Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Jeg vurderer å starte å samsove med min lille frøken igjen . Altså at jeg ammer og vi deler seng med at hun har egen dyne. Jeg begynte for2-3 uker siden med at hun sover i nest ved siden av meg og blir svøpt OG jeg må bruke white noise . Hun får ikke nok sovetimer gjennom døgnet og er helee tiden overtrøtt og urolig gjennom dagen. Føler det startet når jeg la henne over i nest .. når vi samsov pleide jeg hverken svøpe hun eller bruke lyd ,, da Sov hun godt ved puppen min .. ulempen er at hun vil ligge på siden da veldig ofte … hjelp ! Hva har dere andre gjort ? Er desperat på å prøve å gi henne nok søvn gjennom dagen 😰

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jentee24 skrev (3 minutter siden):

Hei ! Jeg vurderer å starte å samsove med min lille frøken igjen . Altså at jeg ammer og vi deler seng med at hun har egen dyne. Jeg begynte for2-3 uker siden med at hun sover i nest ved siden av meg og blir svøpt OG jeg må bruke white noise . Hun får ikke nok sovetimer gjennom døgnet og er helee tiden overtrøtt og urolig gjennom dagen. Føler det startet når jeg la henne over i nest .. når vi samsov pleide jeg hverken svøpe hun eller bruke lyd ,, da Sov hun godt ved puppen min .. ulempen er at hun vil ligge på siden da veldig ofte … hjelp ! Hva har dere andre gjort ? Er desperat på å prøve å gi henne nok søvn gjennom dagen 😰

Jeg hadde samsovet, men selvfølgelig passe på at hun sover på ryggen. Det er jo ikke noe stress. Bare gjør som dere er komfortabel med! 

Anonymkode: b21cc...a0f

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg pleide å småsove litt gjennom amming, våknet en liten stund etterpå og la babyen på rygg og et lite stykke vekk fra meg. Søvnen er jo veldig rar når man passer på de nyfødte, våkner og sjekker ofte helt automatisk. Jeg foretrekker faktisk å bruke samme dyne når jeg samsover, lett sommerdyne som er festet under overmadrassen i fotenden.

Anonymkode: 7b779...9dd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Gjør det som fungerer best for dere! Om det er samsoving så gjør dere det. Og husk at det er utrolig dumt å unngå å gjøre noe som fungerer nå, fordi man er redd for at det KANSKJE blir et problem senere. Er jo ikke sikkert at det blir et problem i det hele tatt og så har man stresset og styrt på og laget et problem i dag. 

Det beste er selvfølgelig at hun sover på ryggen hele tiden, men det er jo ikke alltid like lett når både mamma og baby sovner under amming. Prøv å kanskje ha henne litt vinklet fra deg sånn at hun "detter" bakover på ryggen når hun slipper puppen og sover? Ellers går det nok bra uansett altså. 

Og fortsette å bruke egen dyne til baby så du unngår overoppheting.

Se gjerne tips på https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/sorg-for-forsvarlig-samsoving/

Anonymkode: 1d3b6...ae5

• Hjerte 1
Skrevet

Hva tenker dere ifht raping da? Jeg bør jo rape henne men da småvåkner jo hu og enda vanskeligere å legge på rygg….

Skrevet

Vi samsovef, og har gjort det hele tiden. Han er fire mnd nå.

han beveger seg over på rygg etterhvert selv. Har egen dyne. Vi sover veldig godt 🤩 

vær obs på å ikke samsove dersom du eller ev far røyker eller har røkt.

Anonymkode: e89b8...d82

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg og baby sov mage mot mage til hun ble 4 måneder. Var jo ikke noe stress at hun sov på siden, hun kunne jo uansett ikke tippe på magen når jeg lå i veien. 

Anonymkode: 1288a...90b

• Nyttig 1
Skrevet
jentee24 skrev (19 minutter siden):

Samsover du med en baby er det lurt og ha babyen i babynest eller lage dynen med kant på sidene i tillegg til egen dyne. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg samsov med begge barna fra start fordi de ga best søvn for alle. Den eldste prøvde jeg å legge både i egen seng og bedside crib, men uten å legge så veldig mye innsats i å få det til, fordi det kjentes som samsoving fungerte. 

Da de var veldig små, var jeg redd for at begge skulle sovne mens de lå på siden inntil meg. De aller første ukene hjalp mannen til å passe på at det ikke skjedde, for da var jeg så utrolig trøtt. Men ellers gikk det helt fint å rulle babyen over på ryggen om den sovnet på siden under amming. Eller, de våknet gjerne av det, men da lå jeg i en ubekvem stilling og ammet mens babyen lå på ryggen før jeg snek meg forsiiiiktig ned på min plass i senga igjen. 

Anonymkode: ec879...dd0

Skrevet

Jeg våget ikke samsove med så liten baby, var så redd for kvelning.

Anonymkode: d133d...838

• Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke farlig om babyen ligger på siden. Og om du er redd for det, så kan du velte henne forsiktig over på rygg når hun har sovnet. 

Jeg samsov med minstemann, og det reddet babytiden for vår del. 

Hadde fast madrass. Sov med ammesinglet og ull-cardigan. Hadde dynen opp til livet, og så klemt under ryggen min, så den ikke kunne komme over babyen. Babyen sov i nattpose. 

Jeg hadde en pute klemt bak ryggen, så jeg ikke kunne velte bakover (og da komme til å velte over babyen igjen om jeg snudde meg tilbake i søvne). 

Babyen lå ofte mage-til-mage med meg og sov sånn, og det er helt ok. 

Jeg måtte også plukke opp for å rape, og da våknet han jo, men så la jeg ham ned og ga litt mer pupp bare så han sovnet. 

Etter hvert som han ble større, lot jeg være å rape. 

Anonymkode: 67c1c...f01

Skrevet
17 hours ago, jentee24 said:

Hva tenker dere ifht raping da? Jeg bør jo rape henne men da småvåkner jo hu og enda vanskeligere å legge på rygg….

Jeg rapte ikke min på natta men holdt henne litt opp på brystet mitt da istedet for å legge rett ned etter amming, sånn 5-15 minutter avhengig av hva jeg orket. Men ammet sittende ikke liggende når hun var så liten, klarte ikke amme liggende før rundt 3 måneder. 

Anonymkode: c0f33...15f

Skrevet

Det står mange tips på lub om hvordan å gjøre samsoving tryggere forresten, så sjekk dem :) Tror ikke nest er anbefalt. 

Og baby skal sove på din side ikke mellom foreldrene, ser mange har baby i midten av senga.. 

Anonymkode: c0f33...15f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville samsovet så lenge det fungerer for dere. 

Les deg opp om trygg samsoving, og gjør det du kan for å gjøre det trygt, så går nok dette helt fint. 

Selv hadde jeg ikke noe valg. Jeg sovnet på sekunder av nattamming, så det tryggeste var å samsove, så jeg ikke bøyde meg over baby eller noe annet farlig, bare for å forsøke å holde meg våken. (Det ville uansett vært mislykket.

Anonymkode: de744...de3

• Liker 1
Skrevet

Min baby sov best på siden fra uke 2-3 til uke 5 ca. Gråt når hun lå på rygg. Jeg pakket dynen godt rundt og hadde noen mindre puter som jeg støttet med foran og bak (fra rygg og ned) slik hun umulig kunne tippe over på mage og hadde nesen fri. 

Anonymkode: b437f...ee6

Skrevet

Pass på at nederste foten er vinklet litt utover på babyen når hen ligger på siden, så hen ikke kan trille rundt. 

Anonymkode: 7b779...9dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er ikke farlig om babyen ligger på siden. Og om du er redd for det, så kan du velte henne forsiktig over på rygg når hun har sovnet. 

Jeg samsov med minstemann, og det reddet babytiden for vår del. 

Hadde fast madrass. Sov med ammesinglet og ull-cardigan. Hadde dynen opp til livet, og så klemt under ryggen min, så den ikke kunne komme over babyen. Babyen sov i nattpose. 

Jeg hadde en pute klemt bak ryggen, så jeg ikke kunne velte bakover (og da komme til å velte over babyen igjen om jeg snudde meg tilbake i søvne). 

Babyen lå ofte mage-til-mage med meg og sov sånn, og det er helt ok. 

Jeg måtte også plukke opp for å rape, og da våknet han jo, men så la jeg ham ned og ga litt mer pupp bare så han sovnet. 

Etter hvert som han ble større, lot jeg være å rape. 

Anonymkode: 67c1c...f01

Hvordan kan du kategorisk si at noe er helt ok, når det er mot anbefalingene? Det gikk fint for dere, men det har da skjedd saker hvor babyer har blitt kvalt av mors bryst, for eksempel.

• Liker 1
Skrevet

Trygg samsoving er vel tryggere enn svøping, eller?

Anonymkode: 8053f...a28

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trygg samsoving er vel tryggere enn svøping, eller?

Anonymkode: 8053f...a28

Svøping regnes som trygt frem til babyen har vist tegn til å snu seg selv.

Skrevet

Har samsovet med baby siden hun var en uke, da vi skjønte at hun sov mye bedre og lenger med oss enn i bedside crib. Har snakket med helsestasjonen om det og de så ingen problemer med det så lenge hun har egen dyne (vi har svøpt), ligger på ryggen, og har fast madrass :)

Anonymkode: e199d...a5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...