Gå til innhold

Kjæresten er så sta og egen at jeg lurer på om det har rablet for han.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min er ekstremt sta og egen, og det er en lite sjarmerende side av personligheten hans for det blir for mye av det gode.

Eks:

I går skulle han reise  til et tettsted i Sverige og siden jeg har bodd der og han ikke, kom jeg med tips om reiserute, bytte av tog/buss/overnatting osv.

Han sa at han ikke ønsket mine råd og at dette klarte han selv, og etter at han hadde lagt opp reiseruten sin, viste det seg at han hadde kjøpt billetter til en melkerute som gjorde at han ville komme frem rundt midnatt.

Jeg spurte hvor han skulle sove og da fortalte han at han skulle sove på stasjonen på en benk! Da jeg spurte om stasjonen var åpen, sa han at det visste han ikke men jeg fikk ikke lov å sjekke det for det skulle han gjøre selv, men han gjorde det ikke før han dro..

Jeg har en gammel studievenninne som bor der hvor han skulle, og sa at han muligens kunne overnatte hos henne men da måtte jeg ta kontakt på forhånd, men da ble han irritert og sa jeg ikke skulle blande meg.

Han kunne sikkert gå innom en bar eller noe hvis stasjonen var stengt, eller leie et Airbnb rom.

Jeg sa at jeg kjenner stedet og det er ikke noen barer som åpen om natten fordi alt stenger klokken 23, og at Airbnb må bestilles da han ikke kan ringe utleiere kl 00:00 og be om rom.

Han dro avgårde og 4 timer før han kom frem fikk jeg en melding fra han om at han hadde funnet ut at stasjonen var stengt, ingen leide ut Airbnb rom og han lurte på om jeg kunne kontakte min gamle studievenninne slik at han fikk overnatte.

Jeg har ikke snakket med denne studievenninnen på mange år, men jeg ringte henne og forklarte at min kjæreste var på vei og at han trengte et sted å sove for en natt, og beklaget at  dette kom brått på og jeg måtte faktisk ta en hvit løgn og si at han ikke var helt frisk i hodet for tiden.

Hun ble veldig overrasket men sa høflig ja, men jeg tenkte at dette betydde jo at hun ikke kunne legge seg men måtte vente til han kom litt over midnatt.

Jeg synes dette var veldig uhøflig og idiotisk gjort av han, og han forstår ikke at jeg må redde han for dette er ikke første gangen alt skal skje i siste sekund uten planlegging.

Han er så opptatt av han skal klare alt selv uten andre folk sin innblanding.

Jeg begynner å lure på om han har adhd eller noe, men jeg vet ikke helt hvordan slike diagnoser utarter seg, men dette begynner å bli slitsomt altså.

Har noen erfaringer å dele?

Anonymkode: 21c06...be8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har autisme.

Anonymkode: 89142...c9e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han har autisme.

Han er i jobb som elektriker og klarer økonomi og samvær med sitt barn, men har reagert på at alt skal skje i siste sekund uten noe særlig planlegging.

Han har det siste året blitt mye flinkere til å planlegge på forhånd, og sier selv at han har levd rotete fordi han ikke har planlagt på forhånd, men denne gangen tok han kaken synes jeg.

Jeg liker å planlegge litt og ta resten på sparket, men jeg er ikke i nærheten av å rote slik som han.

Jeg synes også det blir ofte stress når han og barnet skal gjøre aktiviteter sammen, han putter alt for mye aktiviteter inn i hverdagen sin som gjør at det blir veldig mye stress mot slutten.

Han er klar over dette og jobber med å bli bedre, men noen ganger blir det kaos.

Autisme er vel et vidt begrep?

Ts

Skrevet

Om han ikke ønsker hjelp - så la være å hjelpe. Forandring vil ikke komme før han selv velger å forandre seg, så la være å prøve å gjøre det for han. Her må du bare ta litt avstand og ikke rydd opp i hans rot. Det virker som du er veldig på å ta en morsrolle i forholdet - det kommer ikke til å fungere. 

Anonymkode: 928d0...dee

• Liker 20
  • Nyttig 13
Skrevet

Om det er diagnoser i bildet, så er det ADHD, isåfall, ikke autisme. Én med autisme hadde ikke forlatt huset før han hadde laget seg en detaljert reiseplan og printet ut. Én med ADHD kan gjerne ta ting på sparket, og tenker ikke konsekvenser. Spesielt ikke når det er ANDRE som må slippe alt de har i hendene for å fikse opp når han ikke gidder å planlegge. Og så klager de gjerne på at andre er så kjedelige og lite impulsive.

Men jeg har lært med eksen min som har udiagnosert ADHD. Han blir sur når jeg vil hjelpe. For da mener jeg at han ikke klarer det selv, og det er nedlatende. Nå er det slutt, så da er det ikke jeg som må ordne opp etter han når han likevel trenger hjelp. På sekundet. Og så er det vedkommende som hjelper sin feil om han ikke rekker det han skal rekke. For det arbeidet som tar 3 timer å gjøre, burde i hans hode ta 30 minutter. Og da er det de som er treige sin feil.

Han er voksen. La han klare seg selv. Og ta konsekvensene for manglende planlegging. Når han selv får kjenne det, så lærer han. Kanskje. Du burde ikke nevnt det med venninnen.

Anonymkode: 3703b...1b8

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om han ikke ønsker hjelp - så la være å hjelpe. Forandring vil ikke komme før han selv velger å forandre seg, så la være å prøve å gjøre det for han. Her må du bare ta litt avstand og ikke rydd opp i hans rot. Det virker som du er veldig på å ta en morsrolle i forholdet - det kommer ikke til å fungere. 

Jeg klarer ikke å se på at han tar den tyngste veien, og ønsker jo det beste for han og heller ikke at han skal gå ute en hel natt midt på vinteren.

Jeg synes det er flaut at han er sånn og forstår ikke hvorfor, og hadde ikke jeg nevnt for han at jeg hadde en gammel venninne han muligens kunne overnatte hos, så hadde han vel gått ute på gaten i -6 grader. Han forstår ikke at hans tankemønster er helt på trynet.

Jeg er fremdeles flau over at min gamle studievenninne som jeg ikke har snakket med på 8 år, fikk lite søvn i natt på grunn av min idiotiske kjæreste som ikke kunne planlegge bedre.

Han er en voksen mann på 45 år.

😒

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg klarer ikke å se på at han tar den tyngste veien, og ønsker jo det beste for han og heller ikke at han skal gå ute en hel natt midt på vinteren.

Jeg synes det er flaut at han er sånn og forstår ikke hvorfor, og hadde ikke jeg nevnt for han at jeg hadde en gammel venninne han muligens kunne overnatte hos, så hadde han vel gått ute på gaten i -6 grader. Han forstår ikke at hans tankemønster er helt på trynet.

Jeg er fremdeles flau over at min gamle studievenninne som jeg ikke har snakket med på 8 år, fikk lite søvn i natt på grunn av min idiotiske kjæreste som ikke kunne planlegge bedre.

😒

Ts

Da kan du ikke være i dette forholdet. 

• Liker 17
Skrevet

😒

Ts

Han er en voksen mann på 45 år, men du behandler han og han oppfører seg som et barn i verste trassalder. La han styre på uten å enable han, ellers lærer han aldri.

• Liker 25
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om det er diagnoser i bildet, så er det ADHD, isåfall, ikke autisme. Én med autisme hadde ikke forlatt huset før han hadde laget seg en detaljert reiseplan og printet ut. Én med ADHD kan gjerne ta ting på sparket, og tenker ikke konsekvenser. Spesielt ikke når det er ANDRE som må slippe alt de har i hendene for å fikse opp når han ikke gidder å planlegge. Og så klager de gjerne på at andre er så kjedelige og lite impulsive.

Men jeg har lært med eksen min som har udiagnosert ADHD. Han blir sur når jeg vil hjelpe. For da mener jeg at han ikke klarer det selv, og det er nedlatende. Nå er det slutt, så da er det ikke jeg som må ordne opp etter han når han likevel trenger hjelp. På sekundet. Og så er det vedkommende som hjelper sin feil om han ikke rekker det han skal rekke. For det arbeidet som tar 3 timer å gjøre, burde i hans hode ta 30 minutter. Og da er det de som er treige sin feil.

Han er voksen. La han klare seg selv. Og ta konsekvensene for manglende planlegging. Når han selv får kjenne det, så lærer han. Kanskje. Du burde ikke nevnt det med venninnen.

Han blir sur når jeg kommer med gode innspill og mener at jeg tror han er idiot, men han har begynt å forstå bedre at han roter det til innimellom og at hadde må skjerpe seg, så der har det kommet en liten forbedring.

Burde ikke nevnt veninnen nei, men synes det er flaut at kjæresten skal ligge inne på en stasjon å sove om natten som en annen uteligger.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da kan du ikke være i dette forholdet. 

De som kan klare det må være likedan?

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

😒

Ts

Men han fortsetter å være sånn når du ordner opp for han. La han kjenne på konsekvensene. Det er eneste måten han lærer på. Han oppleve konsekvensene i praksis. Det hjelper ikke at du forteller han hva han skal gjøre. Han ser det ikke for seg. Han tenker at det går bra. Og det gjorde det jo. Du ordnet opp. Da gjør han samme feilen neste gang. Og du ordner opp da også.

• Liker 23
Skrevet

Han blir sur når jeg kommer med gode innspill og mener at jeg tror han er idiot, men han har begynt å forstå bedre at han roter det til innimellom og at hadde må skjerpe seg, så der har det kommet en liten forbedring.

Burde ikke nevnt veninnen nei, men synes det er flaut at kjæresten skal ligge inne på en stasjon å sove om natten som en annen uteligger.

Ts

Han er 45 år gammel.

Om han ikke vil ta imot hjelp og ikke vil planlegge noe, så må han ta konsekvensene av det.

Han hadde overlevd en natt enten ute i -6 grader eller på en benk på stasjonen, men han hadde fått merka konsekvensene av at han ikke vil ha hjelp eller planlegge selv. Han lærer ingenting om du skal hjelpe han ut i siste liten hele tiden.

Og når han ba om hjelp etter overnatting etter at du har tilbydd deg og han har sagt nei, så skulle du bare ha sagt som en annen sa oppi tråden her "Nei, nå er det for sent, du skulle ha takket ja når jeg tilbydde deg hjelp"

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men han fortsetter å være sånn når du ordner opp for han. La han kjenne på konsekvensene. Det er eneste måten han lærer på. Han oppleve konsekvensene i praksis. Det hjelper ikke at du forteller han hva han skal gjøre. Han ser det ikke for seg. Han tenker at det går bra. Og det gjorde det jo. Du ordnet opp. Da gjør han samme feilen neste gang. Og du ordner opp da også.

Han tekstet meg flere ganger i løpet av turen og spurte om veien hit og dit, adresser og lign som jeg hadde fortalt han før han dro.

Han husker ingenting og skriver ikke alltid ned viktige opplysninger, misforstår og mener jeg har husket feil eller sagt feil.

Han har snakket om at han roter og sier at han iallfall ikke har adhd, for da hadde han aldri klart alt han gjør i løpet av en uke😏

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som kan klare det må være likedan?

Ts

Nei, men de må la folk ta ansvar for eget liv og konsekvensene av egne valg - altså behandle de den du er i et forhold med som en voksen, og ikke et barn.

Hadde han bestilt hotel og hotellet brant ned - ja da kan man forsøke å hjelpe så godt man kan. Men når man velger å ikke ha en overnatting så er å gå ute hele natten ett av alternativene man har valgt. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Bålkaffe skrev (2 minutter siden):

Han er 45 år gammel.

Om han ikke vil ta imot hjelp og ikke vil planlegge noe, så må han ta konsekvensene av det.

Han hadde overlevd en natt enten ute i -6 grader eller på en benk på stasjonen, men han hadde fått merka konsekvensene av at han ikke vil ha hjelp eller planlegge selv. Han lærer ingenting om du skal hjelpe han ut i siste liten hele tiden.

Og når han ba om hjelp etter overnatting etter at du har tilbydd deg og han har sagt nei, så skulle du bare ha sagt som en annen sa oppi tråden her "Nei, nå er det for sent, du skulle ha takket ja når jeg tilbydde deg hjelp"

Jeg vet jeg burde sagt det, men da hadde han blitt sur på meg tror jeg, eller jeg vet ikke.

Jeg er altfor bløthjertet..

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Han er i jobb som elektriker og klarer økonomi og samvær med sitt barn, men har reagert på at alt skal skje i siste sekund uten noe særlig planlegging.

Han har det siste året blitt mye flinkere til å planlegge på forhånd, og sier selv at han har levd rotete fordi han ikke har planlagt på forhånd, men denne gangen tok han kaken synes jeg.

Jeg liker å planlegge litt og ta resten på sparket, men jeg er ikke i nærheten av å rote slik som han.

Jeg synes også det blir ofte stress når han og barnet skal gjøre aktiviteter sammen, han putter alt for mye aktiviteter inn i hverdagen sin som gjør at det blir veldig mye stress mot slutten.

Han er klar over dette og jobber med å bli bedre, men noen ganger blir det kaos.

Autisme er vel et vidt begrep?

Ts

Jeg er selv autist med jobb og barn og kjenner meg likevel igjen i ham.

Autisme er på mange skalaer og er ikke en fasit, men sånn som du beskriver han kan være nevrovariasjon.

Anonymkode: e1484...608

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville vært veldig utilgjengelig den perioden han innså at han ikke har peiling. «UPS, så ikke meldingen» og så latt han sove på gaten. Regner med han hadde lært relativt kjapt.

• Liker 9
Skrevet
BobbySocks skrev (3 minutter siden):

Jeg ville vært veldig utilgjengelig den perioden han innså at han ikke har peiling. «UPS, så ikke meldingen» og så latt han sove på gaten. Regner med han hadde lært relativt kjapt.

Ja jeg tenkte det etterpå fordi han tekster meg ofte når det er viktige ting og så kan han bli irritert fordi jeg ikke svarer med en gang, mens jeg har sagt til han at han må ringe hvis det er noe som haster.

Ts

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Men han er jo en idiot bokstavelig talt. Dette hadde jeg ikke orket altså. Ville gått fra han.

Anonymkode: 060f3...c40

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...