Gå til innhold

Tvn på veggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

På vår tv kan ikke strømledningen tas ut av tvn så hvis vi skulle hatt ledningen inni veggen ville det blitt et stort hull for å få stikkontakten inn og ut. Og det går jo ikke. 

Så det må bli en slags ledningslist/kabeltromler. Likte forslaget om å male den lik farge som veggen 🤔

Anonymkode: 1b02b...500

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 18.12):

Hei! Dere som har tv hengende på veggen, hvordan løser dere det med ledninger? Og alle tingene man typisk har ved tvn? Har dere en TV-benk uansett liksom? Sliter med å få gjort området ved tvn «ryddigere». 

På stuen har vi hull i veggen som ledningen går inn i rett bak TV så går den ut rett ved stikket. På soverommet har vi en list i samme farge som veggen som skjuler. (Vil få samme løsning som stue når vi pusser opp det rommet)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 18.56):

Kjøpte en 75 tommer svær tv og tenkte å henge den på veggen men tør ikke likevell pga syk tyngde.

Anonymkode: dbd95...997

Det skal gå bra med rett feste, vi har 85 på stuen

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

På stuen har vi hull i veggen som ledningen går inn i rett bak TV så går den ut rett ved stikket. På soverommet har vi en list i samme farge som veggen som skjuler. (Vil få samme løsning som stue når vi pusser opp det rommet)

Som tidligere nevnt i tråden, er det ikke lovlig å montere en strømledning bak en skjult installasjon, såfremt dette ikke er gjort av en elektriker som forskriftsmessig har isolert strømledningen i et plastrør.

Anonymkode: 1201e...d3f

• Liker 3
Skrevet
*Marihøna* skrev (På 8.12.2022 den 18.21):

Vi (les: samboeren min) har nettopp montert bestå moduler, fikk 3.60m med tvbenk, TVen festet på vegg, han boret hull i vegg bak TVen, bak tvbenk også trødde vi ledningene bak 👌🏼 veldig fornøyd

20221208_181928.jpg

Med mindre din sambo er elektriker og la de i rør så er dere i deep shit om det feks begynner å brenne

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som tidligere nevnt i tråden, er det ikke lovlig å montere en strømledning bak en skjult installasjon, såfremt dette ikke er gjort av en elektriker som forskriftsmessig har isolert strømledningen i et plastrør.

Dette er ordnet av elektriker da vi rev alt i stuen og bygget den opp igjen 🙂

Skrevet
*Marihøna* skrev (På 8.12.2022 den 18.28):

Jepp, alle ledninger ligger gjemt inn i veggen. Nå hadde vi isolasjon i veggen så ble litt ekstra tricky, men han teipa ledningene til tommestokk, og fikk ført ledningene ned til det andre hullet på den måten 👍🏼

Må si grøsser når jeg leser om isolasjon og 220V strøm i samme setting som dette. Håper inderlig at det er en faglært elektriker som har satt opp løsningen. Ellers er dette en brannfelle av uante proporsjoner.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kabelkanal :) 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Må si grøsser når jeg leser om isolasjon og 220V strøm i samme setting som dette. Håper inderlig at det er en faglært elektriker som har satt opp løsningen. Ellers er dette en brannfelle av uante proporsjoner.

Hvor varm kan en strømkabel som fører 160w bli? 1 grad over omgivelsene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 18.12):

Hei! Dere som har tv hengende på veggen, hvordan løser dere det med ledninger? Og alle tingene man typisk har ved tvn? Har dere en TV-benk uansett liksom? Sliter med å få gjort området ved tvn «ryddigere». 

Vi har en litt tykkere list under tv’en, på midten, og der ligger ledningen til tv’en. Under tv’en har vi et konsollbord, med en liten rottingkurv, der ligger dekoder.

Anonymkode: 04d95...259

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 15.22):

Ikke noe problem å montere en vanlig 75 tommer på gipsvegg, hvis det gjøres riktig. Trenger heller ikke montere i stender.

Og hva er riktig fremgangsmåte?

Anonymkode: ab215...685

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Og hva er riktig fremgangsmåte?

Gipsanker

Anonymkode: 1256a...a1c

Skrevet

Kabler legges i veggen med uttakene bak TV så intet synes, det er en løsning mange benytter for hjemmekino. Selv er jeg HiFi-entusiast, noen av oss gjør det samme (altså kabling i vegger) men mange kjøper dyre og fine kabler og har dem synlig, selv er mine kabler synlige og slik skal det forbli da jeg har planene klare for kablingen her hos meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

2 sekunder å google "montere tv gips" ;
https://www.komplett.no/article/55806/slik-monterer-du-tv-en-paa-veggen-paa-en-trygg-maate

Anonymkode: 1256a...a1c

Nå skulle ikke jeg montere TV på veggen, men jeg synes at når man tar seg tid til å skrive et innlegg om at dette er enkelt, kan man også ta med informasjon om fremgangsmåten.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 23.18):

Her går det et 32mm rør fra bak TVen og ned til bak TV-benken. Strømkabelen kan enkelt tres inn i dette røret, og enkelt tas ut igjen uten å involvere eletriker.

På soverommet har vi en nisje i veggen bak TVen. Der er det to kontakter og to nettverksuttak og plass til at Apple TV-boksen kan ligge der.

Skrevet

83" tv festet til veggen her. Kjøpte 2 planker, malte de i samme farge som veggen og festet plankene til stendere. Kjøpte et tv veggstativ som kan trekkes ut av vegg og justeres slik at jeg lett kommer til inngangene til hdmi, internett osv.

Har også en tv benk under hvor jeg kan ha senterhøytaler, resiver, tv box, ps5 osv på.

Anonymkode: b814c...b68

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 15.04):

Er ikke lovlig iht. El-forskrifter å skjule strømkabelen i veggen slik. Strømkabel skal være synlig for inspeksjon. 

Hos meg la elektiker inn en skjult kabelgate i veggen, slik at det bare var å trekke ledning fra tv.

Det som ikke er lov, er å ha støpsel skjult inne i vegg. 

Så lenge ledningen kommer ut nede og kan stikkes i kontakt utenpå vegg, er det ingen problem.

Anonymkode: 3dd2e...38c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...