Gå til innhold

Holde huset varmere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der er første vinteren i et hus fra 70-tallet, og jeg er overrasket over hvor kaldt det er inne. Det trekker kaldt fra vinduene, og panelovner står på som bare det, bruker ekstremt mye strøm. Jeg får ikke mer enn 18 grader når jeg termostaten står på 20, enda jeg fyrer med ved i tillegg. Er det noe jeg kan gjøre for å holde kulda ute?

Anonymkode: 9fd4d...211

Skrevet

Jeg er vandt til å bo i gamle hus fra 30 tallet og slik. Har hus fra 60 tallet som er oppgradert med bedre inneklima men fortsatt ingen energikarakter A. Du kan lukke alle ventiler men da blir det fort innestengt hvis du ikke har AC. Vurder å skifte de eldste vinduene og/eller etterisolere loft og kanskje vegger (mindre effekt).

Anonymkode: 021b6...cfc

Skrevet

Skift vinduene dersom de ikke er skiftet siden 1970 tallet (Sommerjobb) skal selv i gang med dette til sommer,n :) mulig det ikke er isolert mellom vindu og karm av med list og sjekk dette kan ordnes med fugeskum/dyttestrimmel 

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som om det kan være flere årsaker til at det er så kaldt i huset. Det første jeg ville anbefale er å sjekke at vinduene dine er godt isolert. Om det er mulig, kan det være lurt å legge til ekstra isolasjon rundt vinduene, som kunstig isolasjon eller tykkere gardiner. Du bør også sjekke om det er noen lekkasjer eller skader på huset som kan forårsake kald luft. Det er også viktig å kontrollere panelovnene regelmessig for å sikre at de fungerer optimalt. Til slutt kan det lønne seg å installere en varmepumpe. Dette vil kunne bidra til å holde huset ditt komfortabelt og redusere strømforbruket.

Skrevet
Maskinfører skrev (43 minutter siden):

Skift vinduene dersom de ikke er skiftet siden 1970 tallet (Sommerjobb) skal selv i gang med dette til sommer,n :) mulig det ikke er isolert mellom vindu og karm av med list og sjekk dette kan ordnes med fugeskum/dyttestrimmel 

Bruk for all del fugeskum, fra skikkelig pistol (ikke engangsbokser). Dette tetter mye bedre enn dyttestrimmel. 

• Liker 2
Skrevet

Sånn akkurat nå, er det beste du kan gjøre å sørge for at det er skikkelig tett rundt vinduer og dører. Det hjelper også å trekke gardinene for vinduet. 

Vi har også hus fra 70-tallet, med mange originale vinduer. Vi har skiftet begge ytterdørene og mesteparten av vinduene, og det hjelper veldig. 

Anonymkode: 2e6f6...c9c

• Liker 2
Skrevet (endret)
-jk- skrev (18 timer siden):

Bruk for all del fugeskum, fra skikkelig pistol (ikke engangsbokser). Dette tetter mye bedre enn dyttestrimmel. 

Bruker fra Hilti  til 448,- ink mva pr boks :) bare pistolen kostet  2 393,- ink mva :) 

13704.jpg

Endret av Maskinfører
Skrevet
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Bruker fra Motek til 448,- ink mva pr boks :) 

Biltema sitt til 85,- per boks fungerer helt ypperlig om man tåler litt større ekspansjon :) (og noen ganger vil man ha så stor ekspansjon som mulig)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 21.29):

Vurder å skifte de eldste vinduene og/eller etterisolere loft og kanskje vegger (mindre effekt).

Anonymkode: 021b6...cfc

Dette kommer alle til å bli pålagt å gjøre med de nye direktivene som kommer i månedsskifte. Alle gamle hus skal energioppgraderes. 

Ref:

For bruktboliger er det altså enda ikke klar hva kravene blir. Men vi i Huseierne har tidligere beregnet at kravet om at alle boliger minst må ha energiklasse F i 2030 vil ramme rundt 200.000 eneboliger og tomannsboliger i Norge.

Dette er først og fremst boliger bygget fra etter krigen til litt ut på 1970-tallet.

Over tid vil alle boliger rammes av reglene, i og med at målet er at alle boliger skal være nullutslipp innen 2050.

For nybygg blir det krav om det bygges nullutslippsbygninger forholdsvis raskt. Det er antydet i 2030 eller enda tidligere!

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-krav-om-energieffektivisering-av-boliger---desember-2022/

Anonymkode: fd50d...44a

• Liker 1
Skrevet
-jk- skrev (4 minutter siden):

Biltema sitt til 85,- per boks fungerer helt ypperlig om man tåler litt større ekspansjon :) (og noen ganger vil man ha så stor ekspansjon som mulig)

Jaja får kjøpe på Biltema neste gang da dvs i sommer når jeg skal skifte vinduene i stua :) ekspansjon er bra men ikke så mye så man ikke får opp vindu naboen gjorde det :) 

Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Jaja får kjøpe på Biltema neste gang da dvs i sommer når jeg skal skifte vinduene i stua :) ekspansjon er bra men ikke så mye så man ikke får opp vindu naboen gjorde det :) 

Til vinduer og dører er lavekspanderende skum best ;) Men til tetting av sprekker mellom gulv og vegg og slikt er det greit med noe som fyller opp hulrommene. Uansett er det ikke behov for å betale nesten en halv tusenlapp per boks, lavekspanderende skum fra Bostik tror jeg at jeg betalte rundt 150,- for pr. boks sist. Essve har også til greie priser.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette kommer alle til å bli pålagt å gjøre med de nye direktivene som kommer i månedsskifte. Alle gamle hus skal energioppgraderes. 

Ref:

For bruktboliger er det altså enda ikke klar hva kravene blir. Men vi i Huseierne har tidligere beregnet at kravet om at alle boliger minst må ha energiklasse F i 2030 vil ramme rundt 200.000 eneboliger og tomannsboliger i Norge.

Dette er først og fremst boliger bygget fra etter krigen til litt ut på 1970-tallet.

Over tid vil alle boliger rammes av reglene, i og med at målet er at alle boliger skal være nullutslipp innen 2050.

For nybygg blir det krav om det bygges nullutslippsbygninger forholdsvis raskt. Det er antydet i 2030 eller enda tidligere!

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-krav-om-energieffektivisering-av-boliger---desember-2022/

Anonymkode: fd50d...44a

I 2030 Skal vi ikke eie noe og være lykkelige derfor innføres dette 

• Liker 3
Skrevet

Kjøp tykke gardiner å ha foran vindu og verandadør. Lukk dører til rom som ikke må brukes. 

Anonymkode: 64932...87e

• Liker 2
Skrevet
-jk- skrev (1 time siden):

Til vinduer og dører er lavekspanderende skum best ;) Men til tetting av sprekker mellom gulv og vegg og slikt er det greit med noe som fyller opp hulrommene. Uansett er det ikke behov for å betale nesten en halv tusenlapp per boks, lavekspanderende skum fra Bostik tror jeg at jeg betalte rundt 150,- for pr. boks sist. Essve har også til greie priser.  

Enig i det ang skummet :) det er veldig viktig at det fyller opp kjedelig om det ikke tetter ja Essve har fint skum har testa Jula sitt også virket bra i grunn nei burde vel ikke kjøpt det dyre skummet skal huske på det til neste gang :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...