AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Skrevet 9. desember 2022 Jeg leste på et nettforum om en som sa til fastlegen: Nå drar jeg hjem og henger meg. Vedkommede fikk besøk av politiet og innleggelse. Noen som vet om det er slik det fungerer? At leger/psykologer kontakter politiet om man sier at man skal ende livet i dag. Slik jeg har forstått det så kan man kun bli tvangsinnlagt ved psykose. Så alt politiet kan gjøre er vel å ta en prat med deg, de kan ikke hindre deg i å ende livet ditt lenger enn de er villige til å holde deg med selskap? Til dere som leser. Jeg tenker ikke selv på å ende livet mitt. Dette er kun noen jeg spør om av ren nysgjerrighet. Anonymkode: 22cfe...a6b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #2 Skrevet 9. desember 2022 Det stemmer at politiet blir varslet ved selvmordsfare, men resten av antagelsene dine er helt ute å sykler. Politiet vil gjerne forsøke ringe deg, samt bryte opp døren hjemme hos deg (der du raskt står med en ødelagt dør som må repareres etterpå) for å få tak i deg. Det er heller ikke sånn at de bare "tar en prat". De tar deg med til tungen legeundersøkelse og videre til akuttpsyk dersom legevaktslege mener du er suicidal. Hvis du setter deg til motverge fysisk vil de legge deg i bakken og sette på deg håndjern eller belter. Anonymkode: 4d696...b77 10 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #3 Skrevet 9. desember 2022 Det er riktig det. Politiet rykker ut om de får tips om død eller mulig død. Da er det opp til politi og helsepersonell på stedet å vurdere om personen skal innlegges eller ikke. Anonymkode: 0b74b...f36 3
Purple_Pixiedust Skrevet 9. desember 2022 #4 Skrevet 9. desember 2022 Jeg har blitt hentet av politiet når legevakten (familie har ringt de) har kontaktet de. De forsøkte prate med meg, men det endte med fysisk makt. Og tvangsinnleggelse. Ingen psykose. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #5 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det stemmer at politiet blir varslet ved selvmordsfare, men resten av antagelsene dine er helt ute å sykler. Politiet vil gjerne forsøke ringe deg, samt bryte opp døren hjemme hos deg (der du raskt står med en ødelagt dør som må repareres etterpå) for å få tak i deg. Det er heller ikke sånn at de bare "tar en prat". De tar deg med til tungen legeundersøkelse og videre til akuttpsyk dersom legevaktslege mener du er suicidal. Hvis du setter deg til motverge fysisk vil de legge deg i bakken og sette på deg håndjern eller belter. Anonymkode: 4d696...b77 Mja, det er nå ikke sikkert. Kjenner folk som har fått helsepersonell på døra uten at det gikk noen videre vei. Men det var AKM og ikke politiet såvidt jeg forstod som dukket opp. Anonymkode: 9e1e5...f69
Purple_Pixiedust Skrevet 9. desember 2022 #6 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mja, det er nå ikke sikkert. Kjenner folk som har fått helsepersonell på døra uten at det gikk noen videre vei. Men det var AKM og ikke politiet såvidt jeg forstod som dukket opp. Anonymkode: 9e1e5...f69 Da har de jo vurdert at det ikke var grunnlag for tvang. Om vurderingen var riktig er en annen sak. Hos meg har ambulanse og politi kommet samtidig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #7 Skrevet 9. desember 2022 Da er vedkommende veldig heldig som blir tatt seriøst (hen ønsket jo åpenbart hjelp siden hen sa det). Det vanlige er at de sier at det er opp til en selv. Og de blir også sinte av å få trusler mot seg. Anonymkode: bfc35...798 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #8 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da er vedkommende veldig heldig som blir tatt seriøst (hen ønsket jo åpenbart hjelp siden hen sa det). Det vanlige er at de sier at det er opp til en selv. Og de blir også sinte av å få trusler mot seg. Anonymkode: bfc35...798 Dette er feil. Er man til fare for seg selv eller andre så kommer politiet. Anonymkode: 04b4a...f14 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #9 Skrevet 9. desember 2022 Min erfaring er at absolutt ingenting skjer. Fortalt psykologen det og svarte ærlig at datoen var satt den dagen. Absolutt ingenting skjedde. Fikk dra som normalt. Hun har også vist om fremtidige planer og ingenting skjedde. Men étt lite panikkanfall midt på butikken og en hysterisk kjerring av et nek ringte ambulanse, og jeg måtte legges i en uke på frivillig tvang. Fordi angsten liksom var for mye for meg å håndtere. Var ikke i nærheten av å være en av mine verste panikkanfall eller angstperioder i det hele tatt. Overreaksjon hele greia og det var da jeg sluttet å stole på psykologen. Anonymkode: 4aaee...3ab 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #10 Skrevet 9. desember 2022 Jeg fikk to politimenn og sjefen/overordnede til psykologen min på døra og sa at jeg måtte være med. Anonymkode: c6c6c...4b7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #11 Skrevet 9. desember 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Min erfaring er at absolutt ingenting skjer. Fortalt psykologen det og svarte ærlig at datoen var satt den dagen. Absolutt ingenting skjedde. Fikk dra som normalt. Hun har også vist om fremtidige planer og ingenting skjedde. Men étt lite panikkanfall midt på butikken og en hysterisk kjerring av et nek ringte ambulanse, og jeg måtte legges i en uke på frivillig tvang. Fordi angsten liksom var for mye for meg å håndtere. Var ikke i nærheten av å være en av mine verste panikkanfall eller angstperioder i det hele tatt. Overreaksjon hele greia og det var da jeg sluttet å stole på psykologen. Anonymkode: 4aaee...3ab Hva er "frivillig tvang"? Anonymkode: 22cfe...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #12 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er "frivillig tvang"? Anonymkode: 22cfe...a6b At det er ikke noe alternativ å ikke bli med, og du kan enten gjøre det frivillig/lett eller du kan gjøre det vanskelig. Anonymkode: c6c6c...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #13 Skrevet 9. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: At det er ikke noe alternativ å ikke bli med, og du kan enten gjøre det frivillig/lett eller du kan gjøre det vanskelig. Anonymkode: c6c6c...4b7 Takk! Anonymkode: 22cfe...a6b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #14 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg leste på et nettforum om en som sa til fastlegen: Nå drar jeg hjem og henger meg. Vedkommede fikk besøk av politiet og innleggelse. Noen som vet om det er slik det fungerer? At leger/psykologer kontakter politiet om man sier at man skal ende livet i dag. Slik jeg har forstått det så kan man kun bli tvangsinnlagt ved psykose. Så alt politiet kan gjøre er vel å ta en prat med deg, de kan ikke hindre deg i å ende livet ditt lenger enn de er villige til å holde deg med selskap? Til dere som leser. Jeg tenker ikke selv på å ende livet mitt. Dette er kun noen jeg spør om av ren nysgjerrighet. Anonymkode: 22cfe...a6b Ja i teorien skal det fungere sånn at om det ytres fare for liv og helse så skal politiet ta det på alvor og rykke ut. Problemet er at slike situasjoner skjer relativt ofte, desverre. Så det blit littm’ulv-ulv situasjon og dermed litt hipp som happ hvor mye politiet prioriterer saken eller i det hele tatt rykker ut. Anonymkode: bb774...d17
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #15 Skrevet 10. desember 2022 Tusen takk for svar! TS Anonymkode: 22cfe...a6b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #16 Skrevet 10. desember 2022 Hadde de prøvd å bryte seg inn hos meg ville det blitt et blodbad Anonymkode: ed1f2...4e4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #17 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er "frivillig tvang"? Anonymkode: 22cfe...a6b Det er akkurat det ordene sier, frivillig tvang. På grunn av mangel av helsepersonell og resurser så hadde jeg havnet på en annen DPS i byen. Jeg har store relasjonsproblemer og trenger behandlere jeg stoler på. På den DPS'en jeg hører til så kjenner jeg flere behandlere og noen på døgnavdeling. Derfor var det best for meg å være innlagt der for å få behandling. Hadde jeg blitt innlagt på den andre, så hadde det bare blitt oppbevaring og ingen behandling. Så jeg fikk valget selv. Jeg sa derfor ja til frivillig innleggelse på min DPS. Hadde jeg sagt nei, så hadde jeg blitt innlagt på tvang uansett, men jeg hadde havnet i en verre situasjon og på en annen DPS. Anonymkode: 4aaee...3ab
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #18 Skrevet 10. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er akkurat det ordene sier, frivillig tvang. På grunn av mangel av helsepersonell og resurser så hadde jeg havnet på en annen DPS i byen. Jeg har store relasjonsproblemer og trenger behandlere jeg stoler på. På den DPS'en jeg hører til så kjenner jeg flere behandlere og noen på døgnavdeling. Derfor var det best for meg å være innlagt der for å få behandling. Hadde jeg blitt innlagt på den andre, så hadde det bare blitt oppbevaring og ingen behandling. Så jeg fikk valget selv. Jeg sa derfor ja til frivillig innleggelse på min DPS. Hadde jeg sagt nei, så hadde jeg blitt innlagt på tvang uansett, men jeg hadde havnet i en verre situasjon og på en annen DPS. Anonymkode: 4aaee...3ab Takk! TS Anonymkode: 22cfe...a6b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #19 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 0.48): Min erfaring er at absolutt ingenting skjer. Fortalt psykologen det og svarte ærlig at datoen var satt den dagen. Absolutt ingenting skjedde. Fikk dra som normalt. Hun har også vist om fremtidige planer og ingenting skjedde. Men étt lite panikkanfall midt på butikken og en hysterisk kjerring av et nek ringte ambulanse, og jeg måtte legges i en uke på frivillig tvang. Fordi angsten liksom var for mye for meg å håndtere. Var ikke i nærheten av å være en av mine verste panikkanfall eller angstperioder i det hele tatt. Overreaksjon hele greia og det var da jeg sluttet å stole på psykologen. Anonymkode: 4aaee...3ab Min erfaring er også at det er helt tilfeldig og kommer kan på hvem du møter på. De som kommer med eller har venner/familie som presser på får også nye enklere hjelp enn de som er alene i kampen. Anonymkode: bfc35...798
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #20 Skrevet 28. desember 2022 Det skal veldig mye til å bli tvangsinnlagt dessverre. Hvis noen nekter behandling men samtidig oppfører seg truende, kan det bli slik at ingen vil ha dem. Altså at de ikke får plass på DPS, som bare driver med behandling, men samtidig ikke får være på observasjon andre steder i helsevesenet siden de er så ustabile. Noen ganger havner de på glattcelle. Men andre ganger blir de skrevet ut fra DPS og kjørt hjem, for så å ta livet sitt. Anonymkode: 32292...b73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå