AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Del Skrevet 9. desember 2022 Sodium laureth sulfate ( SLES ), en akseptert sammentrekning av natriumlauryletersulfat ( SLES ), også kalt natriumalkyletersulfat , er et anionisk vaskemiddel og overflateaktivt middel som finnes i mange personlig pleieprodukter ( såper , sjampo , tannkrem , etc.) og for industriell bruk . SLES er et rimelig og svært effektivt skummiddel . Den er avledet fra palmekjerneolje eller kokosolje. Er det flere her som er allergisk mot kokos? Og/eller palmekjerneolje? Hvordan løser dere dette med såpe,shampo,tannkrem osv? Den nye Vademecumen har byttet fra castor til kokos nå. Og har skiftet navn til klassisk. I matvarer blir kokos ofte spesifisert som ingrediens, men også ofte gjemt under emulgator. Men denne tråden er lagt her i velvære, da det ikke er altetnativer til mat som er fokuset. Jeg bruker Natron istedenfor såpe og shampo. Jeg ser ut som om noen har kastet syre på meg hvis jeg bruker sodium laureth sulfate, feks. Det fins noen tannkrem uten kokos, men de smaker ufyselig. Jeg har endt opp med vademecum original, men nå som de har forandret den til klassisk, så må jeg finne alternativer. Vurderer peppermynteolje. Er vi flere i samme båt? Og hva bruker dere som alternativ til solkrem? Solfaktor? Bringebærfrøolje har naturlig solfaktor, og er fin blandet med kamille. Men finnes det flere alternativer? Anonymkode: d61b3...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #2 Del Skrevet 9. desember 2022 Både sulfater og kokos irriterer hodebunnen min jeg får kviser ved nakke og ørene. Jakter fortsatt på en sjampo uten sulfater Anonymkode: d3861...d4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #3 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Både sulfater og kokos irriterer hodebunnen min jeg får kviser ved nakke og ørene. Jakter fortsatt på en sjampo uten sulfater Anonymkode: d3861...d4e Jeg tror ikke det fins. Jeg får svie og åpne kjøttsår i hodebunnen hvis jeg bruker shampo. Når man går over til natron, så tar det noen uker å få stabilisert hårbunnen. De første ukene så ser håret fett ut, men etter 4-6 uker så vil dette normalisere seg. Da blir håret nydelig, og overproduksjon av fett stopper. Jeg har brukt natron i 10 år. Jeg kan gå to uker uten at håret ser fett ut. Trenger bare skylle det med vann for å få vekk støvet. Normalt vasker jeg det en gang i uken med natron. ( 1ss natron blandet i 2 dl vann. Virke i håret ca 1 minutt, gni hodebunnen, og skylle ut). Godt å lese at jeg ikke er alene om å ikke tåle shampo. Selv om det er litt trist. Jeg bruker av og til litt balsam i tuppene. Men eddik fungerer også. Samme blandemål som med natron. Rosevann og feks rosmarin eller lavendel er et alternativ for godlukt. Uttrekk, eller en dråpe eterisk olje pr liter vann i skyllevannet. Rose og lavendel roer ned huden, og rosmarin gir ekstra glans i håret. Brennesle er også fint,gir god næring som kur. Hvis noen andre har tips her, så del dem gjerne. Anonymkode: d61b3...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror ikke det fins. Jeg får svie og åpne kjøttsår i hodebunnen hvis jeg bruker shampo. Når man går over til natron, så tar det noen uker å få stabilisert hårbunnen. De første ukene så ser håret fett ut, men etter 4-6 uker så vil dette normalisere seg. Da blir håret nydelig, og overproduksjon av fett stopper. Jeg har brukt natron i 10 år. Jeg kan gå to uker uten at håret ser fett ut. Trenger bare skylle det med vann for å få vekk støvet. Normalt vasker jeg det en gang i uken med natron. ( 1ss natron blandet i 2 dl vann. Virke i håret ca 1 minutt, gni hodebunnen, og skylle ut). Godt å lese at jeg ikke er alene om å ikke tåle shampo. Selv om det er litt trist. Jeg bruker av og til litt balsam i tuppene. Men eddik fungerer også. Samme blandemål som med natron. Rosevann og feks rosmarin eller lavendel er et alternativ for godlukt. Uttrekk, eller en dråpe eterisk olje pr liter vann i skyllevannet. Rose og lavendel roer ned huden, og rosmarin gir ekstra glans i håret. Brennesle er også fint,gir god næring som kur. Hvis noen andre har tips her, så del dem gjerne. Anonymkode: d61b3...914 Uff det høres ekstremt ut! Kan tenkes at det er ingrdiensen methylisothiazolinone i de sjampoene/balsamene du har reagert såpass ille på! Google Mi allergi. Takk for oppskrift på natron, det skal jeg gi en sjans! Jeg har nettopp kjøpt Bioderma Soothing shampo for sensitive and irritated scalps (lysegrønn flaske). Den har ikke sulfater eller andre irriterende ingredienser. Fortsatt for tidlig å si etter to bruk om den irriterer siden balsamen jeg bruker også irriterer, men håper det kan være et godt kjøp! Anonymkode: d3861...d4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 9. desember 2022 #5 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Sodium laureth sulfate ( SLES ), en akseptert sammentrekning av natriumlauryletersulfat ( SLES ), også kalt natriumalkyletersulfat , er et anionisk vaskemiddel og overflateaktivt middel som finnes i mange personlig pleieprodukter ( såper , sjampo , tannkrem , etc.) og for industriell bruk . SLES er et rimelig og svært effektivt skummiddel . Den er avledet fra palmekjerneolje eller kokosolje. Er det flere her som er allergisk mot kokos? Og/eller palmekjerneolje? Hvordan løser dere dette med såpe,shampo,tannkrem osv? Den nye Vademecumen har byttet fra castor til kokos nå. Og har skiftet navn til klassisk. I matvarer blir kokos ofte spesifisert som ingrediens, men også ofte gjemt under emulgator. Men denne tråden er lagt her i velvære, da det ikke er altetnativer til mat som er fokuset. Jeg bruker Natron istedenfor såpe og shampo. Jeg ser ut som om noen har kastet syre på meg hvis jeg bruker sodium laureth sulfate, feks. Det fins noen tannkrem uten kokos, men de smaker ufyselig. Jeg har endt opp med vademecum original, men nå som de har forandret den til klassisk, så må jeg finne alternativer. Vurderer peppermynteolje. Er vi flere i samme båt? Og hva bruker dere som alternativ til solkrem? Solfaktor? Bringebærfrøolje har naturlig solfaktor, og er fin blandet med kamille. Men finnes det flere alternativer? Anonymkode: d61b3...914 Det finnes da både sjampo og dusjsåpe uten sls. Lactasyd er jo en av de. Finne mye annet også om du googler. Zendium er en tannkrem uten sls som smaker greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Del Skrevet 9. desember 2022 Djungelvrål skrev (55 minutter siden): Det finnes da både sjampo og dusjsåpe uten sls. Lactasyd er jo en av de. Finne mye annet også om du googler. Zendium er en tannkrem uten sls som smaker greit. Ammonium Lauryl Sulfate, er en av ingrediensene i lactasyd. Det er laget av kokos. Så det går ikke, beklager. Kjært barn har mange navn. Kokos er gjemt under ihvertfall over tjue forskjellige slike ord. Jeg skulle ha spesifisert det i HI, det er ikke bare sodium laureth sulfate som skjuler enten kokos eller palmekjerneolje. Takker for tips om Zendium. Jeg føler at den legger seg som et belegg i munnen, og blir uvel av smaken. Det finnes to/tre tannkrem fra helsekost som også er uten kokospreparater. En av de smaker godt, den er med peppermynte, men føler dette belegget av de også. Men det er riktig, Zendium er et godkjent alternativ. Det er bare jeg som er vrang der. AnonymBruker skrev (1 time siden): Uff det høres ekstremt ut! Kan tenkes at det er ingrdiensen methylisothiazolinone i de sjampoene/balsamene du har reagert såpass ille på! Google Mi allergi. Takk for oppskrift på natron, det skal jeg gi en sjans! Jeg har nettopp kjøpt Bioderma Soothing shampo for sensitive and irritated scalps (lysegrønn flaske). Den har ikke sulfater eller andre irriterende ingredienser. Fortsatt for tidlig å si etter to bruk om den irriterer siden balsamen jeg bruker også irriterer, men håper det kan være et godt kjøp! Anonymkode: d3861...d4e Det kan godt hende at jeg reagerer på det også. Mi er det mange som får reaksjoner av. Jeg oppdaget at jeg ikke tålte kokos, og har konsentrert mine søk rundt dette. Fettstoffet i Caprylyl/Capryl Glucoside er kokosbasert. Så Bioderma Soothing shampo, går ikke. Men godt forsøk. Den har irriterende ingredienser for hud, så der blir du lurt, eller lurer deg selv. Caprylyl/Capryl Glucoside er en av dem, uavhengig av om du tåler kokos eller ikke. Det er mange som går over på natron som gir opp etter kort tid. Det tar litt tid å få stabilisert fettproduksjonen i hodebunnen, men når det er gjort, så blir det nydelig. Shampo irriterer generelt, og øker fettproduksjon. Du kan regne med at det tar 4-6 uker å avvennes. Håret vil føles fett og trått. Men det går over, håret vil slutte å se fett ut, og det vil bli mykt og herlig. Viktig at du ikke vasker med natron hver dag da, det holder med 2 ganger i uken. Når hodebunn er stabil, så holder det med 1 gang i uken. Ved vask oftere så holder det med vann, ev med litt lukt i. Anonymkode: d61b3...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå