AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Dette er et spørsmål til dere som har hund med separasjonsangst. Hvordan løser dere dette i hverdagen? Jeg tenker på når dere skal på jobb og evt annet der hunden ikke kan være med? Lar den likevel være alene hjemme? Anonymkode: 69e83...73b
Tabris Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 Hunder som har separasjonsangst bør aldri være alene hjemme. For hver gang de får en negativ erfaring med å være alene hjemme så ramler eier tilbake i treningen og det blir dermed vanskeligere å komme noen vei og få progresjon. Alternative løsninger kan være: 1. Hundesenter/Doggy Day Care 2. Pass av kjente/avtalt betalt pass 3. Være med på jobb/hjemmekontor 4. Være med og vente i bilen
Wilma89 Skrevet 8. desember 2022 #3 Skrevet 8. desember 2022 Søsteren min har hund med seperasjonsangst. Den går i hundebarnehage. Å la en hund med seperasjonsangst være alene er etter min mening dyremishandling, 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Skrevet 9. desember 2022 Tabris skrev (10 timer siden): Hunder som har separasjonsangst bør aldri være alene hjemme. For hver gang de får en negativ erfaring med å være alene hjemme så ramler eier tilbake i treningen og det blir dermed vanskeligere å komme noen vei og få progresjon. Alternative løsninger kan være: 1. Hundesenter/Doggy Day Care 2. Pass av kjente/avtalt betalt pass 3. Være med på jobb/hjemmekontor 4. Være med og vente i bilen Wilma89 skrev (10 timer siden): Søsteren min har hund med seperasjonsangst. Den går i hundebarnehage. Å la en hund med seperasjonsangst være alene er etter min mening dyremishandling, TS er her. Jeg er helt enig i at hunden ikke bør være alene. Vår hund har seperasjonsangst og han lar jeg ikke være alene. Men det blir litt utfordringer i blant. Får spørsmål i blant fra andre; «Kan han ikke bare være hjemme alene en liten stund? Det er jo ikke så lenge.» Jeg blir litt usikker på hva som er rett svar, men mener at det kan han ikke. Han har lært seg å vente i bilen, men det har kun vært i maks 30 minutter. Han bjeffer litt når vi forlater han i bil, men roer seg når vi er ute av syne. Er vel begrensninger hvor lenge det er ok at han venter i en bil? Nå er det også minusgrader, så bilen blir jo fryktelig kald. Anonymkode: 69e83...73b
Tabris Skrevet 9. desember 2022 #5 Skrevet 9. desember 2022 33 minutter siden, AnonymBruker said: TS er her. Jeg er helt enig i at hunden ikke bør være alene. Vår hund har seperasjonsangst og han lar jeg ikke være alene. Men det blir litt utfordringer i blant. Får spørsmål i blant fra andre; «Kan han ikke bare være hjemme alene en liten stund? Det er jo ikke så lenge.» Jeg blir litt usikker på hva som er rett svar, men mener at det kan han ikke. Han har lært seg å vente i bilen, men det har kun vært i maks 30 minutter. Han bjeffer litt når vi forlater han i bil, men roer seg når vi er ute av syne. Er vel begrensninger hvor lenge det er ok at han venter i en bil? Nå er det også minusgrader, så bilen blir jo fryktelig kald. Anonymkode: 69e83...73b Ja, jeg forstår godt at det blir vanskelig noen ganger. Men jeg er enig med deg i at han kan ikke være hjemme alene i huset overhodet. Ikke så lenge dere er i prosessen og trener på det. Det er jo begrenset hvor lenge han kan ligge i bilen, selvsagt. Hvis jeg har min i bil lenge (f.eks er på helgekurs som varer fra 10-16) så har jeg ham løs i baksetet i stedet for i bilburet. Fordi jeg synes flere timer er for lenge i et lite bilbur. Men det er bare min oppfatning.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Skrevet 9. desember 2022 Tabris skrev (2 timer siden): Ja, jeg forstår godt at det blir vanskelig noen ganger. Men jeg er enig med deg i at han kan ikke være hjemme alene i huset overhodet. Ikke så lenge dere er i prosessen og trener på det. Det er jo begrenset hvor lenge han kan ligge i bilen, selvsagt. Hvis jeg har min i bil lenge (f.eks er på helgekurs som varer fra 10-16) så har jeg ham løs i baksetet i stedet for i bilburet. Fordi jeg synes flere timer er for lenge i et lite bilbur. Men det er bare min oppfatning. Vi er fortsatt i prosessen med å trene på dette, men jeg merker jeg gir litt opp og nå har det gått litt lenge uten trening. Han er 17 mnd nå. Jeg har ikke vært i jobb på lenge, men nå skal jeg begynne å jobbe redusert. Så det er vanskelig dette her. Anonymkode: 69e83...73b
Tabris Skrevet 9. desember 2022 #7 Skrevet 9. desember 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vi er fortsatt i prosessen med å trene på dette, men jeg merker jeg gir litt opp og nå har det gått litt lenge uten trening. Han er 17 mnd nå. Jeg har ikke vært i jobb på lenge, men nå skal jeg begynne å jobbe redusert. Så det er vanskelig dette her. Anonymkode: 69e83...73b Har dere vært i kontakt med atferdsspesialist for dette? Så kan de se på hvordan dere trenger og evt komme med innspill hvis det er ting dere kan gjøre annerledes.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #8 Skrevet 9. desember 2022 Tabris skrev (6 minutter siden): Har dere vært i kontakt med atferdsspesialist for dette? Så kan de se på hvordan dere trenger og evt komme med innspill hvis det er ting dere kan gjøre annerledes. Har vært i kontakt med en som jeg ikke følte var til stor hjelp. En hundetrener har vært hos oss ifbm annen trening, så noen råd kom fram der. Men det er litt vanskelig. En ting som nok stresser han hjemme alene kan være kattene våre som vi hadde fra før.. De har aldri blitt gode venner og de oppholder seg mest i kjelleren. Han vil jage og bjeffe på dem om de er i bevegelse og hører han katteluken fra kjeller så kan han bli litt oppjaget. Ikke alltid. Har grind øverst i trappen for at han ikke skal jage eller skade seg på trapp. Lett å høre katteluken selv om vi lukker foldedøren inn til der de oppholder seg og luken er. Av praktiske årsaker ble det montert foldedør og ikke vanlig dør for noen år siden. Anonymkode: 69e83...73b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #9 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har vært i kontakt med en som jeg ikke følte var til stor hjelp. En hundetrener har vært hos oss ifbm annen trening, så noen råd kom fram der. Men det er litt vanskelig. En ting som nok stresser han hjemme alene kan være kattene våre som vi hadde fra før.. De har aldri blitt gode venner og de oppholder seg mest i kjelleren. Han vil jage og bjeffe på dem om de er i bevegelse og hører han katteluken fra kjeller så kan han bli litt oppjaget. Ikke alltid. Har grind øverst i trappen for at han ikke skal jage eller skade seg på trapp. Lett å høre katteluken selv om vi lukker foldedøren inn til der de oppholder seg og luken er. Av praktiske årsaker ble det montert foldedør og ikke vanlig dør for noen år siden. Anonymkode: 69e83...73b Her bør dere trene hunden rundt kattene samtidig som dere jobber med separasjonsangsten. Lær hunden "ignorer" eller "slutt" ved å trene på det med godbiter. Ha hunden I bånd. Sett deg på gulvet og legg en godbit foran han. Vent til han ser vekk fra godbiten (det kan ta litt tid første gang). Idet han ser vekk fra godbiten, si "yes/bra!" og gi han en godbit (men ikke gi han godbiten på gulvet. Den plukker du opp med den andre hånden. Etter noen runder med dette vil han forstå at han får godbit om han ser vekk fra godbiten, og begynne å gjøre dette. Det er nå du skal legge inn en kommando ved å begynne å si "ignorer/slutt" idet han ser vekk fra godbiten, for så å si "yes/bra" og gi godbit. Tren på dette over de neste dagene. Etterhvert kan du gjøre det vanskeligere ved å kaste godbiten bortover gulvet, for så å be ham "ignorer/slutt". Da får du sett hvor godt han har forstått kommandoen. Ta deretter kattene med opp. Ha hunden I bånd. Be han "ignorer/slutt" hver gang han ser på kattene og gi godbit når han hører etter. Gjør dette to ganger daglig. Han må ikke få muligheten til å løpe etter kattene. Min eldste hund hadde separasjonsangst. Det var ille, så jeg måtte begynne ikke fra 0, men - 20. I tre dager reiste jeg meg fra sofaen hvert 15 minutt og gikk til gangen og tok på meg jakke, sko, rørte i nøklene, dørhåndtaket osv, osv, før jeg tok av meg alt, vandret tilbake til sofaen og satte meg igjen og latet som ingenting. Hunden ble stressa og hoppa opp hver gang, men etterhvert reagerte hun mindre og mindre, og til slutt gadd hun ikke engang å løfte hodet. Da begynte jeg å gjøre alt det over + åpne og lukke døren. Da reagerte hun igjen, men etter flere ganger med det, så sluttet hun å reagere. Da begynte jeg å gjøre alt over + gå ut døren, lukke den, åpne igjen med en gang og gå inn igjen. Igjen, da reagerte hun, men etterhvert sluttet hun å reagere på det også. Da begynte jeg å gå ut og ble ute i 3sek, så 6sek, så 10sek osv, osv. Etter en stund med det, så kunne jeg gå ut med søpla, hente posten, kjøre en kjapp tur på butikken osv uten at hun reagerte. I starten var det musesteg, men jo lenger frem i treningen vi kom, jo større ble stegene. Nå kan hun fint være hjemme alene i mange timer. Det tar litt tid i starten, men når vi først hadde jobbet oss opp til én time, så var ikke 2 timer langt unna, så 4 timer Anonymkode: 491dc...c5c 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #10 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Her bør dere trene hunden rundt kattene samtidig som dere jobber med separasjonsangsten. Lær hunden "ignorer" eller "slutt" ved å trene på det med godbiter. Ha hunden I bånd. Sett deg på gulvet og legg en godbit foran han. Vent til han ser vekk fra godbiten (det kan ta litt tid første gang). Idet han ser vekk fra godbiten, si "yes/bra!" og gi han en godbit (men ikke gi han godbiten på gulvet. Den plukker du opp med den andre hånden. Etter noen runder med dette vil han forstå at han får godbit om han ser vekk fra godbiten, og begynne å gjøre dette. Det er nå du skal legge inn en kommando ved å begynne å si "ignorer/slutt" idet han ser vekk fra godbiten, for så å si "yes/bra" og gi godbit. Tren på dette over de neste dagene. Etterhvert kan du gjøre det vanskeligere ved å kaste godbiten bortover gulvet, for så å be ham "ignorer/slutt". Da får du sett hvor godt han har forstått kommandoen. Ta deretter kattene med opp. Ha hunden I bånd. Be han "ignorer/slutt" hver gang han ser på kattene og gi godbit når han hører etter. Gjør dette to ganger daglig. Han må ikke få muligheten til å løpe etter kattene. Min eldste hund hadde separasjonsangst. Det var ille, så jeg måtte begynne ikke fra 0, men - 20. I tre dager reiste jeg meg fra sofaen hvert 15 minutt og gikk til gangen og tok på meg jakke, sko, rørte i nøklene, dørhåndtaket osv, osv, før jeg tok av meg alt, vandret tilbake til sofaen og satte meg igjen og latet som ingenting. Hunden ble stressa og hoppa opp hver gang, men etterhvert reagerte hun mindre og mindre, og til slutt gadd hun ikke engang å løfte hodet. Da begynte jeg å gjøre alt det over + åpne og lukke døren. Da reagerte hun igjen, men etter flere ganger med det, så sluttet hun å reagere. Da begynte jeg å gjøre alt over + gå ut døren, lukke den, åpne igjen med en gang og gå inn igjen. Igjen, da reagerte hun, men etterhvert sluttet hun å reagere på det også. Da begynte jeg å gå ut og ble ute i 3sek, så 6sek, så 10sek osv, osv. Etter en stund med det, så kunne jeg gå ut med søpla, hente posten, kjøre en kjapp tur på butikken osv uten at hun reagerte. I starten var det musesteg, men jo lenger frem i treningen vi kom, jo større ble stegene. Nå kan hun fint være hjemme alene i mange timer. Det tar litt tid i starten, men når vi først hadde jobbet oss opp til én time, så var ikke 2 timer langt unna, så 4 timer Anonymkode: 491dc...c5c Kjempe godt råd og veiledning til trening! Helt topp! 😊👍 Vi har til dels trent på dette med godbiter på gulvet der han ikke skal ta den som faller i gulvet, men ikke ved at han skal se bort. Vi har trent på dette for at han ikke skal løpe å ta gjenstander eller mat som vi med uhell mister i gulvet. Han har hatt en tendens til det. Men skal prøve din oppskrift. Har også trent på å gå ut i gangen og ta på jakke og sko osv. Men ikke så hyppig som du skrev. Skal prøves ut. Takk! ♥️ Anonymkode: 69e83...73b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå