdig utdannet søkte jeg jobber innenfor det feltet jeg hadde hatt praksis under studiet. Hadde attest og referanse fra praksisstedet og da gikk det raskt å få jobb på tilsvarende sted. Det kan også være smart å få en fot innafor et sted som tilkallingsvikar. Da blir det gjerne miljøterapeut stillinger da. Når det så blir ledige stillinger på stedet så stiller man sterkere fordi man allerede har jobbet en stund der på tilkalling. Send åpne søknader til institusjoner, krisesentre osv. Tilkallingsvikar stillinger lyses ofte ikke ut. Jeg vet ikke hva det er du ønsker å jobbe med fremover. Men det å ha erfaring fra krisesenter kan f.eks være en fordel om du ønsker jobb i barnevernet eller nav i fremtiden. Så start "lavt" og forsøk å bygg opp cv'n med relevant erfaring. Anonymkode: 550b4...cd9 Ja, jeg synes du gir meg et godt råd, har vært inne på tanken selv å "starte lavt".. det innebærer kanskje en del reising noe jeg helst vil unngå, men men.. Jeg har gode referanser fra barnehage, det er siste jobbforhold som jeg står i nå så må nesten bruke de referansene naturlig nok. Jobber jeg kun tenker meg er bolig ( avlastningstiltak for barn/unge ) ev følge opp ungdom i bolig.. miljøterapeutisk arbeid er mulig og der tror jeg de trenger folk. Takk for svar🌸 Anonymkode: b67a5...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg synes du gir meg et godt råd, har vært inne på tanken selv å "starte lavt".. det innebærer kanskje en del reising noe jeg helst vil unngå, men men.. Jeg har gode referanser fra barnehage, det er siste jobbforhold som jeg står i nå så må nesten bruke de referansene naturlig nok. Jobber jeg kun tenker meg er bolig ( avlastningstiltak for barn/unge ) ev følge opp ungdom i bolig.. miljøterapeutisk arbeid er mulig og der tror jeg de trenger folk. Takk for svar🌸 Anonymkode: b67a5...081 Da har du jo et veldig godt utgangspunkt 😊 Og veldig god og relevant erfaring fra bhg. Jeg jobbet tidligere på akuttinstitusjon for barn, og tro meg - det var så mye ledige vakter til enhver tid at man som tilkallingsvikar kunne komme opp i en ganske stor stillingsbrøk om man ville. Og med jevne mellomrom så ble det lyst ut faste stillinger. Der jeg jobber nå får vi stort sett tak i tilkallingsvikarene våre fra åpne søknader som er sendt inn. Anonymkode: 550b4...cd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #5 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da har du jo et veldig godt utgangspunkt 😊 Og veldig god og relevant erfaring fra bhg. Jeg jobbet tidligere på akuttinstitusjon for barn, og tro meg - det var så mye ledige vakter til enhver tid at man som tilkallingsvikar kunne komme opp i en ganske stor stillingsbrøk om man ville. Og med jevne mellomrom så ble det lyst ut faste stillinger. Der jeg jobber nå får vi stort sett tak i tilkallingsvikarene våre fra åpne søknader som er sendt inn. Anonymkode: 550b4...cd9 Jeg må helst ha en 100 %prosent fast stilling, vet at man må jobbe seg opp og respekterer det, likevel har jeg økonomiske forpliktelser og lyst til å utvikle meg rent faglig, når man har full cv, gode karakterer, høy arbeidskapasitet og god helse ( 0 fravær ) så synes jeg at det er rettferdig med fast jobb, andre med mindre utdannelse har det. Mulig det er feil tankegang, det er i hverfall et stort ønske Anonymkode: b67a5...081 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Del Skrevet 9. desember 2022 Er du god nok til å beskrive, både i CV, søknadstekst og på intervju, på hvilken måte din arbeidserfaring fra barnehage er relevant for stillingen? Anonymkode: e8019...424 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #7 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er du god nok til å beskrive, både i CV, søknadstekst og på intervju, på hvilken måte din arbeidserfaring fra barnehage er relevant for stillingen? Anonymkode: e8019...424 Nei, jeg er ikke godt nok på dette området. Jeg mangler skriftlig trening til å formulere meg på en riktig måte. Tips til hvordan jeg kan forbedre dette? ⭐Håper på svar⭐ Anonymkode: b67a5...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #8 Del Skrevet 9. desember 2022 Jeg reiste til en annen del av landet og jobbet innen rusomsorg der før jeg flyttet hjem og fikk samme type stilling her. Jeg har erfart at erfaring er viktig, men også oppriktig engasjement og interesse når en først her kommet til intervju. Jeg har fått tilbakemelding på at jeg fikk en jobb fordi det var tydelig at jeg virkelig ville jobbe akkurat der en gang, selv om min erfaring ikke var den mest relevante i den stillingen. Og så en avsporing, men er det lenge siden du fikk disp som ped.leder? Jeg har nemlig gått motsatt vei, og jobber i barnehage. Men etter alt jeg har hørt og undersøkt, er det kun barnevernspedagoger som kan få dette, ikke sosionomer. Anonymkode: 7c997...fca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #9 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg reiste til en annen del av landet og jobbet innen rusomsorg der før jeg flyttet hjem og fikk samme type stilling her. Jeg har erfart at erfaring er viktig, men også oppriktig engasjement og interesse når en først her kommet til intervju. Jeg har fått tilbakemelding på at jeg fikk en jobb fordi det var tydelig at jeg virkelig ville jobbe akkurat der en gang, selv om min erfaring ikke var den mest relevante i den stillingen. Og så en avsporing, men er det lenge siden du fikk disp som ped.leder? Jeg har nemlig gått motsatt vei, og jobber i barnehage. Men etter alt jeg har hørt og undersøkt, er det kun barnevernspedagoger som kan få dette, ikke sosionomer. Anonymkode: 7c997...fca Alle med relevant bachelorgrad også barne-og ungdomsarbeidere. Hvorfor vil du jobbe i barnehage med en bachelorgrad som gir deg høyere lønn? Anonymkode: b67a5...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #10 Del Skrevet 9. desember 2022 Vel, nå valgte du et stressende yrke, ettersom du skal jobbe med folk som sliter. Og så har det vært mange kvinner som tar bachelor innenfor dette, så det er en del flere enn det er behov for. En 100% fast stilling innenfor dette der du ellers slipper å stresse eller "føle på" andre sine problemer, samtidig som du skal slippe unna diverse "trusler" fra de som sliter, skal du lete lenge etter. Det virker som de stillingene som er ledige, er nettopp de som tilbyr jobb med brukere med en god del problemer og det blir vanskelig å forholde seg totalt kald og likegyldig til det. Selv jeg som mann, ville hatt problemer med å ikke føle på når andre har vondt, hvis det er det som hadde vært min jobb hverdag. Det er så mye som skal matche med tanke på det du leter ikke. Ikke bare trenger du en 100% fast stilling med oppgaver som ikke gjør deg utbrent, men den stillingen må også finnes en plass, altså et sted / tettsted eller by som du ønsker å bo i og etablere deg i. Nytter ikke med 100% fast stilling i Finnmark om man vil bo i Bergen. Forstår ellers tankegangen din, at du føler at det er bare "rettferdig" å kunne kreve 100% fast stilling etter så mye (akademisk) arbeid med tanke på høyere utdanning, men sånn er det dessverre ikke når det gjelder denne type bachelorgrader som en del (spesielt kvinner) allerede har utdannet seg i. Og ikke minst: selv om du får fast stilling etterhvert, er det på en plass du ønsker å etablere deg i. Mange glemmer også dette i regnestykket. Norge er et langstrakt land. Hadde vært mye enklere om Norge var som Danmark, Belgia og Nederland arealmessig og med tanke på avstand til de forskjellige byene i disse landene. Anonymkode: 533ea...b68 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #11 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, jeg synes du gir meg et godt råd, har vært inne på tanken selv å "starte lavt".. det innebærer kanskje en del reising noe jeg helst vil unngå, men men.. Jeg har gode referanser fra barnehage, det er siste jobbforhold som jeg står i nå så må nesten bruke de referansene naturlig nok. Jobber jeg kun tenker meg er bolig ( avlastningstiltak for barn/unge ) ev følge opp ungdom i bolig.. miljøterapeutisk arbeid er mulig og der tror jeg de trenger folk. Takk for svar🌸 Anonymkode: b67a5...081 Da tenker jeg du kan spille på erfaringene du har fra arbeid i barnehage. Og at referansene herfra vil være nyttig. Jeg opplever kunnskap og erfaringer fra med ungdom i bolig som både nyttige og relevante i barnehage. En annen vei inn, kan være å starte som tilkallingsvikar ved boliger hvor du kunne tenke deg å jobbe, om det er mulig for deg å ta sjansen på det økonomisk. Det er stadig behov ved institusjoner og boliger jeg kjenner til i hvert fall, og det er en ganske vanlig vei inn i fast jobb. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Alle med relevant bachelorgrad også barne-og ungdomsarbeidere. Hvorfor vil du jobbe i barnehage med en bachelorgrad som gir deg høyere lønn? Anonymkode: b67a5...081 Delvis er det av praktiske årsaker. Jeg har jobbet turnus og skift i mange år, men har små barn nå. Det var også et høyt stressnivå, med beboere med store relasjonsskader, mye utagering og tøffe situasjoner, som jeg igjen syntes det ble hardere å stå i etter at jeg fikk barn. Og delvis er årsaken at jeg er veldig glad i barn. Det er jo mye stress i barnehage, men av en annen type. En er sjelden bekymret for liv eller helse (annet enn ryggen min og alle virusene da). Men jeg har trivdes svært godt som miljøterapeut også, jeg skal tilbake til det en dag. Anonymkode: 7c997...fca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #12 Del Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Da tenker jeg du kan spille på erfaringene du har fra arbeid i barnehage. Og at referansene herfra vil være nyttig. Jeg opplever kunnskap og erfaringer fra med ungdom i bolig som både nyttige og relevante i barnehage. En annen vei inn, kan være å starte som tilkallingsvikar ved boliger hvor du kunne tenke deg å jobbe, om det er mulig for deg å ta sjansen på det økonomisk. Det er stadig behov ved institusjoner og boliger jeg kjenner til i hvert fall, og det er en ganske vanlig vei inn i fast jobb. Delvis er det av praktiske årsaker. Jeg har jobbet turnus og skift i mange år, men har små barn nå. Det var også et høyt stressnivå, med beboere med store relasjonsskader, mye utagering og tøffe situasjoner, som jeg igjen syntes det ble hardere å stå i etter at jeg fikk barn. Og delvis er årsaken at jeg er veldig glad i barn. Det er jo mye stress i barnehage, men av en annen type. En er sjelden bekymret for liv eller helse (annet enn ryggen min og alle virusene da). Men jeg har trivdes svært godt som miljøterapeut også, jeg skal tilbake til det en dag. Anonymkode: 7c997...fca Takk for at du delte Vurdere å flytte, BUP er også en drøm, skal i hverfall prøve Anonymkode: b67a5...081 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #13 Del Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 9.06): Nei, jeg er ikke godt nok på dette området. Jeg mangler skriftlig trening til å formulere meg på en riktig måte. Tips til hvordan jeg kan forbedre dette? ⭐Håper på svar⭐ Anonymkode: b67a5...081 Det finnes nettressurser på dette. Få noen til å se over søknaden din også. Anonymkode: e8019...424 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #14 Del Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det finnes nettressurser på dette. Få noen til å se over søknaden din også. Anonymkode: e8019...424 👏 Takk Anonymkode: b67a5...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #15 Del Skrevet 17. november 2023 Du har dessverre valgt en utdanning som ikke er særlig etterspurt i samfunnet. Det utdannes rundt 800 sosionomer i året og det er lav etterspørsel etter folk med denne utdanningen. Ingen medisinkompetanse får man eller en utdannelse som går i dybden på en verdens ting. Det sies at man blir en potet som kan brukes til alt, men i praksis blir man en potetskreller med begrenset funksjon. Å håpe på en 100 % fast relevant stilling må du dessverre lete lenge etter. Anonymkode: 11fc0...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #16 Del Skrevet 17. november 2023 Sosionomutdannelsen er jo bare tull, sorry. Har 2 venninner som kastet bort tiden sin på det også, nå står de i en butikkjobb med dårlig betaling. Som de kunne fått uansett. Anonymkode: 8bbae...645 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #17 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har dessverre valgt en utdanning som ikke er særlig etterspurt i samfunnet. Det utdannes rundt 800 sosionomer i året og det er lav etterspørsel etter folk med denne utdanningen. Ingen medisinkompetanse får man eller en utdannelse som går i dybden på en verdens ting. Det sies at man blir en potet som kan brukes til alt, men i praksis blir man en potetskreller med begrenset funksjon. Å håpe på en 100 % fast relevant stilling må du dessverre lete lenge etter. Anonymkode: 11fc0...88f Man trenger ikke nødvendigvis å lete lenge. Jeg brukte «bare» et år etter studiet (men fikk barn midt i det) på å få en 100% fast jobb som saksbehandler i NAV. Hadde også tilbud om veilederstilling på flyktningmottak. Det avhenger en del av hvor man bor så klart. Som nyutdannet sliter man med å få min jobb i oslo, med 300 søkere, så man bør være åpen for å flytte på seg. Jeg higer på ingen måte etter medisinkompetanse, så å gå vernepleier feks var ikke et alternativ. Anonymkode: a5753...d65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #18 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man trenger ikke nødvendigvis å lete lenge. Jeg brukte «bare» et år etter studiet (men fikk barn midt i det) på å få en 100% fast jobb som saksbehandler i NAV. Hadde også tilbud om veilederstilling på flyktningmottak. Det avhenger en del av hvor man bor så klart. Som nyutdannet sliter man med å få min jobb i oslo, med 300 søkere, så man bør være åpen for å flytte på seg. Jeg higer på ingen måte etter medisinkompetanse, så å gå vernepleier feks var ikke et alternativ. Anonymkode: a5753...d65 Du var nok en av de få heldige. De fleste sosionomer ender opp uten relevant jobb. Det er ikke en kompetanse som er særlig etterspurt på arbeidsmarkedet. På NAV søker også jurister, samfunnsvitere og en hel haug av folk med andre utdanninger da det er ingen krav for å jobbe i NAV utover høyskoleutdanning. Vernepleiere og sykepleiere gjør jobbene til sosionomer, men sosionomer kan ikke gjøre jobbene til de andre pga manglende medisinkompetanse. Anonymkode: 11fc0...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #19 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sosionomutdannelsen er jo bare tull, sorry. Har 2 venninner som kastet bort tiden sin på det også, nå står de i en butikkjobb med dårlig betaling. Som de kunne fått uansett. Anonymkode: 8bbae...645 Det er desverre skjebnen til mange sosionomer. Det er en ganske ubrukelig utdanning som ikke fører fram til en forutsigbar og relevant fast jobb Anonymkode: 11fc0...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #20 Del Skrevet 17. november 2023 On 12/9/2022 at 9:06 AM, AnonymBruker said: Nei, jeg er ikke godt nok på dette området. Jeg mangler skriftlig trening til å formulere meg på en riktig måte. Tips til hvordan jeg kan forbedre dette? ⭐Håper på svar⭐ Anonymkode: b67a5...081 Bruk CHATGPT! Anonymkode: 501b6...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå