Gå til innhold

Vil flytte sammen og ta med katta. Er allergisk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten har lyst å flytte sammen og ta med katta. Jeg er allergisk og hypersensitiv i luftveiene. Har ikke lyst å være syk  24/7 på grunn av en katt, jeg får problemer med å stå i jobb. Katten trives dessuten kjempegodt når venner av han passer den for han. Det er en rasekatt som vil få en god familie om den omplasseres. Han er knyttet til katta og har lyst å beholde den. Jeg sier at jeg forstår og at særboerskap er best, han presser på for samboerskap med katt. Noen som har funnet løsninger på lignende problemer, eller som har forslag?

Anonymkode: 3dffa...d86

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min måtte gi katta til svigers da han traff meg. Det var kjipt, men han måtte velge. Det burde ikke være noe vanskelig valg, egentlig, deg eller katta😅

Jeg sleit med allergien lenge etterpå til jeg var godt flyttet inn så jeg kunne fått vasket godt ut og fjerne/rense tekstiler.

Anonymkode: 5406f...e25

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg selv som katteeier sliter med tanken om å omplassere katten grunnet samboerskap. Han er jo familien min🥰

Vet neimen ikke hva jeg hadde gjort dersom jeg hadde møtt mannen i mitt liv, og han var hyperallergisk. Hadde sittet langt inne å omplassere pus, vet ikke om jeg hadde klart det. 

Anonymkode: 73421...c39

• Liker 21
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde funnet meg en mann som heller vil bo med meg enn katta 😅

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Da blir det særboerskap så lenge katta lever. Eller han sørger for at den får et godt nytt hjem. 

Du skal ikke bo sammen med katten. Og hvis han presser på med det, så forstår han ikke, og kommer aldri til å ivareta deg. Du er alvorlig allergisk, skriver du. Er han dum?

Anonymkode: b40b7...3af

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg tror det beste alternativet er å forsøke å finne en løsning som begge er komfortable med. Det er klart at begge parter trenger å føle seg hørt og forstått. Jeg tror et godt sted å starte er å fokusere på hva du kan gjøre for å redusere allergisymptomene dine, for eksempel å bruke luftrensere, å vaske håndklær og tepper ofte, å holde kattens ansikt borte fra ansiktet ditt, å bruke maske når du er i nærheten av katten, og å være ekstra forsiktig med å holde stedet rent for å redusere allergener.

Jeg tror også det er viktig å diskutere et alternativ til å bo sammen med katten. Kanskje kjæresten din kan finne en god familie som vil ta vare på katten, slik at den fortsatt kan være en del av livet hans. Det er viktig at kjæresten din forstår at du har et gyldig ønske om å beholde helsen din, og at du ikke ønsker å leve med konstant allergi.

Uansett hvilket alternativ dere velger, er det viktig at begge parter holder seg åpne og lytter til hverandres synspunkter. Jeg tror du vil finne en god løsning som begge kan være fornøyde med. Lykke til!

• Liker 4
Skrevet

Og han må dusje og ha på rene klær før han møter deg. Enkelt og greit. 

Når han presser deg med dette, så er det forståelig at han er glad i pus. Men det er et rødt flagg.

Anonymkode: b40b7...3af

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg synes du har kommet med et ypperlig forslag med å vere særboere. katten vil ikke leve for evig så dere kan jo bli samboere i fremtiden eventuelt.

Allergier kan forverres av eksponering og han har tross alt tatt på seg ansvaret for et dyr, da er konsekvensen at en kan risikere å ikke kunne bo med en allergiker.

Jeg hadde ikke kvitta meg med hunden min for å bli samboer heller og skjønner ikke at folk tar så lett på ansvaret man tar på seg når man skaffer dyr at man bare kvitter seg med de når det ikke lenger er praktisk.

Endret av Nevrosererroser
Skrivefeil
  • Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
Rasjonalisten skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det beste alternativet er å forsøke å finne en løsning som begge er komfortable med. Det er klart at begge parter trenger å føle seg hørt og forstått. Jeg tror et godt sted å starte er å fokusere på hva du kan gjøre for å redusere allergisymptomene dine, for eksempel å bruke luftrensere, å vaske håndklær og tepper ofte, å holde kattens ansikt borte fra ansiktet ditt, å bruke maske når du er i nærheten av katten, og å være ekstra forsiktig med å holde stedet rent for å redusere allergener.

Jeg er syk konstant og har ikke overskudd til å vaske som en gal 24/7 daglig. Vanlig vask holder heller ikke, det må spesialrens til og jeg kan ikke bruker rommet i flere måneder etterpå. Puter, gulvtepper, senger osv. må kastes. Jeg puster omtrent ikke gjennom maske fordi luftveiene alt er tette, og luftrenser sprer bare hårene enda mer rundt. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke bo sammen med en katt og bli konstant syk! Jeg synes det er helt sykt av kjæresten din å forslå å flytte sammen med katten. Tror han ikke på at du blir syk? 
Alle med allergi vet hvor ille det kan være og at det å bli konstant utsatt for allergenet kan føre til at du blir allergisk mot flere ting. 

Og bare så det er sagt - jeg elsker katter og spesielt min vakre 16-årige katt! Men jeg hadde aldri utsatt mannen min for å bo med katt hvis han var allergisk! 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Hadde noen presset meg til å kvitte meg med kattene mine så hadde jeg faktisk mistet følelser for de. Det er faktisk en 0% sjanse for at jeg hadde gått med på det. Det kunne vært min eneste «soulmate» og jeg hadde fortsatt valgt kattene. Så for meg hadde eneste løsning vært særboerskap eller så hadde det blitt avslutning av forholdet. 

Har du prøvd forskjellige medisiner/sprøyter? Snakket med legen? 

Spesielt at han er imot å være særboere.. Skjønner jo at han helst vil bo med deg men han kan jo ikke presse deg til det når det går ut over helsen din.

Anonymkode: 24526...2a0

• Liker 8
Skrevet

Du kan ikke bo med en katt. Her skaffet kjæresten seg katt nylig, han har to barn. Vært sammen i 7 år. Mitt barn er veldig allergisk så vi kan ikke besøke de mer. 
vi var der endel på helger da han har større plass. 
Så nå kan han ikke komme til meg lengre heller for han må passe katta. Barna har og katt fra før med sin mor.. Jeg var ganske lunken til dette, men hans valg. Vi er på vei å gå fra hverandre nå etter ett år med meget lite tid sammen som familie. Så skjønner det ikke er lett, men enten særboere eller kvitte seg med katten. 

Anonymkode: 73cc1...eb7

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke bo med en katt. Her skaffet kjæresten seg katt nylig, han har to barn. Vært sammen i 7 år. Mitt barn er veldig allergisk så vi kan ikke besøke de mer. 
vi var der endel på helger da han har større plass. 
Så nå kan han ikke komme til meg lengre heller for han må passe katta. Barna har og katt fra før med sin mor.. Jeg var ganske lunken til dette, men hans valg. Vi er på vei å gå fra hverandre nå etter ett år med meget lite tid sammen som familie. Så skjønner det ikke er lett, men enten særboere eller kvitte seg med katten. 

Anonymkode: 73cc1...eb7

Herre Gud! Stakkars deg. For en tulling :(

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg selv som katteeier sliter med tanken om å omplassere katten grunnet samboerskap. Han er jo familien min🥰

Vet neimen ikke hva jeg hadde gjort dersom jeg hadde møtt mannen i mitt liv, og han var hyperallergisk. Hadde sittet langt inne å omplassere pus, vet ikke om jeg hadde klart det. 

Anonymkode: 73421...c39

Selv jeg som ikke er veldig glad i katter skjønner deg godt. Man blir jo knyttet til dyrene sine. Som du sier; han er jo familien din🥰

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Peterpan91 skrev (15 timer siden):

Selv jeg som ikke er veldig glad i katter skjønner deg godt. Man blir jo knyttet til dyrene sine. Som du sier; han er jo familien din🥰

Blir man ikke knyttet til kjærestene sine da?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo, selvfølgelig blir man det. Men er vel ikke så rart at man ikke bare kvitter seg med katten sin sånn helt uten videre. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja. Kjærastar kjem og går, katten vert verande 10-15 år. 

Anonymkode: 2bcee...200

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
Tone83 skrev (18 timer siden):

Hadde funnet meg en mann som heller vil bo med meg enn katta 😅

Han vil jo bo med begge. 
hadde aldri gitt bort katten min for en mann, og heller aldri blitt sammen med et følelsesløst kryp som ga bort katten sin. Heller særbo enn og gi bort et familiemedlem 😳

Anonymkode: cdca5...e20

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke på samme måte, nei. 

Anonymkode: cdca5...e20

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...