Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg utfordrer dere andre her inne til å gi til Flyktninghjelpen som hjelper Ukrainere som lever i nød. 
Vi har dyr strøm, men vi har strøm, dette er mangelvare i Ukraina. Man regner med at mange fryser i hjel gjennom denne vinteren.

Ps: Dette er min Julegave i år. Min familie får ingenting, de har tross alt alt de kan tenke seg?  
Mitt bidrag er hva jeg tenker at jeg kan forsvare som uføretrygdet. Jeg har ca 21500 brutto per mnd.

D3625C0A-C42D-4E8E-9170-7016E1DC6E8E.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott gjort! Flyktninghjelpen er veldig flinke. 

Anonymkode: fff12...1be

• Liker 1
Skrevet

Medan i Afrika døyr dei som fluger, men dei er sokalla uverdige offer. 

Anonymkode: 78f57...860

• Liker 2
Skrevet

Jeg har gitt 5000,- til en bekjent som er der nede nå. Han kjøper vedovner som gis til de som har fått husene helt ødelagt. I dag postet han videoer og bilder fra området (det er virkelig utbombet) og vi ser at gavene kommer frem.

Anonymkode: 58693...971

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Meg over. Vi skal også bytte ut vår vedovn og da sender vi den gamle (fullt brukbare men for liten for huset) ned til Ukraina.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Medan i Afrika døyr dei som fluger, men dei er sokalla uverdige offer. 

Jeg jobber i en bistandsorganisasjon og ser dette daglig. Samme når flommen i Pakistan ble omtalt litt i media - det var fortsatt ikke like interessant å gi støtte dit som til Ukraina. Barna i Yemen? For lengst glemt. Nå skal det kun gis støtte til ukrainske barn. Altså, ikke misforstå meg nå, men det er ekkelt med dette. Ikke søren at pengene som gis til bistand skal gå til afrikanerne, de SKAL til ukrainere, uansett om behovet kan være større og/eller mer akutte andre steder…

Anonymkode: c6270...3b8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, blå augo og ljost hår kjem godt med når ein ber om hjelp. Fin medieomtale får ein òg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg jobber i en bistandsorganisasjon og ser dette daglig. Samme når flommen i Pakistan ble omtalt litt i media - det var fortsatt ikke like interessant å gi støtte dit som til Ukraina. Barna i Yemen? For lengst glemt. Nå skal det kun gis støtte til ukrainske barn. Altså, ikke misforstå meg nå, men det er ekkelt med dette. Ikke søren at pengene som gis til bistand skal gå til afrikanerne, de SKAL til ukrainere, uansett om behovet kan være større og/eller mer akutte andre steder…

Er det misunnelse om hvem som har det verst?

Anonymkode: cde9d...d33

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da jeg var ung, og vi tuslet rundt med bØssa og bedrev utpressing  av gamle damer (stor sett)  - så var det også typiske sånne "hjertesaker", feks  barna i - - - - Sierra Leone, eller Sarajevo osv... ... 

Hva tenker du som "spesialist" vi skal gi penger til, da? 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det en konkurranse om å ha det værst eller? Det er fattigdom og nød i mange deler av verden. 

- Etiopia

- Somalia

- Yemen

- Sudan og Darfur

- Nepal

- Kambodjsa

- Laos

- Myanmar

- El Salvador

- Bolivia

- Afghanistan

jeg kunne ramset opp enda fler.

Når det gjelder bistand og hjelp så er det ikke enten eller, vel? Jeg støtter Redd Barna, Amnesty etc. men ja, mine tanker går stadig til Ukraina, da jeg kjenner flere der og konflikten er såpass nærme oss. Det betyr jo ikke at en glemmer og driter i andre konflikter i verden. Man kan lure på og spekulere hvorfor så mange dødelige konflikter og humanitære konflikter ikke får mer oppmerksomhet, men det blir nok en annen diskusjon. 

Anbefaler youtubekanalene DW Documentary og Unreported World, de har mange aktuelle dokumentarer om kriser og konflikter som en hører lite om på TV og i nyhetene.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Tanuki skrev (14 minutter siden):

Er det en konkurranse om å ha det værst eller? Det er fattigdom og nød i mange deler av verden. 

- Etiopia

- Somalia

- Yemen

- Sudan og Darfur

- Nepal

- Kambodjsa

- Laos

- Myanmar

- El Salvador

- Bolivia

- Afghanistan

jeg kunne ramset opp enda fler.

Når det gjelder bistand og hjelp så er det ikke enten eller, vel? Jeg støtter Redd Barna, Amnesty etc. men ja, mine tanker går stadig til Ukraina, da jeg kjenner flere der og konflikten er såpass nærme oss. Det betyr jo ikke at en glemmer og driter i andre konflikter i verden. Man kan lure på og spekulere hvorfor så mange dødelige konflikter og humanitære konflikter ikke får mer oppmerksomhet, men det blir nok en annen diskusjon. 

Anbefaler youtubekanalene DW Documentary og Unreported World, de har mange aktuelle dokumentarer om kriser og konflikter som en hører lite om på TV og i nyhetene.

Du er nok eit unnatak - som har ein mann frå same kulturkrins. Det er eigentleg veldig få nordmenn som har hatt noko særleg med ukrainarar å gjera opp gjennom tidene (eg er fullt klår over at vikingane sigla på Dnepr, men det er lenge sidan). Eg seier ikkje med det at eg støttar Putin, men eg ser ikkje bort frå at ein del av støtta til Ukraina kan vera tufta på rasisme og eurosentrisme (Josep Borrell sa eitkvart om ein velstelt hage og ein jungel utanfor). 

Endret av Nattens rytter
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Enig med deg. Folk gir faen i alle andre som har det jævlig nå, det er tydeligvis kun ukrainere som teller. Selv har jeg donert til Matsentralen i Norge, det er en del her og som behøver hjelp. Vil også donere til folk i andre land, må bare finne noen prosjekter først. 

Anonymkode: 83c47...fac

• Liker 2
Skrevet

Vi har gitt til to ulike organisasjoner. Den ene kjøper vinterutstyr til 26.regiment, og den andre hjelper dyr.

Anonymkode: dcfb9...1fe

• Liker 2
Skrevet

TS. Tenker selv at det å fryse ihjel må være ille. Men å sulte ihjel er vel ikke noe bedre. Er vel det at Ukraina ligger nær oss som får meg til å reagere. 

• Liker 1
Skrevet
Einus skrev (4 timer siden):

TS. Tenker selv at det å fryse ihjel må være ille. Men å sulte ihjel er vel ikke noe bedre. Er vel det at Ukraina ligger nær oss som får meg til å reagere. 

Nært og nært - Ukraina ligg eit steinkast unna Tyrkia. 

• Liker 1
Skrevet

Så bra at dere vil hjelpe! Det går an å sende matpakker selv, direkte og gratis. Se postens sider. Da går ingenting vekk i "administrasjon", som f.eks. flyktninghjelpen er beryktet for.

Anonymkode: fb950...c95

• Nyttig 1
Skrevet
10 hours ago, Nattens rytter said:

Nært og nært - Ukraina ligg eit steinkast unna Tyrkia. 

Det er i Europa, og nært i den forstand. Det er vel ikke så vanskelig å skjønne.

Skrevet

Hvordan kan man være helt sikker på et disse pengene går til Ukraina og ikke havner i klørne til noe korrupte i Afrika eller brukes til å legge til rette for menneskesmugling?. 

Anonymkode: 1fa91...5db

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan man være helt sikker på et disse pengene går til Ukraina og ikke havner i klørne til noe korrupte i Afrika eller brukes til å legge til rette for menneskesmugling?. 

Anonymkode: 1fa91...5db

Derfor jeg gir via bekjent som selv reiser ned.

Skrevet
Tanuki skrev (15 timer siden):

Det er i Europa, og nært i den forstand. Det er vel ikke så vanskelig å skjønne.

Og derfor er de viktigere enn de andre som trenger hjelp? Absolutt ikke.
Hjelp folk her i landet! Det er mange som sliter i Norge. Hjelp folk i Somalia, i Syria, i Nepal. 

Anonymkode: 39271...9c8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...