AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Del Skrevet 8. desember 2022 Ser en del tråder som har spurt angående dette, men fant ikke helt ut av hva man kom fram til. Har en del oppkapp av treverk fra et uteplatting. Impregnert tre. Mener det har stått i ca 10-11 år i vær og vind - uten vedlikehold. Treverket var helt grått/flistrete/algete osv da det ble kappet. Jeg vet ikke helt om tør å fyre med dette i vedovn? Har spurt "gamlingene" og de mener det vil være så lite impregnering igjen i trevirke at det er trygt. Jeg forsøkte med et par småbiter i dag for å se om det ble noe lukt - men kjente ikke noe spesiell lukt, flammen så helt vanlig ut osv. Jeg er litt skeptisk, men hva tenker dere? Jeg har en lukket vedovn med godt drag i. Anonymkode: e7972...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #2 Del Skrevet 8. desember 2022 Jeg hadde ikke gjort det. Anonymkode: b9c20...6b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #3 Del Skrevet 8. desember 2022 Nei hadde ikke gjort det. Gamlingene har ikke rett. Trevirket forurenser fortsatt. Hint - det har ligget ubehandlet utendørs i 10+ år og har ikke råtnet bare blitt tørt og flisete. Anonymkode: f50b1...e5a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 9. desember 2022 #4 Del Skrevet 9. desember 2022 Ikke noe lurt det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 9. desember 2022 #5 Del Skrevet 9. desember 2022 Jeg har fyrt masse med gammelt impregnert treverk. Jeg er forsiktig med asken, men tar den bare ut i hagen. Det fungerer helt fint, mener jeg. folk er så jævla sensitive, jeg er mer på linje med gamlingen til TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Del Skrevet 9. desember 2022 Det er vel spesialavfall. Anonymkode: 12043...915 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #7 Del Skrevet 9. desember 2022 Snok1 skrev (14 minutter siden): Jeg har fyrt masse med gammelt impregnert treverk. Jeg er forsiktig med asken, men tar den bare ut i hagen. Det fungerer helt fint, mener jeg. folk er så jævla sensitive, jeg er mer på linje med gamlingen til TS. Det er vi ikke! Vi tenker på miljø, peis og hva vi fyrer med. Det skal også du tenke på, men det driter du i. Og gamlingene har ikke rett og heller ikke du. Anonymkode: b9c20...6b2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #8 Del Skrevet 9. desember 2022 All bets are off, nå fyrer man med det man vil (så lenge det ikke er helseskadelig og du selv har, eller bor i nærheten av noen med balansert ventilasjonsanlegg. Med den fingeren regjeringen gir oss med strømprisene og ACER-avtalen uten å høre med befolkningen først, så er det lite respekt for miljøet her. Noen må faktisk velge mellom mat på bordet eller å fyre med det man har... Anonymkode: aed10...b81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #9 Del Skrevet 9. desember 2022 I peisen skal en kun fyre med tørt og rent treverk. Ikke impregnert og ikke malt. Heller ikke papp. Her har vi nok gjort feil mange ganger. Vi har aldri brent impregnert tre, men malt trevirke som vi har mye rester av og papp/papir brenner vi stadig vekk. Ikke type melkekartonger eller eggekartonger og den type papp, men mye annen papp. Anonymkode: bc59d...0ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MayorSantos Skrevet 9. desember 2022 #10 Del Skrevet 9. desember 2022 Dette kommer vel an på hva trådstarter tenker når det refereres til om dette går an å fyre med? din helse/inne luftkvalitet; = tror det går helt fint miljøet; = gjør ikke noen stor skade om du fyrer med dette. Om alle skulle gjort det så mulig det ville hatt en negativ effekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 9. desember 2022 #11 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er vi ikke! Vi tenker på miljø, peis og hva vi fyrer med. Det skal også du tenke på, men det driter du i. Og gamlingene har ikke rett og heller ikke du. Anonymkode: b9c20...6b2 I følge skremslene skal hele landsbyer dø av en teskje aske fra impregnert plank. I virkeligheten: Det har aldri skjedd og kommer aldri til å skje. I tillegg må det være 20 år siden de sluttet å impregnere med kobber, så innslaget av materialet som skal være dødelig er mindre og mindre. Bare chill, TS, og fyr med det du har. Pass på varmen så ikke steinene i ovnen sprekker. Det blir ekstrem varme når du fyrer med tørr plank. Ha også mals trekk slik at røyken etterbrenner så blir det minimalt med sot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. desember 2022 #12 Del Skrevet 9. desember 2022 1 hour ago, Snok1 said: tillegg må det være 20 år siden de sluttet å impregnere med kobber, så innslaget av materialet som skal være dødelig er mindre og mindre Det er vel i hovedsak kobberimpregnering man bruker idag. Arsen og krom ble faset ut tidlig på 2000-tallet. Sistnevnte er ikke spesielt gunstig å brenne, for da slipper man metallene og saltene ut i luften. I tillegg er asken giftig. Ulempen med private piper er at de ikke renser avgassene slik de gjør på gjenvinningsstasjonen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #13 Del Skrevet 9. desember 2022 Har du valget mellom å brenne gammelt impregnert tre og å fryse så velger du det første. Anonymkode: 1aefc...3ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #14 Del Skrevet 9. desember 2022 Snok1 skrev (4 timer siden): I følge skremslene skal hele landsbyer dø av en teskje aske fra impregnert plank. I virkeligheten: Det har aldri skjedd og kommer aldri til å skje. I tillegg må det være 20 år siden de sluttet å impregnere med kobber, så innslaget av materialet som skal være dødelig er mindre og mindre. Bare chill, TS, og fyr med det du har. Pass på varmen så ikke steinene i ovnen sprekker. Det blir ekstrem varme når du fyrer med tørr plank. Ha også mals trekk slik at røyken etterbrenner så blir det minimalt med sot. Hele landsbyen 😂 (ja hva gjør man om et hus brenner og det er impregnert utside? da burde jo alle daua i hele byen). Jeg har kjøpt meg vanlig vedkubber også, men vedkjelleren er full av oppkapp fra disse plankene. Akkurat hva de gjør for miljøet driter jeg litt i akkurat i dette spørsmålet. Dvs det lille som kommer fra en brent plankebit hos meg vil være musepiss i atlanteren i forhold til hva som pumpes ut ellers av De Store. Er mest redd det skal være skadelig for meg inne at jeg legger inn en plank sammen med kubbene? Anonymkode: e7972...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 9. desember 2022 #15 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er mest redd det skal være skadelig for meg inne at jeg legger inn en plank sammen med kubbene? Ingenting. Ta vare på asken på vanlig måte og nyt varmen.👍🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #16 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hele landsbyen 😂 (ja hva gjør man om et hus brenner og det er impregnert utside? da burde jo alle daua i hele byen). Jeg har kjøpt meg vanlig vedkubber også, men vedkjelleren er full av oppkapp fra disse plankene. Akkurat hva de gjør for miljøet driter jeg litt i akkurat i dette spørsmålet. Dvs det lille som kommer fra en brent plankebit hos meg vil være musepiss i atlanteren i forhold til hva som pumpes ut ellers av De Store. Er mest redd det skal være skadelig for meg inne at jeg legger inn en plank sammen med kubbene? Anonymkode: e7972...2d9 Så fint for deg da. Drit i alle og alt, tenk kun på deg selv. 🙄 Men, har sagt mitt så TS, du får vel gjøre som du selv vil. Adios. Anonymkode: b9c20...6b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 9. desember 2022 #17 Del Skrevet 9. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så fint for deg da. Drit i alle og alt, tenk kun på deg selv. 🙄 Men, har sagt mitt så TS, du får vel gjøre som du selv vil. Adios. Anonymkode: b9c20...6b2 I stedet for å komme med personanklager kan du vise til tilfeller hvor noen har tatt skade av aske eller røyk fra kobber-impregnert trevare. Legg litt innsats i det, lykkes du skal du få se at du klarer å omvende meg. På forhånd takk. Endret 9. desember 2022 av Snok1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sen ve ben Skrevet 9. desember 2022 #18 Del Skrevet 9. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ser en del tråder som har spurt angående dette, men fant ikke helt ut av hva man kom fram til. Har en del oppkapp av treverk fra et uteplatting. Impregnert tre. Mener det har stått i ca 10-11 år i vær og vind - uten vedlikehold. Treverket var helt grått/flistrete/algete osv da det ble kappet. Jeg vet ikke helt om tør å fyre med dette i vedovn? Har spurt "gamlingene" og de mener det vil være så lite impregnering igjen i trevirke at det er trygt. Jeg forsøkte med et par småbiter i dag for å se om det ble noe lukt - men kjente ikke noe spesiell lukt, flammen så helt vanlig ut osv. Jeg er litt skeptisk, men hva tenker dere? Jeg har en lukket vedovn med godt drag i. Anonymkode: e7972...2d9 Tre som er blitt malt, beiset eller lakket er ikke egnet som fyringsved. Det inneholder giftstoffer som kan gi farlige gasser under forbrenning samt føre til giftig aske. https://www.nrk.no/livsstil/_-ikke-fyr-med-planker-pa-peisen-1.11958117 Endret 9. desember 2022 av Sen ve ben 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eremitten Skrevet 9. desember 2022 #19 Del Skrevet 9. desember 2022 Det nyere impregnerte trevirket er en del mindre farlig enn gammelt CCA og kreosot, men jeg ville ikke brent noe av det i ovnen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #20 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Så fint for deg da. Drit i alle og alt, tenk kun på deg selv. 🙄 Men, har sagt mitt så TS, du får vel gjøre som du selv vil. Adios. Anonymkode: b9c20...6b2 Hehe, liker at du antar jeg bare tenker på meg selv 100% av tiden og driter i alt og andre? Som jeg forklarte, så spurte jeg - mtp min egen helse/hjem- i denne tråden spesifikt. Antar du ikke kjører bil eller gjør noe som helst som pøser ut farlig eksos osv noen gang? 😊 Anonymkode: e7972...2d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå