Gå til innhold

Jeg er smellfeit og klarer ikke å slutte å spise for mye.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen dager kan jeg spise veldig lite/kalorifattig, andre dager går det i knekkebrød, mueslibar og normal grønnsaksfull middag og så kommer jeg til kvelden og stapper i meg havrekjeks, bulgurris rått(ja, jeg vet, wtf), en halv pose sprøløk, sjokolade eller nudler rått.

Just blow it.

For et par år siden veide jeg 56kg og var naaaazi på hva jeg spist ila en dag. Til middag kunne jeg spise èn potet og masse kokt brokkoli. Full kontroll på kalorier osv.

Nå er jeg snart 100 kg, og har prøvd i to år å slanke meg, men  jeg klarer ikke å legge om livsstilen min. Jeg driver med en idrett som jeg (utrolig nok og på tross av vekta) er knallgod i, holder meg okkupert med barn, hund og hus.

Men det går faen meg til helvete. 

Jeg nekter å ha sex med min slanke og flott og kjære, gode mann før jeg har sluttet å være et vandrende fleskeberg, ja, for la oss være ærlige - det(synes jeg) er jeg. 

Jeg kjøper ikke nye klær som passer pga jeg skal ned i str 34/36 igjen. 

Jeg nekter å bli tatt bilde av sånn som jeg ser ut nå.

Og så ... vet jeg ikke hva spørsmålet mitt er/hensikten her ... jeg er håpløs. Jeg VET hva jeg må gjøre, men jeg klarer ikke å ha disiplinen til å fullføre/starte. Nå ammer jeg i tillegg og uansett om jeg spiser vanlig middag, er jeg fremdeles sulten.

Faen asså.

Jeg er så sint på meg selv.

Pokker.

Anonymkode: 4e944...0bf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du innser at du har et problem er jo første steg til å løse problemet. Nå må handling til. 

• Liker 2
Skrevet

Det virker jo som du allerede hadde et problem da du veide 56 kg…

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Du må tømme huset for alt mulig som du kan finne på å glefse innpå litt utpå kvelden -du kan ikke spise det som ikke er der.

Last ned en app for kosthold /trening og følg den slavisk. Fks My Fitness Pal.

Anonymkode: 5315d...850

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må tømme huset for alt mulig som du kan finne på å glefse innpå litt utpå kvelden -du kan ikke spise det som ikke er der.

Da må de jo tømme hele huset, for hun går jo løs på nudler og sprø løk også…

Jeg tror faktisk jeg hadde spandert på meg psykolog for dette her. Det virker jo som du kjedespiser, for det virker jo ikke som du spiser fordi det er godt nødvendigvis.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ozempic.

• Liker 2
Skrevet

Kjør på med mer grønnsaker og proteiner ved hvert måltid. Kutt ut knekkebrød og musli en periode. Spis nok før kvelden kommer og alltid ha noe sunn snacks tilgjengelig på kvelden. Da vil nok blodsukkeret stabilisere seg etterhvert og suget på kvelden forsvinne litt. 

Anonymkode: 8de11...858

• Liker 1
Skrevet

Nå må du gi deg. For et par år siden og to år, er vel det samme. 

Og du har vært gravid, og ammer. Slanket du deg når du var gravid også? Nå ammer du!

Og du VET hva som må til, men har BESTEMT deg for at det IKKE er mulig. 

Spis sunne måltider, kroppen din craver etter næring. 

Og bestem deg for at det blir annerledes. 

Anonymkode: 0bf89...849

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som du har en spiseforstyrrelse, TS. Ta kontakt med nettros og få noen til å veilede deg ♥️

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
litago2 skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som du har en spiseforstyrrelse, TS. Ta kontakt med nettros og få noen til å veilede deg ♥️

Ja. Det høres ut som du hadde utfordringer med dette før også. En potet og litt brokkoli er ikke middag. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du trenger hjelp, psykisk. For å legge så mye av verdien sin i kroppsstørrelse er helt sykt. Å snakke seg ned som du gjør tyder på et skrudd menneskesyn, som gjelder både deg selv og andre.

Men mens du står i behandlingskø er rådene mine følgende: spis jevnere i løpet av dagen (og uka) da slipper du å hive ukontrollert innpå når kvelden kommer. Ha sex med mannen din uansett, han sier vel fra selv om han ikke har lyst. Spis litt skikkelig mat når du er sulten, og ikke nudler, sprø løk eller sjokolade.

Anonymkode: 23607...d8a

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Problemet er at du først spiser for lite, så reagerer kroppen med ekstrem sult og du mister kontrollen og overspiser.

Du kan ikke sulte deg på den måten du gjør, og forvente at du ikke sprikker når kvelden kommer. Det er kroppens overlevelsesinstinkt.

Du må spiser mer sunn mat. Og regelmessig. Spis deg mett på grønnsaker, sunt fett og mye mager protein. Så holder du blodsukkeret stabilt og ulvehungeren kommer ikke på kvelden/neste dag.

Ha et lite(!) kaloriunderskudd, så går du ned i vekt jevnt og trutt. Det skjer ikke over natten!

• Nyttig 4
Skrevet
Jaytee skrev (9 timer siden):

At du innser at du har et problem er jo første steg til å løse problemet. Nå må handling til. 

Jeg har innsett dette problemet siden 2016 ... klarer ikke å gjøre noe med det pdd.

Macro skrev (9 timer siden):

Det virker jo som du allerede hadde et problem da du veide 56 kg…

Synes ikke det, lå på 1800kcal hver dag, og hadde råd til utskeielser her og der(dessert etter middag/bursdag/konf osv). 

Nå har "jeg ikke råd til det" men gjør det i tillegg til overspising. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Macro skrev (9 timer siden):

Da må de jo tømme hele huset, for hun går jo løs på nudler og sprø løk også…

Jeg tror faktisk jeg hadde spandert på meg psykolog for dette her. Det virker jo som du kjedespiser, for det virker jo ikke som du spiser fordi det er godt nødvendigvis.

⬆️ Dette var uhyyyre enkelt da jeg bodde alene. Kjøleskapet mitt bestod av blåbærsylta, smør, gulerøtter og sitronekstrakt.

Nå er vi en hela familie, og det er "umulig". Vi har lite snop i huset, og "ikke noe til meg", men jeg stjeler sjokoladen til mannen min 😬

Jeg har hatt app - hater det, synes det var så teit og tungvint å dille på med.

Har vært innmeldt i vektklubb over 1 år.

Synes sprøløk osv er utrolig godt 🙈 men ja, nei, jeg er for sta til psykolog.  Har ikke tid til det.

Skrevet

Du kan amme deg slank!

Skrevet
Nattens rytter skrev (9 timer siden):

Ozempic.

Blir juks hvis det er noe slankemiddel. Lurer meg selv.  Men veldig fristende 👍

Kjør på med mer grønnsaker og proteiner ved hvert måltid. Kutt ut knekkebrød og musli en periode. Spis nok før kvelden kommer og alltid ha noe sunn snacks tilgjengelig på kvelden. Da vil nok blodsukkeret stabilisere seg etterhvert og suget på kvelden forsvinne litt. 

Anonymkode: 8de11...858

Takk for råd🙌

Nå må du gi deg. For et par år siden og to år, er vel det samme. 

Og du har vært gravid, og ammer. Slanket du deg når du var gravid også? Nå ammer du!

Og du VET hva som må til, men har BESTEMT deg for at det IKKE er mulig. 

Spis sunne måltider, kroppen din craver etter næring. 

Og bestem deg for at det blir annerledes. 

Prøvde da jeg var gravid også, ja.

Har ikke bestemt meg, nei, men jeg får det faktisk ikke til, levde på dampa grønnsaker, litt ris og 1 kyllingfilet til middag hver dag i 2 uker (pluss normal frokost/kvelds), gikk ned noen kilo og var utsulta. Klarte ikke det så mye lenger. 

Bestemmer meg hver morgen, ettermiddag og kveld.

Skrevet

Det høres ut som at du har en spiseforstyrrelse TS. Ta kontakt med fastlegen din ❤️

• Liker 1
Skrevet
litago2 skrev (9 timer siden):

Takk for omtanke ❤Har tenkt det samme. Dette har pågått siden barneskolen.

Du trenger hjelp, psykisk. For å legge så mye av verdien sin i kroppsstørrelse er helt sykt. Å snakke seg ned som du gjør tyder på et skrudd menneskesyn, som gjelder både deg selv og andre.

Men mens du står i behandlingskø er rådene mine følgende: spis jevnere i løpet av dagen (og uka) da slipper du å hive ukontrollert innpå når kvelden kommer. Ha sex med mannen din uansett, han sier vel fra selv om han ikke har lyst. Spis litt skikkelig mat når du er sulten, og ikke nudler, sprø løk eller sjokolade.

Anonymkode: 23607...d8a

Det gjelder IKKE andre enn meg selv. Jeg kan se folk jeg egentlig VET er tyngre enn meg,  og allikevel tenke at de ser flotte ut osvosv. Mime dårlige tanker har alltid handlet om meg selv👍

Takk for råd👍

Kvinne87Rogaland skrev (9 timer siden):

Problemet er at du først spiser for lite, så reagerer kroppen med ekstrem sult og du mister kontrollen og overspiser.

Du kan ikke sulte deg på den måten du gjør, og forvente at du ikke sprikker når kvelden kommer. Det er kroppens overlevelsesinstinkt.

Du må spiser mer sunn mat. Og regelmessig. Spis deg mett på grønnsaker, sunt fett og mye mager protein. Så holder du blodsukkeret stabilt og ulvehungeren kommer ikke på kvelden/neste dag.

Ha et lite(!) kaloriunderskudd, så går du ned i vekt jevnt og trutt. Det skjer ikke over natten!

Tusen takk for et velformulert og fornuftig råd👍

Skrevet
Olaug Olsen skrev (7 minutter siden):

Du kan amme deg slank!

Ja, hadde håpet det.  Begge graviditene har folk mast hull i hue på meg at kiloene raaaaaser vekk når man fullammer.

Dèt er ikke tilfellet her.

Dessverre.

Embla Othea skrev (3 minutter siden):

Det høres ut som at du har en spiseforstyrrelse TS. Ta kontakt med fastlegen din ❤️

Tanken har vært der siste mnd, men jeg er så idiotisk sta, og vil ikke ha hjelp til noe, typ skal klare alt selv ... 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri slitt med vekta, men mitt tips er å se dokumentarer om kosthold, overvekt, sykdommer o.l.

For meg i hvert fall så blir jeg inspirert, skremt og får mer kunnskap av å se på dokumentarer. Bare søk på obesity documentary på youtube for eksempel. 

Lykke til! Du klarer det, gjør det for deg selv eller for de du har rundt deg som du er glad i. 

Anonymkode: ce7b0...562

Skrevet

Jeg vil anbefale å finne noen å snakke med og å begynne å være glad i deg selv og snakke om deg selv med respekt selv om vekta ikke er den du liker. ❤

Hvor lenge er det siden du fikk barn?

Anonymkode: ba533...594

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...