Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistenker at jeg har blitt utsatt for en viss form for manipulasjon av en kollega? Eller hva betyr dette:

Denne kollegaen ble ansatt for ca halvt år siden med samme utdannelse som meg, der vi er de eneste med vår kompetanse. I begynnelsen samarbeidet vi fint og jeg passet på å inkludere henne godt inn i det sosiale på jobb (som med alle andre, men jeg jobbet tettest på henne og dro henne mer inn i samtaler og forklarte interne spøker osv).

Det gikk ikke lang tid før jeg merket meg at denne dyktige kollegaen hadde behov for bekreftelse på jobben hun gjorde, og sammenlignet seg mye med meg og mine resultater. Jeg trodde det handlet om å være ny på jobben, dette fortsatte og jeg opplevde oftere og oftere at hun ikke anerkjente mine resultater/min del av felles arbeid. 

Jeg fortsatte som før men merket at det begynte å bli litt påfallende, fordi hver gang jeg hadde gjennomført noe bra så sa hun ting som at hun ikke gjorde det så bra eller ikke hadde gjort det før selv. Det ble en usynlig sirkel da jeg alltid oppmuntret, delte erfaringer eller sa «godt jobbet» etter gjennomført arbeid, til henne som til andre kollegaer selvsagt.

Det har vært flere små episoder der hun kom med kommentarer som «trykket/nøytraliserte» meg ned, da jeg spurte henne om dette sa hun det var en spøk og at jeg ikke forsto hennes måte å spøke på. Dette fikk jeg vite senere at hun hadde nevnt for en kollega, at jeg ikke forsto humoren hennes. Da begynte jeg å lure på hvorfor jeg følte meg dum som i det hele tatt tok dette opp med henne, jeg har bare aldri møtt på denne måten å spøke på på arbeidsplassen vår før. Og det fikk meg til å føle litt utrygg på henne sosialt.

Som jeg nevnte så er hun dyktig og har annen erfaring enn meg på et felt der hun bidrar sterkt og har nå tort å komme frem synligere på arbeidsplassen. Jeg har spurt henne om hennes erfaringer uten å få tydelige svar.

Så igår på jobb toppet det seg litt for meg. Jeg kom over et verktøy som gjør hverdagen vår mye lettere, og delte dette med henne. Da ber hun om å se på dette, og så smiler hun og sier at men dette har hun brukt allerede de siste månedene.

Jeg blir faktisk litt overrasket og sier det er flott, men jeg skulle gjerne visst om dette før og spør om hun synes det virker bra. Da svarer hun at det har vært til god hjelp å prestere bedre, jeg spør om erfaringer knytt til hvordan det brukes da det kan gjøre flere ting mye enklere, og får til svar at det fungerer bra og hun kommer til å fortsette med det, men det er bare et verktøy og ikke rakettforskning. 

Etter dette har jeg innsett at den snikende usikkerheten jeg har følt må komme fra månedsvis med små merkelige episoder som dette? Eller er det bare jeg som overreagerer? Vi er i 30-årene og jeg anså meg ferdig med skjult jente-hersking for lenge siden, men nå lurer jeg på om dette minner litt på det.

Før har jeg aldri sammenlignet meg med kollegaer, men nå har jeg begynt å revurdere egne evner, da hun påpekte at jeg har et par ekstra kurs men hun forsto dette temaet bedre. All forsøk på å ta opp ulike småting har blitt avfeid, og nå har hun ignorert meg i det sosiale på jobb såpass mange ganger at det kan nesten umulig være tilfeldig. (Setter meg ned for lunsj men får ikke inkludert meg selv i pågående samtale mellom henne og annen kollega osv)

Hun har også kommentert at hun er stygg osv, og nevner ofte behovet for sminke eller annet, er dette usikkerhet hos henne? Disse kommentarene har vært sagt i spøkefull tone. Jeg er ærlig med dere at jeg aldri har følt meg truet av henne, men nå skremmer det meg og jeg må finne ut hvordan håndtere dette. Det ser umulig ut å ta dette opp, og å bytte jobb er veldig utfordrende og heller ikke ønsket.

Hjelp?

Anonymkode: ddada...609

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som du har opplevd noe som kan kalles manipulering av en kollega. Det er viktig å få uttrykk for hvordan du har det, og det er helt naturlig å føle seg usikker og utrygg. Det kan være veldig vanskelig å ta opp et slikt tema, spesielt når man jobber tett sammen. Det kan være lurt å snakke med en tillitsperson, som kan gi støtte og hjelp til hvordan du kan håndtere situasjonen. Det kan være lurt å ta opp temaet med kollegaen din, men det er viktig at du gjør det på en måte som du er komfortabel med. Eventuelt kan du snakke med lederen din, som kan hjelpe deg med å håndtere situasjonen og muligens gi deg råd om hvordan du kan håndtere henne bedre.

Skrevet

Jeg har ikke hatt en sånn kollega, men en veninne. Det brøt meg ned psykisk; de små subtile stikkene som var til de grader nedlatende. Samtidig som det lå en stor usikkerhet i henne, som hele tiden trengte bekreftelse på at hun var fin nok. Ikke god, jobbmessig eller annet, stort sett utseende. Vi er i midten av 30 årene så fjortis tendenser burde være fortid😌

Anonymkode: f3d34...63e

• Liker 1
Skrevet

Ja, de begynner i det små for å bryte ned selvtillit som er ditt sterkeste forsvar mot manipulasjon..

Du må lese om hvordan du kan forsvare deg ( i det skjulte  ) gå "gray rock"- ikke del noe, ikke vis følelser- kun "ja og ha" ..

Det er så subtilt at det nesten ikke merkes, siden du har skarp oppfattelsesevne så kartlegg det.

Anonymkode: f8a0c...4ca

Skrevet

Forstår at det er tungt at du ikke får et fint og godt kollegialt samarbeid med din kollega. Men hun er nok en usikker ung dame som egentlig trenger en trygg leder hun kan jobbe med. Du kan fortsette å dele ting med henne, om du vil, men ikke forvent at hun gjør det samme for deg. Hun setter seg selv først, fordi hun er usikker på sin verdi, på jobb. Hun føler du er konkurranse, fordi hun er redd at hun ikke er like bra som deg. Hun er ikke en person som vil gjøre DEG bra. Hun tenker på seg selv. Det er det du har å gjøre med her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...