Gå til innhold

Hjelp til trist rom


Montezuma

Anbefalte innlegg

Vi har et oppholdsrom på toppen av trappen, imellom alle soverommene og badene. Dette rommet er så håpløst!!! Jeg har tatt noen grep der oppe, men behøver hjelp alikevel for å få det bra.

Veggene har jeg malt grå (Farge 3000, ikke spes lys).Listene er hvite.

Det er ingen hele vegger der, pga skråtak, dører og kott.

Trappen kommer opp i et hjørne, og til venstre -under skråtaket- står en gjesteseng (120cm rammemadrass). Denne brukes daglig når vi leser, spiller PS2, ser film el. Ville egentlig hatt en hvit dagseng fra IKEA der m dobbel soveplass og masse puter, men synes ikke jeg kan bruke 3000 på det når vi allerede har en seng.

Ved siden av sengen (i neste krok) står en hylle i kirsebærfarget laminat med pc og printer oppå (barnas).

Så er det en hel vegg som går bort til dører og brannmur/pipe.

Neste vegg (som man ser rett på når man kommer opp trappen) er litt håpløs fordi den har dører som skal åpnes på hver side,samt et kott på midten. Helt til høyre har vi alikevel fått lurt inn en bokhylle i samme laminat som den andre.

Midt på står et tv-bord m tv og PS2.

Den siste veggen til høyre har to dører, og fortsetter ned trappen.

Mye plass her, men vet ikke å utnytte den!

Tiltak jeg allerede har tenkt på er feks slike skap som kan henges høyt opp på veggen for å få stablet vekk litt ting. vor finner jeg det?

Har tenkt å suplere med fargene rosa og turkis el aquamarin, men på hva???

Trenger alt av belysning - ingen vinduer der. Men hva slags???

Må legge nytt gulv. Ønsker laminat, men det koster jo litt. Noen billige forslag, og hvilken farge/materiale?

Det jeg behøver er vel i hovedsak elementer som kan lyse opp vegger og gulv, fordi det er så håpløst å møblere der.

Håper noen forstår noe av dette, og har gode ideer å komme med!

Tuuusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiltak jeg allerede har tenkt på er feks slike skap som kan henges høyt opp på veggen for å få stablet vekk litt ting. vor finner jeg det?

Kjøkkenskap er helt ypperlig til det.

Du kan også legge de ned slik at bredden blir større en høyden.

Skjønte du den? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKEA har i alle fall mange slike greie kjøkkenoverskap, vi har vurdert å henge opp et par slike på badet over "fotenden" av badekaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg forsto ikke så mye av hvordan rommet ser ut, men jeg kan jo komme med noen forslag til de "små" tingene :)

Hvis du skal supplere med farger kan det være lurt å ha "løse" ting i den fargen i stedet for å male noe i den fargen. Det kan feks være puter, stearinlys, lampeskjermer, pledd, blomsterpotter/vaser etc. Da er det mye lettere å bytte det ut hvis du blir lei fargen (eller fargen blir fryktelig umoderne om 5 år...)

Når det gjelder belysning kan det jo være fint med mange små lys i stedet for et stort taklys. dette gir et varmere inntrykk. Spotter, vegglamper, bordlamper...

Ja, det var bare noen tanker fra meg.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder belysning kan det jo være fint med mange små lys i stedet for et stort taklys. dette gir et varmere inntrykk. Spotter, vegglamper, bordlamper...

Du bør nok ha begge deler.

Vil legge til at om du malen èn vegg i en av de sterke fargene så koster det deg ikke mye og male den opp igjen med annen farge om fem år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville egentlig hatt en hvit dagseng fra IKEA der m dobbel soveplass og masse puter, men synes ikke jeg kan bruke 3000 på det når vi allerede har en seng.

Hva med å sjekke torget på finn.no? Er masse billig der, det selges hvite dagsenger der til en billig penge, men vet ikke hvilken du mener da. Søsteren min har en seng med skuff hun kan dra ut til overnattingsbesøk, kjøpte den på Ikea i høst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder belysning kan det jo være fint med mange små lys i stedet for et stort taklys. dette gir et varmere inntrykk. Spotter, vegglamper, bordlamper...

Du bør nok ha begge deler.

Vil legge til at om du malen èn vegg i en av de sterke  fargene så koster det deg ikke mye og male den opp igjen med annen farge om fem år..

Ja, det var nå bare forslag da. :sjenert: Og jeg klarer meg fint uten taklys hjemme hos meg, men det er jo en smakssak da. Gjør det du synes er mest praktisk for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er helt utrolig gode hjelpere!!! Så mange fine tips allerede! jeg har listet de opp og jobber meg nedover (mulig jeg forsinkes litt av juleforberedelser, da... :-) )

Kjøkkenskap er helt ypperlig til det.

Du kan også legge de ned slik at bredden blir større en høyden.

Skjønte du den?  ;)

Det var akkurat det jeg tenkte på! Men dumme meg har lett etter avlange/liggende skap :ler: Har ikke streifet meg å bare snu et kjøkkenskap!! :ler:

Når det gjelder belysning kan det jo være fint med mange små lys i stedet for et stort taklys. dette gir et varmere inntrykk. Spotter, vegglamper, bordlamper...

Du bør nok ha begge deler.

Vil legge til at om du malen èn vegg i en av de sterke  fargene så koster det deg ikke mye og male den opp igjen med annen farge om fem år..

Det er nok en god ide med begge typer lamper. I og med at rommet bl.a. benyttes til litt barneaktiviteter så kan det være greit å ha mulighet til å lyse opp hele rommet med et allmennlys.

Spotter og enkle vegglamper har jeg tenkt på, men blir det ikke veldig kaldt lys uten "gammeldagse" lamper med skjerm? Liker jo så godt litt smijern, børstet stål og frostet glass nå for tiden.....

Hva med å sjekke torget på finn.no? Er masse billig der, det selges hvite dagsenger der til en billig penge, men vet ikke hvilken du mener da. Søsteren min har en seng med skuff hun kan dra ut til overnattingsbesøk, kjøpte den på Ikea i høst

Det var en god ide! Som sagt så synes jeg det er litt råflott å gå å kjøpe en helt ny seng, når vi faktisk har en fullt brukbar....... *litt shopoholic kanskje*

vanskelig å forestille seg rommet slik du beskriver det,men har du ike et bilde du kan legge inn til oss?

Et bilde hadde nok gjort det enklere ja... har ikke det egentlig, men skal se hva jeg kan få til!

Nok en gang, tusen takk for gode tips! Kom gjerne med fler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...