AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Min kompis er deprimert og litt manisk for tiden og går på aap. Han vet ikke helt hva som skjer med livet sitt, og bestemte seg derfor for å besøke mine foreldre som han har møtt mange ganger når jeg har hatt de på besøk. Mine foreldre bor 40 mil unna meg, er i 80 årene og for to dager siden fortalte min kompis at han har tenkt seg ut på en liten Norgesturné for å få nye impulser og se steder han ikke har vært før, og skal da besøke mine foreldre i 2 dager. Jeg ringte min mor og spurte om det var greit at han kom på besøk, og selv om hun ble litt forundret sa hun ja. Min kompis kom dit i går og ble tatt imot med åpne armer og god mat. I dag forteller min han at han har sagt til mine foreldre at det er så fantastisk for han å være der, så han ønsker å bo der én uke! Jeg fikk sjokk og spurte hva deres reaksjon var, og da sa han at de ikke hadde sagt noe spesielt. Han fortalte meg også at min mors mat er så god og at han til lunsj spiste 4 hele egg og 3 laksefileter + masse grønnsaker. jeg synes dette er litt frekt gjort av han siden mine foreldre er minstepensjonister og og har sine helseplager, og synes ikke at han skal spise på deres matbudsjett. Jeg har derfor sagt til han at han burde kjøpe litt mat når han er der, men da fortalte han meg at han ikke er til bry og at de liker så godt at han er der og at min mor hadde kommentert hvor fint det var at han hadde så god matlyst. Dessuten er matbutikken svindyr siden det er en liten bygdebutikk, så å handle der blir veldig dyrt sa han. Hvor mye skal jeg blande meg inn? Anonymkode: 5992d...594 4 1
Jaytee Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 (endret) Kunne aldri å ha tenkt meg å invitere meg selv hjem til noen på langtidsbesøk uten en god nok grunn. Synes du burde være ærlig med han, og si fra. Det er ikke greit. Endret 8. desember 2022 av Jaytee 18 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #3 Skrevet 8. desember 2022 Oi, helt sjokkert jeg nå. Oppfører folk seg virkelig sånn? Foreldrene dine er vel kanskje konfliktsky og gjør ikke annet enn å nikke og smile. Men ingen voksne normale mennesker gjør sånt uten å være flau? Forresten, laksefilet er jo svindyrt.. greit om man kjøper inn selv men å ta fra dine foreldre? Folk i Norge nå står flere timer i kø for å få mat på fattighuset, ofte brød og melk; også har du han som tror han er på hotell og spiser TRE laksefileter til lunsj på noen andre sin bekostning.. Anonymkode: eb1d6...6c7 20
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #4 Skrevet 8. desember 2022 Du burde være helt ærlig med han å fortelle han at det er ikke en vanlig, normal ting å gjøre. Si at det er direkte frekt (ihvertfall ihøflig) å ta gjestfriheten til dine gamle foreldre for gitt uten å kompensere økonomisk, det er da tross alt såpass dyrt å leve for alle nå, ikke minst for minstepensjonister. Hvis han er deprimert er jo dette en mulighet for at han kan få en åpenbaring om senere som kanskje vil spise på samvittigheten? Anonymkode: 0f643...559 17
Rasjonalisten Skrevet 8. desember 2022 #5 Skrevet 8. desember 2022 Det er opp til deg hvor mye du vil blande deg inn. Det som er viktig er at du respekterer din kompis sitt ønske om å besøke dine foreldre. Imidlertid er det også viktig å ta hensyn til dine foreldres situasjon, slik at de ikke blir påført noen økonomisk eller fysisk byrde. Det kan være lurt å snakke med både kompis og dine foreldre om situasjonen deres for å se hva som er best for alle. Det kan være lurt å ta med dine foreldre i samtalen slik at de kan uttrykke sine tanker og følelser. Det kan også være lurt å se om det er noe du kan gjøre for å hjelpe dem økonomisk, som å betale for maten hans eller hjelpe til med å finne en løsning som er rimelig og som ikke belaster dem økonomisk. 3
NiceOrNothing Skrevet 8. desember 2022 #6 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Min kompis er deprimert og litt manisk for tiden og går på aap. Han vet ikke helt hva som skjer med livet sitt, og bestemte seg derfor for å besøke mine foreldre som han har møtt mange ganger når jeg har hatt de på besøk. Mine foreldre bor 40 mil unna meg, er i 80 årene og for to dager siden fortalte min kompis at han har tenkt seg ut på en liten Norgesturné for å få nye impulser og se steder han ikke har vært før, og skal da besøke mine foreldre i 2 dager. Jeg ringte min mor og spurte om det var greit at han kom på besøk, og selv om hun ble litt forundret sa hun ja. Min kompis kom dit i går og ble tatt imot med åpne armer og god mat. I dag forteller min han at han har sagt til mine foreldre at det er så fantastisk for han å være der, så han ønsker å bo der én uke! Jeg fikk sjokk og spurte hva deres reaksjon var, og da sa han at de ikke hadde sagt noe spesielt. Han fortalte meg også at min mors mat er så god og at han til lunsj spiste 4 hele egg og 3 laksefileter + masse grønnsaker. jeg synes dette er litt frekt gjort av han siden mine foreldre er minstepensjonister og og har sine helseplager, og synes ikke at han skal spise på deres matbudsjett. Jeg har derfor sagt til han at han burde kjøpe litt mat når han er der, men da fortalte han meg at han ikke er til bry og at de liker så godt at han er der og at min mor hadde kommentert hvor fint det var at han hadde så god matlyst. Dessuten er matbutikken svindyr siden det er en liten bygdebutikk, så å handle der blir veldig dyrt sa han. Hvor mye skal jeg blande meg inn? Anonymkode: 5992d...594 Høres ut som en utnytter . Hadde først og fremst snakket med mine foreldre å hørt om de syns det var greit , evnt oppfordre de til å sette ned foten . Da han ( kompisen ) virker til å ha svært korte sosiale antenner , å ute av stand til å bedømme hva som er vanlig «folkeskikk « . 14
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #7 Skrevet 8. desember 2022 Eier han ikke sosiale antenner heller? Anonymkode: 844a2...f56 11
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #8 Skrevet 8. desember 2022 han virker ikke helt frisk. Sikker på at han ikke er manisk/hypoman? Anonymkode: a2bfe...3b6 3
HannaSol Skrevet 8. desember 2022 #9 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Min kompis er deprimert og litt manisk for tiden og går på aap. Han vet ikke helt hva som skjer med livet sitt, og bestemte seg derfor for å besøke mine foreldre som han har møtt mange ganger når jeg har hatt de på besøk. Mine foreldre bor 40 mil unna meg, er i 80 årene og for to dager siden fortalte min kompis at han har tenkt seg ut på en liten Norgesturné for å få nye impulser og se steder han ikke har vært før, og skal da besøke mine foreldre i 2 dager. Jeg ringte min mor og spurte om det var greit at han kom på besøk, og selv om hun ble litt forundret sa hun ja. Min kompis kom dit i går og ble tatt imot med åpne armer og god mat. I dag forteller min han at han har sagt til mine foreldre at det er så fantastisk for han å være der, så han ønsker å bo der én uke! Jeg fikk sjokk og spurte hva deres reaksjon var, og da sa han at de ikke hadde sagt noe spesielt. Han fortalte meg også at min mors mat er så god og at han til lunsj spiste 4 hele egg og 3 laksefileter + masse grønnsaker. jeg synes dette er litt frekt gjort av han siden mine foreldre er minstepensjonister og og har sine helseplager, og synes ikke at han skal spise på deres matbudsjett. Jeg har derfor sagt til han at han burde kjøpe litt mat når han er der, men da fortalte han meg at han ikke er til bry og at de liker så godt at han er der og at min mor hadde kommentert hvor fint det var at han hadde så god matlyst. Dessuten er matbutikken svindyr siden det er en liten bygdebutikk, så å handle der blir veldig dyrt sa han. Hvor mye skal jeg blande meg inn? Anonymkode: 5992d...594 Det var spesielt .. du kan vel ikke si noe?
AnonymBruker 42 Skrevet 8. desember 2022 #10 Skrevet 8. desember 2022 (endret) Kommer jo heeeeeeeeeeeeeeeeelt an på titøsenvis av ting (dvs. "invitere seg selv")... Kan jo godt hende han hjelper til og ordner ting for langt mer enn 4 egg og noen laksefileter også, f.eks. Det er jo bare du og dine foreldre som vet hva som er frekt eller ei ... Jeg bodde en uke på hotell i en by der en av en av mine barndomskompiser (som jeg ikke hadde sett/snakket med på flere år) sine foreldre hadde flyttet , og støtte tilfeldigvis på dem på butikken nestsiste dag, og det var ikke måte på hvor lite de satt pris på at jeg ikke hadde kontaktet dem for å hilse på, og/eller bo der for å spare på penger. De var rett og slett fornærmet... Alt beror på alt her... Kanskje er han dødsfrekk, kanskje ikke ... Var iaf. gemt av både deg og foreldrene dine å tilby/ordne losji, synes jeg Du får sende foreldrene dine noen stålar selv, eller be kompisen din punge ut, om du mener han har tråkket over en grense her... Endret 8. desember 2022 av AnonymBruker 42 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #11 Skrevet 8. desember 2022 Rasjonalisten skrev (11 minutter siden): Det er opp til deg hvor mye du vil blande deg inn. Det som er viktig er at du respekterer din kompis sitt ønske om å besøke dine foreldre. Imidlertid er det også viktig å ta hensyn til dine foreldres situasjon, slik at de ikke blir påført noen økonomisk eller fysisk byrde. Det kan være lurt å snakke med både kompis og dine foreldre om situasjonen deres for å se hva som er best for alle. Det kan være lurt å ta med dine foreldre i samtalen slik at de kan uttrykke sine tanker og følelser. Det kan også være lurt å se om det er noe du kan gjøre for å hjelpe dem økonomisk, som å betale for maten hans eller hjelpe til med å finne en løsning som er rimelig og som ikke belaster dem økonomisk. Det var hans initiativ å besøke de, og det er ikke jeg som sier at han skal spise som en hest og bo der en uke. Jeg skal vel ikke betale for at han er der? Han får betale selv! ts Anonymkode: 5992d...594 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #12 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): han virker ikke helt frisk. Sikker på at han ikke er manisk/hypoman? Anonymkode: a2bfe...3b6 Jo han har begynt å bli litt manisk i høst da han har vært deprimert og leter etter meningen med livet. Han snakker ofte mye og fort med lange setninger og virker ofte oppstemt. Ts Anonymkode: 5992d...594
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #13 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo han har begynt å bli litt manisk i høst da han har vært deprimert og leter etter meningen med livet. Han snakker ofte mye og fort med lange setninger og virker ofte oppstemt. Ts Anonymkode: 5992d...594 Det synes jeg ikke dine gamle foreldre skal belastes med. For alt vi vet kan han bli skikkelig dårlig. Anonymkode: a2bfe...3b6 5 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #14 Skrevet 8. desember 2022 Han kan jo slite de helt ut. Og han virker allerede veldig ukritisk. Anonymkode: a2bfe...3b6 6
Nattens rytter Skrevet 8. desember 2022 #15 Skrevet 8. desember 2022 (endret) Kanskje litt unorsk veremåte, men eigentleg ganske herleg! Eg skulle ynskja fleire var på det viset! Tenk berre på kor mange gamlingar som slit med monotoni og einsemd? Endret 8. desember 2022 av Nattens rytter 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #16 Skrevet 8. desember 2022 En frekk faan som unnskylder seg som syk. Har du samvittighet til å ikke kjefte ham huden full? Stakkars foreldre. Anonymkode: 4f0c9...3bc 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #17 Skrevet 8. desember 2022 Ja det er uhøflig men ikke alle har de grensene. Snakk med han om det eller be foreldrene dine om å sette grenser Anonymkode: 82fb3...0b5 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #18 Skrevet 8. desember 2022 Nattens rytter skrev (Akkurat nå): Kanskje litt unorsk veremåte, men eigentleg ganske herleg! Eg skulle ynskja fleire var på det viset! Tenk berre på kor gamle gamlingar som slit med monotoni og einsemd? Mine foreldre sliter ikke med monotoni og einsemd, fordi de kakler med hverandre dagen lang, men de har helseplager. Min mor er ikke sterk og klarer ikke å stå å lage mat slik som før i tiden, hun klarer ikke lenger å vaske gulvet eller støvsuge så det at det kommer et ekstra menneske betyr at hun må styre enda mer på kjøkkenet. Hun er av den gamle skolen og slipper ikke et halvveis fremmed menneske til på hennes kjøkken, sånn er det bare. Jeg har sagt til min kompis at han må hjelpe til og tilby å gjøre husarbeid, og mine foreldre må la han slippe til . Ts Anonymkode: 5992d...594 3 2
Nattens rytter Skrevet 8. desember 2022 #19 Skrevet 8. desember 2022 Me skulle gjerne hatt fleire på vitjing, ikkje berre familie og kjenningar. Gjerne ungdom som ville læra om lokale tradisjonar og målsak. Pengar har me nøgda av, so det ville ikkje ha vore eit problem. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 8. desember 2022 #20 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jo han har begynt å bli litt manisk i høst da han har vært deprimert og leter etter meningen med livet. Han snakker ofte mye og fort med lange setninger og virker ofte oppstemt. Ts Anonymkode: 5992d...594 Dette er ugreit, han utnytter og snylter på dine foreldre! Kast han ut! 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå