Gå til innhold

Er dette for kraftig dessert etter julematen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt på meg å lage dessert til julaften i år. Men vet ikke helt hva jeg skal lage. Er ikke glad i riskrem eller multekrem. 

Samboer er veldig glad I himmelriks munnfull. Men den er jo veldig kraftig. Tenkte og på å lage karamell pudding. Eller kanskje begge deler? Så kan folk ta de har lyst på?

Hva tenker dere? Blir himmelriks munnfull for kraftig? Vi spiser ribbe, pølse pg medisterkaker til middag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jul en gang i året, spis hva dere vil. Iskrem er greit alternativ.

Anonymkode: 7832a...35f

• Liker 2
Skrevet

Er ikke det også en tradisjonell juledessert, da? Riskrem er jo ikke akkurat lett kost det heller. 

Anonymkode: b1281...d22

• Liker 2
Skrevet

Framlegget til sambuaren din er bra. Sherry gjer seg godt i dessertar. Karamellpudding tykkjer eg ikkje er like godt. Delfiakake er betre, men det er sjølvsagt ein mektig dessert. Kor mange skal de vera? Kanskje moltekrem/riskrem kan vera eit alternativ for dei som er vane med det? 

Skrevet
Nattens rytter skrev (19 minutter siden):

Framlegget til sambuaren din er bra. Sherry gjer seg godt i dessertar. Karamellpudding tykkjer eg ikkje er like godt. Delfiakake er betre, men det er sjølvsagt ein mektig dessert. Kor mange skal de vera? Kanskje moltekrem/riskrem kan vera eit alternativ for dei som er vane med det? 

Vi blir 7 stykker. Jeg er ikke glad i krem, tenker liksom at himmelriks munnfull og riskrem er litt det samme. I forhold til at begge deler er mettende 

Skrevet

Himmelriks munnfull er nok mye mer "kvalmende" enn riskrem. 

Men jeg ville ikke satt pris på å få alkohol i desserten min. 

Vi pleier ha karamellpudding. 

Søsteren min lager alltid Dronnings Mauds pudding. 

Anonymkode: e569f...9de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er for meg en helt grusomt kvalmende dessert selv uten julemiddag på forhånd.

Karamellpudding og delfiakake (?!?) likeså.

Jeg hadde laget en fruktsalat med litt is på siden til de som eventuelt vil ha lettere dessert :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes at tradisjonelle juledesserter absolutt kan brukes på julaften også. Juletradisjoner hører jo til nettopp jul. 

• Liker 2
Skrevet

Mandarin sorbet er heilt nydelig etter jolemiddag🤩

• Liker 6
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Dette er for meg en helt grusomt kvalmende dessert selv uten julemiddag på forhånd.

Karamellpudding og delfiakake (?!?) likeså.

Jeg hadde laget en fruktsalat med litt is på siden til de som eventuelt vil ha lettere dessert :) 

Fruktsalat er "dessert" og ikke noe jeg hadde servert i høytiden. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig, det er kjempenedtur å få i juleselskap. Det er en hverdagsdessert, ikke Selskapsdessert. 

• Liker 10
Skrevet

Riskrem, men med klementinsaus og karamelliserte nøtter. Blir en helt annen dessert enn med rød saus, veldig julete og passer godt rett etter tung middag. Så kan man servere andre typer desserter til et kakebord etter gavene. 

Anonymkode: 3918c...fa1

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har vokst opp med det som «sidevalg» til de som ikke er glade i desserter og da særlig mektige greier. 

Det er ikke ment å være en høytidsdessert, men noe man orker spise uten å bli kvalm. 

Man kan selvsagt takke nei og sitte uten noe, men det er litt mer sosialt og hyggelig å ha en liten porsjon lett etellerannet. 

Den isen kan jo fint være mandarinsorbet som noen her nevner, det hørtes friskt og godt ut. 

I vår familie er vi ikke «tungspisere», og den nevnte desserten her oppe hadde ikke blitt spist av noen.

Men riskrem hadde funket, samt noe friskt (for eksempel sorbet/is). 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 5
Skrevet

Hadde aldri hørt om himmelriks munnfull før, så googlet oppskriften. Ut i fra oppskriften ser jeg egentlig ikke at den desserten skulle være så mye kraftigere enn riskrem? 

Jeg syns ideen din om å lage karamellpudding i tillegg høres veldig bra ut. Ville gått for det😊

Anonymkode: 1c6f1...cad

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Iskrem er perfekt etter en tung julemiddag.

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (51 minutter siden):

Jeg har vokst opp med det som «sidevalg» til de som ikke er glade i desserter og da særlig mektige greier. 

Det er ikke ment å være en høytidsdessert, men noe man orker spise uten å bli kvalm. 

Man kan selvsagt takke nei og sitte uten noe, men det er litt mer sosialt og hyggelig å ha en liten porsjon lett etellerannet. 

Den isen kan jo fint være mandarinsorbet som noen her nevner, det hørtes friskt og godt ut. 

I vår familie er vi ikke «tungspisere», og den nevnte desserten her oppe hadde ikke blitt spist av noen.

Men riskrem hadde funket, samt noe friskt (for eksempel sorbet/is). 

Det er jo veldig spesielt med så kresne voksne, man kan ikke ta høyde for at gjester normalt sett er så uhøflige. 

Skrevet

Vi pleier å ha iskake eller is med varme bær over som dessert på julaften. 
Fungerer både til pinnekjøtt og ribbe/medisterkaker. 

Anonymkode: bc5b8...7c0

• Liker 4
Skrevet

Har familien tradisjon for riskrem eller multekrem ville jeg ikke uten videre droppet det uten å si ifra. Har ikke familien spesielle tradisjoner, tenker jeg du står ganske fritt. Da ville jeg gått for en "tyngre" dessert etter eget ønske, og et "lett" alternativ ved siden av.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Himmelriks munnfull er nok mye mer "kvalmende" enn riskrem. 

Men jeg ville ikke satt pris på å få alkohol i desserten min. 

Vi pleier ha karamellpudding. 

Søsteren min lager alltid Dronnings Mauds pudding. 

Dronning Mauds pudding er godt!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo veldig spesielt med så kresne voksne, man kan ikke ta høyde for at gjester normalt sett er så uhøflige. 

😂😂😂🎅🏻

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...