Gå til innhold

Omsorgslønn for å hjelpe gamle foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innlegget ble myye lenger enn jeg tenkte, så blir utrolig takknemlig til de som orker å lese og kanskje også svare 🙈💕🙏

Noen som vet om jeg er kvalifisert til å motta dette, og evt hva lønnen kan bli? 🤔

Jeg er alenemor (41 år) på fulltid med 3 barn, som er krevende nok - men i tillegg har jeg gamle foreldre (slutten av 80 årene) som flere ganger i uken trenger min hjelp.

Pappa har kreft med spredning til skjelettet og bruker krykker og rullator. Mamma har alzheimers og klarer ikke lenger enkle ting som å bruke fjernkontroll til tv'en, og personlig hygiene har hun sluttet helt med. 

Siden kommunen nå vil at flest mulig eldre skal bo hjemme lengst mulig, samtidig som at hjemmesykepleien bare kan trå til hvis "brukerne" faktisk gir de lov og vil ha de i hjemmet sitt- ja da faller mye av omsorgsansvaret på oss pårørende.... Og det krever ganske mye! 

Jeg bor et stykke unna foreldrene mine, så bare det å kjøre til og fra de (som iblant skjer mer enn én gang pr dag) tar 1 time, i tillegg til kostbare bompenger og svindyrt drivstoff. 

Eksempler på hjelp de får av meg er:

Handle mat flere ganger i uka. Kjøre de til lege, sykehus, fysioterapeut, fotpleier,  banken for å ta ut penger, frisør, m.m. Jeg er også ledsager til mamma ved legetimer o.l., siden hun må ha med noen som husker hva som blir sagt. Er også med henne når hun skal ha seg nye klær, sko og undertøy. Må også følge pappa til og fra avtaler i tilfelle han mister balansen.  

Videre hjelper jeg de med klesvask (og må ofte gå gjennom mammas skap etter skitne klær som hun slenger fra seg), brette klær, stryke klær, skifte sengetøy, hente opp mat og div fra kjellerbod siden pappa ikke bør gå i trapper, skifte lyspærer, "fikse" mobilene deres (laste ned apper, ordne ny pin kode etter mamma har tastet for mange feil for ørtende gang o.l.) Lage div dokumenter som f.eks. fremtidsfullmakt og fylle ut søknadsskjemaer og skaffe div som trygghetsalar, seteforhøyer til doen eller støttehåndtak på badet, pynte i huset til forskjellige høytider, handle julegaver fra de til familiemedlemmer, løfte/flytte på tunge ting, osv osv...

Totalt sett tar denne omsorgen mye av tiden jeg skulle brukt på barna, så jeg er ofte sen med å lage middag hjemme, hjelpe til m lekser, få minstemann i seng m.m.... Alle barna går på (opptil flere) fritidsaktiviteter, så hver uke er en kamp for å få kabalen med levering og henting til å gå opp. Det har også skjedd flere kvelder når jeg skal ha sjelden kvalitetstid med barna, at jeg må dra midt i filmen el brettspillet f.eks. for å kjøre pappa til legevakten eller hjelpe mamma med tv'en for pappa har sovnet 🤯 Jeg bruker mye av tiden hjemme også på foreldrene mine; gjennom telefonsamtaler med leger og andre helsetjenester, mine søsken som bor langt unna og vil oppdateres, diskutere, planlegge eller komme med råd/meninger, og foreldrene mine ikke minst, som ringer meg daglig om alt mulig 😩 

I tillegg til at omsorgen for mine foreldre "stjeler" mye dyrebar tid hvor barna trenger meg (og jeg trenger de!), er det utrolig krevende og utmattende for meg, både fysisk og psykisk (stress, bekymringer, frustrasjon, søvnproblemer osv)..... Men jeg gjør det jo likevel, for de er mammaen og pappaen min! 

Så...med fare for å virke kynisk, grisk, kaldhjertet eller egoistisk...; 

Er en måte hvor jeg kanskje kan "få litt lønn for strevet"....?? 😏🤷‍♀️

Anonymkode: d55a1...80b

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Innlegget ble myye lenger enn jeg tenkte, så blir utrolig takknemlig til de som orker å lese og kanskje også svare 🙈💕🙏

Noen som vet om jeg er kvalifisert til å motta dette, og evt hva lønnen kan bli? 🤔

Jeg er alenemor (41 år) på fulltid med 3 barn, som er krevende nok - men i tillegg har jeg gamle foreldre (slutten av 80 årene) som flere ganger i uken trenger min hjelp.

Pappa har kreft med spredning til skjelettet og bruker krykker og rullator. Mamma har alzheimers og klarer ikke lenger enkle ting som å bruke fjernkontroll til tv'en, og personlig hygiene har hun sluttet helt med. 

Siden kommunen nå vil at flest mulig eldre skal bo hjemme lengst mulig, samtidig som at hjemmesykepleien bare kan trå til hvis "brukerne" faktisk gir de lov og vil ha de i hjemmet sitt- ja da faller mye av omsorgsansvaret på oss pårørende.... Og det krever ganske mye! 

Jeg bor et stykke unna foreldrene mine, så bare det å kjøre til og fra de (som iblant skjer mer enn én gang pr dag) tar 1 time, i tillegg til kostbare bompenger og svindyrt drivstoff. 

Eksempler på hjelp de får av meg er:

Handle mat flere ganger i uka. Kjøre de til lege, sykehus, fysioterapeut, fotpleier,  banken for å ta ut penger, frisør, m.m. Jeg er også ledsager til mamma ved legetimer o.l., siden hun må ha med noen som husker hva som blir sagt. Er også med henne når hun skal ha seg nye klær, sko og undertøy. Må også følge pappa til og fra avtaler i tilfelle han mister balansen.  

Videre hjelper jeg de med klesvask (og må ofte gå gjennom mammas skap etter skitne klær som hun slenger fra seg), brette klær, stryke klær, skifte sengetøy, hente opp mat og div fra kjellerbod siden pappa ikke bør gå i trapper, skifte lyspærer, "fikse" mobilene deres (laste ned apper, ordne ny pin kode etter mamma har tastet for mange feil for ørtende gang o.l.) Lage div dokumenter som f.eks. fremtidsfullmakt og fylle ut søknadsskjemaer og skaffe div som trygghetsalar, seteforhøyer til doen eller støttehåndtak på badet, pynte i huset til forskjellige høytider, handle julegaver fra de til familiemedlemmer, løfte/flytte på tunge ting, osv osv...

Totalt sett tar denne omsorgen mye av tiden jeg skulle brukt på barna, så jeg er ofte sen med å lage middag hjemme, hjelpe til m lekser, få minstemann i seng m.m.... Alle barna går på (opptil flere) fritidsaktiviteter, så hver uke er en kamp for å få kabalen med levering og henting til å gå opp. Det har også skjedd flere kvelder når jeg skal ha sjelden kvalitetstid med barna, at jeg må dra midt i filmen el brettspillet f.eks. for å kjøre pappa til legevakten eller hjelpe mamma med tv'en for pappa har sovnet 🤯 Jeg bruker mye av tiden hjemme også på foreldrene mine; gjennom telefonsamtaler med leger og andre helsetjenester, mine søsken som bor langt unna og vil oppdateres, diskutere, planlegge eller komme med råd/meninger, og foreldrene mine ikke minst, som ringer meg daglig om alt mulig 😩 

I tillegg til at omsorgen for mine foreldre "stjeler" mye dyrebar tid hvor barna trenger meg (og jeg trenger de!), er det utrolig krevende og utmattende for meg, både fysisk og psykisk (stress, bekymringer, frustrasjon, søvnproblemer osv)..... Men jeg gjør det jo likevel, for de er mammaen og pappaen min! 

Så...med fare for å virke kynisk, grisk, kaldhjertet eller egoistisk...; 

Er en måte hvor jeg kanskje kan "få litt lønn for strevet"....?? 😏🤷‍♀️

For å svare det enkelt: Nei

Da ville de fleste med aldrende foreldre som trenger hjelp få støtte noe en ikke gjør.

Anonymkode: 73824...4dc

• Liker 3
Skrevet

Nei, bare nei. 

La meg gjette, antar du er utenfor arbeidslivet siden du har tid til denne oppfølgingen. Dine foreldre må lære seg å finne løsninger uten å bry deg med alt. Tt kort, taxi, du kan handle på nett for de osv..

Virker som at du har blitt så vant til å få sponset alt av staten så du tenker det er enda mer å få støtte for..

Dine foreldre får betale for den hjelpa du gir de. Det er det rette og rimelige i dette tilfellet. 

Anonymkode: 1d36e...d89

• Liker 10
Gjest takinova
Skrevet

Hvis du ikke ønsker å gjøre det, så må du gi kommunen beskjed om at ingen kommer til å stille opp. De skal gi tjenester som er nødvendige.

Skrevet

Tenk om vi alle skulle få betalt hver gang vi måtte hjelpe et familiemedlem haha, det er vel halve poenget med å være familie? Å hjelpe hverandre?

Jeg reiser ofte til mine besteforeldre for å hjelpe dem med tv’en og andre ting de ikke får til. Sånn er livet, familien din er ditt ansvar, akkurat som du er deres. 

Anonymkode: dee5d...bc1

• Liker 3
Skrevet

Men kjære ts, dette er jo alt for mye! Sånn kan ikke du og barna dine ha det. Jeg skjønner at det er vanskelig å sette grenser overfor egne foreldre, og all ære til deg som ønsker å hjelpe dem.

Men her kommer en viktig beskjed til deg: ditt ansvar for dine barn er større enn ditt ansvar for dine gamle foreldre!

Det er viktigere å legge yngstemann i rett tid og slå av en prat på sengekanten enn at huset til foreldrene dine er pyntet til jul. Du skriver også at hjemmehjelpen bare kan bistå hvis de gamle slipper dem inn, vil det si at de kan få mer hjelp enn de gjør av kommunen, men nekter?

Uansett, du har satt tre barn til verden, ditt ansvar er først å fremst å ta vare på dem. Og deg selv, slik at du kan ta vare på dem. Og så er det flott at du kan hjelpe de eldre også, men ikke sånn at det går på bekostning av barna dine. Snu på det, vil du virkelig at dine barn skal nedprioritere sine egne barn for å hjelpe deg å bytte pinkode på mobilen og dra på shopping når du blir gammel?

Anonymkode: 47fa6...445

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Her er forresten et tips til: kan du fokusere mer på å hjelpe dem å bli mer selvstendige? Av det du skriver over, skriver av pinkode på din mors mobil helt. Lag et system hvor de ikke har mat i kjelleren, det går jo ikke om de ikke kan gå i trappen. Du trenger ikke stryke klærne deres, far får kjøpe noen strykefrie skjorter. Om mor ikke evner personlig hygiene overhode skal kommunen hjelpe med det. Klær til henne kan kjøpes på nett, men i en alder av 80+ år med alzheimer, trenger hun egentlig så mye nytt? 

Og du, ikke dra fra filmkveld barna dine for å hjelpe moren din med å skru på tven. Hun får lese Allers eller noe. Dette er helt vilt, er de den typen foreldre som spiller veldig på samvittigheten din? Og har gjort det siden du var barn? Sånn at du nesten ikke merker det lenger, du bare føler deg utilstrekkelig hele tiden?

• Liker 15
Skrevet

Her er informasjon om omsorgslønn: 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/alternativer-til-sykmelding-tilrettelegging-egenmelding-pleiepenger-mfl/kommunale-ytelser-omsorgslonn-og-avlastning

Det er bare kommunen som kan svare deg på det du spør om. Man kan få omsorgslønn for særlig tyngende omsorgsoppgaver for eldre. Det må imidlertid søkes om det, det er kommune som vurderer behovet/omfanget av omsorgsoppgavene, og kommunen kan velge å heller gi andre tjenester i stedet for omsorgslønn

Anonymkode: 2b5ef...e1d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, bare nei. 

La meg gjette, antar du er utenfor arbeidslivet siden du har tid til denne oppfølgingen. Dine foreldre må lære seg å finne løsninger uten å bry deg med alt. Tt kort, taxi, du kan handle på nett for de osv..

Virker som at du har blitt så vant til å få sponset alt av staten så du tenker det er enda mer å få støtte for..

Dine foreldre får betale for den hjelpa du gir de. Det er det rette og rimelige i dette tilfellet. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tenk om vi alle skulle få betalt hver gang vi måtte hjelpe et familiemedlem haha, det er vel halve poenget med å være familie? Å hjelpe hverandre?

Jeg reiser ofte til mine besteforeldre for å hjelpe dem med tv’en og andre ting de ikke får til. Sånn er livet, familien din er ditt ansvar, akkurat som du er deres. 

Anonymkode: dee5d...bc1

Typisk surmagede KG-innlegg, som gir inntrykk av at man ikke har lest hovedinnlegget. Vi snakker ikke om at man iblant hjelper eldre foreldre her med noen praktiske ting uten vederlag, det gjør de aller fleste uten problem. Men det er når det går over i reell omsorg at behovet blir omfattende, f. eks. nevnes det jo både kreft og alzheimer her, som begge er alvorlige sykdommer og som krever mye oppfølging og tilrettelegging, samt koordinering med fastlege og helsevesen. Når en eldre mor har sluttet helt med egen hygiene, så sier det seg selv at omsorgsbehovet er ganske betydelig og langt utover å hjelpe foreldrene i blant. Det sier seg også selv at en eldre mann med kreft med spredning til skjelettet trenger mye hjelp. 

Det finnes faktisk en ordning om omsorgsstønad for enkelte som driver utstrakt omsorg for f. eks. eldre foreldre eller andre pleietrengende: https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/omsorgsstonad/

Anonymkode: 450e4...b42

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her er forresten et tips til: kan du fokusere mer på å hjelpe dem å bli mer selvstendige? Av det du skriver over, skriver av pinkode på din mors mobil helt. Lag et system hvor de ikke har mat i kjelleren, det går jo ikke om de ikke kan gå i trappen. Du trenger ikke stryke klærne deres, far får kjøpe noen strykefrie skjorter. Om mor ikke evner personlig hygiene overhode skal kommunen hjelpe med det. Klær til henne kan kjøpes på nett, men i en alder av 80+ år med alzheimer, trenger hun egentlig så mye nytt? 

Og du, ikke dra fra filmkveld barna dine for å hjelpe moren din med å skru på tven. Hun får lese Allers eller noe. Dette er helt vilt, er de den typen foreldre som spiller veldig på samvittigheten din? Og har gjort det siden du var barn? Sånn at du nesten ikke merker det lenger, du bare føler deg utilstrekkelig hele tiden?

Det med å dra fra barna på kvelden følte jeg med pappa at jeg var nødt til siden han var veldig dårlig, og med mamma og tv'en var det fordi hun gjør ingenting annet lenger pga alzheimersen...tv er det eneste hun fortsatt er interessert i 🤷‍♀️ Og denne kvelden gråt hun i tlf og sa at ingenting hun vil betyr noe for pappa lenger, så da fikk jeg jo så vondt av henne... Kan ikke si til min stakkars snille mamma som ikke forstår så mye av noe som helst lenger, at jeg ikke gidder å komme så hun får bare sitte der og gråte 🙈

Er ikke så lett å hjelpe de bli selvstendig, når de begge er ved livets slutt og stort sett ikke tar imot råd fra noen som helst.... De har begge bare gitt opp føles det som, og det beste for de hadde vært å komme i omsorgsbolig! Men de vil ikke, og så lenge de ikke er umyndiggjort (som skal svært mye til for å skje), kan ingen tvinge de heller 🤷‍♀️

De spiller ikke på samvittigheten min nei, ikke som jeg har oppfattet det hvertfall... De spør om hjelp, og jeg sier stort sett ja, for nå går vi hvertfall inn i siste året min far er iblant oss, og når han drar sin vei vil mamma garantert følge like etter ❤

Da er det ikke så lett å være hard og sette grenser 😕

TS

• Hjerte 15
Skrevet

Sånn rent praktisk: 

Pleiepenger; Hver menneske har 60 dager med "pleiepenger". Dette tilhører personen, dvs at din mor har 60, og din far har 60, som "deles ut" til de nær dem. Dette kan være til å f.eks yte pleie eller omsorg i hjemmet. Jeg jobber i kreftomsorgen og ser at mange typisk tar ut disse pleiepengene for sent, slik at de aldri får brukt dem. Mange sliter seg ut i prosessen å få alt til å "gå opp". 

Hjelpestønad; Kan også være aktuelt. Jeg hadde søkt.

Du kan også få pensjonsopptjening ved omsorg for eldre - Dette betyr ikke noe "her og nå", men betyr at du fortsatt tjener pensjon selv om du er hjemme. 

Anbefaler time med sosionom eller evt fastlege (kan se for meg de vet om flere løsninger) som kan hjelpe.

Andre forslag til å bedre situasjonen kan være f.eks;

- Bestille matvarer hjem til dem.
- Betale noen for å stelle i hage/måke snø
- Vaskehjelp ukentlig eller annenhver uke. Kan f.eks samkjøres med at du tar de med ut (café eller annet?) hvis de ikke ønsker dette.

Dessverre er det mange "usynlige" oppgaver man ikke kan sette bort til andre. Men kanskje det kan hjelpe å få "betalt fri" en dag i blant til å få unnagjort en del av disse oppgavene uten å forsake kvelden med familien.

• Liker 7
  • Nyttig 14
Skrevet

Det kan godt hende du har rett på ts, så du bør kontakte kommunens tildelingskontor. Omsorgsstønad og tilsvarende er en rimelig løsning for kommunen. Vi (kommunen jeg jobber i) har tilfeller der naboer av eldre får noe omsorgsstønad fordi de bor så isolert til og må trå til hvis trygghetsalarmen går, mens de venter på hjemmehjelp. Og det er en langt mindre tyngende oppgave enn du har. 

Anonymkode: fde8d...a08

• Liker 3
Skrevet

Du må være mer effektiv. Trenger feks ikke handle flere ganger i uken. 

Hvis problemet er at de ikke kan være alene må de få mer hjelp fra kommunen.  Din mor kan feks få dagsenter, eller sykehjem. Hvis hun er så dårlig som du beskriver har hun rett på det, og er trolig ikke samtykkekompetent.

Anonymkode: 485e7...40b

• Liker 3
Skrevet

Jeg føler med deg ts ♥️ Jeg er i tyveårene og har nå fullt ansvar for min far som har vært i en ulykke. I en periode på ett år nå har jeg hatt ansvar han og huset hans. Det tynger noe fryktelig å sørge for rene klær, rent hus, fullt kjøleskap, at gjøremål gjøres. Jeg springer beina av meg de dagene jeg er hos han, og er helt utkjørt. Jeg bor en time unna, og bruker så forferdelig mye tid på alt som må gjøres for han. Han er oppegående og kaoset hos oss tar slutt når han har kommet seg på beina igjen, men inntil da har jeg alt ansvar. Går meg søppel, fikser pant, tomt glass, skifter på senger, henter post, henter pakker, lista er virkelig endeløs. 

Ikke bry deg om de surmagede kommentarene her, vi som er i samme båt gråter de samme fortvilte tårene av frustrasjon! 

Klem fra meg ♥️♥️♥️

Anonymkode: b00f7...68b

• Hjerte 6
Skrevet

Her tenker jeg at de må få seg omsorgsbolig. De klarer seg ikke selv og det kan ikke være ditt ansvar. Ta kontakt med fastlegen og få fortgang på det. Ellers sliter du deg fullstendig ut og det kan umulig være intensjonen til kommunen. Jeg vet det er vanskelig men her har kommunen ansvaret. Sier ikke fastlegen noe?

Anonymkode: 3a21f...db0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er klart at det å ha ansvaret for å ta vare på foreldre som trenger hjelp, er en stor påkjenning både fysisk og psykisk. Det er et stort ansvar og det krever mye. Det er veldig bra at kommunen nå ønsker at eldre skal bo hjemme lengst mulig, og dette bør også tas hensyn til når det gjelder økonomisk støtte. Det er vanskelig å si med sikkerhet om du er kvalifisert for omsorgslønn, da dette varierer fra kommune til kommune. Det beste du kan gjøre, er å ta kontakt med kommunen din for å få informasjon om deres regler og krav for å motta omsorgslønn. Det er også viktig å vite hvilken type støtte som er tilgjengelig, og hva som kreves av deg for å kvalifisere deg. Omsorgslønnen kan variere fra kommune til kommune, så det er viktig å sjekke dette også. Jeg håper du finner ut av informasjonen du trenger og får støtte og hjelp du fortjener. Lykke til!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For å svare det enkelt: Nei

Da ville de fleste med aldrende foreldre som trenger hjelp få støtte noe en ikke gjør.

Anonymkode: 73824...4dc

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, bare nei. 

Haha dette er grunnen til Kvinneguidens dårlige rykte.. leser dere ikke en gang innleggene dere svarer på? Hvorfor svare når dere ikke kan noe?

Anonymkode: e4b13...634

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er helt klart mulig, andre har svart på hvilke ordninger som kan være aktuelle så skal ikke gjenta det.

Men det er åpenbart at når det foreligger diagnoser som Alzheimer og kreft med spredning, så er det en situasjon med ekstraordinært hjelpe og pleiebehov, langt ut over hva en kan forvente av familie.

Uansett så begynner situasjonen nå å bli uholdbar. Både for foreldrene dine og deg - ting vil jo (beklager å si det) bare bli verre. Begge sykdommene de har vil eskalere.

Har du kontakt med fastlegen deres? Og med omsorgskontoret?

Dere må begynne å snakke om og legge en plan for fremtiden til foreldrene dine. Omsorgsbolig? Sykehjem?

Hvordan få de til å ta imot dem hjelpen de faktisk har tildelt hjemme?

Vi var i litt samme situasjon med mine besteforeldre. De forstod ikke helt, ville ikke ha ‘kommunen’ hjemme, slapp ikke inn hjemmehjelp.

Min far tok ut noen fridager, og var sammen med dem ei uke. Slapp inn hjemmehjelpen, beroliget, normaliserte. Så de kom over terskelen og begynte å faktisk ta imot hjelp.

Og det trenger jo ikke være deg som evt gjør det, dine søsken bør også ta del i problemløsningen i hvordan hjelpe foreldrene dine videre i hjelpeapparatet.

Anonymkode: 22143...5eb

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men kjære ts, dette er jo alt for mye! Sånn kan ikke du og barna dine ha det. Jeg skjønner at det er vanskelig å sette grenser overfor egne foreldre, og all ære til deg som ønsker å hjelpe dem.

Men her kommer en viktig beskjed til deg: ditt ansvar for dine barn er større enn ditt ansvar for dine gamle foreldre!

Det er viktigere å legge yngstemann i rett tid og slå av en prat på sengekanten enn at huset til foreldrene dine er pyntet til jul. Du skriver også at hjemmehjelpen bare kan bistå hvis de gamle slipper dem inn, vil det si at de kan få mer hjelp enn de gjør av kommunen, men nekter?

Uansett, du har satt tre barn til verden, ditt ansvar er først å fremst å ta vare på dem. Og deg selv, slik at du kan ta vare på dem. Og så er det flott at du kan hjelpe de eldre også, men ikke sånn at det går på bekostning av barna dine. Snu på det, vil du virkelig at dine barn skal nedprioritere sine egne barn for å hjelpe deg å bytte pinkode på mobilen og dra på shopping når du blir gammel?

Enig i dette (markerte en ekstra setning i bold). Dette er en umenneskelig stor oppgave for én person, som i tillegg har familie selv. De MÅ ta imot all mulig hjelp fra kommunen, selv om det kanskje er mer behagelig for dem at du gjør det. Dette må du ta en alvorlig samtale med dem om. Kanskje kan du også involvere primærkontakten deres i hjemmesykepleien. 
Ellers må ting legges opp enklere hjemme hos dem, slik at de trenger mindre hjelp. For eksempel må de ikke lenger lagre noe i boden, slik at du slipper å hente ting der fordi de ikke skal gå i trappa. 
Burde de få mer hjelp enn de får nå? Det kan være en vurdering som endrer seg fortløpende, for begge to. Når er det nødvendig med plass i sykehjem/omsorgsbolig? 
Du kan ikke gjøre alt. 

Anonymkode: 97ff1...ad8

• Liker 3
Skrevet

Er du i jobb, TS? For dersom du er det og må ta fri uten lønn, er det rimelig å se på om du kan få noe. Men om du allerede går på en stønad av noe slag (fordi du ikke kan jobbe?) er det ikke rimelig at det offentlige betaler deg enda mer (for å jobbe…) - da er det evt dine foreldre som må betale for din bistand. 

Anonymkode: 11570...3a8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...