AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Kom inn til dps på grunn av alvorlig depresjon og fordi jeg skulle utredes for adhd. Vi har kun gjort utredningen og kommet fram til at jeg har adhd. Men så får jeg beskjed om at jeg ikke får mer behandling. Skulle jo få hjelp med depresjonen også. Grunnen til at blir avsluttet er fordi psykologen mener jeg fremstår mye bedre. Dette fordi jeg har tatt noen «lure» valg i det siste som å begynne å trene, være mer aktiv og spise bedre. Sannheten er jo fortsatt at jeg trener 1 time og ligger resten av dagen i senga. Jeg tror jeg er verre enn noensinne for alle følelsene mine har gått over til å være totalt likegyldig. Føler ingenting. Er det liksom bedre? Tenker at jeg håper jeg ikke våkner i mårra. Behandler samboeren og folk som dritt, orker ikke folk. Alt går jo i dass. Men jeg trener jo og det er tydeligvis det viktigste? Ganske sikker på at det lange forholdet mitt går i dass og jeg føler bare på «whatever» til alt. Oppfører meg ganske annerledes om dagen og har skrudd av alt Anonymkode: 34fc7...4ee
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 Må legge til at jeg er bedre på ADHD-medisiner de få timene de funker. Da føler jeg følelser. Deretter får jeg en nedtur og blir enda verre føler jeg Anonymkode: 34fc7...4ee
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #3 Skrevet 8. desember 2022 Det er veldig merkelig at de avslutter under utredningen. Fikk du gitt beskjed at du fremdeles er deprimert selv om du har gjort tiltak? Du bør kontakte legen din og ta en samtale der og forklare dette så kanskje legen kan hjelpe deg til og fortsette behandlingen. Tabletter løser ikke alt av og til må vi ha samtaler også. Anonymkode: dd1d0...ab9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #4 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er veldig merkelig at de avslutter under utredningen. Fikk du gitt beskjed at du fremdeles er deprimert selv om du har gjort tiltak? Du bør kontakte legen din og ta en samtale der og forklare dette så kanskje legen kan hjelpe deg til og fortsette behandlingen. Tabletter løser ikke alt av og til må vi ha samtaler også. Anonymkode: dd1d0...ab9 Utredningen er ferdig så har jo kun vært samtaler om adhd. Ja sa det forrige gang, men de snakker som vanlig om at «dps er bare kortvarig» osv.. har blitt overført til kommunen, kan jo hende det hjelper, men bare føler meg som en kasteball. Og kan ikke huske å ha følt meg så likegyldig som nå, litt skummelt egentlig.. Anonymkode: 34fc7...4ee
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #5 Skrevet 8. desember 2022 Slik er det. Det er haugevis av folk med komplekse og sammensatte lidelser som også behøver hjelp så da blir desverre en som "kun" har depresjon veldig nedprioritert. Også har du jo samboer du kan støtte deg på, mange står helt alene. Dessverre. Men du kan få antidepressiva av fastlegen din. Den viktigste behandlingen for depresjon er forøvrig livstilsendring. Kanskje du går arbeidsløshjemme og kjeder deg? Da vil du isåfall bli mye bedre av å komme litt ut i arbeid. Anonymkode: b13d0...0f0
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #6 Skrevet 8. desember 2022 Mye blir overført til kommunene nå, spesielt på dps som har lite kapasitet, mangler ansatte osv. Anonymkode: fc553...de1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #7 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slik er det. Det er haugevis av folk med komplekse og sammensatte lidelser som også behøver hjelp så da blir desverre en som "kun" har depresjon veldig nedprioritert. Også har du jo samboer du kan støtte deg på, mange står helt alene. Dessverre. Men du kan få antidepressiva av fastlegen din. Den viktigste behandlingen for depresjon er forøvrig livstilsendring. Kanskje du går arbeidsløshjemme og kjeder deg? Da vil du isåfall bli mye bedre av å komme litt ut i arbeid. Anonymkode: b13d0...0f0 Vet også om haugevis av folk som får hjelp av dps for «bare» angst.. føler at livet står på spill her egentlig, blir bare verre og verre.. føler bare for å avslutte forholdet jeg er i, selge huset og flytte inn i et lite mørkt rom og ligge der i flere måneder. Har bare helt idiotiske tanker Har prøvd 5 forskjellige type antidepressiv uten noe bedring. Ja er det jeg har prøvd med treninga da, men føler meg egentlig bare mer tappet etter trening og da enda mer kald mot folk rundt meg Anonymkode: 34fc7...4ee
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #8 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utredningen er ferdig så har jo kun vært samtaler om adhd. Ja sa det forrige gang, men de snakker som vanlig om at «dps er bare kortvarig» osv.. har blitt overført til kommunen, kan jo hende det hjelper, men bare føler meg som en kasteball. Og kan ikke huske å ha følt meg så likegyldig som nå, litt skummelt egentlig.. Anonymkode: 34fc7...4ee Siden du er overført til kommunen ser de på deg som ferdig avklart. Altså du er ikke under utredning lenger. De kan ikke gjøre noe mer enn det kommunen allerede kan, når det gjelder depresjon. DPS må bare prioritere ut ifra deres kapasitet. Sånn fungerer det (dessverre). Kommunen er god på å prate med mennesker som sliter med depresjon, og har mange gode verktøy. Det er ikke bare DPS som kan gjøre pasienter friske. Jeg går selv på DPS, og har blitt henvist til kommunen. Så nå er det samtaler både på DPS og hos kommunen som gjelder. Samtalene hos siste nevnte er mer som stabilisering, slik at jeg kan få mest mulig utbytte av behandlingstimene på DPS. Og at behandlingen har en viss progresjon. Når jeg er ferdig utredet på DPS, så vil jeg gå helt over til kommunen. Det å gå i traumeterapi er hardt, og det er ikke alltid rom og kapasitet til å snakke om følelsene man sitter igjen med i timen. Så hvis jeg opplever reaksjoner etc, så er kontaktpersonen i kommunen jeg snakker med. Jeg kommer ikke til å bli frisk når jeg er ferdig utredet på DPS, men symptomene vil stabilisere seg. Men det du skisserer er helt vanlig. Også for også som har komplekse vansker, der øking av livskvalitet og stabilisering av symptomer er hovedfokus. Anonymkode: 5f92f...7e9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #9 Skrevet 8. desember 2022 Du fikk i hvert fall adhd og medisiner, kan trøste deg med det. Ble avsluttet på dps med råd om å legge om å se for meg det perfekte livet og begynne å leve slik! Jo takk, det er lett når man er deprimert Anonymkode: f8976...0dc
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #10 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vet også om haugevis av folk som får hjelp av dps for «bare» angst.. føler at livet står på spill her egentlig, blir bare verre og verre.. føler bare for å avslutte forholdet jeg er i, selge huset og flytte inn i et lite mørkt rom og ligge der i flere måneder. Har bare helt idiotiske tanker Har prøvd 5 forskjellige type antidepressiv uten noe bedring. Ja er det jeg har prøvd med treninga da, men føler meg egentlig bare mer tappet etter trening og da enda mer kald mot folk rundt meg Anonymkode: 34fc7...4ee Men hvorfor må du på død og liv absolutt til dps? Kommunen tilbyr ofte til og med mer. De er mer tverrfaglige. Med mindre du passer akkurat inn i hva akkurat det dps du sogner til har som spesielfelt så får du ikke gå der. De fleste dps har borderline og traume problematikk som sitt største felt og har man rett diagnose får man gjerne gå i gruppebehandling både 2 og 3 ganger i uken der. Har du derimot IKKE den diagnosen ditt dps er rettet mot så er det ingenting eller kommunen om du er syk nok for dem. En må også være ganske oppegående i seg selv for å få behandling på dps. I kommunen tar de de som er for syke, de som ikke klarer møte opp eller må ha hjelp hjemme. Anonymkode: b13d0...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #11 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utredningen er ferdig så har jo kun vært samtaler om adhd. Ja sa det forrige gang, men de snakker som vanlig om at «dps er bare kortvarig» osv.. har blitt overført til kommunen, kan jo hende det hjelper, men bare føler meg som en kasteball. Og kan ikke huske å ha følt meg så likegyldig som nå, litt skummelt egentlig.. Anonymkode: 34fc7...4ee Hva med å faktisk prøve kommunen før du skriker ut om at du ikke får hjelp Anonymkode: 45405...c76 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #12 Skrevet 8. desember 2022 Da har du heldigvis andre alternativer som privatpraktiserende psykolog med avtale og kommunen. Ikke gi deg. Anonymkode: a09de...4d7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #13 Skrevet 8. desember 2022 Be om oppfølging av psykisk helse i kommunen. De kan følge deg lengre enn dps kan. Anonymkode: 34a86...4c4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #14 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Be om oppfølging av psykisk helse i kommunen. De kan følge deg lengre enn dps kan. Anonymkode: 34a86...4c4 Ts får tilbud om det Anonymkode: 45405...c76
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #15 Skrevet 8. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Vet også om haugevis av folk som får hjelp av dps for «bare» angst.. føler at livet står på spill her egentlig, blir bare verre og verre.. føler bare for å avslutte forholdet jeg er i, selge huset og flytte inn i et lite mørkt rom og ligge der i flere måneder. Har bare helt idiotiske tanker Har prøvd 5 forskjellige type antidepressiv uten noe bedring. Ja er det jeg har prøvd med treninga da, men føler meg egentlig bare mer tappet etter trening og da enda mer kald mot folk rundt meg Anonymkode: 34fc7...4ee Skjønner deg veldig godt og har vært i samme situasjon selv. Nå håper jeg kommunen kan gi deg minst like god hjelp. Men jeg skjønner veldig godt at du føler deg misforstått når DPS-psykologen sier at du er bedre samtidig som du selv føler at livet går til helvete. Jeg synes absolutt du bør si ifra til psykologen om det fortsatt er mulig. I tillegg håper jeg virkelig at du får minst like god hjelp hos kommunen om du ikke får fortsette hos DPS. Brukte akkurat de ordene "livet står på spill" da jeg gikk til psykolog og når man spiller med livet som innsats så har man naturlig nok ikke lyst til å bare "ta sjansen på at det ordner seg". Anonymkode: 87236...6c2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #16 Skrevet 8. desember 2022 Kan du be om å prøve en annen ADHD medisin som virker lenger? F.eks. aduvanz? Anonymkode: 0e764...0d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå