Gå til innhold

Østlendinger som klager over «mørketid»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører stadig folk bosatt på det sentrale Østlandet klage over at det er så mørkt for tiden. Bare i dag har en bekjent i Oslo. samt et par influencere i hovedstaden lagt ut story på Instagram at det er jo så mørkt. 

Men det er jo overhode ikke mørkt? Solnedgang i Oslo 15.13, og det er jo dagslys en stund etter solnedgang også. 

Her i nord er det ekte mørketid, altså at solen rett og slett ikke titter over horisonten. Og det er flere uker siden solnedgangen var 15.13. 

Så det høres jo unektelig rart ut med «mørketid» i sør. 

Anonymkode: e3e26...2d2

• Liker 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er relativt.

Anonymkode: 82c69...7b9

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Vel, det er jo litt sånn at uansett hvor ille du har det så er det alltid noen som har det verre. Det kan ikke være slik at bare de som har det aller verst kan klage.

Når det er sagt så kan det være greit å få litt perspektiv noen ganger.  Man kan av og til bli lost i egen klage-bobble og miste oversikten over hvor bra man egentlig har det.

Anonymkode: 86e10...139

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hører stadig folk bosatt på det sentrale Østlandet klage over at det er så mørkt for tiden. Bare i dag har en bekjent i Oslo. samt et par influencere i hovedstaden lagt ut story på Instagram at det er jo så mørkt. 

Men det er jo overhode ikke mørkt? Solnedgang i Oslo 15.13, og det er jo dagslys en stund etter solnedgang også. 

Her i nord er det ekte mørketid, altså at solen rett og slett ikke titter over horisonten. Og det er flere uker siden solnedgangen var 15.13. 

Flytt sørover da om du er keen på mer lys.

Anonymkode: 0e457...c30

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan du påstå at det overhode ikke er mørkt? Selv om det ikke er total mørketid slik som i nord, er det fortsatt skikkelig mørkt. De få timene som er med dagslys er folk stort sett på jobb og det kan være deprimerende nok. Det var absolutt en medvirkende årsak til at jeg flyttet fra Norge.

Anonymkode: b48c2...1e4

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jada og barna i Afrika har det værre enn deg igjen så ingen av dine meninger eller følelser er gyldige......

Bu hu.

Anonymkode: a89fa...d89

Mørketid betyr jo tid for ettertanke for de mørke i Afrika som ikke har det så bra, stakkars.

Anonymkode: f0bb6...d74

Skrevet

I forhold til hvordan det er sommerstid, er det mye mørkere på denne tiden av året med mange færre timer dagslys. At det er enda mørkere andre steder endrer ikke på det. Kaldt er det også, helt uavhengig av at det er kaldere på Nordpolen...

• Liker 15
  • Nyttig 5
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At du har mer mørketid gjør ikke det at de som har mindre mørketid ikke føler det på kroppen. Det fungerer ikke sånn. 

Skylle det vært sånn så kunne ikke en som hadde vært uten mat i 2 dager klage. Fordi det finnes de som har vært uten mat i 4. Og disse kunne helle rikke klage fordi det finnes de som har vært uten mat i 6..  osvosv. 

Derfor er vinterdepresjoner, nedstemthet og Dvitaminmangel noe som også skjer her sør.  

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tips: Perspektiv er en fin sak.

Anonymkode: d0e77...581

• Liker 6
Skrevet

Det er dette som er mørketid for oss, og mange av oss synes denne perioden er tung. Det her minner om en sånn «du kan ikke klage fordi barna i Afrika sulter» greie. 

Anonymkode: 8d679...c9b

• Liker 8
Skrevet

Er det ikke lov å si at man er sulten heller bare fordi det fins barn i palestina som har det verre? 

Anonymkode: d62a8...5ec

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor ikke i Nord-Norge, men skjønner hva ts mener. Mørketid er for meg et fast begrep hvor sola er borte. Og det er den ikke sør for et eller annet punkt oppe i nord. Vi har sol flere timer i løpet av dagen, samme om det er svart som natta fram til kl 9 og fra kl 16. Jeg kaller det mørkere tider, men ikke mørketid. For vi har masse sollys på klare dager. 

Anonymkode: 78ea2...3cf

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har mørketid nesten like lenge som på Nordkapp, men jeg synes folk her sutrer helt uten grunn. Det er jo lyst på dagen selv om sola ikke er fremme, og mesteparten av mørketida skjer jo i desember når man uansett vil være inne 😅

I tillegg har vi alltid snø, så det er mye lysere her enn i Oslo der det ofte er snøfritt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mørkt i Oslo også om vinteren selv om det er mer lys her enn nord i landet. Jobber en 9-16 er en ikke ute i dagslys hele arbeidsuka. En går til jobb i mørket og kommer hjem til at det er mørkt.

Jeg har bodd i Hammerfest, i Bodø og i Tromsø på ulike tidspunkt i livet og kjenner godt til ekte mørketid, ekte sommer også med midnattssola som er i overkant mye lys innimellom😅 Vinterne på Østlandet opplever jeg personlig som tyngre alikevel. Det er noe med at det er mindre vær så det er bare likt hele veien tror jeg.

Jeg har frosset mer her enn jeg noensinne har gjort andre steder og det inkluderer vinteren i Kautokeino i 98/99.

• Liker 9
Skrevet

Det er mørkt når jeg kjører på jobb og mørkt når jeg kjører hjem. I november regnet det hver jævla dag, så var tilnærmet mørkt hele dagen. Nå har det i det minste klarnet så man kan se glimt at blå himmel om man kikker ut av vinduet fra jobb. Tror du de bare feiret jul i nord- Norge for hundrevis av år siden? At det bare var der man feiret at det snur og man går mot lysere tider igjen? Tror ikke det nei.. 

Anonymkode: 1d372...422

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

For oss som bor her så er det selvfølgelig mørkt! Jeg var i Bodø for 3 år siden på denne tiden og ja, det var ekstremt mørkt! Det kom aldri dagslys. Å lande i Oslo igjen da med fly kjentes som å komme til et annet land. Så å komme til Oslo nå fra et annet land vil nok være veldig mørkt. Så jo, det er mørkt her når vi har bare noen få timer med dagslys. Det er ikke ordentlig lyst for ca 10, så mørkner det allerede 14

• Liker 2
Skrevet

Det er vel ikke ordentlig mørketid, samtidig kan en bli mørketidsdeprimert.

• Liker 1
Skrevet

Haha ja, altså mørketid er tungt for alle, men de sørpå som faktisk har SOLLYS i noen timer før det blir mørkt? Hva i alle dager...

Her nordpå er det knapt dagslys i mørketida. Altså, du ser ikke solskinn, noe steder. Bare at himmelen er blå, om det er skyfritt. 

Foreldrene mine bor sørpå og har solskinn på juletreet på dagtid. SKINN. fra sola! 

Så ja,....  

Anonymkode: b2266...53e

• Liker 3
Skrevet (endret)

ITT: søringar som ikkje veit at mørketid er eit geografisk fenomen på breiddegradar nord for polarsirkelen og bokstavelig talt er den tida på året når sola ikkje kjem over horisonten

Endret av Mandagsunge
  • Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...