AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Jeg har lenge vært fan av enkel innredningsstil, og har mye møbler i lyse tresorter og hvitt (men blander også inn litt fargede detaljer her og der, siden jeg synes rommet ellers fort blir litt «livløst», hvis alt kun er i lyse, duse farger. Jeg meldte meg nylig inn i en Facebook-gruppe som heter «Rene linjer og skandinavisk design», for å få litt interiør-inspirasjon. Men absolutt alle i denne gruppen poster bare bilder av fullstendig grå, beige og hvite hjem - og selv nå til jul, er det absolutt ingen som bruker detaljer i f.eks rødt eller lilla til å dekorere med. Det er kun hvite og beige stjerner osv. Har jeg misforstått totalt hva «skandinavisk stil» er? Innebærer det ingen bruk av farger overhode (utover altså nevnte beige, grå og hvit)? Hva heter i såfall den typen stil der man liker det enkelt, stilrent og med lyse møbler, men samtidig kan bruke litt farger (stort sett bare én eller to farger pr rom) på detaljer? Anonymkode: 93a8f...175 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 Skandinavisk stil er egentlig fra 70 tallet med retromøbler med runde glatte ben, og nå med kopier av denne stilen i lyse tresorter. Samt furu møbler i stilen som ble brukt da. Hvite og beige vegger, makrame, billedvev og andre slike detaljer. Med andre ord helt nøktern og naturlig nøytral. Tekstiler/skinn i lyse nøytrale toner og brunt. For å få litt farger er grønne planter med kanskje blomster best egnet. Jeg syns all dette svarte som folk fyller opp denne stilen med er så utrolig stygt. Svart metall og svarte detaljer i tekstil, bilder, nips etc. Og opprinnelig kommer den stilen med svart metall fra Danmark og har nada med skandinavisk stil å gjøre. Og plakatene fra Desenio og lignende steder. Gud bedre så stygt! Grå vegger og grå detaljer, grå møbler er også ingenting som har med skandinavisk stil. Skal du være tro til stilen er fargene hvittoner, brunttoner, naturlig tre, og grønne planter. Kanskje ikke uten grunn at folk liker bedre Japandi som er en miks av original skandinavisk stil med japansk inspirerte møbler og mørkebrune/skittenbrune detaljer. Ikke svart slik mange skal ha det til. Rødt, rosa, lilla og slike farger, er bedre til bohem stilen der det er mye grønt, mørke brunfarger i treverk, mye fjær, boa, overdådighet, ala teater og budoarer. Anonymkode: e8d2b...421 3 1
Chailatte Skrevet 9. desember 2022 #3 Skrevet 9. desember 2022 (endret) Hvis du går på ulike baderomsforhandlere har de ofte moduler i ulike stiler, og der er skandinavisk/naturtro alltid et fast innslag. Nå var det ikke spesifikt baderom du spurte etter, men der kan man se stilen ordentlig sånn som den "skal" være synes jeg. Veldig fin stil, men jeg klarer ikke kalde farger, så har aldri innlemmet den selv. Føler det er mye sjøgrønt i skandinavisk, og veldig lyst (men igjen, dette kan også være typisk baderom-skandinavisk). Liker det varmt og lunt - også er jeg ikke noe fan av krom så jeg er en av verstingene som jevnt over her som har erstattet krom med svart 🙈😅 Da vi var på boligjakt tittet vi også mye på nye leiligheter, og gjenganeren var at man fra byggestart kunne velge moduler på hele leiligheter. Samtlige hadde skandinavisk modul, og vi fikk se et eksempel på showroom visning. Spurte hun megleren, og utav 3 moduler, hadde Skandinavisk solgt betydelig minst. Blir nok litt for mye av det gode for de fleste. Gå for det du liker og som gir deg harmoni 🤗 Aner ikke hva stilen vår heter feks, vi har som sagt svarte detaljer, muskatnøtt farge i hoveddelen av huset (men har svære vinduer, ellers hadde vi aldri valgt noe så mørkt!), beige sofaer med svarte stålbein, spisestoler i mykt, brunfarget skinn, spisebord i tre med svarte stålbein, tre og svarte detaljer i stue nr 1 (henger sammen med spisestuen), svart, beige og gulldetaljer i stue nummer 2. Hovedtema hos oss er minimalistisk men LUNT. Endret 9. desember 2022 av Chailatte
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Skrevet 9. desember 2022 Rene linjer og minimalisme hadde stemt bedre med den gruppa, mener jeg. Er heller ikke enig i at det er rendyrket skandinavisk stil der, men innslag kan det vel være. Anonymkode: 15d08...e59
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #5 Skrevet 9. desember 2022 Jeg er uenig i at japandi ikke kan ha svarte detaljer, men da ikke for mye av det. Har til gode å se skittenbrune servantkraner og dørhåndtak. Vi er rimelig lei krom, så vi har også valgt svart, men bare på enkelte detaljer. Anonymkode: 1cbd4...ada 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Skrevet 9. desember 2022 Mye hvit, pastellfarger og ganske kjedelig. Ikea-ish. Anonymkode: 16aa4...e56 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #7 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 15.49): Skandinavisk stil er egentlig fra 70 tallet med retromøbler med runde glatte ben, og nå med kopier av denne stilen i lyse tresorter. Samt furu møbler i stilen som ble brukt da. Hvite og beige vegger, makrame, billedvev og andre slike detaljer. Med andre ord helt nøktern og naturlig nøytral. Tekstiler/skinn i lyse nøytrale toner og brunt. For å få litt farger er grønne planter med kanskje blomster best egnet. Jeg syns all dette svarte som folk fyller opp denne stilen med er så utrolig stygt. Svart metall og svarte detaljer i tekstil, bilder, nips etc. Og opprinnelig kommer den stilen med svart metall fra Danmark og har nada med skandinavisk stil å gjøre. Og plakatene fra Desenio og lignende steder. Gud bedre så stygt! Grå vegger og grå detaljer, grå møbler er også ingenting som har med skandinavisk stil. Skal du være tro til stilen er fargene hvittoner, brunttoner, naturlig tre, og grønne planter. Kanskje ikke uten grunn at folk liker bedre Japandi som er en miks av original skandinavisk stil med japansk inspirerte møbler og mørkebrune/skittenbrune detaljer. Ikke svart slik mange skal ha det til. Rødt, rosa, lilla og slike farger, er bedre til bohem stilen der det er mye grønt, mørke brunfarger i treverk, mye fjær, boa, overdådighet, ala teater og budoarer. Anonymkode: e8d2b...421 På en måte enig, men hva er alternativet? Det er jo enda styggere med en kald farge som sølv/metallfarget kran. Det passer på ingen måte inn i skandinavisk design det heller, og gull og messing er veldig trendfarger. Av flere onder ville jeg valgt matt svart Anonymkode: c0052...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #8 Skrevet 9. desember 2022 Skandinavisk stil er å være uhøflig og ikke snakke med andre enn nærmeste familie. Anonymkode: c1693...419 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #9 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På en måte enig, men hva er alternativet? Det er jo enda styggere med en kald farge som sølv/metallfarget kran. Det passer på ingen måte inn i skandinavisk design det heller, og gull og messing er veldig trendfarger. Av flere onder ville jeg valgt matt svart Anonymkode: c0052...0cf På 60 og 70 tallet var det vanlig med krom (blankt metall). Og baderommet var gjerne helpanelt med trevegger, hvitt badekar med krom kraner, og to knotter å skru på varmt og kaldt vann. Krom er mer nøytral enn gull og svart i kraner/armaturer. Om man hadde denne stilen. Det er jo treverket som ga varmen i interiøret, sammen med håndklær og andre tekstiler, Ble ikke så kjølig som man tror. Anonymkode: e8d2b...421
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #10 Skrevet 10. desember 2022 Kjedelig. Anonym. Anonymkode: ed1a3...2a4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #11 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): På 60 og 70 tallet var det vanlig med krom (blankt metall). Og baderommet var gjerne helpanelt med trevegger, hvitt badekar med krom kraner, og to knotter å skru på varmt og kaldt vann. Krom er mer nøytral enn gull og svart i kraner/armaturer. Om man hadde denne stilen. Det er jo treverket som ga varmen i interiøret, sammen med håndklær og andre tekstiler, Ble ikke så kjølig som man tror. Anonymkode: e8d2b...421 På hvilken måte er krom nøytral? Krom er et metall på lik linke med noe annet. Det at det har vært mye brukt tidligere, gjør ikke fargen nøytral. Anonymkode: c0052...0cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå