AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Hva er deres "grense"? Dere som leier ut bare en hybel i kjelleren til noen få tusenlapper, er det da verdt det? Hva med belastningen av å ha fremmede i huset, høre andres lyder, måtte ta hensyn. Jeg kjenner at for alt under 5000 er det helt uaktuelt, men så er jeg usikker på 6-7000. 8000 og oppover tenker jeg at pengene er mer verdt enn ulempen 😄 Samtidig kan jeg bare lage utleie for max 6000, og da sliter jeg med å forsvare både investeringen og at jeg må leve annerledes. (Bor i dag i enebolig uten nære naboer, kan bråke så mye jeg vil, og for meg som har 100% hjemmekontor er det gull verdt) Anonymkode: e8abd...812 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 Hmm, ja jeg hadde ikke gjort det i ditt tilfelle Anonymkode: 08f3c...e45 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #3 Skrevet 8. desember 2022 Ikke for mye, ikke for lite, akkurat passe til litt inntjening, litt hjelp til noen å komme seg videre. Er ikke det innafor? Anonymkode: b9902...c31
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #4 Skrevet 8. desember 2022 Tenkte å leie ut kjelleren men da mister jeg friheten til å gjøre som jeg vil mtp lyder og denslags. Lønner seg heller å spare til en sekundærbolig. Anonymkode: 94370...ddb
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #5 Skrevet 8. desember 2022 Det kommer jo helt ann på hvor mye investeringen koster.... 5000 kr sier ingenting. Om jeg har investert 60k så er det 100% brutto inntjening. Veldig bra. Om jeg har investert 6M, så er det 1%, og jævlig rævva. Anonymkode: fbe8d...22e 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Skrevet 9. desember 2022 Har leid ut i kjelleren i 10 år, og så vidt hørt lyd en gang da en leieboer hadde fest. Leien har ligget på 7000 til 12000 pr måned. Iløpet av 10 år har jeg skattefritt fått nærmere 1,2 millioner i leieinntekt. Mange som ikke tenker på at dette er skattefri inntekt, så realverdi ved utleie i egen bolig er enorm. Anonymkode: bd1ed...c5e 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #7 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har leid ut i kjelleren i 10 år, og så vidt hørt lyd en gang da en leieboer hadde fest. Leien har ligget på 7000 til 12000 pr måned. Iløpet av 10 år har jeg skattefritt fått nærmere 1,2 millioner i leieinntekt. Mange som ikke tenker på at dette er skattefri inntekt, så realverdi ved utleie i egen bolig er enorm. Anonymkode: bd1ed...c5e Men hører leietakeren dere? Jeg er sånn som blaster høy musikk 5 dager i uken når jeg jobber hjemmefra, så om leietakeren ikke er på jobb/skole ville jo jeg måtte tatt masse hensyn. Da må det noen tusenlapper inn for at det skal være verdt det. Anonymkode: e8abd...812 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #8 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hører leietakeren dere? Jeg er sånn som blaster høy musikk 5 dager i uken når jeg jobber hjemmefra, så om leietakeren ikke er på jobb/skole ville jo jeg måtte tatt masse hensyn. Da må det noen tusenlapper inn for at det skal være verdt det. Anonymkode: e8abd...812 Kommer jo an på hvordan boligen er isolert, er jo ikke nødvendigvis verre en i en boligblokk, tomannsboliger etc. Om man kjøper en leilighet så et det jo normalt naboer både over og under som man jo må to noe hensyn til. Eneboligen vi har er isolert mellom boligfeltene tilsvarende en tomannsbolig. Anonymkode: bd1ed...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #9 Skrevet 9. desember 2022 Vi får inn 15 000 i måneden, og uten de så hadde vi ikke kunnet ha dette huset. Vi har overtatt et hus i familien, ellers ville vi nok valgt et mindre og billigere hus. For oss er det 100 % verdt det, det er godt isolert og vi hører dem utrolig sjelden. Vi deler ingen uteplass, de har sin egen balkong, så vi ser dem lite. Selv så lever vi veldig vanlige og rolige liv, og må derfor ikke tilpasse oss noe særlig mtp at det er andre i huset. Nå kommer vi fra 20 år i leiligheter i ulike mer eller mindre godt isolerte bygninger, så vi er forsåvidt vandt med å ha naboer, da. Anonymkode: a4830...af4 1
Fru Uperfekt Skrevet 9. desember 2022 #10 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 20.02): Hva er deres "grense"? Dere som leier ut bare en hybel i kjelleren til noen få tusenlapper, er det da verdt det? Hva med belastningen av å ha fremmede i huset, høre andres lyder, måtte ta hensyn. Jeg kjenner at for alt under 5000 er det helt uaktuelt, men så er jeg usikker på 6-7000. 8000 og oppover tenker jeg at pengene er mer verdt enn ulempen 😄 Samtidig kan jeg bare lage utleie for max 6000, og da sliter jeg med å forsvare både investeringen og at jeg må leve annerledes. (Bor i dag i enebolig uten nære naboer, kan bråke så mye jeg vil, og for meg som har 100% hjemmekontor er det gull verdt) Anonymkode: e8abd...812 Nå har jeg kun skikkelige utleiedeler. Det finnes mye lydisolerende på markedet og jeg kan sterkt anbefale det 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #11 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer jo an på hvordan boligen er isolert, er jo ikke nødvendigvis verre en i en boligblokk, tomannsboliger etc. Om man kjøper en leilighet så et det jo normalt naboer både over og under som man jo må to noe hensyn til. Eneboligen vi har er isolert mellom boligfeltene tilsvarende en tomannsbolig. Anonymkode: bd1ed...c5e Nettopp, og vi har jo kjøpt enebolig nettopp for å slippe dette 😕 Men er det trang økonomi må man jo se på hva man kan ofre. Anonymkode: e8abd...812
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #12 Skrevet 10. desember 2022 Vi leier ut sokkeletasjen på huset vårt som vi bygget for 10 år siden. Stor, fin leilighet med etasjeskille i betong og godt lydisolert. Det er verdt det for oss, men hadde ikke orket å leie ut for å tjene 5-6-7 tusen i måneden. Vi har veldig hyggelige og rolige leieboere, men det er også ting som irriterer meg og som jeg bare må bite i meg🙈 F.eks at de har 2 parkeringsplasser i kontrakten (de har 2 biler), men har de besøk så blir vi inneparkert og vi har heller ikke da plass om vi får besøk (finnes parkeringsplass 200 meter unna, som jeg hadde sett at de brukte til sitt besøk). De har det også rotete utenfor inngangspartiet, noe alle ser når de går forbi. Jeg føler det gir et dårlig inntrykk av huset, jeg er veldig nøye på å ha det pent utenfor selv og bruker mye tid på vedlikehold. Skulle ønske de også tenkte slik og ikke satt fra seg ødelagte ting og annet rusk utenfor, og at de kostet bort råttent løv, spylte platten for grønske inn i mellom, ryddet osv. Bare helt vanlige ting å gjøre. En annen ting er f.eks at de ikke kildesorterer, eller at de ikke legger sammen pappesker og melkekartonger før de kaster det i dunken (=full dunk på 1-2-3). Mange små ting, men ting man kanskje ikke tenker over kan bli «problem» når man leier ut. Kjenner det blir godt når vårt eldste barn flytter ned, det er heldigvis ikke så mange år til. Anonymkode: f6484...d0f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #13 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi leier ut sokkeletasjen på huset vårt som vi bygget for 10 år siden. Stor, fin leilighet med etasjeskille i betong og godt lydisolert. Det er verdt det for oss, men hadde ikke orket å leie ut for å tjene 5-6-7 tusen i måneden. Vi har veldig hyggelige og rolige leieboere, men det er også ting som irriterer meg og som jeg bare må bite i meg🙈 F.eks at de har 2 parkeringsplasser i kontrakten (de har 2 biler), men har de besøk så blir vi inneparkert og vi har heller ikke da plass om vi får besøk (finnes parkeringsplass 200 meter unna, som jeg hadde sett at de brukte til sitt besøk). De har det også rotete utenfor inngangspartiet, noe alle ser når de går forbi. Jeg føler det gir et dårlig inntrykk av huset, jeg er veldig nøye på å ha det pent utenfor selv og bruker mye tid på vedlikehold. Skulle ønske de også tenkte slik og ikke satt fra seg ødelagte ting og annet rusk utenfor, og at de kostet bort råttent løv, spylte platten for grønske inn i mellom, ryddet osv. Bare helt vanlige ting å gjøre. En annen ting er f.eks at de ikke kildesorterer, eller at de ikke legger sammen pappesker og melkekartonger før de kaster det i dunken (=full dunk på 1-2-3). Mange små ting, men ting man kanskje ikke tenker over kan bli «problem» når man leier ut. Kjenner det blir godt når vårt eldste barn flytter ned, det er heldigvis ikke så mange år til. Anonymkode: f6484...d0f Takk for at du deler! Veldig nyttig! Absolutt irritasjon det må være en viss inntekt for å skulle tåle 😛 (Og tips: det er gratis å få større papir, matavfall og metalldunk! Velg sånn diger, så slipper dere å plages 😛) Anonymkode: e8abd...812
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #14 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takkfor at du deler! Veldig nyttig! Absolutt irritasjon det må være en viss inntekt for å skulle tåle 😛Og tips: det er gratis å få større papir, matavfall og metalldunk! Velg sånn diger, så slipper dere å plages 😛) Anonymkode: e8abd...812 Om du får større dunk, så er den kanskje gratis i seg selv, men er ganske sikker på at renovasjonsprisen gjenspeiler størrelsen på dunken du har. Anonymkode: c1eca...2bb 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #15 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi leier ut sokkeletasjen på huset vårt som vi bygget for 10 år siden. Stor, fin leilighet med etasjeskille i betong og godt lydisolert. Det er verdt det for oss, men hadde ikke orket å leie ut for å tjene 5-6-7 tusen i måneden. Vi har veldig hyggelige og rolige leieboere, men det er også ting som irriterer meg og som jeg bare må bite i meg🙈 F.eks at de har 2 parkeringsplasser i kontrakten (de har 2 biler), men har de besøk så blir vi inneparkert og vi har heller ikke da plass om vi får besøk (finnes parkeringsplass 200 meter unna, som jeg hadde sett at de brukte til sitt besøk). De har det også rotete utenfor inngangspartiet, noe alle ser når de går forbi. Jeg føler det gir et dårlig inntrykk av huset, jeg er veldig nøye på å ha det pent utenfor selv og bruker mye tid på vedlikehold. Skulle ønske de også tenkte slik og ikke satt fra seg ødelagte ting og annet rusk utenfor, og at de kostet bort råttent løv, spylte platten for grønske inn i mellom, ryddet osv. Bare helt vanlige ting å gjøre. En annen ting er f.eks at de ikke kildesorterer, eller at de ikke legger sammen pappesker og melkekartonger før de kaster det i dunken (=full dunk på 1-2-3). Mange små ting, men ting man kanskje ikke tenker over kan bli «problem» når man leier ut. Kjenner det blir godt når vårt eldste barn flytter ned, det er heldigvis ikke så mange år til. Anonymkode: f6484...d0f Akkurat dette har vi snakket med leietakerne om. De har kun den reserverte plassen, får de gjester må de parkere andre steder eller at de får bruke den som er inkludert i leien. Ba de holde seg til avtalen. Samme med sortering av avfall. Hvis de ikke kildesorterer, går leien opp for vi må ha større dunk. De betaler langt under markedspris nå. De har fått egen bod til å ha rotet sitt og da må den være der. Selv om de har egen uteplass er barna deres like mye i hagen vår. Raking av løv og spyle uteplasser, slipper de å gjøre. Vi har lydisolert mellom etasjene og hører ikke hverandre. Anonymkode: 2b8c1...66b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #16 Skrevet 10. desember 2022 Vi flytter snart til en leilighet med hybeldel i Oslo. Det er felles entre, også har man egen inngang derfra. For de 15 kvm vi skal leie ut kommer vi til å få kr 10.000 i skattefrie leieinntekter pr mnd. Ettersom lyden og lukten går opp så tror jeg ikke der vil påvirke oss da vi kun vil dele en betongvegg i et nybygg fra 2016. Verre er det for de som leier ut kjelleren sin. Alt er så og si inkludert i felleskostnader så leietakeren burde koste oss minimalt. Vi har dog tenkt å melde oss inn i huseierne. Medlemskapet der koster kr 559/mnd. De hjelper dersom man får problem med leietakeren. Det kan fort være vanskelig å kaste leietakeren ut når du har utleid leiligheten. Anonymkode: ca2ed...517 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #17 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Takk for at du deler! Veldig nyttig! Absolutt irritasjon det må være en viss inntekt for å skulle tåle 😛 (Og tips: det er gratis å få større papir, matavfall og metalldunk! Velg sånn diger, så slipper dere å plages 😛) Anonymkode: e8abd...812 Det er faktisk ikke lov.. leier man ut skal man betale ekstra renovasjonsabonnement. Anonymkode: bd1ed...c5e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #18 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du får større dunk, så er den kanskje gratis i seg selv, men er ganske sikker på at renovasjonsprisen gjenspeiler størrelsen på dunken du har. Anonymkode: c1eca...2bb Nei, det er kun på restavfallet i byen jeg bor i. Alle de andre er helt gratis, uavhengig av størrelse (vet, fordi jeg bor med en som ikke bretter, så for å unngå diskusjoner ba vi om større 😛 Restavfall koster masse om man ber om større dunk, men ikke det andre) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er faktisk ikke lov.. leier man ut skal man betale ekstra renovasjonsabonnement. Anonymkode: bd1ed...c5e Kun hvis det er separate boenheter, og da skal man ikke bare betale renovasjonsgebyret dobbelt, men alle kommunale avgifter (også vann, avløp og diverse) skal ha separat abonnement. Man får også krav om egen vannmåler. Dog er dette lite relevant da de aller fleste leiligheter/utleiehybler har en skjult branndør eller lignende mellom enhetene nettopp for å slippe dette kravet. Anonymkode: e8abd...812 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #19 Skrevet 10. desember 2022 For oss er det definitivt verd det. Vi er nok veldig bråkete mennesker, men vi har investert mye i god isolering. Vi sjekket det med at min 90 kilos tunge mann hoppet fra sofaen og ned på gulvet i mens jeg stod i ene utleiedelen og hørte😂 med god lydisolering er det uproblematisk. Anonymkode: c1561...b0d
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #20 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for at du deler! Veldig nyttig! Absolutt irritasjon det må være en viss inntekt for å skulle tåle 😛 (Og tips: det er gratis å få større papir, matavfall og metalldunk! Velg sånn diger, så slipper dere å plages 😛) Anonymkode: e8abd...812 Vi har allerede dobbelt abonnement (store dunker), men det er dessverre ikke gratis her. Kun pappdunken som er gratis å oppgradere til større. Men skulle hatt to store når de ikke gidder å brette😅 Anonymkode: f6484...d0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå