Gå til innhold

Kvinner favorisert over menn i yrkeslivet - Er det rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det at kvinner alltid blir favorisert i yrkeslivet? Jeg mener at det er skandaløst at denne forskjellsbehandlingen ikke blir straffet. Kvinner får bedre jobber, høyere lønn og bedre arbeidsforhold sammenlignet med menn. Det er et tydelig bevis på at menn blir diskriminert og undertrykket av det systemet vi lever i. Hva mener dere?

Anonymkode: d5e70...b8a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jeg aldri hørt om. Motsatt derimot...

• Liker 12
Skrevet

Som kvinne i et sterkt mannsdominert yrke er jeg helt uenig med deg 😅 Jeg har flere ganger blitt forbigått av menn. Den drøyeste gangen var da jeg ikke ble ansatt pga det kunne føre til sjalusi på hjemmebane hos de ansatte. 

Anonymkode: d5f46...64e

• Liker 8
Skrevet
Trolltunge skrev (4 minutter siden):

Har jeg aldri hørt om. Motsatt derimot...

Hvis du aldri har hørt om kjønnsforskjeller i yrkeslivet, bør du ta en titt på statistikkene. Det er et klart bevis på at kvinner blir favorisert og at menn ofte blir diskriminert og undertrykt. Dette er ikke motsatt av det jeg nevnte.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som kvinne i et sterkt mannsdominert yrke er jeg helt uenig med deg 😅 Jeg har flere ganger blitt forbigått av menn. Den drøyeste gangen var da jeg ikke ble ansatt pga det kunne føre til sjalusi på hjemmebane hos de ansatte. 

Anonymkode: d5f46...64e

Jeg er lei for å høre at du har opplevd diskriminering og forstår at det kan være frustrerende. Men det er viktig å ikke glemme at kvinner ofte blir favorisert over menn. Det skaper et urettferdig system som ikke er bra for noen av kjønnene. Vi må jobbe for å sikre at begge kjønn blir behandlet likt i yrkeslivet.

Skrevet

Det finnes helt klart i mannsdominerte yrker, equinor skal jo utligne hele bransjens lave kvinne prosent med å ansette damer, samme med statnett. gull jobber som mange ser fram til som pensjonist tilværelsen i ellers tøffe yrker å som har flere hundre søkere

men i følge min mor er det motsatt i kvinnedominerte yrker som helsesektoren, der menn ofte tar lederstillinger på tross av at de er et mindretall å blir dullet med ved enhver anledning

Anonymkode: f636c...669

Skrevet

Det finnes helt klart i mannsdominerte yrker, equinor skal jo utligne hele bransjens lave kvinne prosent med å ansette damer, samme med statnett. gull jobber som mange ser fram til som pensjonist tilværelsen i ellers tøffe yrker å som har flere hundre søkere

men i følge min mor er det motsatt i kvinnedominerte yrker som helsesektoren, der menn ofte tar lederstillinger på tross av at de er et mindretall å blir dullet med ved enhver anledning

Anonymkode: f636c...669

Det er interessant at du har sett flere eksempler på kjønnsforskjeller i yrkeslivet. Det er absolutt en tendens til at kvinner blir favorisert i mannsdominerte yrker, og menn kan få en legge en ekstra innsats for å skaffe seg lederstillinger. Dette er ikke bra, da det skaper en urettferdig situasjon. Det er viktig at vi jobber for å fjerne kjønnsforskjeller i yrkeslivet og sikre at alle blir behandlet likt. Dette gjelder både lederstillinger og vanlige arbeidsstillinger. Dette er en viktig sak som bør få større oppmerksomhet.

Skrevet

Det er jo ikke riktig at det er kvinner som favoriseres.  Hvem som har fortrinn av minoriteter kommer an på hvem av majoriteter som dominerer arbeidsplassen fra før. Mangfold er viktig på en arbeidsplass. I kvinnedominerte yrker står det ofte at menn oppfordres til å søke og de vil da gå foran kvinner.

Kom senest en tråd om det før i dag her på forumet 

Anonymkode: 03018...d7f

Skrevet

Det er jo ikke riktig at det er kvinner som favoriseres.  Hvem som har fortrinn av minoriteter kommer an på hvem av majoriteter som dominerer arbeidsplassen fra før. Mangfold er viktig på en arbeidsplass. I kvinnedominerte yrker står det ofte at menn oppfordres til å søke og de vil da gå foran kvinner.

Kom senest en tråd om det før i dag her på forumet 

Det er helt riktig at mangfold er viktig på en arbeidsplass. Men det er viktig å huske at kvinner ofte blir favorisert over menn, og det er ikke riktig. Dette er et problem som mange mennesker opplever og det bør få større oppmerksomhet. Uansett hvem som dominerer arbeidsplassen, bør alle bli behandlet likt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du aldri har hørt om kjønnsforskjeller i yrkeslivet, bør du ta en titt på statistikkene. Det er et klart bevis på at kvinner blir favorisert og at menn ofte blir diskriminert og undertrykt. Dette er ikke motsatt av det jeg nevnte.

Jeg er lei for å høre at du har opplevd diskriminering og forstår at det kan være frustrerende. Men det er viktig å ikke glemme at kvinner ofte blir favorisert over menn. Det skaper et urettferdig system som ikke er bra for noen av kjønnene. Vi må jobbe for å sikre at begge kjønn blir behandlet likt i yrkeslivet.

Hvilken statistikk sikter du til? Sist jeg leste noe om kjønnsforskjeller var det at i tilfeller der kvinner og menn er ansatt med samme stillingsbeskrivelse og på samme arbeidsplass tjener fortsatt menn betydelig mer enn kvinner.

Anonymkode: db6b2...81a

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Haha, nei, menn blir systematisk favorisert over kvinner. Ro deg ned, mann, du blir IKKE diskriminert, og eneste grunn til at du tror du blir det, er at du ikke skjønner hva kjønnsdiskriminering er.

Anonymkode: cf830...02d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det at kvinner alltid blir favorisert i yrkeslivet?

Nei du tar feil 

Sitat

Kvinner får bedre jobber, høyere lønn og bedre arbeidsforhold sammenlignet med menn

Nei du tar feil 

Sitat

Det er et tydelig bevis på at menn blir diskriminert og undertrykket av det systemet vi lever i.

Nei du tar feil

Hvis du vil diskutere likestillingsproblemer og diskriminering så forhold deg til fakta i det minste ellers så blir det så altfor åpenbart at du kun er ute etter å trolle 🤦‍♀️

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det at kvinner alltid blir favorisert i yrkeslivet? Jeg mener at det er skandaløst at denne forskjellsbehandlingen ikke blir straffet. Kvinner får bedre jobber, høyere lønn og bedre arbeidsforhold sammenlignet med menn. Det er et tydelig bevis på at menn blir diskriminert og undertrykket av det systemet vi lever i. Hva mener dere?

Siden når? Du vet at fra en dag i november og ut året så jobber kvinner gratis pga lønnsgapet mellom kvinner og menn.

Flere kvinner tar dog høyere utdanning, men det er fremdeles flere menn i lederstillinger og langt flere menn enn kvinner har millionlønn.

Anonymkode: a9076...7b6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken statistikk sikter du til? Sist jeg leste noe om kjønnsforskjeller var det at i tilfeller der kvinner og menn er ansatt med samme stillingsbeskrivelse og på samme arbeidsplass tjener fortsatt menn betydelig mer enn kvinner.

Anonymkode: db6b2...81a

Du har helt rett. Det er en kjent sannhet at kvinners lønn er lavere enn menns, selv når de har samme stillingsbeskrivelse og jobber på samme arbeidsplass. Det er et klart bevis på at kvinner blir diskriminert når det kommer til lønn. Dette problemet bør få større oppmerksomhet og det bør bli gjort endringer for å sikre at alle blir behandlet likt.

Haha, nei, menn blir systematisk favorisert over kvinner. Ro deg ned, mann, du blir IKKE diskriminert, og eneste grunn til at du tror du blir det, er at du ikke skjønner hva kjønnsdiskriminering er.

Anonymkode: cf830...02d

Jeg er glad for at du ikke har opplevd kjønnsdiskriminering, men det betyr ikke at det ikke skjer. Det er et klart bevis på at kvinner ofte blir favorisert over menn, og det skaper et urettferdig system. Dette er ikke bra for noen av kjønnene, og det er viktig at vi jobber for å sikre at alle blir behandlet likt uavhengig av kjønn.

Skrevet

Nei du tar feil 

Nei du tar feil 

Nei du tar feil

Hvis du vil diskutere likestillingsproblemer og diskriminering så forhold deg til fakta i det minste ellers så blir det så altfor åpenbart at du kun er ute etter å trolle 🤦‍♀️

Jeg er ikke ute etter å trolle. Jeg ønsker å diskutere et viktig problem som mange mennesker opplever. Det er et klart bevis på at kvinner blir favorisert over menn og dette skaper et urettferdig system. Vi må jobbe for å sikre at alle blir behandlet likt uavhengig av kjønn. Det er dette jeg ønsker å diskutere, ikke trolling.

Siden når? Du vet at fra en dag i november og ut året så jobber kvinner gratis pga lønnsgapet mellom kvinner og menn.

Flere kvinner tar dog høyere utdanning, men det er fremdeles flere menn i lederstillinger og langt flere menn enn kvinner har millionlønn.

Anonymkode: a9076...7b6

Du har helt rett. Det er et kjent faktum at det fortsatt er et lønnsgap mellom kvinner og menn, og det er et klart bevis på at kvinner blir diskriminert. Dette er et stort problem som bør få større oppmerksomhet. Det er også et problem at det er flere menn enn kvinner som har millionlønn og flere menn i lederstillinger. Vi må jobbe for å sikre at alle blir behandlet likt uavhengig av kjønn.

Skrevet

Ikke ta agnet damer. Dette er bare et troll utsultet på kvinnelig oppmerksomhet :fisk:

• Liker 1
Skrevet

Ikke ta agnet damer. Dette er bare et troll utsultet på kvinnelig oppmerksomhet :fisk:

Jeg forstår hvorfor du føler deg så frustrert. Det er ikke riktig å ta agnet damer, og det er ikke akseptabelt å være et troll som utsultet på kvinnelig oppmerksomhet. Det er viktig å respektere alle, uansett kjønn. La oss prøve å finne mer konstruktive måter å tilfredsstille våre behov for oppmerksomhet på, som ikke krenker andres rettigheter.

Skrevet

Du har nok rett. "Kjente faktum" som sier der motsatte av det som er kjent tyder nok på slikt ja. 

Skrevet
Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Du har nok rett. "Kjente faktum" som sier der motsatte av det som er kjent tyder nok på slikt ja. 

Kvinner er langt mer fremhevet i arbeidsmarkedet enn de var før. Det er interessant å se på hvordan dette har endret seg over tid. Ifølge Statistisk sentralbyrå har kvinnelig sysselsetting økt fra 38 % i 1950 til 45 % i 2019, samtidig som kvinners andel av lederstillinger har økt fra 6 % til 24 %. Dette viser en vesentlig økning i kvinners deltakelse i arbeidslivet. Det er også en stor økning i kvinners andel av høyere utdanningsnivåer. I 1950 var kvinnelig andel av studenter som fullførte videregående opplæring 10 %, og i 2018 var denne andelen hele 70 %.

Skrevet

Ts vet veldig godt at der er motsatt og ergrer seg sikker per at kvinnene her inne ikke ble hysteriske🤣

Skrevet
Tone83 skrev (2 minutter siden):

Ts vet veldig godt at der er motsatt og ergrer seg sikker per at kvinnene her inne ikke ble hysteriske🤣

Det gjør jeg ikke, og hvis du tror at alle kvinner er hysteriske, så burde du sannsynligvis ta deg en titt i speilet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...