AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Er et lag som har 32 medlemmer i en Facebook-gruppe. Vi har betalt inn 50 kr hver gang, og så har vi vunnet litt penger. Er oppe i litt over 16k. Jeg visste ikke om disse pengene siden laget har ligget dødt i årevis, av det jeg kjenner til. En lagleder skrev i gruppa i dag, og opplyste om nøyaktig beløp. Vedkommende mener at vi bare skal donere bort alt sammen, som jeg mener blir feil, men det kan man nesten ikke si. Jeg kan ikke huske noen enighet om at pengene skal gis bort, men dette er som sagt et inaktivt lag så vidt jeg vet, og jeg husker ikke alt 100 % etter flere år. Ville det ikke gitt mer mening å spørre hva medlemmene ønsker, og ikke låse oss til dette med å bare gi bort alt? Blir nesten umulig å foreslå noe annet når et veldedig formål først er nevnt. Jeg tenker i hvert fall at det for eksempel kunne vært greit å gi bort halvparten, og at man bruker resten av pengene på medlemmene, for eksempel et arrangement. Anonymkode: d52c6...f4b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #2 Skrevet 8. desember 2022 Jeg ville bedt om å få min andel. Enig i at det er dårlig å foreslå å gi bort noe på vegne av andre. Den som foreslo det trenger sikkert ikke pengene selv. Anonymkode: 4fbae...f76 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #3 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville bedt om å få min andel. Enig i at det er dårlig å foreslå å gi bort noe på vegne av andre. Den som foreslo det trenger sikkert ikke pengene selv. Anonymkode: 4fbae...f76 Ja, med mindre vi ble enige om det for flere år siden. Laglederen bør i hvert fall minne om denne evt enigheten. Hvis man bestemte seg for å bruke pengene på et arrangement er det mulig at kanskje halvparten ville dukket opp, eller færre, så en tusenlapp eller mer per pers, til pizza, alkohol, en aktivitet som koster penger... Anonymkode: d52c6...f4b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #4 Skrevet 8. desember 2022 Så du vil gjøre deg upopulær for 500 kroner? Anonymkode: 065d9...f34
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #5 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du vil gjøre deg upopulær for 500 kroner? Anonymkode: 065d9...f34 Nei. Les første innlegget. Anonymkode: d52c6...f4b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #6 Skrevet 8. desember 2022 Du trenger ikke skrive til alle at du vil ha din andel, bare til den som foreslo det. Tipper det er flere som gjerne ville hatt pengene sine nå. Anonymkode: 4fbae...f76
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #7 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du trenger ikke skrive til alle at du vil ha din andel, bare til den som foreslo det. Tipper det er flere som gjerne ville hatt pengene sine nå. Anonymkode: 4fbae...f76 Man må holde helt tyst om dette, noe annet er sosialt selvmord om man ikke har tenkt å bryte alle bånd til disse menneskene. Anonymkode: d52c6...f4b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 Og nå er pengene gitt bort til et bestemt formål. Vi har ikke hatt en avstemning engang, en lagleder har bare skrevet at pengene er overført til et navngitt formål og at det er basert på kommentarene under posten om dette i Facebook-gruppa 🤦 vi har ikke visst noe om at kommentarfeltet skulle fungere som en slags avstemning, og vi visste heller ingenting om frist for å foreslå formål, eller "stemme". Herregud, for et opplegg. Anonymkode: d52c6...f4b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #9 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og nå er pengene gitt bort til et bestemt formål. Vi har ikke hatt en avstemning engang, en lagleder har bare skrevet at pengene er overført til et navngitt formål og at det er basert på kommentarene under posten om dette i Facebook-gruppa 🤦 vi har ikke visst noe om at kommentarfeltet skulle fungere som en slags avstemning, og vi visste heller ingenting om frist for å foreslå formål, eller "stemme". Herregud, for et opplegg. Anonymkode: d52c6...f4b Det er da rimelig vanlig at om man er uenig i en ting så skriver man hva en selv tenker. Svarer en ikke på posten er det jo rimelig å tenke at folk er enige. Anonymkode: 3e62f...590
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #10 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er da rimelig vanlig at om man er uenig i en ting så skriver man hva en selv tenker. Svarer en ikke på posten er det jo rimelig å tenke at folk er enige. Anonymkode: 3e62f...590 Folk vegrer seg for å synse for mye, og man vil i hvert fall ikke være negativ til å gi bort pengene til et veldedig formål. Det ville vært litt sosialt selvmord, hvis man bryr seg om det. Som et absolutt minimum må det være en skikkelig avstemning. Noen kan for eksempel ha tenkt "åja, Kreftforeningen er allerede nevnt, da er det unødvendig at jeg foreslår Kreftforeningen". Anonymkode: d52c6...f4b
c_buk Skrevet 19. desember 2022 #11 Skrevet 19. desember 2022 Med tanke på at dette er penger dere ikke visste dere hadde så synes jeg ideen om å gi det bort er god jeg. Om det er uenighet så kan dere ta en quiz-konkurranse hvor vinneren får alt. Så kan evt vinneren gjør hva hen vil med pengene.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #12 Skrevet 19. desember 2022 c_buk skrev (31 minutter siden): Med tanke på at dette er penger dere ikke visste dere hadde så synes jeg ideen om å gi det bort er god jeg. Om det er uenighet så kan dere ta en quiz-konkurranse hvor vinneren får alt. Så kan evt vinneren gjør hva hen vil med pengene. Hvem var det som ikke visste? Jeg visste ikke, mulig at mange andre visste. Man må uansett gjøre dette på en mer åpen/informativ og demokratisk måte. Laglederen har til en viss grad kjørt sitt eget løp og bare åpnet for forslag innen veldedige formål. Forslaget ditt ville nok vært helt uaktuelt, og pengene er uansett overført til et formål. Anonymkode: d52c6...f4b
c_buk Skrevet 19. desember 2022 #13 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem var det som ikke visste? Jeg visste ikke, mulig at mange andre visste. Man må uansett gjøre dette på en mer åpen/informativ og demokratisk måte. Laglederen har til en viss grad kjørt sitt eget løp og bare åpnet for forslag innen veldedige formål. Forslaget ditt ville nok vært helt uaktuelt, og pengene er uansett overført til et formål. Anonymkode: d52c6...f4b Enig med deg i at "prosessen" her var litt rar. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå