Gå til innhold

Jeg er smellfeit og klarer ikke å slutte å spise for mye.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det kanskje slik at fremfor at du er så innmari sta på å måtte klare alt selv, så er det heller slik at du skammer deg i såpass stor grad at du ikke tør å be om hjelp av lege osv?

Jeg skjønner godt at dette ikke er lett for deg, men det hjelper deg hvertfall ikke å snakke så stygt og nedsettende til seg selv som det du gjør her. Ta sjansen på å prate med legen din, som du holder på nå blir ikke dette bra uansett om du er tynn eller tykk. Det er aldri feigt, svakt eller juks å få hjelp til et problem.

Anonymkode: bbad1...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hadde et forstyrret forhold til kosthold før og, så psykolog er beste første stopp for deg.

Du har spiseforstyrrelse, og bør holde deg milevis unna fokus på slanking nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Tror du hadde fått det bedre om du sluttet å snakke så stygt om både deg selv (og andre feite). Det er helt tydelig at fetthatet ditt dominerer deg. Og det gjør ikke akkurat at du får mer energi eller vilje til å ta gode valg gjennom dagen. Tror de hadde forsket på det at man har bare en viss mengde vilje hver dag, om du i tillegg psyker deg ned med å trashtalke deg selv, så får du ikke akkurat mer. 

1) Ikke gå sulten i butikken, hvis du ikke kjøper snop så har du ikke noe å overspise på, annet enn vanlig mat. Hvis du handler bare 1 gang i uken så gjør du det vanskelig for deg å overspise. 

2) Du spiser for lite. Om du bare spiser knekkebrød og brokkoli (eller generelt prøver å stramme inn på alt) er det ikke rart du sprekker og plutselig "gafler i deg". Hvis du spiser nok gjennom dagen, så vil du ha mer vilje til å stå mot craving om kvelden. 

Hvis du sliter med mat og kropp så anbefaler jeg deg samtaler eller grupper på ROS. 

Endret av supernova_87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (På 9.12.2022 den 8.43):

Hvis du anser det som juks å be om hjelp til å få kontroll på vekten, så er du jo stuck i en dårlig spiral uansett. 

Medikamenter er ikke nødvendigvis hjelpen du trenger/får heller, men snakk med fagpersoner i steden for å tenke at du skal fikse det selv. Av det du skriver virker jo ikke det helt vellykket. 

Og det er ikke noe nederlag å be om hjelp - du tar et grep for å få det bedre med deg selv. 

Er ikke vellykket. 

Hører med til historien at jeg har èn gang tidligere, 5-6år siden, slanket meg 50 kg - "ren vilje" og stort kaloriunderskudd. (Fikk ikke løs hud, utrolig nok.) Alle rundt meg trodde jeg hadde fått en alvorlig sykdom, men jeg var bare så sykt innstilt/sta 

Derfor jeg blir litt .. satt ut/gir opp når jeg merker at det ikke funker denne gangen også 🤔

Ikke nederlag,  bare så ... blæh, dill.

AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 9.05):

Kutt ut alle karbohydrater. Men husk å gå ned sakte, ellers blir du rynketryne i tillegg 

Anonymkode: cb10a...8be

AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 9.06):

Du må spise skikkelig proteinrik frokost og lunch (egg,kjøtt,fisk,melk). Da holder du sulten i sjakk gjennom dagen. Mest mulig hjemmelaga mat!

Anonymkode: f8c01...3f4

Takk👍

AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 10.28):

Vegansk kosthold helst fra bunnen av (ikke ferdig kjøpe retter da dette og det samme i animalske produkter er direkte rettet mot kreft) Altså ultraprosessert mat. Kjenner flere som ble veganske aldri sett bedre ut, både fysisk, psykisk og huden min gløder etter kun et halvt år som veganer. Jeg veier nå 52 kg er 160cm muskuløs og nærmer meg 30, anbefaler det virkelig.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: ce7b0...562

Var veganer før i flere år, dessverre noe jeg ikke kunne tenke meg igjen, men vi får se. Dette høres jo fantastisk ut👏

Anonymkode: 4e944...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som binge eating disorder, synes du skal lese litt om det. Jeg synes forresten at det har vært lettere å gå ned i vekt etter at jeg sluttet å amme, så det blir sikkert bedre for deg etterhvert. Amming og graviditet gjorde at jeg fikk ulvehunger, helt bunnløs følelse av sult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke gå ned i vekt før jeg sluttet å jage vekttapet. Når jeg sluttet å sette med strenge mål, løsnet det endelig. Jeg begynte å glede meg over hvert gram ned, i stedet for å hate over at det var for lite. Jeg har vært streng og mindte streng, spist og trent variert i variabel mengde. Gått ned jevnt over flere år, og er nå på stabil vekt. 

Ikke stress, små endringer gjør store utslag på lang sikt👍

Anonymkode: 43687...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi alle kan se hva årsaken er, der du er den eneste som ikke ser det: du er ALT for streng med deg selv, og så lenge du kritiserer deg slik på alle områder, er det ikke rart det går til "helvete". Du må ha troa på at du kan nå målene, og ikke bare sette dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til fastlegen og få Mysimba eller annet middel som fjerner matlysten din på søtsaker! Og om du kombinerer Mysimba , fitness og grønn og ren mat , og lavkarbo så kan jeg love du vil gå ned i vekt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...