AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Jeg og min søster har samme sykdom, hun har i flere år gått på medisiner for denne. Sykdommen er psykisk av karakter, og kan føre til paranoide tanker - hun er verre rammet enn meg, men vi har begge behov for hjelp. Jeg er nylig diagnostisert, hun er eldre og har hatt diagnosen lenge. Jeg spurte søsteren min om jeg kunne nevne ovenfor psykiater at hun har denne lidelsen, samt spørre om jeg kan få gå på den samme medisinen som henne. Vanligvis får man ikke medisinen hun får før man har prøvd en del andre, men hun er veldig sensitiv og får lett bivirkninger, og denne medisinen gir best effekt og færrest bivirkninger. Jeg og søsteren min har veldig lik fysiologi/kjemi, det hun tåler/ikke tåler pleier å gjelde meg også. Men. Hun er svært paranoid, og har sagt at jeg ikke får lov til å nevne navnet hennes for psykiater hvis dette kan bety at hun søkes opp i et register for å verifisere at hun går på denne medisinen osv. Jeg får ikke ut av henne hvorfor det skulle være så galt, men hun har fått meg til å love at jeg ikke nevner henne hvis det er noen som helst fare for dette. Jeg er nødt til å respektere det, selv om jeg synes det er tullete. Så, jeg spør: 1: Dersom jeg sier at søsteren min går på X medisin og har Y diagnose, har da psykiater eller andre i helsevesenet lov til å søke henne opp for å verifisere? 2: Dersom jeg nevner at jeg ønsker å begynne på X medisin, og forklarer at søster har hatt best effekt av denne - vil de da likevel tvinge meg gjennom andre medisiner først? X medisin er dyrere, har jeg hørt, men de fleste oppgir best effekt av denne, i alle fall på nett. Vær så snill og svar på det jeg spør om. Jeg vet at søsteren min er litt klin kokos, men det er jo nettopp derfor hun tar medisiner - og jeg vi gjerne slippe å bli like klin kokos før jeg finner en medisin som kan hjelpe meg. Anonymkode: f768c...823
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 Det er ikke lov nei Anonymkode: 7ba2b...311 4 2
Curiousine Skrevet 8. desember 2022 #3 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg og min søster har samme sykdom, hun har i flere år gått på medisiner for denne. Sykdommen er psykisk av karakter, og kan føre til paranoide tanker - hun er verre rammet enn meg, men vi har begge behov for hjelp. Jeg er nylig diagnostisert, hun er eldre og har hatt diagnosen lenge. Jeg spurte søsteren min om jeg kunne nevne ovenfor psykiater at hun har denne lidelsen, samt spørre om jeg kan få gå på den samme medisinen som henne. Vanligvis får man ikke medisinen hun får før man har prøvd en del andre, men hun er veldig sensitiv og får lett bivirkninger, og denne medisinen gir best effekt og færrest bivirkninger. Jeg og søsteren min har veldig lik fysiologi/kjemi, det hun tåler/ikke tåler pleier å gjelde meg også. Men. Hun er svært paranoid, og har sagt at jeg ikke får lov til å nevne navnet hennes for psykiater hvis dette kan bety at hun søkes opp i et register for å verifisere at hun går på denne medisinen osv. Jeg får ikke ut av henne hvorfor det skulle være så galt, men hun har fått meg til å love at jeg ikke nevner henne hvis det er noen som helst fare for dette. Jeg er nødt til å respektere det, selv om jeg synes det er tullete. Så, jeg spør: 1: Dersom jeg sier at søsteren min går på X medisin og har Y diagnose, har da psykiater eller andre i helsevesenet lov til å søke henne opp for å verifisere? 2: Dersom jeg nevner at jeg ønsker å begynne på X medisin, og forklarer at søster har hatt best effekt av denne - vil de da likevel tvinge meg gjennom andre medisiner først? X medisin er dyrere, har jeg hørt, men de fleste oppgir best effekt av denne, i alle fall på nett. Vær så snill og svar på det jeg spør om. Jeg vet at søsteren min er litt klin kokos, men det er jo nettopp derfor hun tar medisiner - og jeg vi gjerne slippe å bli like klin kokos før jeg finner en medisin som kan hjelpe meg. Anonymkode: f768c...823 De har ikke lov å søke opp søsteren din opp uten at det er relevant for hennes behandling at de leser det 3 2
Daria Skrevet 8. desember 2022 #4 Skrevet 8. desember 2022 Ikke har de lov og ikke kan de, med mindre dere har samme behandlere - det finnes ikke ett stort altomfattende helseregister alle helsearbeidere har tilgang til. De vil neppe helle legge vekt på hva du sier at noen andre går på av medisiner. 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #5 Skrevet 8. desember 2022 1) din behandler kan ikke søke opp noe om henne, så nei. 2) Du må selvsagt gjennom det vanlige løpet selv om din søster har funnet en medisin som fungerer for seg. Anonymkode: 6bc0d...acb 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #6 Skrevet 8. desember 2022 Jeg tror du tar feil hvis du antar at legen vil ha noe ønske om å sjekke opp om søsteren din faktisk går på denne medisinen for å se at du snakker sant. Det kommer ikke til å skje. Han vil tro på deg når du forteller hvordan det er. Om dette er god nok grunn til at du skal få begynne rett på denne medisinen er vanskelig å si, men det skader ikke å spørre. Anonymkode: 92c90...550 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #7 Skrevet 8. desember 2022 Hvorfor ikke bare si at en slektning har denne diagnosen og bruker den medisinen, kan jeg få prøve den? Din psykiater har ikke lov å søke opp tilfeldige personer sine journaler, da risikerer han å miste jobben. Anonymkode: f5d45...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #8 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor ikke bare si at en slektning har denne diagnosen og bruker den medisinen, kan jeg få prøve den? Din psykiater har ikke lov å søke opp tilfeldige personer sine journaler, da risikerer han å miste jobben. Anonymkode: f5d45...8c0 Fordi "en slektning" kunne vært min mors kusines halvsøsters tante... Det sier lite om kjemi basert på gener osv. Jeg og søster tåler like lite alkohol, vi blir begge dårlige av paracet og får utslett av sitrus, det er så mye felles at jeg tenker at det som funker for henne, funker for meg - og det er et fint sted å starte. I tillegg var bivirkninene hun fikk av de første medisinene såpass livsbegrensende at jeg ikke har lyst til å gå gjennom det samme før jeg får noe som funker. I verste fall vurderer jeg å late som om jeg tar utskrevne medisiner, og så bare vente til de synes det er greit å sette meg på de søsteren min får. Anonymkode: f768c...823
Daria Skrevet 9. desember 2022 #9 Skrevet 9. desember 2022 Jeg og min søster er like på mange områder, men vi er ikke samme person og reagerer ikke likt på alt. En lege som baserer sin behandling på hva en pasient forteller om andre heller på den pasienten hen faktisk har foran seg, er enda mer uansvarlig enn en pasient som lyver til legen om å ta medisinene sine. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #10 Skrevet 9. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Fordi "en slektning" kunne vært min mors kusines halvsøsters tante... Det sier lite om kjemi basert på gener osv. Jeg og søster tåler like lite alkohol, vi blir begge dårlige av paracet og får utslett av sitrus, det er så mye felles at jeg tenker at det som funker for henne, funker for meg - og det er et fint sted å starte. I tillegg var bivirkninene hun fikk av de første medisinene såpass livsbegrensende at jeg ikke har lyst til å gå gjennom det samme før jeg får noe som funker. I verste fall vurderer jeg å late som om jeg tar utskrevne medisiner, og så bare vente til de synes det er greit å sette meg på de søsteren min får. Anonymkode: f768c...823 Enkelte medisiner tar man blodprøver for å måle seg frem til riktig mengde. Så ikke sikkert den planen vil funke. De vil nok også merke om du lurer deg unna medisinene. Det er antakeligvis ikke sånn at selv om en medisin ikke har ønsket virkning så vil du ikke merke noen endring, å det vil de nok avsløre. Tror nok ikke du kommer til å få den medisinen du vil ha på den måten. Til det opprinnelige spørsmålet; det spiller ingen rolle om du sier navnet hennes eller kaller henne tvillingsøsteren din. Han har ikke lov til å lese i hennes journal, og det vil være et grovt brudd på taushetsplikten om han/noen bekrefter til deg at det du sier stemmer. Det er opplysninger du ikke skal ha tilgang til. Selv om søsteren din forteller deg alt så har ingen lov til å fortelle deg hva som står i journalen hennes. Anonymkode: 61bbf...025 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #11 Skrevet 9. desember 2022 Et spørsmål til: er planen din å late som at bivirkningene er så livsbegrensende at du skal få prøve noe annet? Anonymkode: 61bbf...025
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå