Gå til innhold

Søke jobb med hull i CV, "feil" type hull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I noen stillinger, gjerne statlige, kan man krysse av for hull i CV. Etterpå spørres det gjerne etter hvilke type hull, og de er som oftest helserelaterte. Er det kun "kvalifiserte" hull i CV som gjør at arbeidsplassen får "poeng" for ansettelsen, og dermed vinner på?

Jeg har hull i CV, men ikke av helsemessige årsaker, har i hvert fall ikke legeerklæring på det. Har reist, jobbet som tilkallingsvikar og bodd billig, startet på studier og droppet ut (av psykiske årsaker, men ikke så ille at jeg har trengt psykologoppfølging), bodd hjemme i perioder hos foreldre i voksen alder og hjulpet til med oppussing og dyrepass som betaling for hus og mat. Nå har jeg endelig klart å fullføre et studie, og ønsker fast jobb i stedet for diverse vikarbyrå som jeg har nå. 

Noen som vet om jeg kvalifiserer for "hull i CV"-ansettelse?

Anonymkode: 83996...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å si, jeg er 27 år og har vel levd litt uten å tenke så mye på framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Glemte å si, jeg er 27 år og har vel levd litt uten å tenke så mye på framtiden.

Er det uaktuelt for deg å ta utdanning feks?

Anonymkode: 69e63...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det uaktuelt for deg å ta utdanning feks?

Leste for fort, ser at du har fullført en utdanning allerede. Hvilken utdanning har du? Er vel lett å få jobb hvis det er noe innenfor helse, uansett om du har hull eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å søk jobb, ikke noe å gjøre med det uansett. Kommer du først på intervju så betyr det at det hullet ikke er grunn for eliminering.

Anonymkode: 923f9...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass sær at om noen ikke vil ha meg ansatt med en del år uten arbeid/utdanning, så vil ikke jeg jobbe der heller😂I mange tilfeller lønner det seg bare å være ærlig om at du som yngre ønsket å nyte livet litt, før du nå slo deg til ro og ønsker å forbli i jobb. Jeg var på aap før jeg gikk i jobb, er faktisk delvis på aap fortsatt. Arbeidsgiver har aldri spurt, men om hun gjør så blir jeg å være ærlig om at jeg var syk med migrene. Alle mennesker opplever ting iløpet av livet, og veldig mange er på nav eller litt lost i en periode før de finner ting ut, det forstår nok en del arbeidsgivere også. Planlegg litt hva du skal si at du har gjort i disse årene, det er det viktigste. Du trenger ikke nevne alt mulig, men noe som forklarer hvorfor du var utenfor arbeidslivet/utdanning.

https://www.academicwork.no/insights/jobbsoker/har-du-hull-i-cv-en

Hvordan beskrive hull når du skriver CV

Du kan for eksempel velge å skrive arbeidsløse perioder i CV-en akkurat slik som du har gjort med jobb, og i stedet beskrive hva du har gjort under den perioden. Kanskje du har vært ute og reist, deltatt på et faglig relevant kurs, satset på en fritidsinteresse, eller brukt tid på å være sammen med familien? Det viktigste er at du er forberedt på å vise at du har gjort noe som har aktivisert deg, uansett hvor stort eller lite det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm. Altså, det er nok ikke for sånne som deg at disse avhukingene er ment. Det er nok heller ment for de som har vært syke eller stått utenfor arbeidslivet ufrivillig, på en måte. Det har jo ikke du. Men du kan jo søke og heller forklare at du ikke var sikker på definisjonen hvis de skulle ta deg på det. 

Anonymkode: 8a003...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "hull i CV'en" så menes det folk som har falt utenfor arbeidslivet, og vært borte i mer enn 2 år de siste 5 årene (tror jeg). Noen statlige arbeidsgivere legger spesielt til rette for disse for å hjelpe dem tilbake i jobb. Så nei, du kvalifiserer ikke som "hull i CV"-kandidat.

Ikke bry deg så fælt om hullene i CV'en, det er en myte at arbeidsgiver henger seg opp i dem. Skriv øverst "kun relevant utdannelse/erfaring er tatt med", og hvis noen mot formodning spør på intervju hva du har gjort så sier du at du har reist og hatt strøjobber.

Har massevis av hull i CV'en min selv, har aldri blitt spurt om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...