AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Jeg vet dette er sykt og unormalt, men jeg har fått en sterk angst og redsel for å få allergisk sjokk av mat helt plutselig. Selv om jeg aldri har hatt det før, eller vet om jeg har allergi for mat så er jeg redd for det. jeg sliter nå med å spise mat i reddsel for å få allergisk sjokk. Kan dette skje? Dette ble utløst av noen som kom inn på legekontoret med sterk allergi, og det såg helt grusom ut, og jeg satt der og ble så skremt. Er voksen og i 40 årene. Noen som kan fortelle meg sjansen for å få det i voksen alder som vet? Anonymkode: 88ca1...42d 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 Quote De siste 10 årene har det blitt registrert til sammen 13 dødsfall i Norge, som følge av en alvorlig allergisk reaksjon. https://www.lommelegen.no/allergi/pollenallergi/artikkel/allergisk-sjokk/69002951 Jeg tenker at du må prøve å nøste litt opp i hvorfor angsten din blusser opp nå. Det handler vel egentlig ikke om allergi, at du så noen på legekontoret og ble skremt, men kanskje noe annet som skjer i livet ditt som du synes er veldig vanskelig? Får du noen hjelp for helseangsten din nå? Kanskje du kan snakke med legen din om det? Anonymkode: 1af26...b4c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #3 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): https://www.lommelegen.no/allergi/pollenallergi/artikkel/allergisk-sjokk/69002951 Jeg tenker at du må prøve å nøste litt opp i hvorfor angsten din blusser opp nå. Det handler vel egentlig ikke om allergi, at du så noen på legekontoret og ble skremt, men kanskje noe annet som skjer i livet ditt som du synes er veldig vanskelig? Får du noen hjelp for helseangsten din nå? Kanskje du kan snakke med legen din om det? Anonymkode: 1af26...b4c Jeg vil bare vite om det er mulig å få allergisk sjokk av mat en ikke har hatt før? Eller hvis en får allergi oppstår det en mild reaksjon ? Anonymkode: 88ca1...42d
Paulinetta Skrevet 8. desember 2022 #4 Skrevet 8. desember 2022 Jeg sier som hypokonderlegen ville ha sagt. Nå "øver" du masse på å få allergisk sjokk. Sannsynligvis får du noe helt annet som du ikke har øvd på, være seg kreft, hjerteinfarkt eller blodpropp. Det er bortkastet tid å øve. 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #5 Skrevet 8. desember 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil bare vite om det er mulig å få allergisk sjokk av mat en ikke har hatt før? Eller hvis en får allergi oppstår det en mild reaksjon ? Anonymkode: 88ca1...42d Det hjelper deg ikke å få svar på det for om et par dager så er det noe annet du lurer på. Anonymkode: 1af26...b4c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #6 Skrevet 8. desember 2022 Sukk nå er du slem det du skriver til meg. Jeg spør om en ting som er reel for meg. Anonymkode: 88ca1...42d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #7 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hjelper deg ikke å få svar på det for om et par dager så er det noe annet du lurer på. Anonymkode: 1af26...b4c nei jeg har ikke skrivi om noe slikt her inne før. ikke hatt dette her før. Anonymkode: 88ca1...42d
Paulinetta Skrevet 8. desember 2022 #8 Skrevet 8. desember 2022 Dersom du ikke sliter med allergi per nå er det ufattelig liten sjanse for at du skal få allergisk sjokk. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #9 Skrevet 8. desember 2022 Det er ikke veldig lenge siden jeg leste en lignende post her, om akutt og plutelig angst for å få allergisk sjokk av mat. Det er uvanlig å plutselig skulle utvikle så alvorlig allergi, særlig når man ikke har andre underliggende allergier. Er angsten sterk, så få hjelp. Du kan jo alltids få deg epipenn som nød hvis det får deg til å føle deg tryggere. Husk også at angst kan gi sterke fysiske reaksjoner. Så hvis du går og er redd for å bli syk av mat og leter etter symptomer, så kan du fort få innbilte symptomer. Anonymkode: 07f49...673 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #10 Skrevet 8. desember 2022 Ja jeg vet ikke om andre har skrivi om dette før, men det har ikke vært meg det. Har angst men ikke hatt angst for slikt før. Ja men da får jeg roe meg med denne angsten. siden det er så liten sjanse å få allergisk sjokk. tusen takk for svar. Anonymkode: 88ca1...42d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #11 Skrevet 8. desember 2022 Jepp. Jeg har emotofobi og alltid hatt det. Men jeg fikk ILLE trigger av noe helt tilfeldig i voksen alder som gav sterk angst. Men allergi kan du jo teste privat da Anonymkode: 4be5b...196
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #12 Skrevet 8. desember 2022 Når det gjelder matallergi så er det 5% sjanse for at du utvikler dette i voksen alder. Også mot ting du alltid har tålt. Det er noe som heter "begeret blir fullt". MEN du går ikke fra å ikke være allergisk til å få anafalytisk sjokk. Det har jeg aldri hørt om. Du kan derimot begyne å utvikle symptomer som kløe i halsen, rennende øyne osv. Også mot dyr feks. Jeg vet bare om en ting som kan gi slike reaksjoner fra aldri og til sjokk, og det er vepsestikk. Av de kan man bli stukket mange ganger, også pluttselig ha utviklet en farlig allergi som gir sjokk. Spis maten din trygt. Introduser nye matvarer også, spis litt, vent å se, kjenn om det klør i halsen, og spis trygt videre. Bekymre deg for vepsen. Og snakk med legen. Jeg er ikke lege. Anonymkode: 51d9d...b93
Gjest supernova_87 Skrevet 8. desember 2022 #13 Skrevet 8. desember 2022 Det er vel ofte sånn at man øker sjansen for allergi med å bli veldig restriktiv i hva man spiser. Så det beste du gjør er å fortsette å spise som normalt. Skjønner at det var ekkelt det du så på legekontoret. Kanskje du trenger å prosessere og tillate deg å føle det du følte der. Du ble redd fordi du så noe skremmende og ekkelt, det er helt normal reaksjon. Vær varm og raus overfor deg selv med det, og så våg å gå videre. Som andre sier, behandle det som hypokondri. Eksponer deg for det du frykter. Om det ikke gir seg oppsøk hjelp. ❤️
Gjest supernova_87 Skrevet 8. desember 2022 #14 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når det gjelder matallergi så er det 5% sjanse for at du utvikler dette i voksen alder. Også mot ting du alltid har tålt. Det er noe som heter "begeret blir fullt". MEN du går ikke fra å ikke være allergisk til å få anafalytisk sjokk. Det har jeg aldri hørt om. Du kan derimot begyne å utvikle symptomer som kløe i halsen, rennende øyne osv. Også mot dyr feks. Jeg vet bare om en ting som kan gi slike reaksjoner fra aldri og til sjokk, og det er vepsestikk. Av de kan man bli stukket mange ganger, også pluttselig ha utviklet en farlig allergi som gir sjokk. Spis maten din trygt. Introduser nye matvarer også, spis litt, vent å se, kjenn om det klør i halsen, og spis trygt videre. Bekymre deg for vepsen. Og snakk med legen. Jeg er ikke lege. Anonymkode: 51d9d...b93 Hvis man har angst er det vel ikke noe særlig lurt å "kjenn om det klør i halsen", da vil man som oftest kjenne at det klør i halsen og kjenne ubehag, fordi man nettopp kjenner etter. Basert på det du sier om allergi så er det vel heller sånn at man også legger merke til det hvis man bare spiser normalt, uten at man driver og "kjenner etter".
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #15 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når det gjelder matallergi så er det 5% sjanse for at du utvikler dette i voksen alder. Også mot ting du alltid har tålt. Det er noe som heter "begeret blir fullt". MEN du går ikke fra å ikke være allergisk til å få anafalytisk sjokk. Det har jeg aldri hørt om. Du kan derimot begyne å utvikle symptomer som kløe i halsen, rennende øyne osv. Også mot dyr feks. Jeg vet bare om en ting som kan gi slike reaksjoner fra aldri og til sjokk, og det er vepsestikk. Av de kan man bli stukket mange ganger, også pluttselig ha utviklet en farlig allergi som gir sjokk. Spis maten din trygt. Introduser nye matvarer også, spis litt, vent å se, kjenn om det klør i halsen, og spis trygt videre. Bekymre deg for vepsen. Og snakk med legen. Jeg er ikke lege. Anonymkode: 51d9d...b93 Det er svært sjelden å få anafylaktisk sjokk av vepsestikk også, så jeg synes ikke ts skal bekymre seg for det heller. Ser for meg at det øker sannsynligheten for å bli stukket om man veiver hysterisk med armene dersom man får øye på en veps i nærheten av seg selv. Anonymkode: cf2d3...d80
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #16 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er ikke veldig lenge siden jeg leste en lignende post her, om akutt og plutelig angst for å få allergisk sjokk av mat. Det er uvanlig å plutselig skulle utvikle så alvorlig allergi, særlig når man ikke har andre underliggende allergier. Er angsten sterk, så få hjelp. Du kan jo alltids få deg epipenn som nød hvis det får deg til å føle deg tryggere. Husk også at angst kan gi sterke fysiske reaksjoner. Så hvis du går og er redd for å bli syk av mat og leter etter symptomer, så kan du fort få innbilte symptomer. Anonymkode: 07f49...673 Man får vel ikke resept på epipen uten kjent allergi. Holdbarheten er jo heller ikke all verden, og de er relativt dyre. Anonymkode: cf2d3...d80
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #17 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er svært sjelden å få anafylaktisk sjokk av vepsestikk også, så jeg synes ikke ts skal bekymre seg for det heller. Ser for meg at det øker sannsynligheten for å bli stukket om man veiver hysterisk med armene dersom man får øye på en veps i nærheten av seg selv. Anonymkode: cf2d3...d80 Selvfølgelig. Men da går det jo an å øve på å sitte rolig og la vepsen fly rundt som den vil, også bare dytte den rolig unna. Veps er jo ikke ute etter å stikke. Den stikker bare hvis den havner i klem. Jeg bor med store vepsebol i boden, og ett utenfor inngangsdøra oppunder taket. La de bare fly rundt deg, det går bra. Det var ment som et eksempel for å plassere angsten ett annet sted, og gi noe reelt å øve på. Anonymkode: 51d9d...b93
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #18 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man får vel ikke resept på epipen uten kjent allergi. Holdbarheten er jo heller ikke all verden, og de er relativt dyre. Anonymkode: cf2d3...d80 Og sjansen for at det skjer er mikroskopisk. Anonymkode: 51d9d...b93
Maestro Skrevet 8. desember 2022 #19 Skrevet 8. desember 2022 Hadde ei kollega som var helt lik. Voksen dame. Av samme grunn faktisk. Hun spiste en bestemt type pizza og havregryn. Ingenting annet.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #20 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet dette er sykt og unormalt, men jeg har fått en sterk angst og redsel for å få allergisk sjokk av mat helt plutselig. Selv om jeg aldri har hatt det før, eller vet om jeg har allergi for mat så er jeg redd for det. jeg sliter nå med å spise mat i reddsel for å få allergisk sjokk. Kan dette skje? Dette ble utløst av noen som kom inn på legekontoret med sterk allergi, og det såg helt grusom ut, og jeg satt der og ble så skremt. Er voksen og i 40 årene. Noen som kan fortelle meg sjansen for å få det i voksen alder som vet? Anonymkode: 88ca1...42d Sannsynligheten for å reagere på matvarer når man ikke har hatt allergier før er ganske minimal. De aller aller fleste med allergier vet etter en allergitest hva de skal unngå av matvarer og annet. Anonymkode: a90ad...86c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå