Shaloow Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Han er en pomeranian på snart 8 år. Dette har vært et stort problem en stund, og jeg finner ikke løsningen på hvorfor. Det startet vel rundt tiden vi fikk hokatten vår, da begynte han å tisset på kattedoen hennes, og bak en skinnstol som sto i stua. Nå har vi flyttet, men han tisser fortsatt inne. Katten gjør nå fra seg ute, og vi har fjernet kattedoen. Nå er det hovedsaklig i sluket på badet han tisser, da vi har åpent sluk utenfor dusjkabinettet (lol enda godt han tisser der). Veterinær finner ingenting galt med han, og jeg lufter han regelmessig. Det er hovedsaklig når vi sover at han går å tisser, eller om han er alene hjemme. Sjeldent ellers, da sutrer han for tur istedenfor. Han fikk vestibulært syndrom i 2020 etter angrep fra annen hund, men dette har han kommet seg etter og han får kun anfall når han er stresset på godt og vondt, mye sjeldnere nå enn før. Kan det være han bare har fått dårlig blærekontroll, eller kan det være en uvane han har gjort seg og ikke sluttet med? Noen som har noen råd og tips? Får jo ikke gått ut med han mens jeg sover, så det er jo litt vanskelig.. Han har aldri hatt dette problemet før, det startet når han fylte 7 år, som jo ikke er så gammelt for en pomme.
Tabris Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 Det kan høres ut som om det er en kombinasjon av stressrelatert tissing og at det etterhvert kanskje har blitt en vane. Du sier det begynte når dere fikk katt. Slike endringer kan føre til økt stress hos en hund, som hos noen av dem fører til at de "stress-tisser", dvs tisser også inne for å roe seg selv ned. Det at han gjør det når dere sover og når han ellers er alene kan også tyde på det. Har dere filmet når han er alene og ser om han, utenom tissingen, er rolig? Hvis han slapper av og for det meste sover, men bare plutselig går og tisser og så går og sover igjen så kan det være en vane eller dårligere blærekontroll. Hvis han bjeffer/sutrer og vandrer frem og tilbake for så og tisse, så kan det være stress-tissing, dvs at han ikke er komfortabel med å være alene hjemme. Du sier dere har flyttet - det er også et stressmoment for en del hunder. Har dere trent ham gradvis på å være alene hjemme i det nye huset? Hvor er han om natten? Kan han være inne hos dere? Det kan være en mulighet for at han roer seg da.
Shaloow Skrevet 8. desember 2022 Forfatter #3 Skrevet 8. desember 2022 Tabris skrev (2 timer siden): Det kan høres ut som om det er en kombinasjon av stressrelatert tissing og at det etterhvert kanskje har blitt en vane. Du sier det begynte når dere fikk katt. Slike endringer kan føre til økt stress hos en hund, som hos noen av dem fører til at de "stress-tisser", dvs tisser også inne for å roe seg selv ned. Det at han gjør det når dere sover og når han ellers er alene kan også tyde på det. Har dere filmet når han er alene og ser om han, utenom tissingen, er rolig? Hvis han slapper av og for det meste sover, men bare plutselig går og tisser og så går og sover igjen så kan det være en vane eller dårligere blærekontroll. Hvis han bjeffer/sutrer og vandrer frem og tilbake for så og tisse, så kan det være stress-tissing, dvs at han ikke er komfortabel med å være alene hjemme. Du sier dere har flyttet - det er også et stressmoment for en del hunder. Har dere trent ham gradvis på å være alene hjemme i det nye huset? Hvor er han om natten? Kan han være inne hos dere? Det kan være en mulighet for at han roer seg da. Tusen takk for svar! Godt å få litt råd, man ser ikke alltid løsninger selv når man står i det. Jeg kjøpte han som omplasseringshund, og han har hele mitt eie hatt seperasjonsangst, spesielt mtp meg. Han bryr seg mest om meg, og er ekstremt avhengig av meg. Jeg jobber natt mens samboer er hjemme, og da tisser han som regel ikke. Det er når jeg sover og våkner utpå formiddagen at jeg ser han har tisset mens jeg sov. Det som er merkeligere er at han kan ligge i burveska si i 7-8t mens vi sover, uten å sutre når jeg våkner. Da tisser han ikke, det er kun når han er løs når vi sover at dette skjer. Han har alltid hatt en del stress i seg, men det har vært vanskelig å trene bort, spesielt da også seperasjonsangsten. Vi har derfor lagt mye tilrette for at han skal ha en så stressfri hverdag som mulig, noe som funker godt. Ut ifra det du også skriver så kan det tyde på stresstissing eller uvane ja. Jeg kunne jo egentlig satt opp et kamera for å se hvilke situasjoner han tisser i, og ta det derfra. Det var et godt råd, da får jeg kanskje litt mer forståelse av hva i all verden som foregår. For all del, han fikk jo denne nerveskaden/hjerneskaden noen måneder før vi fikk katten, så mulig det kan være fysisk ettersom han fikk hjerneblødning den gangen. Det startet rundt da, men ga seg en stund.. flr det begynte på'n igjen for et år siden. Prøvd alt mulig rart, men kan hende jeg må få hjelp av hundetrener, eller lage nye rutiner for han. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå