AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 I gamle dager hadde de levende lys i juletreet. I dagens moderne samfunn skal alt være elektrisk, uten sjarmen fra levende lys. Dersom man skulle ønske å ha levende lys i juletreet, og uhellet først skulle inntreffe at treet blir overtent og huset brenner ned til grunnen. Vil man da få igjen noe på forsikring, dersom forsikringsselskapet finner ut at brannårsaken var påtent juletre? Anonymkode: 1de82...4a4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 Du vil nok ikke få noe igjen der. Det er livsfarlig og ha levende lys på treet. De finner det ut. Synd og miste alt for en dumhet, ikke sant? Anonymkode: cbdf1...ad8 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #3 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vil nok ikke få noe igjen der. Det er livsfarlig og ha levende lys på treet. De finner det ut. Synd og miste alt for en dumhet, ikke sant? Anonymkode: cbdf1...ad8 Det var jo slik man feiret før. Men er du ikke enig at det faktisk er mer sjarm med ekte lys, fremfor alle disse fake elektriske julelysene, ser så kunstig ut. Anonymkode: 1de82...4a4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #4 Skrevet 8. desember 2022 Tror frykten for brann hadde overveiet for sjarmen. Hadde ikke klart å slappe av ett sekund med levende lys i treet. Anonymkode: 83d8f...597 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #5 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror frykten for brann hadde overveiet for sjarmen. Hadde ikke klart å slappe av ett sekund med levende lys i treet. Anonymkode: 83d8f...597 Det er kun jul en gang i året, og hva blir det av livet om man alltid skal la frykten komme først. Anonymkode: 1de82...4a4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #6 Skrevet 8. desember 2022 Hvis huset ditt brenner ned pga levende lys på juletreet så vil du ikke få avkortning på forsikringen før du tenner på dem uten tilsyn og eller evt forlater huset. Å brenne stearinlys under tilsyn er ikke grovt uaktsomt. Forøvrig en latterlig risiko å ta. Mvh forsikringsrådgiver Anonymkode: a2ca6...1a3 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #7 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er kun jul en gang i året, og hva blir det av livet om man alltid skal la frykten komme først. Anonymkode: 1de82...4a4 Morsomt å stå der på julaften å se at huset brenner ned fordi man absolutt skal være dum å bruke levende lys i et tre. Vet ikke helt om jeg hadde hatt så stor medlidenhet for sånne Anonymkode: 88c79...001 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #8 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis huset ditt brenner ned pga levende lys på juletreet så vil du ikke få avkortning på forsikringen før du tenner på dem uten tilsyn og eller evt forlater huset. Å brenne stearinlys under tilsyn er ikke grovt uaktsomt. Forøvrig en latterlig risiko å ta. Mvh forsikringsrådgiver Anonymkode: a2ca6...1a3 Hvordan blir det når man lager julemat på kjøkkenet mens barna leker på stuen. Man kan jo ikke overlate tilsyn til små barn? Det regnes vel ikke? Og når man sitter rundt bordet og spiser, så følger man jo ikke konstant med på treet. Hva om treet antennes mens man spiser og ikke rekker å slukke det? Kan jo gå ganske fort. Et annn forhåndsregel jeg tenker på, når man skal åpne gaver og styrer under treet. Hva om man skulle være uheldig og antenne treet i prosessen når man tar frem gaver. Anonymkode: 1de82...4a4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #9 Skrevet 8. desember 2022 Bruk kunstige lys og pynt med flagglenker isteden - det er også sjarmerende og gammeldags. Jeg er også fan av nostalgisk julepynt, men akkurat når det gjelder levende lys på treet så hadde jeg ikke tatt risikoen. Anonymkode: a0458...7f4 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #10 Skrevet 8. desember 2022 Mine besteforeldre hadde levende lys frem til de fikk tilsendt elektronisk fra USA. Min mor husker det som mye styr, kunne aldri ha lysene tent lenge av gangen (de brenner fort ned) og de måtte slukke lysene når de gikk ut av rommet bare for å hente ting. Anonymkode: 52c3f...fbd 1
Grønt blad Skrevet 8. desember 2022 #11 Skrevet 8. desember 2022 Jeg har en drøm om å ha levende lys på treet, tenne dem mens alle følger med og nyter det i fem-ti minutter. Men det kommer nok aldri til å skje. Levende lys på treet krever jo at man følger med absolutt hele tiden, og da må treet stå uten lys mens man spiser, åpner gaver og gjør alt anney hyggelig. Elektisk er mye tryggere og da kan vi nyte lys på treet hele tiden 😊
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #12 Skrevet 9. desember 2022 Jeg er rett over 40 og mine foreldre hadde levende lys i alle år, inn i 2000-tallet, da begynte vi å feire hos oss. Det er noe magisk med levende lys og ikke så farlig som mange skal ha det til når man håndterer det med forsiktighet. For det første må man feste lysene korrekt, man kan ikke sette lysholderen hvor som helst på treet. Treet må være helt fersk, ikke et halv uttørket fra Danmark som ble hogget 4 uker tidligere. Og treet må stå ekstra stødig. Man går ikke fra treet mens lysene er på. Ikke på kjøkkenet, ikke på do. Kun med 2 voksne til stedet. Brannslukningsapparat i rommet. Hjelper når man har øving med å bruke det. Ulempen med levende lys er at juletreet er mørkt 99% av tiden den står i stua. Vi byttet lysene 4-5 ganger i løpet av en jul. Selv har jeg kunstig juletre (!!!) med masse led. Mangler magien men jammen praktisk. Anonymkode: bb9b5...41f
Hareena Skrevet 9. desember 2022 #13 Skrevet 9. desember 2022 Et av mine kjæreste juleminner er fra den jula hos farmor og farfar da de elektriske lysene viste seg å ikke virke. Butikkene var stengt til 3.juledag og farfar fant fram de gamle holderne og satte i levende lys. Det var helt magisk. Nå jobber jeg med risikostyring og lovpriser led. 🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå