Gå til innhold

Diskusjon om husarbeid og kommunikasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hele startet i går, da jeg spurte om mannen ville bli med i garasjen og rydde. Vi har samlet alt mulig rot der, og det hadde vært fint å fått inn en bil når vinteren nå har kommet.

Jeg var så dum som spurte rett etter middag. Han ville ligge og slappe av på sofaen og var sliten etter dagen. 

Vi har hatt noen diskusjoner rundt dette med energinivå, jeg elsker å pusle og gjøre ting, hater å se tv, han liker å se tv og tar livet mer med ro enn jeg gjør.

Svaret jeg fikk var om jeg ikke kunne sette meg ned og slappe av. Jeg ønsket ikke dette, da jeg hadde en god dag(sliter med noe kroppslige plager som varierer veldig, og dager som er verre ligger jeg også på sofaen). 

Fikk da beskjed om at jeg spurte på feil tidspunkt, og at jeg ofte har ønsker om å gjøre noe på feil tidspunkt. Kan visst ikke nevne slikt når han er sliten for da blir det dårlig stemning.

Jeg sa at det var kun et spørsmål, og at det absolutt ikke er noe problem for meg at han sier nei. Han sier ikke nei, men føler det heller blir til en greie der jeg skal ha dårlig samvittighet for å ha lyst til å få unna ting i hverdagen.

Dette eskalerte, og endte med veldig lite konstruktivt der jeg sa at jeg ønsket mer hjelp til klesvask og støvsuging, og han tolket da dette som at jeg er misfornøyd med forholdet vårt.  Og at hvis jeg hadde så mye energi kunne jeg da bare gå og ta klesvasken istedet..Klesvask er jo like morsomt for meg som for han, og husarbeid gjør jeg oftest for å få frigjort tid til annet jeg ønsker å bruke tiden min på. På jobb i dag fikk jeg til og med en melding der han skrev at han ventet bare på at noen annen skulle gi meg ekstra oppmerksomhet, så kom jeg vel til å forlate dette forholdet.

Vi fikk ikke løst dette i går, så den dårlige stemningen fortsatte. I dag etter jobb fyker han opp på vaskerommet og tar klesvasken, støvsuger begge etasjene, går ut og måker snø som en slags demonstrasjon.  Spurte om han ville ha en kopp kaffe etter middag, men det hadde han ikke tid til for det var så mye å gjøre. Og var jeg ikke fornøyd etter dette visste han ikke hva han skulle gjøre.

vi har hatt noen diskusjoner tidligere der vi sliter med å forstå hverandre. Jeg ønsker at vi kan bestille oss en time til terapeut, men dette ønsker ikke han. 

noen råd?

Anonymkode: 6c386...014

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Du - Feil timing. 

De fleste hater å få slikt "kastet på seg", uansett om de må være med eller ikke. Man får jo dårlig samvittighet om partneren styrer på i garasjen mens man selv sitter ved TVen. 

2. Du - Aldri ta opp "absolutt alt av frustrasjon" i fortsettelsen av en annen diskusjon.

Det eneste man oppnår er at alt låser seg, for man hører bare kritikk-kritikk-kritikk. 

3. Han - Passiv aggressiv oppførsel. 

Dette handler bare om å demonstrere at han ikke er lat, og fører bare til enda dårligere stemning. 

Oppsummert; dårlig kommunikasjon, og feil fra begge.

Løsningen på alt har jeg ikke. Men etter 20 år i et forhold gjør vi det slik at vi planlegger uka, og tar en "fot i bakken" på plan for dagen de fleste morgener. Vi har hver våre oppgaver, og oppgaver vi planlegger å løse sammen. Om den ene har ekstra energi tar man tak i oppgavene vi har splittet, ikke oppgavene vi hadde tenkt å gjøre sammen. 

Anonymkode: 91630...3c9

• Liker 8
Skrevet

Tipper at når du sier at du spør, og du selv tror du bare tar ting opp på helt vanlig vis, så oppleves du nok i andre enden som masete og passiv aggressiv. Dette ser du jo ikke selv såklart fordi «garasjen må jo ryddes». 

Dette kombinert med at fyren din er lat (sikkert overdrevet fra din side for å skape økende sympati) hjelper heller ikke på.

Anonymkode: bde96...0fb

• Liker 3
Skrevet

Har noe lignende her og, og jeg spør ofte i frustrasjonen over at han burde forstått at dette var noe han skulle gjort av seg selv, for lengst!

Men lang til kort, jeg sa til han at dette er faktisk noe vi må snakke om for vi må få det gjort. Hvordan vil du at jeg skal spørre deg? På hvilken måte er det best for meg å gjøre det, hvis jeg vil ha hjelp fra deg?

Det endret noe her i heimen ihvertfall.

Anonymkode: c926c...cbf

• Liker 1
Skrevet

Hvordan ble det så mye rot i garasjen?

Jeg er mann og liker å ting ryddig i garasjen "min" men det er slik at kona driver å slenge in ting ditt hele tiden - og det havner som regel rett foran døra. Pludselig klikker hun av det er så mye rot og då må garasjen ryddes. Det er jo hun som ikke kan legge ting på plass. Er du flink å holde orden i garasjen, Ts?

Anonymkode: c37d0...5ab

Skrevet

Hva med "Vi skulle tatt denne garasjen snart. Kanskje neste uke? Når passer det for deg? Vi kan jo gjerne gjøre det hver for oss også om det ikke passer for oss samtidig. Jeg kan gjøre de lette tingene, og så kan du gjøre X og Y siden du er så sterk og dyktig på sånt"

Her har du gitt han forvarsel, han kan gjøre arbeidet på et tidspunkt HAN har energi. Og du har også gitt han skryt 👍💪

Anonymkode: a41c7...fcd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan ble det så mye rot i garasjen?

Jeg er mann og liker å ting ryddig i garasjen "min" men det er slik at kona driver å slenge in ting ditt hele tiden - og det havner som regel rett foran døra. Pludselig klikker hun av det er så mye rot og då må garasjen ryddes. Det er jo hun som ikke kan legge ting på plass. Er du flink å holde orden i garasjen, Ts?

Anonymkode: c37d0...5ab

Eksakt hva driver hun og legger i garasjen?

Her er det blant annent jeg som sorterer ut gammelt tøy, og mye annet som skal ut av huset. Det er ofte jeg som bærer ned sesongsko, ting som ikke er i bruk, og større kjøkkenapparater/gryter. (bod/garasje i kjeller), samt utstyr til husdyr. Det er stort sett også jeg som storhandler, og kommer hjem med store partier som skal sorteres videre. 

Selvfølgelig har han forståelse for at dette ikke alltid har en plass, at man ikke kan kjøre til Freetex/Bir hver gang noe skal ut av huset, og at man ikke rekker å sortere alt på plass i en travel hverdag. Så innimellom tar vi en sjau sammen. 

(den er imidlertid planlagt, det er ikke slik at jeg plutselig farer opp og sier "nå! skal vi rydde garasjen")

Anonymkode: 91630...3c9

Skrevet

Hvis han tenker at hele forholdet står i fare, men ikke vil bli med til terapeut, betyr det at han egentlig håper at du bare drar snart? Så blir det «din skyld» at forholdet gikk fløyten, og han kan sitte igjen og ha fått det som han vil, samtidig som han blir den uskyldige part? Det høres ut som om det er større problemer enn kommunikasjon om rydding, i forholdet deres. 

Anonymkode: d2ad6...847

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis han tenker at hele forholdet står i fare, men ikke vil bli med til terapeut, betyr det at han egentlig håper at du bare drar snart? Så blir det «din skyld» at forholdet gikk fløyten, og han kan sitte igjen og ha fått det som han vil, samtidig som han blir den uskyldige part? Det høres ut som om det er større problemer enn kommunikasjon om rydding, i forholdet deres. 

Anonymkode: d2ad6...847

For en tullete ting å si og mene. Dette er et typisk resultat av for mange tanker som krøller seg sammen for å lage sine egne forklaringer. 

Anonymkode: 59282...8f1

Skrevet

Å rydde i garasjen, er en stor jobb.  Og kanskje helst noe man vil gjøre på varmere dager. Så vent til våren. Sett av helgen rundt 1mai. Og si fra i god tid.

Å rydde garasjen er ikke noe du tar opp 10 minutter før du tenkte det skulle gjøres. Det er dårlig motivasjon og tidspunkt. Han har vel sett for seg å spise middag og slappe av litt, og innstilt på det og ikke en giga jobb.

Anonymkode: 88cb1...101

• Liker 1
Skrevet

Vi har fast møte hver søndag etter lunsj. Da snakker vi om ting som skal skje den kommende uken og, ting som må gjøres i nær fremtid (denne uken eller neste uke) pluss at vi planlegger ukens middager. Går gjennom ting som må gjøres og avtaler hvem av oss som har ansvaret for det.  Det fungerer veldig bra for oss, for da vet alltid begge to hva som skal skje og da kan begge ta like mye ansvar for at ting blir gjort. 
Alt av husarbeid har vi fordelt, så der har vi våre faste oppgaver. Så slipper krangling om det. 

Anonymkode: 40d89...068

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...