Gå til innhold

Hvor mye komme strømregningen på med strømstøtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg har flyttet inn i ny leilighet og her er det kaldt! Innetemperaturen er på 17-18 c fordi jeg har ovnen på. 

Jeg har så langt brukt 233kwh for desember og lurer på hvordan sluttresultatet blir. Kan noen dele hva dere har fått i strømstøtte og endelig pris på faktura?

Har en leilighet på 81 m2.

Anonymkode: 4f076...a8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høres ut som ca 1000-1100, kommer vel ann på hvor mye mat som lages og hvor mye folk du har til jul tenker jeg.

Kommer veldig an på hvilken område du bor i.

Jeg er litt over deg per i dag, og forventer  ca 1150-1200 KwT brukt denne måneden

Nettleie 1200 KwT = 450 NOK

Effekt fast pris 200 NOK

Strømpris uten støtte 70 øre x 1200 KwT = 840 NOK + moms

Strømpris med støtte (90 % av spot 320-70 = 250 øre+ moms) 

Så forventer ca 150 øre pris per Kwt inkludert alt 1700-1800 NOK 

Dette variere hvor du er (Jeg er Østlandet) og om snittpris på 320 øre per KwT på spot holder seg ut måneden

Endret av NakenPanda
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk nettopp strømregning for hytten, som vi ikke bruker, hvor det er  8 grader på ovnene for å unngå skader. 4328 kr. Helt sinnsykt. 

«selg hytten» roper noen - i dette markedet? Lol

«Steng ned hytten» sier andre - men rørleggeren har ikke ledig kapasitet før i midten av februar pga alle stenger hyttene nå. 

4300kr jeg kunne gitt til noen andre som trenger det i julen.

Håper dette stopper snart. 

Anonymkode: 574b6...77b

Skrevet

Hvilken region tilhører du? Hvor bor du?

Så langt har vi brukt 420 kwt, og strømstøtten er utregnet til kr 1196 ut fra snittprisen så langt i måneden. Det utregnes forløpenede i Elvia-appen om du har de som netteier.

Region NO1 her, Innlandet.

Anonymkode: 71654...307

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken region tilhører du? Hvor bor du?

Så langt har vi brukt 420 kwt, og strømstøtten er utregnet til kr 1196 ut fra snittprisen så langt i måneden. Det utregnes forløpenede i Elvia-appen om du har de som netteier.

Region NO1 her, Innlandet.

Lillestrøm…usikker på region. Hvordan regner man ut nettleien?

Skrevet

Så lenge du har spottprisavtale så trenger du nok ikke å være så bekymret for strømregningen.

Husk at vi betaler kun 70 øre selv, deretter dekkes 90%. Det vil si at utover 70 øre, må strømprisen øke med 7kr for at den skal bli dobbelt så dyr. 14 kroner for at den skal 3 ganger så dyr osv. Om så strømprisen ligger konstant på 14,70kr per kWh gjennom hele desember  (noe som ville vært ganske ekstremt, og som vi ikke har sett nærheten av enda selv på de høyeste toppene), så snakker vi fortsatt kun om 2kr og 10 øre per kWh. Da har jeg riktig nok ikke tatt med nettleie osv, men den utgjør ikke så mye i disse dager.

Anonymkode: ea296...917

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Håper dette stopper snart. 

Anonymkode: 574b6...77b

Støre & Co vurderer situasjonen fortløpende.

Anonymkode: f5503...e02

• Nyttig 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge du har spottprisavtale så trenger du nok ikke å være så bekymret for strømregningen.

Husk at vi betaler kun 70 øre selv, deretter dekkes 90%. Det vil si at utover 70 øre, må strømprisen øke med 7kr for at den skal bli dobbelt så dyr. 14 kroner for at den skal 3 ganger så dyr osv. Om så strømprisen ligger konstant på 14,70kr per kWh gjennom hele desember  (noe som ville vært ganske ekstremt, og som vi ikke har sett nærheten av enda selv på de høyeste toppene), så snakker vi fortsatt kun om 2kr og 10 øre per kWh. Da har jeg riktig nok ikke tatt med nettleie osv, men den utgjør ikke så mye i disse dager.

Ikke så fort i svingene her nå. Strømstøtten beregnes fra snittet av spotpris gjennom måneden og ikke fra spotpris time til time. Det betyr at de dyreste timene er veldig dyre selv med strømstøtte. 

Akkurat nå er spotprisen 6,32kr/kwh her i NO1 og snittprisen i desember hittil er 4,04kr/kwh som gir en støtte på 2,83kr/kwh. Det gir en faktisk pris på 3,47kr/kwh (pluss nettleie) som fortsatt er jævlig dyrt og vil gi en heftig strømregning selvom du er flink med å bruke lite strøm.

Anonymkode: f0d3b...0b9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er NO1 du er i da. 
Nettleien er forskjellig fra selskap til selskap. Finn ut hvem som er din leverandør. De har sikkert en app med mer informasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke så fort i svingene her nå. Strømstøtten beregnes fra snittet av spotpris gjennom måneden og ikke fra spotpris time til time. Det betyr at de dyreste timene er veldig dyre selv med strømstøtte. 

Akkurat nå er spotprisen 6,32kr/kwh her i NO1 og snittprisen i desember hittil er 4,04kr/kwh som gir en støtte på 2,83kr/kwh. Det gir en faktisk pris på 3,47kr/kwh (pluss nettleie) som fortsatt er jævlig dyrt og vil gi en heftig strømregning selvom du er flink med å bruke lite strøm.

Anonymkode: f0d3b...0b9

Enig. Men når prisen går ned så vil det slå andre veien ved at strømstøtten dekker mer enn snittet, og man henter inn igjen det tapte på pristoppene. Oppvarming er jo noe man stort sett har på både dag og natt, og sånn sett jevner dette seg greit ut over tid. Derfor nevnte jeg ikke noe om dette med snitt. Er man flink til å unngå toppene og heller bare bruke strøm når det er billig kan man klare å spare litt, men jeg vil si at det er andre bedre ting man kan gjøre med tiden enn å sjekke timepris.  Grunnen til at spottpris gir et mer forutsigbart resultat er at man da betaler faktisk markedspris som strømstøtten baserer seg på, i motsetning til slike "stabil strømpris" avtaler hvor man betaler mye mer enn støtten dekker.

• Hjerte 2
Skrevet

Vi brukte i 365 kwh i november, har leilighet på 105 kvm og fikk regning på 796 kr etter strømstøtte.

Det er en del sprik i prisene fra selskap til selskap uavhengig av sone, når du bruker mest strøm påvirker også så det er rimelig vanskelig for noen å forutsi hva du ender opp med uten å vite hvilken avtale du har og slikt.

Skrevet

Utifra det du skriv vil du trolig bare bruke rundt 600kW iløpet av måneden.

Nettleien er noe ulik fra sted til sted i Norge, men når du vet din nettleie så kan du regne ut hva du trolig må betale via en strømkalkulator, som eksempelvis VG har:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V9p7Ol/vgs-stroemkalkulator-sjekk-hvor-mye-du-faar-i-stroemstoette

Når man legget inn dine tall, og en antatt nettleie på 16øre eks mva så vil forventet strømregning komme på ca 1720kr etter strømstøtte. (3500kr uten støtte)

Anonymkode: a8057...906

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettleien er noe ulik fra sted til sted i Norge, men når du vet din nettleie så kan du regne ut hva du trolig må betale via en strømkalkulator, som eksempelvis VG har:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V9p7Ol/vgs-stroemkalkulator-sjekk-hvor-mye-du-faar-i-stroemstoette

Når man legget inn dine tall, og en antatt nettleie på 16øre eks mva så vil forventet strømregning komme på ca 1720kr etter strømstøtte. (3500kr uten støtte)

Beklager, her var jeg litt rask.. riktig blir selvsagt 900kW

så strømregning på ~2600kr (~5300kr uten støtte)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bor i samme by. Har foreløbig brukt 170kw/t, og foreløbig er regningen da på 680,-.
Har 50kvm leilighet, varmer kun opp elektrisk og har rundt 20 grader inne. Kald kjeller under, og nabo kun på en side, så får ikke noe "gratis" varme.

Nettleien regnes ut fra forbruk og tidspunkt.
Det er omtrent umulig gjette seg til regningen siden vi ikke vet prisene fremover, og dermed heller ikke vet hva man ender opp med av strømstøtte eller nettleie.

Men for min del i høst:

Oktober: 580kw/t, 1010 kr strømregning, strømstøtten på ca 400,- som gjorde at faktura for nettleie ble redusert fra 430 til 30,-. Total kostnad for meg etter strømstøtte 1040,-.

Regning for september: forbruk 430kwt, 2000,- kr i strøm. Nettleie ca 400,-, strømstøtte ca 1400, så jeg fikk utbetalt 1000,-. Total kostnad for meg ca 1000,-

Aner ikke hva summen ender på i desember, skal på juleferie en uke også. Men regner med 1500,- totalt med nettleie og etter strømstøtte.

Anonymkode: a2359...b3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan klarer du anta at ts skal bruke ca 600kwt i desember? Vi er 8 dager ut i måneden, og hun har brukt over 1/3 av det du antar.

Hun bruker i snitt 29kwt pr dag, som vil gi ett månedsforbruk på 900...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan klarer du anta at ts skal bruke ca 600kwt i desember? Vi er 8 dager ut i måneden, og hun har brukt over 1/3 av det du antar.

Hun bruker i snitt 29kwt pr dag, som vil gi ett månedsforbruk på 900...

Som jeg også korrigerte rett etterpå:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nettleien utgjør ikke så mye i disse dager? Vel alt er relativt tydeligvis. Kommer man over i trinn 3 på fasleddet, eller enda verre trinn 4, da begynner det å bli ganske drøyt for fastleddsdelen. Så kommer den variable delen i tillegg. Den er på 46 og 56 øre hos meg, avhengig av om det er natt eller dag. En strømpris på 2,60 øre per kwt, pluss fastleddet, er jo helt hinsides all fornuft!

Vi har tidligere i år vært oppe i over 10 kroner, så det er ikke usannsynlig at vi havner der igjen. Litauen var tidligere i år årsaken til at strømprisene i hele NordPool-samarbeidet var forsinket da de sprengte alt som var av skalaer og var oppe i 40 kroner(!!). 

Om snittet havner på 5 kroner i desember, noe som ikke er usannsynlig, så koster det nesten 1,8 kroner per kwt. Pluss fastledd. Det er svindyrt!! 

Strømstøtten ser fin ut på papiret, men inflasjon og prisstigning går jo fortsatt bananas og den største pådriveren for det er jo strømprisene. Inflasjon tar ikke høyde for strømstøtte. 

Anonymkode: 6185a...ecb

• Liker 2
Skrevet

Haha, vi fikk 50 kr mindre å betale denne måneden etter å ha betalt ganske likt beløp denne høsten. Takk Støre...

Skrevet

Betaler full faktura nå  tror jeg gidder ikke dette strømstøttetullet  gjør heller noe med problemet som Jon Hustad sier det går ikke over 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...