AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Ok her er saken eller problemstillingen om man heller burde kalle det for det. Jeg bor i en kommune med ingen fastleger og ingen i nærkommune heller. Eneste ledige er 35 mil unna en vei. Så litt for langt. Jeg kan ikke pga økonomien oppsøke privat for bare å si hei til de begynner på 2800 kroner. Jeg drikker mye, og har gått ned i vekt og flyr på do like mye. Tips til hva jeg kan gjøre. Anonymkode: 48918...9df
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 Du tar kontakt med legesenteret som er nærmest og får en time hos feks en turnuslege. Anonymkode: 3d3a7...418
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #3 Skrevet 8. desember 2022 Hvis du drikker mye så forklarer vel det at du flyr på do mye? Væske som går inn må jo også ut igjen. Kan du ringe nærmeste legesenter og høre om du kan få en legetime selv om det ikke er hos fastlegen? Anonymkode: 9c144...1f6 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #4 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tar kontakt med legesenteret som er nærmest og får en time hos feks en turnuslege. Anonymkode: 3d3a7...418 Tror du ikke jeg har prøvd det? Nærmeste legesenter er kun en lege på for tiden. Anonymkode: 48918...9df
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #5 Skrevet 8. desember 2022 Da ringer du nest-nærmeste legesenter osv. Hvis du tenker du kan få problemer med helsa fremover så kan du også vurdere om du ønsker å bo et sted med så dårlig helsetilbud. Anonymkode: 9c144...1f6 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #6 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du tar kontakt med legesenteret som er nærmest og får en time hos feks en turnuslege. Anonymkode: 3d3a7...418 De har ikke lov til å ha turnusleger på kontorer der det ikke er fastlege. Anonymkode: 4e635...4be
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #7 Skrevet 8. desember 2022 Om du tenker du er syk så må du bestille time 35 mil unna. Er ikke annet å gjøre Anonymkode: 029d2...24b 2
Topsi Skrevet 8. desember 2022 #8 Skrevet 8. desember 2022 Gå på legevakta, eller evt hvis du kjenner noen med diabetes, og få tatt en blodsukkerprøve for å utelukke diabetes. Så kan du evt bestille vanlig legetime der det er mulig senere
Muskath Skrevet 8. desember 2022 #9 Skrevet 8. desember 2022 Du må bestille time ett eller annet sted, så du får tatt de nødvendige blodprøvene. Om du så må reise 35 mil. Jeg hadde i alle fall glatt gjort det, hvis jeg var bekymret for helsa. 1
Leo Skrevet 8. desember 2022 #10 Skrevet 8. desember 2022 Det er kommunene som har det overordnede ansvaret for at du får tilgang til de helsetjenestene du har krav på, bl.a. fastlege, så det er altså administrasjonen i hjemkommunen din du må kontakte og så er det opp til dem å finne en løsning. Siden du neppe er den eneste i kommunen som står uten fastlege så er de sannsynligvis godt kjent med problemstillingen. Rett til fastlege - Helsenorge 3 2
Sirah Skrevet 8. desember 2022 #11 Skrevet 8. desember 2022 Har ikke fastlege jeg heller og tror det er flere år siden sist jeg hadde det. Kommunen her sliter skikkelig. Jeg får dog alltid legetime ved behov, bare hos vikar eller turnuslege.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #12 Skrevet 8. desember 2022 Vel da ringer du 116 117 om du trenger helsehjelp. Blir satt over til nærmeste legevakt da. Si du ikke har fastlege. Anonymkode: 87eab...07b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #13 Skrevet 8. desember 2022 Ser ikke ut som om dere som svarer i denne tråden har noen aning om hvor stort dette problemet er. For nei, det er IKKE bare å ringe legevakta så ordner alt seg. Jeg bor i en relativt stor kommune hvor 20% av innbyggerne nå mangler fastlege. Det skrives om dette i lokalavisa nesten hver dag. Ingen av de gjenværende legekontorene tar imot andre enn de som står på deres liste, vi får beskjed om å kontakte legevakta. Når vi kontakter legevakta får vi beskjed om at de bare tar imot akutte tilfeller og at legekontorene er pliktig å skaffe deg helsehjelp. Allikevel kommer du ikke inn døra hos et legekontor, du får beskjed om å klage til kommunen og statsforvalteren. Ukene går, ingen svar. Anonymkode: 9e255...74d 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #14 Skrevet 9. desember 2022 Hei, hør på nærmeste sykehjem om du kan ta et blodsukker. Det vil jeg tro er null problem å få gjort. Kommunen leverer tjenesten både hos fastleger å sykehjem, og her i allefall så gjør sykehjemmet sånt når det ikke er lege tilgjengelig. Om du har stort avvik på dette har du litt mer «kjøtt på beina» når du kontakter legevakt 🙂 Anonymkode: 177c3...5bb
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #15 Skrevet 9. desember 2022 Det må være et sykehjem der du bor. Gå dit, og spør om en av sykepleierne kan måle blodsukkeret ditt. Hvis dette er forhøyet, ringer du 116117 for å få råd. Anonymkode: 2abeb...75c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #16 Skrevet 9. desember 2022 Du kan måle blodsukker på de fleste apotek. Anonymkode: bdfd5...de2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #17 Skrevet 12. desember 2022 Har du helseforsikring? I så fall dekker det størsteparten av en privat legetime. Videokonsultasjoner er gratis. Hvis du ikke har helseforsikring, så kan du jo skaffe det. Alternativt så er en privat videokonsultasjon som regel mye billigere, så du kan jo evt starte der? Kanskje du kan få tatt en blodprøve privat uten å ha en fysisk konsultasjon. Anonymkode: 70187...a57
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #18 Skrevet 12. desember 2022 Bare noen forslag: 1. Ville gått på legevakten, si at du ikke føler deg bra. Forklar symptomer når du kommer inn til legen. 2. Ring dette legesenteret langt unna og spør om telefonsamtale med legen. Det må jo være mulig å få rekvirert blodprøver, at de blir tatt lokalt. De må jo ha noen som tar blodprøver av hjemmeboende syke osv. 3. Ring pasientombudet eller avisen. Hvis legekontoret nekter å ta deg imot lokalt, og legevakten sier de har plikt.. Synes ikke du skal gå på nærmeste sykehjem nei. Det blir helt feil. Anonymkode: e2eb2...2d9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #19 Skrevet 12. desember 2022 Ring legevakten og si du mangler fastlege og har symptomer på diabetes. Anonymkode: 706a4...b73 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå